Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text försvinner från "urklipp" om det nu heter så

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare när jag kopierade en text så låg den kvar i urklipp tills jag kopierade en ny text. Nu ligger den kvar typ en timme sen är det rent när jag försöker klistra in den. Jag vet inte om det är XS eller iOS12 relaterat eftersom jag märk det när jag både bytt telefon och OS. Jag antar att det inte är en inställning utan är lite nyfiken på om någon annan upplevt detsamma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-02 20:55
Ursprungligen av RolexJocke:

Tidigare när jag kopierade en text så låg den kvar i urklipp tills jag kopierade en ny text. Nu ligger den kvar typ en timme sen är det rent när jag försöker klistra in den. Jag vet inte om det är XS eller iOS12 relaterat eftersom jag märk det när jag både bytt telefon och OS. Jag antar att det inte är en inställning utan är lite nyfiken på om någon annan upplevt detsamma.

Kan det ha något att göra med Universal Clipboard? Alltså att man kan använda urklippet på en enhet synkat för att klistra in på en annan enhet, men det är tydligen begränsat i tid:

Citat:

Det kopierade innehållet går att klistra in på dina andra enheter, men bara under en kort tid.

Förutsätter att du har Handoff påslaget, det hittar du under Inställningar > Allmänt. Det kanske du inte hade på din förra tfn/iOS?

Har inte själv noterat någon förändring i beteende på iOS 12, men väntar sällan med att klistra in...

Ursprungligen av IngoX:

Kan det ha något att göra med Universal Clipboard? Alltså att man kan använda urklippet på en enhet synkat för att klistra in på en annan enhet, men det är tydligen begränsat i tid:
Förutsätter att du har Handoff påslaget, det hittar du under Inställningar > Allmänt. Det kanske du inte hade på din förra tfn/iOS?

Har inte själv noterat någon förändring i beteende på iOS 12, men väntar sällan med att klistra in...

Handoff var påslaget, provar att stänga av detta och ser om det hjälper. Tidigare hade jag ett svarsmeddelande till mina kunder när jag skickar SMS till dem som jag brukade klistra in så slapp jag skriva det varje gång. Detta går kanske att lösa på annat sätt, jag vet ju att det finns färdiga svar att ställa in till telefon när man inte kan svara med det är ju något annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-02 21:26
Ursprungligen av RolexJocke:

Handoff var påslaget, provar att stänga av detta och ser om det hjälper. Tidigare hade jag ett svarsmeddelande till mina kunder när jag skickar SMS till dem som jag brukade klistra in så slapp jag skriva det varje gång. Detta går kanske att lösa på annat sätt, jag vet ju att det finns färdiga svar att ställa in till telefon när man inte kan svara med det är ju något annat.

Nu kom jag på att jag gjort likadant för standardsvar i SMS (för bekräftelser för biljettförsäljning via Swish), och urklippet kunde ligga kvar minst ett dygn. Vid tillfället hade jag iOS 11 på iphone 7 och Handoff påslaget. Men också en så gammal macOS-enhet att just universiella urklipp inte var en understödd Handoff-funktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-02 21:36
Ursprungligen av RolexJocke:

Detta går kanske att lösa på annat sätt, jag vet ju att det finns färdiga svar att ställa in till telefon när man inte kan svara med det är ju något annat.

Spara en fras med kortkommando under Allmänt > Tangentbord > Textersättning.

Klarar längre texter men inte radbyten vad jag vet.

Jag provar utan handoff till att börja med så får vi hur det funkar.

Tack för hjälpen.

Tyvärr hjälpte det inte med att stänga av handoff.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-03 06:47

Har nu gjort samma iakttagelser som du. Mitt urklipp med den citerade texten i inlägg #2 var tomt några timmar senare. Fyllde urklippet igen med Handoff avslaget men nu är urklippet tomt igen. Verkar vara ny bugg (eller feature?) i iOS 12.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-03 07:20

Eftersom urklippet är och ska vara tillgängligt för andra appar kan det vara en säkerhetsrisk, Som exempel Facebook som föreslår att du delar med dig av din senast kopierade länk.
https://www.reddit.com/r/apple/comments/4nl86...

Kan det vara en ny tidsgräns för urklippet av säkerhetsskäl? En app som 1Password har en egen funktion för att lösenord som kopieras till urklippet bara finns tillgängligt någon minut. Kan vara vettigt att ha en allmän tidsgräns för urklippet på någon timme.

Vi får se om det kommer tillbaks, i mitt fall är det mycket användbart eftersom jag skickar samma meddelande flera gånger om dagen.

Ursprungligen av IngoX:

Spara en fras med kortkommando under Allmänt > Tangentbord > Textersättning.

Klarar längre texter men inte radbyten vad jag vet.

Provade detta och det fungerar klockrent. Skrev min fras och satte qq som kortkommando och det klistrades in så fint.

Tackar och bugar för tips och visat engagemang.

1
Bevaka tråden