Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huawei fuskar i prestandatest

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flera Huawei-telefoner har petats från prestandatestet 3D Mark, efter att det avslöjats att telefonerna haft ett dolt prestandaläge som aktiverats bara under testerna.

Läs hela artikeln här

Gräsligt. Kan man se detta eftersom Android är öppen kod? I så fall, kan man veta om IOS är fri från riggad programvara? Jag använder Iphone, så att alla vet. Jag har ingen agenda, är bara nyfiken.

Tester som 3dmark har aldrig varit bra på att berätta hur snabba datorer/telefoner är i verkligheten de berättar bara hur snabba de är på det testet.
Tråkigt att de fuskar men ska man få något vettigt ska man kolla tester när telefonen kör de spel/appar man själv ska köra. Men detta var inte bara negativa nyheter för mig, min mate 9 pro känns inte längre lika utdaterad körde just 3d mark testet när min far köpte sig en p20 pro och han fick ungefär dubbelt så hög poäng.

Ursprungligen av Zeugma:

Gräsligt. Kan man se detta eftersom Android är öppen kod? I så fall, kan man veta om IOS är fri från riggad programvara? Jag använder Iphone, så att alla vet. Jag har ingen agenda, är bara nyfiken.

Det är nog svårt. Som det togs upp i artikeln så sänkte de ju prestandan åt kunderna ett bra tag utan att någon fick reda på det, mer än att telefonen blev slö.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Det är nog svårt. Som det togs upp i artikeln så sänkte de ju prestandan åt kunderna ett bra tag utan att någon fick reda på det, mer än att telefonen blev slö.

Fast det märktes ju tack vare dessa benchmarks-tester.

Ursprungligen av Mackan1984:

Fast det märktes ju tack vare dessa benchmarks-tester.

Kunde de se i mjukvaran att det var fel och varför, eller kunde de bara se att det var skillnad?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-07 16:38
Ursprungligen av Zeugma:

Gräsligt. Kan man se detta eftersom Android är öppen kod? I så fall, kan man veta om IOS är fri från riggad programvara? Jag använder Iphone, så att alla vet. Jag har ingen agenda, är bara nyfiken.

Finns ju ingen direkt anledning för Apple att göra det.
Svårt att se särskilt många som skulle basera valet mellan iphone och nån android telefon på 3dmark eller något liknande test.

Android-tillverkarna gör ju det för att hävda sig mot varandra.
Undrar hur de tänker, det har uppdagats förut och är ju uppenbart och det kommer komma fram igen.

Ursprungligen av Json_81:

Finns ju ingen direkt anledning för Apple att göra det.
Svårt att se särskilt många som skulle basera valet mellan iphone och nån android telefon på 3dmark eller något liknande test.

Android-tillverkarna gör ju det för att hävda sig mot varandra.
Undrar hur de tänker, det har uppdagats förut och är ju uppenbart och det kommer komma fram igen.

Målgruppen som köper baserat på ex 3dmark har nog inte koll på dessa fusk. Speciellt inom om ett år eller två. De ser bara att det står högre siffra för en mobil och väljer den.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Kunde de se i mjukvaran att det var fel och varför, eller kunde de bara se att det var skillnad?

Nej men att det var en så dramatisk skillnad i poäng när de bytt till nytt batteri.
Sen erkände Apple strax därpå efter att flera kom fram till samma sak.

  • Medlem
  • 2018-09-07 21:27
Ursprungligen av Zeugma:

Gräsligt. Kan man se detta eftersom Android är öppen kod? I så fall, kan man veta om IOS är fri från riggad programvara? Jag använder Iphone, så att alla vet. Jag har ingen agenda, är bara nyfiken.

Skillnaden mot Iphone är ju att det finns telefoner från flera tillverkare med väldigt liknande specifikationer, så där kan man ju se om det verkar vara orimligt höga poäng.

Samma motivation saknas hos Apple, undantaget om de någon generation inte skulle lyckas höja prestandan tillräckligt på de nya enheterna.

Ursprungligen av kabex:

Skillnaden mot Iphone är ju att det finns telefoner från flera tillverkare med väldigt liknande specifikationer, så där kan man ju se om det verkar vara orimligt höga poäng.

Samma motivation saknas hos Apple, undantaget om de någon generation inte skulle lyckas höja prestandan tillräckligt på de nya enheterna.

