Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop mot Storytel och deras usla strömningskvalitét!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är så sjukt trött på den dåliga ljudkvalitén på majoriteten av Storytels utbud. Jag har mailat dem flera gånger, men de verkar inte fatta. "Vi har branschstandard" är svaret man får. Men varför låter allt från Audible och 90% av alla Podcasts bättre då (som ju verkligen borde låta sämre eftersom de stremar)?

Problemet är att de har komprimerat filerna för hårt, och detta märks tydligt i utbudet. Alla ljud blir "vassare" och man hör att något saknas, famförallt mellanregister.
Klockrent exempel är Utvandrarna-serien. Bok 1 och 2 låter bra, när man kommer till bok 3 är det som att någon börjar såga i texten. Dottern lyssnar på Sune-böckerna och det hörs tydligt. Just nu lyssnar jag på Maze Runner, och jag får ont i öronen. Exemplena är otaliga.

Min tanke med denna tråden är att se om vi kan starta ett upprop mot Storytel, för nu börjar jag bli j*ligt trött på att betala 169,- per månad för skräp. Eller som man kunde sagt i en mataffär – Utbudet är fantastiskt, men produkterna är mögliga!

Eller är det bara jag som är kinkig?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-25 11:36

Byt tjänst?

Jag störde mig aldrig på ljudet, men har gått över till Audible som passar min konsumtion av ljudböcker bättre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-25 23:36

Jag håller med @carlsson, Storytel är i mångt och mycket kass. Ljudet är dåligt, men ffa retar gränssnittet gallfeber på mig.

*Reglaget som man kan förflytta sig (spola) fungerar tvärtemot hur iOS inbyggda fungerar vad gäller olika hastigheter. Dessutom är den högst upp på skärmen
*Bokomslagsgrafiken är hårt komprimerad på många titlar, och det går inte att få den fullskärm. En del av upplevelsen tycker jag, att "se" boken
*Avsaknad av familjekonto
*Går inte att recensera böcker
*En bokhylla. För alla böcker huller om buller, fakta och fiction blandat. Usch.
*Har mailadress i appen till supporten. Gissa om den går att klicka på eller inte....
*Typsnitten/grafiken är inte anpassade för stora högupplösta mobiler
*Ingen info om ISBN-nummer
*Ingen länk till förlaget, eller möjlighet att se fler böcker från samma förlag
*Ingen onlinespelare
*Läsläget täcker inte hela skärmen, och typssnittet går ej att ändra
*Oseriöst att det enkelt går att exportera hela kapitel som text till valfri app
*Byte mellan ljudbok/ebok behåller inte var man är

Ska kika på bookbeat, utbudet är det som avgör.

Problemet är att dottern måste lyssna på Sune-böckerna, och de finns (sist jag tittade) endast på Storytel.
Har testat Bookbeat och Nextory, men utbudet faller platt jämfört med Storytel.

Många bra punkter där Reboot!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-27 15:58
Ursprungligen av carlsson:

Jag är så sjukt trött på den dåliga ljudkvalitén på majoriteten av Storytels utbud. Jag har mailat dem flera gånger, men de verkar inte fatta. "Vi har branschstandard" är svaret man får. Men varför låter allt från Audible och 90% av alla Podcasts bättre då (som ju verkligen borde låta sämre eftersom de stremar)?

Problemet är att de har komprimerat filerna för hårt, och detta märks tydligt i utbudet. Alla ljud blir "vassare" och man hör att något saknas, famförallt mellanregister.
Klockrent exempel är Utvandrarna-serien. Bok 1 och 2 låter bra, när man kommer till bok 3 är det som att någon börjar såga i texten. Dottern lyssnar på Sune-böckerna och det hörs tydligt. Just nu lyssnar jag på Maze Runner, och jag får ont i öronen. Exemplena är otaliga.

Min tanke med denna tråden är att se om vi kan starta ett upprop mot Storytel, för nu börjar jag bli j*ligt trött på att betala 169,- per månad för skräp. Eller som man kunde sagt i en mataffär – Utbudet är fantastiskt, men produkterna är mögliga!

Eller är det bara jag som är kinkig?

Detta är inget nytt...

