Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN för återställning av iPhone?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra om någon kan tipsa om en ok, gärna gratis, VPN-tjänst som jag kan nyttja imorgon när jag ska byta batteri på min iPhone?
Jag ska besöka butiken i Täby och tänkte återställa telefonen helt innan jag lämnar över den. Efter bytet återställer jag telefonen från en säkerhetskopia på datorn.
Men eftersom jag behöver internet för återställningen, inte minst nu när alla appar laddas ned från internet, så måste jag koppla upp mig mot Apple Stores wifi. (Har ingen annan mobil enhet att koppla upp mig till)
Är jag överdrivet paranoid?

Datorn rullar på senaste Mojave-uppdateringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 01:05
Ursprungligen av Hjördiz:

Tänkte höra om någon kan tipsa om en ok, gärna gratis, VPN-tjänst som jag kan nyttja imorgon när jag ska byta batteri på min iPhone?
Jag ska besöka butiken i Täby och tänkte återställa telefonen helt innan jag lämnar över den. Efter bytet återställer jag telefonen från en säkerhetskopia på datorn.
Men eftersom jag behöver internet för återställningen, inte minst nu när alla appar laddas ned från internet, så måste jag koppla upp mig mot Apple Stores wifi. (Har ingen annan mobil enhet att koppla upp mig till)

Jag förstår inte riktigt. Du tänker återställa telefonen från en säkerhetskopia från på datorn. Varför behöver du då koppla upp dig på Apple Stores wifi? Varför inte bara använda kabel?

Ursprungligen av Hjördiz:

Är jag överdrivet paranoid?

Ja, det är du. Om du istället menar att återställa från en iCloud säkerhetskopia så är den ju redan krypterad, både på servern och vid överföring.
Översikt över iClous-säkerhet

Ursprungligen av IngoX:

Jag förstår inte riktigt. Du tänker återställa telefonen från en säkerhetskopia från på datorn. Varför behöver du då koppla upp dig på Apple Stores wifi? Varför inte bara använda kabel?

För att alla appar måste tankas ned från nätet eftersom det är länge sedan som apparna sparades i iTunes. Telefonen ansluter jag med kabel till datorn.

Ursprungligen av IngoX:

Om du istället menar att återställa från en iCloud säkerhetskopia så är den ju redan krypterad, både på servern och vid överföring.
Översikt över iClous-säkerhet

Nej det menade jag inte. I så fall hade jag aldrig behövt ta med datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 09:29

Ok, fattade inte att datorn är med i butiken.

Men jag förstår inte heller var du ser säkerhetsrisken i att uppdatera appar över ett öppet nätverk. Även om någon teoretiskt skulle kunna avlyssna trafiken eller sätta upp en man-in-the-middle attack. Vad är sannolikheten att någon är intresserad av vilka appar du laddar ner? Är det ens möjligt att kunna injektera någon infekterad app, allt från App Store skyddas väl av att det är signerad kod?
https://developer.apple.com/support/code-sign...

Eller är det jag som är blåögd?

Senast redigerat 2018-10-24 10:03
Ursprungligen av IngoX:

Ok. Men jag förstår inte var du ser säkerhetsrisken i att uppdatera appar över ett öppet nätverk. Även om någon teoretiskt skulle kunna avlyssna trafiken eller sätta upp en man-in-the-middle attack. Vad är sannolikheten att någon är intresserad av vilka appar du laddar ner? Är det ens möjligt att kunna injektera någon infekterad app, allt från App Store skyddas väl av att det är signerad kod?
https://developer.apple.com/support/code-sign...

Eller är det jag som är blåögd?

Riskerna är väl mer när man ombeds knappa in både Apple-id och lösenord det första man gör när man startar telefonen. Jag tar en telefon-detox ett par timmar och återställer den när jag kommer hem istället.

Tack ändå för att du svarade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 11:05

Jag är ganska säker att lösenord och användarnamn kommuniceras krypterat mellan iphone och server. Men det är väl teoretiskt möjligt att någon i närheten av butiken i Taby upprättar en mim-attack om de kan lura iOS att de är en legitim Apple-server. Kan ju finnas en bug Apple missat som kan utnyttjas.

Du fick inget svar om VPN-tjänster, men angående din andra fråga kan vi konstatera att vi alla är olika vilket leder till olika beteenden:

@Hjördiz: Skärmberoende < Paranoia
@IngoX: Skärmberoende > Paranoia

1
Bevaka tråden