Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Kronaby/ lämnat Apple Watch

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 13:25

Jag köpte en AW2 nike i november 2016 som jag använt varje dag i princip.
I somras tröttnade jag på att ladda klockan hela tiden (varje/varannan dag) + att den inte är särskilt snygg.
Så jag tog ett steg tillbaka och skaffade en Kronaby, nu är AW2 degraderad till enbart träningsklocka.
Är riktigt nöjd med min Kronaby, en klocka som är snygg som dessutom är någorlunda smart och slippper laddas.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 13:55
Ursprungligen av bjorsi:

Jag köpte en AW2 nike i november 2016 som jag använt varje dag i princip.
I somras tröttnade jag på att ladda klockan hela tiden (varje/varannan dag) + att den inte är särskilt snygg.
Så jag tog ett steg tillbaka och skaffade en Kronaby, nu är AW2 degraderad till enbart träningsklocka.
Är riktigt nöjd med min Kronaby, en klocka som är snygg som dessutom är någorlunda smart och slippper laddas.

Jag har faktiskt varit nyfiken på Kronaby en längre tid, men aldrig tagit mig för att lägga vantarna på en. Jag är i det läget att min fyra år gamla Gear S2 ska pensioneras, och jag vet inte om det blir en Galaxy Watch eller Apple Watch Series 4 (tycker inte heller om Apples design, även om den blev aningenbättre med S4).

Är det något du stör dig på med Kronaby, eller är det mestadels guld och gröna skogar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-22 14:26

Kände inte alls till Kronaby, spenderade några minuter nu med att läsa infon på deras site samt se deras youtube-video.

Summerat så förstår jag inte riktigt poängen med klockan. Den visar ingen information alls utöver tiden, allt annat verkar bygga på haptisk feedback för att notifiera om olika saker. Stämmer det? Ser inte riktigt hur klockan ska kunna falla in i segmentet av "smart watches".

Fun fact, de har tydligen sitt HQ 100 meter från där jag sitter och skriver detta

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 14:32
Ursprungligen av zinned:

Kände inte alls till Kronaby, spenderade några minuter nu med att läsa infon på deras site samt se deras youtube-video.

Summerat så förstår jag inte riktigt poängen med klockan. Den visar ingen information alls utöver tiden, allt annat verkar bygga på haptisk feedback för att notifiera om olika saker. Stämmer det? Ser inte riktigt hur klockan ska kunna falla in i segmentet av "smart watches".

Fun fact, de har tydligen sitt HQ 100 meter från där jag sitter och skriver detta

@Bjorsi får rätta mig om jag har fel här, men den kan väl göra lite mer smarta saker än vara haptisk feedback. Den kan väl även visa enklare grafisk information som en stapel som visar hur stor del av ditt stegmål du nått. Men ja, det här verkar inte vara en ersättare till smarta klockor som inkluderar en stor del av vad telefonen erbjuder. Personligen har jag använt min Gear S2 mestadels som en Kronaby, det vill säga kolla tiden och notiser, så för mig skulle en Kronaby sannolikt inte kännas särskilt begränsande. Men jag borde testa en, har varit intresserad för länge nu utan att göra något åt det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 14:39
Ursprungligen av ekloev:

Jag har faktiskt varit nyfiken på Kronaby en längre tid, men aldrig tagit mig för att lägga vantarna på en. Jag är i det läget att min fyra år gamla Gear S2 ska pensioneras, och jag vet inte om det blir en Galaxy Watch eller Apple Watch Series 4 (tycker inte heller om Apples design, även om den blev aningenbättre med S4).

Är det något du stör dig på med Kronaby, eller är det mestadels guld och gröna skogar?

En grej som jag saknar lite i jobbet men jag kan leva utan är att se på klockan vad nästa kalenderbokningen handlar om, man får ju ta upp telefonen lite oftare nu. Däremot är det skönt med färre notiser (jag vet att man kan stänga av alla/många notiser på AW men det är som att köpa en sportbil och köra ecodriving med den).
Appen är snyggt designad och lättanvänd.

