Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vet du om Apple?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förra veckan ställde vi kluriga frågor om Samsung, och tidigare har vi gjort samma sak med Google. Denna varma sommarvecka vill vi veta vad ni vet om Apple. Klarar ni tio rätt? Lycka till!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-19 14:39

6/10.

  • Medlem
  • 2018-07-19 14:40

4 av 10
Sämre än väntat ?

  • Medlem
  • 2018-07-19 14:42

5/10.

Skyller på värmen och en och annan öl för mycket

Det stämmer. Började med en beige mac 1990...

8/10. Rätt nöjd med det alltså.
Läste precis "Commodore, a company on the edge" av Brian Bagnall där mycket av Apples tidiga steg beskrivs också vilket hjälpte en del i detta quizet

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-19 16:35
Citat:

Jättebra! Hur mår Tim Cook nuförtiden? För visst brukar du semestra med honom och prata telefon en gång i veckan?

Om du vore en produktlansering vore du: Airpods.

7/10. Är ganska nöjd. Älskar AirPods!

Förstod inte alls kopplingen till Samsung?

Citat:

Apples butiker är välkända, och blir ofta något av ett landmärke i städerna där de förläggs. Den första butiken öppnade i USA år 2001, och 2012 kom den första butiken till Sverige – men var slogs portarna upp? Samsungs röstassistent?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-07-19 18:28

6/10 Korrekta svar!
"Lagom bra. Du identifierar dig nog mest med Apples beiga period, när antalet Mac-modeller var många men ingen stack ut.

Om du vore en produktlansering vore du: Apple Centris 650."

Jo, jag härstammar från den beiga perioden. Den första Mac jag använde var en Plus (fotpallen) och den första jag ägde var en LC475.

5 av 10!

Min port in till Apple var den första Mac minin. Sedan dess har jag haft alla minis utom den senaste. 2 st Macbook pro och en Macbook Air 11.6” 2013. Tre surfplattor. 3:an, iPad mini 2 och iPad Air 2. 3 st ATV. Ett par routrar och säkert massa annat jag inte kommer ihåg!

Idag har jag nästan inget från Apple!

Så jävla usel jag var då... 5 av 10... ?‍♂
och då har jag personligen haft MacBook sedan 2007 och första Mac:en i familjen var en Macintosh Classic II från tidigt 90-tal.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-19 21:00

5/10 Korrekta svar!
Lagom bra. Du identifierar dig nog mest med Apples beiga period, när antalet Mac-modeller var många men ingen stack ut

Nöjd.

10/10 korrekta svar.

Ursprungligen av SweSG:

5 av 10!

Min port in till Apple var den första Mac minin. Sedan dess har jag haft alla minis utom den senaste. 2 st Macbook pro och en Macbook Air 11.6” 2013. Tre surfplattor. 3:an, iPad mini 2 och iPad Air 2. 3 st ATV. Ett par routrar och säkert massa annat jag inte kommer ihåg!

Idag har jag nästan inget från Apple!

Vad har du istället?

Ursprungligen av TheiPad:

Vad har du istället?

Oj, jag har massa annat istället. 5-6 datorer som rullar Linux. + massa annat skoj! Jag är väldigt inne på servrar. Min dagliga dator är en DELL PowerEdge T20 som kostade 3700 spänn. Duglig Xeon CPU, lagom med RAM och MASSSA diskar. Både SSD och gamla hederliga! Några DELL-skärmar till.

Servrar jag har:

HPE ProLiant N40L.
HPE ProLiant MicroServer Gen8.
HPE ProLiant MicroServer Gen10: AMD Opteron X3216, 8GB RAM, 2 stycken 120GB WD SSD Green + 2 stycken WD 3TB RED.
HPE ProLiant MicroServer Gen10: AMD Opteron X3421, 16GB RAM, 2 stycken 250GB SSD Samsung 860 EVO + 2 stycken 4TB WD RED.

+ massa annat!

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-07-19 22:37

6/10 allt lite missnöjd

7/10 Korrekta svar! Bättre än jag trodde jag skulle få. Tänkte mer runt 5. Har haft två apple produkter och det är iphone 5s och SE. Men är teknikintresserad så snappar väl upp grejer om allt möjligt inom "data".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-07-20 08:33

10 av 10 med lite tur på några, men jag är helt nöjd. ? Kanske skulle spela Lotto idag. ?

Ursprungligen av SweSG:

Oj, jag har massa annat istället. 5-6 datorer som rullar Linux. + massa annat skoj! Jag är väldigt inne på servrar. Min dagliga dator är en DELL PowerEdge T20 som kostade 3700 spänn. Duglig Xeon CPU, lagom med RAM och MASSSA diskar. Både SSD och gamla hederliga! Några DELL-skärmar till.

