Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar American Express med Apple Pay i Sverige

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I dag på morgonen hade Apple aktiverat betalning med American Express i Apple Pay. Har du ett AmEx kan du nu lägga till kortet för betalning via mobilen och Apple Watch.
Hoppas det betyder att fler kortutgivare kan kopplas på nu när Nordea mer eller mindre haft ensamrätt i ett år.

Senast redigerat 2018-10-16 11:56

Försökte lägga in mitt, men får upp: "Your issuer does not yet offer support for this card"

Står att giltiga kort är:

- Edenred
- Nordea
- ST1

Yes, det står fortfarande så (testade med ICA-banken också), men AmEx lades till utan problem för både mig och en vän. Så det ska allt vara igång.

OK tack, får prova senare ikväll bara

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-16 13:14

Så AmEx är aktiverat fristående från utgivare, men för Visa/Mastercard är man låst till utgivaren?
Märkligt system.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-16 13:21
Ursprungligen av Being Remixed:

I dag på morgonen hade Apple aktiverat betalning med American Express i Apple Pay. Har du ett AmEx kan du nu lägga till kortet för betalning via mobilen och Apple Watch.
Hoppas det betyder att fler kortutgivare kan kopplas på nu när Nordea mer eller mindre haft ensamrätt i ett år.

Undrar om det funkar med alla typer av Amex-kort, kollar man på deras sida finns ju ett gäng kort allt från Amexblue och Blue cashback, via SAS-korten och det vanliga gröna, upp till Platinum (som jag knappast är aspirant på...) ?

Ursprungligen av Json_81:

Så AmEx är aktiverat fristående från utgivare, men för Visa/Mastercard är man låst till utgivaren?
Märkligt system.

Inte så märkligt. AmEx är utgivaren för sina kort.

Ursprungligen av json:

Undrar om det funkar med alla typer av Amex-kort, kollar man på deras sida finns ju ett gäng kort allt från Amexblue och Blue cashback, via SAS-korten och det vanliga gröna, upp till Platinum (som jag knappast är aspirant på...) ?

Ska funka för alla typer av kort utgivna av AmEx. Jag har Guld och en en kompis har SAS. Både aktiverades.

Funkar fortfarande inte för mig. När jag väljer mer info så står inte AMEX med som giltigt kort.

Jag har ett grönt företagskort.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-16 13:48

Förlåt att jag är korkad, men vad menas med sista delen av sista meningen i första stycket i artikeln "samt betalkorten Visa och Mastercard" ?

Är det ytterligare nåt/några kort som stöds, eller har Ticket också betalkort eller....?

Ursprungligen av mikkson:

Funkar fortfarande inte för mig. När jag väljer mer info så står inte AMEX med som giltigt kort.

Jag har ett grönt företagskort.

Kanske är just företagsbiten som är nyckeln här då? Jag fick mitt aktiverat typ direkt, har SAS Amex.

Ursprungligen av json:

Förlåt att jag är korkad, men vad menas med sista delen av sista meningen i första stycket i artikeln "samt betalkorten Visa och Mastercard" ?

Är det ytterligare nåt/några kort som stöds, eller har Ticket också betalkort eller....?

Rikskortet är ett Mastercard exempelvis. Sen funkar tyvärr inte Apple Pay med alla Visa och Mastercard än, långt ifrån.

Ursprungligen av Ida Blix:

Kanske är just företagsbiten som är nyckeln här då? Jag fick mitt aktiverat typ direkt, har SAS Amex.

Misstänker också att det är företagsbiten...
Alltid ska det vara nåt

Halllåååå SWEDBANK!!??

Ursprungligen av mikkson:

Misstänker också att det är företagsbiten...
Alltid ska det vara nåt

Halllåååå SWEDBANK!!??

Såg nån till som inte kunde lägga till sitt företags-Amex på Facebook.

Ursprungligen av Ida Blix:

Såg nån till som inte kunde lägga till sitt företags-Amex på Facebook.

Mitt privata SAS AMEX går fin-fint. Dock inte mitt jobb-AMEX.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-16 14:11

Får man skjuta in en stilla undran till er med AMEX?

Varför vill man ha AMEX när det trots så många år på nacken går att använda på så förhållandevis få ställen?

Ursprungligen av zinned:

Får man skjuta in en stilla undran till er med AMEX?

Varför vill man ha AMEX när det trots så många år på nacken går att använda på så förhållandevis få ställen?

Jag har haft Amex i över tio år och i början var det rätt kasst i Sverige. Idag fungerar det på nästan alla ställen de tar kort. Väldigt sällan jag använder mitt bankkort (Visa) idag.

Ursprungligen av zinned:

Får man skjuta in en stilla undran till er med AMEX?

Varför vill man ha AMEX när det trots så många år på nacken går att använda på så förhållandevis få ställen?

Säger samma, det funkar numera på nästan alla ställen.

Ursprungligen av zinned:

Får man skjuta in en stilla undran till er med AMEX?