Lite begränsat vad man kan använda knapparna till men det fyller mina behov, kopplat ihop IFTTT med hue så jag kan tända och släppa lampor + styra musiken med andra knappen.
Man kan välja hur många vibrationer det ska vara för respektive notis. Jag har 1 vibration för meddelande och kalender, 2 för när någon ringer och 3 för när min sambo smsar eller ringer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 14:43
Ursprungligen av ekloev:

@Bjorsi får rätta mig om jag har fel här, men den kan väl göra lite mer smarta saker än vara haptisk feedback. Den kan väl även visa enklare grafisk information som en stapel som visar hur stor del av ditt stegmål du nått. Men ja, det här verkar inte vara en ersättare till smarta klockor som inkluderar en stor del av vad telefonen erbjuder. Personligen har jag använt min Gear S2 mestadels som en Kronaby, det vill säga kolla tiden och notiser, så för mig skulle en Kronaby sannolikt inte kännas särskilt begränsande. Men jag borde testa en, har varit intresserad för länge nu utan att göra något åt det.

Inte stapel men det kan visas på urtavlan om du väljer att knapp ska visa det, själv har jag valt att den visar dagens datum med visarna. Man kan även välja att den ska visa telefonens batteriprocent.

Jag skulle bara pröva i butik var tanken men när jag fick den på armen slog jag till direkt. (En kompis har en annan sedan tidigare så jag kunde ställa lite frågor till honom innan som ökade ha-begäret )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 14:44
Ursprungligen av zinned:

Kände inte alls till Kronaby, spenderade några minuter nu med att läsa infon på deras site samt se deras youtube-video.

Summerat så förstår jag inte riktigt poängen med klockan. Den visar ingen information alls utöver tiden, allt annat verkar bygga på haptisk feedback för att notifiera om olika saker. Stämmer det? Ser inte riktigt hur klockan ska kunna falla in i segmentet av "smart watches".

Fun fact, de har tydligen sitt HQ 100 meter från där jag sitter och skriver detta

Se mina svar på Ekloevs frågor :).
Om du sitter så nära kanske du kan får göra studiebesök. Finns ett klipp på youtube när en teknikblogg besöker dem.

Det är alltså en variant/konkurrent till Withingsklockan?

Edit: fast något mer avancerad

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 14:48
Ursprungligen av bjorsi:

En grej som jag saknar lite i jobbet men jag kan leva utan är att se på klockan vad nästa kalenderbokningen handlar om, man får ju ta upp telefonen lite oftare nu. Däremot är det skönt med färre notiser (jag vet att man kan stänga av alla/många notiser på AW men det är som att köpa en sportbil och köra ecodriving med den).
Appen är snyggt designad och lättanvänd.

Lite begränsat vad man kan använda knapparna till men det fyller mina behov, kopplat ihop IFTTT med hue så jag kan tända och släppa lampor + styra musiken med andra knappen.
Man kan välja hur många vibrationer det ska vara för respektive notis. Jag har 1 vibration för meddelande och kalender, 2 för när någon ringer och 3 för när min sambo smsar eller ringer.

Gillar liknelsen med ecodriving! Jag skulle inte heller störa mig på att vara begränsad till enkla notiser, faktum är att jag kan tycka att det blir lite mycket med notiserna på telefonen. Det som däremot får mig att tveka över en Kronaby är eventuella framtida smartklocke-funktioner som inte kommer vara tillgängliga här. Om det exempelvis dyker upp en app eller en funktion i IOS/Wear OS framöver som underlättar i vardagen eller tillför något otroligt häftigt skulle det vara trist att sitta med en plattform som inte kommer kunna ta del av detta.

Men jag ska definitivt kika närmare på detta, tack för påminnelsen! Ska testa Galaxy Watch nu framöver och vi borde nog kanske plocka in en ny Kronaby-modell också framöver.

Grejen med en sportbil och ecodriving är att man kan skippa ecodrivingen när man vill - men det går inte att köra sportigt med en "ecobil".

Mitt personliga problem med designen är att jag får ändå inte den design jag vill ha på en "klassisk klocka" så jag kan lika gärna fortsätta med AW.

Men vi är alla olika - tur är det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 14:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är alltså en variant/konkurrent till Withingsklockan?