Här är en tråd jag skapade för länge sedan i mitt förra live (då 99.se var ett riktigt Mac forum)

https://www.99.se/forum/t/241156-ljudkvalitet...

Ursprungligen av TureB:

Detta är inget nytt...

Här är en tråd jag skapade för länge sedan i mitt förra live (då 99.se var ett riktigt Mac forum)

https://www.99.se/forum/t/241156-ljudkvalitet...

Njaoe. Fast den där tråden är ju på audiofil-nivå.
Jag har varit HiFi-nörd ända sen 80-talet, men jag är inte lika anal längre. Vem som helst hör att Storytels ljud suger. Men folk verkar inte bry sig, så jag kanske är lite anal ändå.... ?

HÄRLIGT!

Nu visar det sig att Bookbeat har alla Sune-böckerna, och dessutom FLER än vad Storytel har. Så nu ska jag testa dem!

Jag är så jäkla glad, äntligen en chans att för mig som konsument påverka idiotin!

Bert

Bert har alltid varit min favorit så jag passar på detta....

Ursprungligen av carlsson:

HÄRLIGT!

Nu visar det sig att Bookbeat har alla Sune-böckerna, och dessutom FLER än vad Storytel har. Så nu ska jag testa dem!

Jag är så jäkla glad, äntligen en chans att för mig som konsument påverka idiotin!

Audible är min första egentliga kontakt med ljudböcker och det tog bara 30 sek för mig att inse att ljudkvaliteten på alla böcker jag prövat hittills suger. Det är framförallt vassa s-ljud och liknande som avslöjar att ljudet konprimerats sönder fullständigt. Ligger som en ”väsande matta” över hela ljudet. Vidrigt. Ofattbart också med tanke på att kvaliteten på även små amatörpoddar numera oftast är bra.

Edit; innan nån eventuellt frågar, ja, jag laddar ner alla mina böcker i ”hög kvalitet”.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-06 22:04
Ursprungligen av reboot81:

Jag håller med @carlsson, Storytel är i mångt och mycket kass. Ljudet är dåligt, men ffa retar gränssnittet gallfeber på mig.

*Reglaget som man kan förflytta sig (spola) fungerar tvärtemot hur iOS inbyggda fungerar vad gäller olika hastigheter. Dessutom är den högst upp på skärmen
*Bokomslagsgrafiken är hårt komprimerad på många titlar, och det går inte att få den fullskärm. En del av upplevelsen tycker jag, att "se" boken
*Avsaknad av familjekonto
*Går inte att recensera böcker
*En bokhylla. För alla böcker huller om buller, fakta och fiction blandat. Usch.
*Har mailadress i appen till supporten. Gissa om den går att klicka på eller inte....
*Typsnitten/grafiken är inte anpassade för stora högupplösta mobiler
*Ingen info om ISBN-nummer
*Ingen länk till förlaget, eller möjlighet att se fler böcker från samma förlag
*Ingen onlinespelare
*Läsläget täcker inte hela skärmen, och typssnittet går ej att ändra
*Oseriöst att det enkelt går att exportera hela kapitel som text till valfri app
*Byte mellan ljudbok/ebok behåller inte var man är

Ska kika på bookbeat, utbudet är det som avgör.

Familjekonto ska tydligen dyka upp innan årets slut, vilket är bra men jag undrar ju vad det kommer att kosta. En annan grej de kunde kosta på sig är att appen funkar med carplay då jag gissar att vi är många som lyssnar på ljudbok i bilen. Just nu är gränssnittet rent trafikfarligt och jag har flera gånger struntat i att lyssna på böcker då den startade på fel plats i boken (appen kom inte ihåg hur långt jag lyssnat) och jag var tvungen att försöka spola. Helt omöjligt.

Jag kontaktade Storytel angående er kritik, och de svarar följande:

Citat:

– I våras, i mars närmare bestämt, lanserade vi ett nytt system för att ladda upp innehåll i tjänsten. Alla ljudböcker som laddats upp i det nya systemet har antingen blivit uppladdade i 64kbit/sek eller till och med i 128kbit/sek (när filen innehåller mycket musik). Böcker som laddats upp innan mars har nästan alla gjorts det med 48kbit/sek, de böcker som nämns här i forumtråden är alla sådana 48kbit/sek-böcker.

