Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm med en pil

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-08-28 10:42

Hej ärade kunskapsbank!

Jag har ett problem som inträffat sedan några månader tillbaka med min Macbook Air mid 2013. När jag försöker göra en omstart av datorn så i omstartssekvensen så stannar omstarten och skärmen blir svart och musen hoppar upp i vänstra hörnet. Musen fungerar fortfarande men det är dock allt. För att komma vidare måste jag föra en forcerad omstart genom att hålla inne powerknappen.

Ibland inträffar även den svarta skärmen efter att datorn har vari i vila. Dock inte alltid. I övrigt fungerar fungerar datorn precis som den skall (ja då förutom spotlight som har slutat visa program men det är nog ett annat fel).

Detta är väldigt irriterande eftersom jag då inte kan genomföra några uppdateringar som kräver en omstart (exempelvis den uppdateringen som ligger och väntar nu).

Följande åtgärder har jag försökt utan att problemet har försvunnit

  • Återställt PRAM och SMC

  • Försökt att installera senaste uppdateringen i form av combo. Går ej då omstarten inte fungerar.

  • Försökt att lägga in uppdateringen via terminalen med kommandot softwareupdate. Går inte att installera den senaste då den säger att den inte finns

  • Provat att göra ovanstående uppdateringar via safemode. Samma omstartsproblem

  • Installerat om MacOS och lagt in TimeMachinekopian. Samma issue är kvar

Det känns som om det är något mjukvarufel som även finns i min TimeMachinekopia. Jag drar mig ytterst för att göra en clean install men det kommer allt närmre.

Mitt hopp går nu till 99's kunskapsbank. Någon som stött på samma problem som vet hur man kan åtgärda detta utan en clean install?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-30 01:43

Eftersom du ändå har en TMbackup, gör en clean install bara för att se om det hjälper. Gör det det, då följde felet med i TMbackupen, funkar det fortfarande inte kanske det är ett hårdvarufel (vilket verkar mindre troligt). Gör en clean install bara för att testa!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-08-31 12:58
Ursprungligen av kenjon:

Eftersom du ändå har en TMbackup, gör en clean install bara för att se om det hjälper. Gör det det, då följde felet med i TMbackupen, funkar det fortfarande inte kanske det är ett hårdvarufel (vilket verkar mindre troligt). Gör en clean install bara för att testa!

Jag har funderat på det med. Men när jag funderar på det så kryper latheten på haha. För trots allt så fungerar datorn helt utan problem förutom när man bootar om den.

Däremot så har jag lyckats att installera uppdateringen med softwareupdate och sedan sudo reboot. Det fungerade så nu har jag den senaste uppdateringen.

1
Bevaka tråden