Varför vill man ha AMEX när det trots så många år på nacken går att använda på så förhållandevis få ställen?

Ursprungligen av papa_keno:

Jag har haft Amex i över tio år och i början var det rätt kasst i Sverige. Idag fungerar det på nästan alla ställen de tar kort. Väldigt sällan jag använder mitt bankkort (Visa) idag.

Samma för mig. Skulle säga jag kanske har 15:1 i ratio mellan Amex/Mastercard en vanlig månad, så fungerar nästan överallt.

Tror det till viss del är en regionsfråga. Här i Sthlm fungerar Amex på i princip varenda kiosk, men i andra delar av landet tycker jag det är vanligare att "inte ens" stora mataffärer tar emot. En fuling som går på nätet är också att köra via Paypal och ta Amex den vägen, många har stöd för just Paypal vid sidan av Visa/Mastercard.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-16 14:24
Ursprungligen av papa_keno:

Jag har haft Amex i över tio år och i början var det rätt kasst i Sverige. Idag fungerar det på nästan alla ställen de tar kort. Väldigt sällan jag använder mitt bankkort (Visa) idag.

Ursprungligen av Ida Blix:

Säger samma, det funkar numera på nästan alla ställen.

Ursprungligen av emilakered:

Samma för mig. Skulle säga jag kanske har 15:1 i ratio mellan Amex/Mastercard en vanlig månad, så fungerar nästan överallt.

Men vad är fördelen? Varför inte bara använda vanligt VISA/Mastercard?

Ursprungligen av zinned:

Men vad är fördelen? Varför inte bara använda vanligt VISA/Mastercard?

Framför allt roligare kickback. I mitt fall flygpoäng via SAS/Eurobonus, som jag sedan använder. Dels för en del resor (såklart), men framför allt för att uppgradera mig när jag ändå reser via till exempel jobbet. Vardagslyx.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-16 14:26
Ursprungligen av zinned:

Får man skjuta in en stilla undran till er med AMEX?

Varför vill man ha AMEX när det trots så många år på nacken går att använda på så förhållandevis få ställen?

Hade ett Platinum innan, men svårt att motivera 5000:- om året i avgift (något år sedan). Kör Visa nu

Ursprungligen av zinned:

Men vad är fördelen? Varför inte bara använda vanligt VISA/Mastercard?

Samlar också flygpoäng. Vi får en 2 för 1-resa (per år antagligen som våra vanor ser ut nu men inte haft det som primärt kort över ett år än) och som Emil varit inne på redan kan man använda poängen för att uppgradera resor även om jag inte provat just det än.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-16 14:42
Ursprungligen av emilakered:

Framför allt roligare kickback. I mitt fall flygpoäng via SAS/Eurobonus, som jag sedan använder. Dels för en del resor (såklart), men framför allt för att uppgradera mig när jag ändå reser via till exempel jobbet. Vardagslyx.

Ursprungligen av Ida Blix:

Samlar också flygpoäng. Vi får en 2 för 1-resa (per år antagligen som våra vanor ser ut nu men inte haft det som primärt kort över ett år än) och som Emil varit inne på redan kan man använda poängen för att uppgradera resor även om jag inte provat just det än.

Köper det.

För egen del flyger jag så pass sällan att det inte är en fördel för mig, när jag väl flyger så försöker jag hålla mig så långt borta från mög-SAS det bara går.

Så...båda mina AMEX kort klara för Pay.

En frågan ang screenshoot från inställningarna över "Wallet och Apple Pay." Jag ser ingen inställning för Apple Pay Cash på min iPhone 7 plus så som visas på bilden.

  • Medlem
  • 2018-10-16 15:58
Ursprungligen av Christian_W:

En frågan ang screenshoot från inställningarna över "Wallet och Apple Pay." Jag ser ingen inställning för Apple Pay Cash på min iPhone 7 plus så som visas på bilden.

Ställ om regionsinställningen på telefonen till USA så syns det. Men det innebär ju inte att det kommer att fungera, det är inte lanserat i Sverige ännu. Och vem vill ha detta när vi har Swish? Möjligen skulle det vara om man vill skicka pengar till någon som inte har ett svenskt bankkonto.

Senast redigerat 2018-10-16 16:11
Ursprungligen av Ida Blix:

Samlar också flygpoäng. Vi får en 2 för 1-resa (per år antagligen som våra vanor ser ut nu men inte haft det som primärt kort över ett år än) och som Emil varit inne på redan kan man använda poängen för att uppgradera resor även om jag inte provat just det än.

Helt klart det bästa sättet. Jag gör ALLA mina inköp på mitt AMEX plus att jag reser en hel del i tjänsten (45-70 resor per år) och det brukar ge mig runt 120.000 SAS-poäng per år plus 2st 2-4-1. Du vet att dessa inte behöver användas enbart på SAS utan fungerar över hela *A?

Äntligen!

Bevaka tråden