Edit: fast något mer avancerad

Ännu enklare skulle jag säga.
Ingen display, klockan ser ut som ett vanligt armbandsur och beräknad batteritid 2 år.
+ safirglas vilket jag tycker är ett måste på en klocka (bortsett från en träningsklocka då)

Ursprungligen av bjorsi:

Ännu enklare skulle jag säga.
Ingen display, klockan ser ut som ett vanligt armbandsur och beräknad batteritid 2 år.
+ safirglas vilket jag tycker är ett måste på en klocka (bortsett från en träningsklocka då)

Fast den withings som jag tänkte på har ingen display. Den ser ut som en traditionell klocka fast med "oversize" liten sekundvisare (som givetvis är något mer än sekundvisare).

Nåväl, jag hade aldrig hört talas om Kronaby. Intressant lösning även om den inte är för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 14:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Grejen med en sportbil och ecodriving är att man kan skippa ecodrivingen när man vill - men det går inte att köra sportigt med en "ecobil".

Mitt personliga problem med designen är att jag får ändå inte den design jag vill ha på en "klassisk klocka" så jag kan lika gärna fortsätta med AW.

Men vi är alla olika - tur är det

Tänkte precis skriva det, tur att människor är olika :).
Efter att jag vant mig med notiser och apple watch var jag rädd att steget var för stort att gå tillbaka till en klassisk klocka, därav blev det en Kronaby. Snygg, enkel design med viss smarthet.
Det jag saknade mest på AW var en snygg enkel urtavla, exv. en snygg analog tavla utan sekundvisare

Ursprungligen av bjorsi:

Det jag saknade mest på AW var en snygg enkel urtavla, exv. en snygg analog tavla utan sekundvisare

Jo, där fattar jag inte varför Apple söp bort infomaticurtavlan genom inte bara ha minutmarkeringar på urtavlan utan markeringar för halvminuter... Rent korkat.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 15:00
Ursprungligen av bjorsi:

Tänkte precis skriva det, tur att människor är olika :).
Efter att jag vant mig med notiser och apple watch var jag rädd att steget var för stort att gå tillbaka till en klassisk klocka, därav blev det en Kronaby. Snygg, enkel design med viss smarthet.
Det jag saknade mest på AW var en snygg enkel urtavla, exv. en snygg analog tavla utan sekundvisare

Har också kikat på Withings tidigare men tycker de är lite för begränsade för att det ska kännas som en smartklocka, Kronaby är mer på gränsen. Har du kikat något på Samsungs Gear S-klockor @Bjorsi ? De har ju ändå den klassiska klockdesignen samtidigt som det finns gott om klassiska urtavlor med olika konfigurationer av komplikationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-22 15:07
Ursprungligen av ekloev:

Har också kikat på Withings tidigare men tycker de är lite för begränsade för att det ska kännas som en smartklocka, Kronaby är mer på gränsen. Har du kikat något på Samsungs Gear S-klockor @Bjorsi ? De har ju ändå den klassiska klockdesignen samtidigt som det finns gott om klassiska urtavlor med olika konfigurationer av komplikationer.

Inte kollat på Samsungs grejer. Nu är det dessutom slut i klockbudgeten, måste ha pengar till nya iPad Pro 12,9 om en månad ;).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 15:12
Ursprungligen av bjorsi:

Inte kollat på Samsungs grejer. Nu är det dessutom slut i klockbudgeten, måste ha pengar till nya iPad Pro 12,9 om en månad ;).

Haha, min situation är den omvända. Det finns plats för klocka i budgeten, men den renderade designen för Ipad Pro gör det väldigt jobbigt att motstå en uppgradering där. Min Ipad Pro 9,7" behöver inte på något sätt pensioneras, så jag borde inte ens fundera på det, men den designen väcker ett ytligt habegär tyvärr ?.

Av någon mystisk anledning hade jag helt missat Kronaby så jag måste få tacka för tipset! Kör bl a vanlig Seiko Velatura idag och detta hade varit en kul uppgradering i funktion, men fortfarande klassisk design och någorlunda byggd med safirglas. Blev riktigt sugen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-22 21:14

Här har det skrivits en del ser jag

Ja, någon smart watch är detta inte. Att bara leverera haptisk feedback är för mig, och gissningsvis många, ganska värdelöst. Man får information om att något har skett men du vet inte vad, så telefonen måste asas ut fickan. Man kan inte screena samtal, inte screena sms, meddelanden från sociala medier etc etc etc.