Servrar jag har:

HPE ProLiant N40L.
HPE ProLiant MicroServer Gen8.
HPE ProLiant MicroServer Gen10: AMD Opteron X3216, 8GB RAM, 2 stycken 120GB WD SSD Green + 2 stycken WD 3TB RED.
HPE ProLiant MicroServer Gen10: AMD Opteron X3421, 16GB RAM, 2 stycken 250GB SSD Samsung 860 EVO + 2 stycken 4TB WD RED.

+ massa annat!

Oj! Det var inte lite grejer det!

  • Medlem
  • 2018-07-20 10:11
Ursprungligen av SweSG:

Oj, jag har massa annat istället. 5-6 datorer som rullar Linux. + massa annat skoj! Jag är väldigt inne på servrar. Min dagliga dator är en DELL PowerEdge T20 som kostade 3700 spänn. Duglig Xeon CPU, lagom med RAM och MASSSA diskar. Både SSD och gamla hederliga! Några DELL-skärmar till.

Servrar jag har:

HPE ProLiant N40L.
HPE ProLiant MicroServer Gen8.
HPE ProLiant MicroServer Gen10: AMD Opteron X3216, 8GB RAM, 2 stycken 120GB WD SSD Green + 2 stycken WD 3TB RED.
HPE ProLiant MicroServer Gen10: AMD Opteron X3421, 16GB RAM, 2 stycken 250GB SSD Samsung 860 EVO + 2 stycken 4TB WD RED.

+ massa annat!

Imponerande ?
Du är min fullständiga motpart
Privat har jag bara min Note 8 och DeX numera
Valfihet / intresse till sina behov har väl aldrig varit större

Ursprungligen av PaO:

Imponerande ?
Du är min fullständiga motpart
Privat har jag bara min Note 8 och DeX numera
Valfihet / intresse till sina behov har väl aldrig varit större

Jag jobbar mycket med musik och film så går åt.

Jag har postat många av grejerna i tråden ”Ditt senaste inköp! (Bilder)” om du är nyfiken!

  • Medlem
  • 2018-07-20 10:51
Ursprungligen av SweSG:

Jag jobbar mycket med musik och film så går åt.

Jag har postat många av grejerna i tråden ”Ditt senaste inköp! (Bilder)” om du är nyfiken!

Skall jag kolla ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-20 19:31

Gissade på Markkula...

5/10. Kan inte mycket om Apples gamla Macar. Kan mest om Apple 2007-nu. Var inte många frågor om den perioden.

  • Medlem
  • 2018-07-22 01:25

10 av 10

Det enda jag inte förstår är kommentaren ”Om du vore en produktlansering vore du: Airpods”.

Om jag var en produktlansering skulle jag vilja vara iPad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-22 13:23

Kanske lite väl kuriösa frågor

Ursprungligen av PaO:

Imponerande ?
Du är min fullständiga motpart
Privat har jag bara min Note 8 och DeX numera
Valfihet / intresse till sina behov har väl aldrig varit större

Det är lite intressant faktiskt! Jag är helt handikappad med en mobil. Saker som ska ta några få minuter på en dator tar år och dagar om jag ska göra det på en mobil. Vi har ju annars liknande intressen! Musik, film och lite roliga prylar!

Vi krigar i alla fall inte med varandra för det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-23 09:14
Ursprungligen av SweSG:

Det är lite intressant faktiskt! Jag är helt handikappad med en mobil. Saker som ska ta några få minuter på en dator tar år och dagar om jag ska göra det på en mobil. …

Såg du denna? https://news.ycombinator.com/item?id=17586251

en tabbe

Ursprungligen av Redaktionen:

Förra veckan ställde vi kluriga frågor om Samsung, och tidigare har vi gjort samma sak med Google. Denna varma sommarvecka vill vi veta vad ni vet om Apple. Klarar ni tio rätt? Lycka till!

Läs hela artikeln här

8. Det blev förvånansvärt rätt. Det var en vild chansning som blev fel och en riktig tabbe. Det var väl för att det var mycket gamla frågor från en vars erfarenhet börjar med 512K. Jag kommer ihåg att jag sa till kompisen att "det här är väl inte en riktig dator". Ett par år senare så satt jag framför SE och mac II med högupplöst storbildsskärm och tyckte att mer riktig dator finns inte.
Hade det kommit nyare frågor om vilken typ av design eller glas det är i en viss iPhone eller iPod etc. så hade det inte gått lika bra. Jag blev lite stressad när jag trodde en att macotekets annons var en del av quizet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-10 18:14
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

8. Det blev förvånansvärt rätt.

Förväntat resultat när man är medlem nr 1023 på gamla 99mac.se

Ursprungligen av IngoX:

Förväntat resultat när man är medlem nr 1023 på gamla 99mac.se

Kul användarbild

1
Bevaka tråden