Vi håller med om att 48kbit/sek är för lågt och jobbar aktivt med att sätta upp processer för att omkoda det stora existerande bibliotek vi har sen innan mars 2018. Men det är också värt att nämna att bitrate inte är det enda som påverkar ljudkvaliteten, själva produktionen kan vara en avgörande faktor. Nuförtiden spelas alla nya böcker in med väldigt hög ljudkvalitet men så har inte alltid varit fallet med alla böcker och alla förlag.

Tack Jacob!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag kontaktade Storytel angående er kritik, och de svarar följande:

Tack för info. Vet du vilket codec de använder?

Ursprungligen av nyllet83:

Tack för info. Vet du vilket codec de använder?

Dom plockade ut Real Audio-pluginet ur en Netscape-browser från -98?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-10 22:58
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag kontaktade Storytel angående er kritik, och de svarar följande:

"Vi håller med om att 48kbit/sek är för lågt och jobbar aktivt med att sätta upp processer för att omkoda det stora existerande bibliotek vi har sen innan mars 2018."

Jag hoppas att de menar att de ska koda om från originalet och inte höja bitraten på 48kbps filerna...

Ursprungligen av TureB:

"Vi håller med om att 48kbit/sek är för lågt och jobbar aktivt med att sätta upp processer för att omkoda det stora existerande bibliotek vi har sen innan mars 2018."

Jag hoppas att de menar att de ska koda om från originalet och inte höja bitraten på 48kbps filerna...

Jag tolkar det som att det handlar om att koda om orginalfilerna, och inte koda 48kbps-filerna igen. Hur bra det sen kommer låta handlar ju också om under vilka förhållanden originalet spelades in. En del inspelningar låter ju verkligen som att författaren suttit i soffan hemma i vardagsrummet och spelat in

  • Medlem
  • 2018-11-22 13:33

Hej!

Har precis startat min provtid på 2 veckor hos Bookbeat. Min första titel jag skulle lyssna på var "HJärnstark" som jag hade fått tips om. Men direkt när jag börjar lyssna så hajjar jag till på att ljudet dels låter burkigt, dels som att uppläsaren sitter 2 meter från mikrofonen och att den generella kvalitén på ljudet var under all kritik. På allt detta så låter uppläsaren som en robot, varvid jag först trodde (om det nu inte var så) att det är en syntetisk röst på denna titel. Jag hade väntat mig knivskarpt, rent ljud - med närvaro. Just den här titeln (inte lyssnat på andra ännu), saknade allt detta.

Hur låter denna titel på Storytel och Audible? För det kan väl inte vara så att en bok är så här dåligt inläst (både tekniskt och hur texten läses)?

Hittade inget om detta i deras kunskapsbas heller, men å andra sidan...varför skulle de skylta med det dåliga ljudet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-22 14:13

Är man alltför OT om man trycker det är illa att Storytel inte erbjuder hela bilden till beskådning? Det som visas är 4x3 landskap, även om bilden har proportionerna 1:1,6 stående.

Ursprungligen av Nifo:

Hej!

Har precis startat min provtid på 2 veckor hos Bookbeat. Min första titel jag skulle lyssna på var "HJärnstark" som jag hade fått tips om. Men direkt när jag börjar lyssna så hajjar jag till på att ljudet dels låter burkigt, dels som att uppläsaren sitter 2 meter från mikrofonen och att den generella kvalitén på ljudet var under all kritik. På allt detta så låter uppläsaren som en robot, varvid jag först trodde (om det nu inte var så) att det är en syntetisk röst på denna titel. Jag hade väntat mig knivskarpt, rent ljud - med närvaro. Just den här titeln (inte lyssnat på andra ännu), saknade allt detta.

Haha, ja just den titeln var sjukt konstigt ljud på! ?
Har testat med Storytel, och jag kan bekräfta att alla dina lativ stämmer även där.

