macOS 10.15: död åt 32bit

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-09 22:50

Som det verkar har vi nu sista versionen av macOS som kör 32bitars programvara.
Alltså ett år med Mojave, sen är det slut med icke 64bits kod.

Systeminformation.app -> Programvara -> Program
visar ett antal program som har "Nej" i kolumnen "64-bitar". En hel del tokgammalt krafs, men ett par program sticker ut. Mycket Adobe-program ligger kvar på 32bitar.
DVD-spelare.app & iMovie 9 kan jag leva utan, men att varken Canons EOS program eller DataColors programvara för Spyder5PRO är uppdaterade till 64bitar är irriterande. Det är ändå två mjuvarutillverkare som jag betalat en hel del för deras hårdvara som jag använder.
Vad har ni ute i stugorna som fortfarande är kvar på 32bit, och som fortfarande är viktiga för er att köra?

Jag använder Apples egna gamla Quicktime player 7 som jag har pro-version av. Och Simplyburns, ett brännarprogram (men utvecklaren har lovat att porta denna till 64 bitar).
Upplysningsvis kan sägas att Mojave inkluderar en ny dvd-spelare på 64 bitar. Den aktiveras bara om enheten har optisk enhet. Samma gäller inställningspanelen. Appen hittas i System > Bibliotek > Coreservices > Applications.
(Jag tycker mig minnas den sökvägen i alla fall, för jag gick tillbaka till High Sierra eftersom den nya typsnittsrenderingen inte funkar med min monitor. Det blir för suddigt helt enkelt. Ja, jag har testat olika sätt att modda den, via Terminalen).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-10 19:02

Skrämmande.
Jag har mängder med program och utils som är 32b.
Avancerar inte Apple lite väl snabbt? Blir inte skadan större än nyttan? MacOS rullar ju på bra nu? Vad är problemet med att några program inte är 32b? Detta känns lite mer som ett önsketänkande och tvingande till vad Apple anser vore idealt, vilket vi har sett allt mer av under senare år.

• Medlem
  • 2018-10-10 19:18

Död åt 32, länge leve 64

Utvecklarna har haft gott om tid på sig och det hela kommer inte precis som någon överraskning.

De flesta 32-bitarsprogrammen jag har är spel via Steam.

• Medlem
  • Neverland
  • 2018-10-24 17:35

Hemma: inget, nada, nothing
På jobbet: Adjob (affärs-/projektsystem speciellt utvecklat för reklambyråer). Version för hela 64 bitar är utlovad inom kort.

Jag förstår inte hur det här gick till men jag var helt övertygad om att Mojave nu skulle döda 32-bitsprogrammen.
Har det förekommit missvisande info om det här?

• Medlem
  • 2018-10-25 20:35
Ursprungligen av Anders T:

Jag förstår inte hur det här gick till men jag var helt övertygad om att Mojave nu skulle döda 32-bitsprogrammen.
Har det förekommit missvisande info om det här?

Från Apples sida har det varit tydligt vad som gäller.

https://9to5mac.com/2018/06/05/macos-mojave-3...

QT 7 Pro vill jag inte vara utan.

Om inte Illustrator CS5 går att köra försvinner sista möjligheten att öppna gamla FreeHand-filer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 21:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Om inte Illustrator CS5 går att köra försvinner sista möjligheten att öppna gamla FreeHand-filer.

Oj, saknas stöd för FH i CC? Trist.
Fast jag blev aldrig kompis med FH.

Inget 32 kvar som jag använder. Hemma har vi förstås en två tre gamla burkar som barnen drar igång för att köra gamla godingar eller jag för att öppna gamla iMoviearkiv
På jobbet har vi en macpro 1,1 med cs5.5 på så den får väl förlängd tjänstgöring som översättare nu då
Classic försvann utan saknad, rosetta försvann utan saknad så det blir väl samma nu kan jag tänka.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vi har en del Freehand-filer på jobbet. Googlade fram den här nu men har ingen fil här att testa med.
https://www.coolutils.com/online/FH11-to-PDF

Endast Freehand 11. På den tiden var jag redan på väg över till Illustrator, så har inte så många kvar. Hittade en enkel fil men det funkade inte. Time out 524. Testade med en fh10 - gav bara en blank fil som resultat.

Nä, det får nog vara. Mycket har jag redan som pdf/eps, och väldigt få grejer kommer nog att (åter)användas i nya jobb. Men det är synd på en del referensmaterial som tabeller och grafer som här och där ligger kvar endast som freehandfiler.

Sedan är ju inte CS5-metoden helt säker den heller. För det första öppnar CS5 bara fh7 och uppåt. För det andra är det en hit-or-miss om programmet skall krascha under antingen öppningen av filen eller när man skall göra något. Att som jag ha många filer med kinesisk text verkar vara synnerligen känsligt. FH har iofs alltid varit väldigt "fussy" med CJK, och åtminstone fram till och med FH5 var man i praktiken tvungen att ha parallellinstallationer av både engelsk/svensk version och en helt separat kinesisk version. Man fick helt enkelt alternera mellan versionerna när man ville jobba normalt med förståeliga menyer/dialogrutor, och sedan köra "blint"* när kinesisk text skulle skrivas in eller redigeras.

*Om/när språkkunskaperna inte riktigt är helt uppdaterade på layout- och tryck-lingo...

1
Clean my mac!
Bevaka tråden
Clean my mac!
Clean my mac!