Apple låg ju i backspegeln innan de började designa egna chip och kom ifatt med 64-bit strax innan Snapdragon hoppa på tåget.
Sen har de ju en fördel med att deras chip designas för iOS och vice versa.

Men med tanke på hur våra appar använder nät och ram är inte detta en så stor faktor.
Apple har haft världens snabbaste cpu ett tag med en grafikkrets på samma nivå som motståndet men med iOS 11 som är väldigt kass programmerat inte kunnat hålla ikapp på diverse ”speed tests” på youtube.
Pga ram, nätverkskrets (bråk med broadcom gjorde att de till och med sakta ner dessa till intels standard) och framförallt iOS 11.

Så vill du veta hur snabb din mobil är i verkligheten ger speed tests en bättre bild.
Ska du dock rendera 4K videos är Apple alltid vinnare tack vare sin cpu.

Ursprungligen av Mackan1984:

nätverkskrets (bråk med broadcom gjorde att de till och med sakta ner dessa till intels standard)

Det är inte Broadcom, som är inblandade striden med Apple. Broadcom gör främst kretsar för nätverk och Wifi.

Striden är mellan Apple och Qualcomm, och gäller kretsarna för det mobila nätverket, dvs 3g, 4g/LTE etc.

Ursprungligen av Mesmeriser:

Det är inte Broadcom, som är inblandade striden med Apple. Broadcom gör främst kretsar för nätverk och Wifi.

Striden är mellan Apple och Qualcomm, och gäller kretsarna för det mobila nätverket, dvs 3g, 4g/LTE etc.

Tack för rättelsen

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-10 17:52
Ursprungligen av Zeugma:

Gräsligt. Kan man se detta eftersom Android är öppen kod? I så fall, kan man veta om IOS är fri från riggad programvara? Jag använder Iphone, så att alla vet. Jag har ingen agenda, är bara nyfiken.

Tja Apple brukar ju bara jämföra sig med sig själva. Nya iphonen är x antal gånger snabbare än förra, och ibland en graph på hur det har gått sedan första iphonen.

Så prestanda tester hit och dit har de väldigt liten orsak att försöka manipulera.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-10 17:55
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple låg ju i backspegeln innan de började designa egna chip och kom ifatt med 64-bit strax innan Snapdragon hoppa på tåget.
Sen har de ju en fördel med att deras chip designas för iOS och vice versa.

Men med tanke på hur våra appar använder nät och ram är inte detta en så stor faktor.
Apple har haft världens snabbaste cpu ett tag med en grafikkrets på samma nivå som motståndet men med iOS 11 som är väldigt kass programmerat inte kunnat hålla ikapp på diverse ”speed tests” på youtube.
Pga ram, nätverkskrets (bråk med broadcom gjorde att de till och med sakta ner dessa till intels standard) och framförallt iOS 11.

Så vill du veta hur snabb din mobil är i verkligheten ger speed tests en bättre bild.
Ska du dock rendera 4K videos är Apple alltid vinnare tack vare sin cpu.

Låg de?
De har alltid haft fördelen, och designat sina chip sedan iPhone 4.

Ursprungligen av juanito:

Låg de?
De har alltid haft fördelen, och designat sina chip sedan iPhone 4.

Är ganska säker på att de inte plockade in ett försprång på Snapdragon förrän till iPhone 6S.
Innan dess låg de strax under i benchmarks-poäng.
Men kan ha fel, orkar inte googla ?

Senast redigerat 2018-09-10 20:41
  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-11 11:26
Ursprungligen av Mackan1984:

Är ganska säker på att de inte plockade in ett försprång på Snapdragon förrän till iPhone 6S.
Innan dess låg de strax under i benchmarks-poäng.
Men kan ha fel, orkar inte googla ?

Tja verklighet och benchmarks säger lite om varandra. Som en bekant reagerde som bytte sin då top android modell till en då top iPhone 5.
Hur kan iPhonen vara så snabb fast den har så dålig hårdvara...

Ursprungligen av juanito:

Tja verklighet och benchmarks säger lite om varandra. Som en bekant reagerde som bytte sin då top android modell till en då top iPhone 5.
Hur kan iPhonen vara så snabb fast den har så dålig hårdvara...

Det är en annan femma men tänkte att vi pratade benchmarks nu ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-12 14:04
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är en annan femma men tänkte att vi pratade benchmarks nu ?

Inte så säker på att benchmarksen visade nåt annat heller egentligen. Berodde ju på vilket halvår av släppet man mätte med också.

1
Bevaka tråden