  • Medlem
  • 2019-01-16 11:45

Skitsnack från Storytel

Nej detta med förbättrad ljudkvalitet verkar inte stämma. Har precis börjat lyssna på Leif GW Perssons bok och jag finner inte ljudkvalitén särskilt bra.

saker och ting blev dock en värre när jag laddade hem Magnus Ugglas bok som är alldeles ny utkommen som ljudbok. Den låter fullständigt s*** och jag tappade lusten att lyssna vidare. Maila det Storytel om detta men det är jag inte den första som gör.

Med tanke på priset vi betalar för Storytelstjänst Storytel se till att vi får en lysningsbar kvalitet.

Har även lyssnat igenom boken hjärnstark, som även den hade enormt dåligt ljud.

har ni märkt någon skillnad på nya titlar och vem ansvarar egentligen för ljudkvaliteten, är det förlaget eller studion eller... ? Kvalitén på orginalet kan ju omöjligen vara så här dåligt.

Fredrik

Intressant nog äger Storytel numera Norstedts förlag. Snacka om att inte ha kvalitet genom hela konceptet!

Ursprungligen av Nifo:

Med tanke på priset vi betalar för Storytelstjänst Storytel se till att vi får en lyssningsbar kvalitet.

Exakt det du skriver där stör mig oerhört mycket. Drygt 2.000,- per år anser jag vara mycket pengar. När kvalitén suger så jävligt som den gör, så är det skandal att Storytel öht ska kunna fortsätta som bolag. Katastrof! ?

  • Medlem
  • 2019-01-16 12:21

Avslutade mitt abonnemang precis.

Att man inte ens kan välja en högre upplösning på ljudet när man laddar hem boken är ju en gåta.

Finns det inget tredje streaming-val med högre ljudkvalitet?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-01-16 14:22

Anledningen till att jag sa upp mitt Storytelkonto efter två månader var att det var helt omöjligt att lyssna till böcker i bilen. Det var helt outhärdligt att lyssna på. Jag kunde inte ens lyssna klart på den första boken jag börjat på.

Absolut inte värt 169:-/månad eller vad det nu kostade.

Ursprungligen av Nifo:

Finns det inget tredje streaming-val med högre ljudkvalitet?

Jag provade Bookbeat ett tag och upplevde kvalitén bättre. Men tyvärr brast de i utbud.

  • Medlem
  • 2019-08-18 00:14

Något nytt på den här fronten? Några nya aktörer på marknaden, eller har de gamla skärpt till sig?

Ursprungligen av Nifo:

Något nytt på den här fronten? Några nya aktörer på marknaden, eller har de gamla skärpt till sig?

Nej, samma status som tidigare, upplever jag åtminstone. ?

Jag har mailat dem flera gånger och frågat om CarPlay men de verkar måttligt intresserade av det... Är jag ensam om att vilja ha stöd för det?

Deras stöd för samma konto på två telefoner är hemskt, ingen sessionshantering. Råkar man ha appen öppen på båda telefonerna så kan den lika gärna synka det äldsta bokmärket till båda.. Grrrr.. ??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-18 22:08
Ursprungligen av Stefan Mether:

Jag har mailat dem flera gånger och frågat om CarPlay men de verkar måttligt intresserade av det... Är jag ensam om att vilja ha stöd för det?

Nej, men jag kan förstå att det inte är något de prioriterar. De flesta startar väl antagligen boken när man sätter sig i bilen och pause har du ju tillgång till sen ändå.

Ursprungligen av Json_81:

Nej, men jag kan förstå att det inte är något de prioriterar. De flesta startar väl antagligen boken när man sätter sig i bilen och pause har du ju tillgång till sen ändå.

Tyvärr så fungerar det bara så om Storytel är aktivt, dvs ringer man mycket och navigerar så blir det Apple Music som styrs via ”spelas nu”.

Då måste man låsta upp telefonen och starta storytel igen, skulle vara skönt att slippa det.. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-20 06:50
Ursprungligen av Stefan Mether:

Tyvärr så fungerar det bara så om Storytel är aktivt, dvs ringer man mycket och navigerar så blir det Apple Music som styrs via ”spelas nu”.

Då måste man låsta upp telefonen och starta storytel igen, skulle vara skönt att slippa det.. ?

Märkligt, det har jag aldrig varit med om.
Har du en äldre telefon?

Bevaka tråden