Klockan är stilren och proper som klocka, inga tvivel om det. Den har säkerligen också sin målgrupp men speciellt stor kan den inte vara och praktisk kan jag inte tycka att klockan är. Den är definitivt ingen smart watch.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 22:24
Ursprungligen av zinned:

Här har det skrivits en del ser jag

Ja, någon smart watch är detta inte. Att bara leverera haptisk feedback är för mig, och gissningsvis många, ganska värdelöst. Man får information om att något har skett men du vet inte vad, så telefonen måste asas ut fickan. Man kan inte screena samtal, inte screena sms, meddelanden från sociala medier etc etc etc.

Klockan är stilren och proper som klocka, inga tvivel om det. Den har säkerligen också sin målgrupp men speciellt stor kan den inte vara och praktisk kan jag inte tycka att klockan är. Den är definitivt ingen smart watch.

Nej visst är det inte en klocka för alla, och om det är en smartklocka eller ej beror nog på vilka krav man har på en smart klocka. Att den kan ansluta till en app och styra grundläggande funktioner på min telefon (byta låt, etc) är nog för att jag ska se den som en halvsmart klocka åtminstone, och jag använder redan min befintliga smartare klocka på ett sätt som motsvarar Kronaby-klockornas begränsningar.

jag vet inte hur jag skulle tycka om en Kronaby efter en längre tids användning, men konceptet gillar jag. Jag ska testa Galaxy Watch snart och det skulle vara intressant att testa en Kronaby som motpol till en smartklocka som har alla tänkbara funktioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-23 07:29
Ursprungligen av zinned:

Här har det skrivits en del ser jag

Ja, någon smart watch är detta inte. Att bara leverera haptisk feedback är för mig, och gissningsvis många, ganska värdelöst. Man får information om att något har skett men du vet inte vad, så telefonen måste asas ut fickan. Man kan inte screena samtal, inte screena sms, meddelanden från sociala medier etc etc etc.

Klockan är stilren och proper som klocka, inga tvivel om det. Den har säkerligen också sin målgrupp men speciellt stor kan den inte vara och praktisk kan jag inte tycka att klockan är. Den är definitivt ingen smart watch.

Tur att folk tycker olika :). Att byta från AW till denna är bland det bättre jag gjort. Kronabys filosofi är ju att du ska ha notiser för det viktigaste, inte allt och inget som på AW.
Jag tror Kronaby är ett bra steg för folk som inte är riktigt lika teknikintreserade som medlemmar här på forumet.
Vad menar du med screena samtal och sms?

Har hållit lite koll på Kronaby sedan jag såg dom första gången sept 2016. Förra året gjorde dom en vinst på 37 miljoner kr. Släpper lite uppdateringar då och då i appen för iPhone. Dom har en serie - Apex - som jag gillar. Funktionen är i princip samma på alla modeller. Har dock ” inte bestämt mig för ” om funktionerna räcker för mig - jämfört med AW. Priserna är samma sedan start. Här finns lite mer info om funktionerna.
https://www.kronaby.com/SE/en/how-it-works

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-23 16:08
Ursprungligen av bjorsi:

Tur att folk tycker olika :). Att byta från AW till denna är bland det bättre jag gjort. Kronabys filosofi är ju att du ska ha notiser för det viktigaste, inte allt och inget som på AW.
Jag tror Kronaby är ett bra steg för folk som inte är riktigt lika teknikintreserade som medlemmar här på forumet.
Vad menar du med screena samtal och sms?

Absolut, det finns säkert de som föredrar denna typen men att rida på vågen som "smart watch" tycker jag är lite magstarkt och felaktigt. Men men, det får väl vara så.

Att kunna få haptisk feedback för notiser är väl bra men det hjälper inte då man lär ha svårt att komma ihåg vad allt burrande i klockan representerar. Sedan kan man inte se vad meddelandet innehåller.

Vad det gäller att screena samtal/sms så menas det att kunna se vem som skickar/ringer och kunna avgöra om det är viktigt att ta upp luren och svara (alternativt svara i klockan) eller ej. Väldigt nyttigt för många.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-23 17:46
Ursprungligen av adress@mac:

Har hållit lite koll på Kronaby sedan jag såg dom första gången sept 2016. Förra året gjorde dom en vinst på 37 miljoner kr. Släpper lite uppdateringar då och då i appen för iPhone. Dom har en serie - Apex - som jag gillar. Funktionen är i princip samma på alla modeller. Har dock ” inte bestämt mig för ” om funktionerna räcker för mig - jämfört med AW. Priserna är samma sedan start. Här finns lite mer info om funktionerna.
https://www.kronaby.com/SE/en/how-it-works

För mig räcker funktionerna hos Kronaby, som jag nämnt i tidigare inlägg upplever jag mig som mindre stressad nu än med AW. Därav har AW blivit förpassad till träningsklocka!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-24 00:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast den withings som jag tänkte på har ingen display. Den ser ut som en traditionell klocka fast med "oversize" liten sekundvisare (som givetvis är något mer än sekundvisare).

http://www.letstalktablets.com/wp-content/uploads/2017/07/Nokia-Steel-smartwatch-collection.jpg

Nåväl, jag hade aldrig hört talas om Kronaby. Intressant lösning även om den inte är för mig.

Lite OT, men måste säga att dessa Nokia är extremt fula klockor med den skumma extra visaren som känns helt oblanserad visuellt.

Tycker inte att min AW4 är direkt snygg, utan ganska tråkig design (men riktigt bra mjukvara och funktioner!).. Kronaby var väl inte heller jättesnygg IMO (finns massvis med betydligt snyggare mekaniska klockor). Men bägge helt Ok ändå.

Nokian skulle jag dock vägra ha på mig!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-24 00:47
Ursprungligen av zinned:

Absolut, det finns säkert de som föredrar denna typen men att rida på vågen som "smart watch" tycker jag är lite magstarkt och felaktigt. Men men, det får väl vara så.

En ”smartwatch” tycker jag är som en ”smartphone” - dvs. skall kunna installera tredjepartsappar och exekvera valfri kod.

Annars så är det en ”featurewatch”, träningsklocka, etc. Behöver dock inte vara fel för de som är ute efter det.

Ursprungligen av omartint:

Lite OT, men måste säga att dessa Nokia är extremt fula klockor med den skumma extra visaren som känns helt oblanserad visuellt.

Tycker inte att min AW4 är direkt snygg, utan ganska tråkig design (men riktigt bra mjukvara och funktioner!).. Kronaby var väl inte heller jättesnygg IMO (finns massvis med betydligt snyggare mekaniska klockor). Men bägge helt Ok ändå.

Nokian skulle jag dock vägra ha på mig!

Det finns gott om fula klockor;)

Kronaby är netural i sin design. Apple Watchs boett har också en netural design som följer klassisk stil (jo, det fanns fyrkantiga klockor innan AW)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-24 09:03
Ursprungligen av omartint:

En ”smartwatch” tycker jag är som en ”smartphone” - dvs. skall kunna installera tredjepartsappar och exekvera valfri kod.

Annars så är det en ”featurewatch”, träningsklocka, etc. Behöver dock inte vara fel för de som är ute efter det.

Jag håller inte med dej där. Den första iPhone som kom 2007 räknar nog alla som en smartphone, men den kunde inte installera tredjepartsappar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 16:58
Ursprungligen av omartint:

En ”smartwatch” tycker jag är som en ”smartphone” - dvs. skall kunna installera tredjepartsappar och exekvera valfri kod.

Annars så är det en ”featurewatch”, träningsklocka, etc. Behöver dock inte vara fel för de som är ute efter det.

Du kan få notiser från tredjepartsappar i Kronaby

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-24 17:33
Ursprungligen av bjorsi:

Du kan få notiser från tredjepartsappar i Kronaby

Att få notiser är kanske fint/fantastiskt/tillräckligt för vissa (inget problem med det), men det är inte samma sak som att kunna exekvera valfri kod lokalt.

Bevaka tråden