Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpper Apple äntligen ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jurassic579:

2018. Alla är experter. Alla kan starta en youtubekanal. Alla kan kommentera på ett forum. Alla kan köra benchmark appar.

Många tjänar också pengar på sina kanaler och nyheter måste produceras snabbt.

I slutändan så tror jag att detta kommer vara mindre av en katastrof än vad vissa vill att det ska vara.

Sen kan man absolut säga att ett chassi som är 4 cm tjockare och ser ut som en grill på en bil utnyttjar processorn bättre med kylning. Men då ska man inte köpa en MBP.

Ursprungligen av pt96hni:

Apple har glömt att nämna en sak ang turbon på 4.8 Ghz och den är bara om CPU´n är under 50 grader, max turbo är annars 4.6 Ghz.
Featuren heter "thermal velocity boost"

https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i9/i9...

Katastrofen är väl avvärjd nu?

Firmware fix kommer

http://www.loopinsight.com/2018/07/24/apple-identifies-and-fixes-thermal-bug-in-new-macbook-pro/

Ursprungligen av BlackSmp:

Katastrofen är inte avvärjd, men dämpad.
i9 kan fortfarande inte hålla grundhastigheten (basespeed), dvs. 2,9 GHz.

MacBook Pro i9 kan med stor säkerhet inte fungera optimalt (t.ex. hålla grundhastigheten på 2,9 GHz) (även med framtida optimeringar) med sitt nuvarande kylsystem eller chassi.

När Apple lanserade iMac Pro designade de om iMac's kylsystem och så borde de också ha gjort med MacBook Pro i9 kylsystemet (eller ännu bättre samtliga 2018 MacBook Pro) eller gjort underdelen av chassin 4 mm tjockare (för bättre luftflöde) eller allra helst en kombination av båda två.

INGEN kan inte kringgå fysikens lagar!!!

Det finns lösningar men ligger utanför Apples kontroll... minska motståndet där elektronerna flyter: Högre motstånd - mer värme! Supraledande material har inget motstånd alls och därmed skapar inte heller värme. Kruxet är att det ännu inte finns superledande material som är stabila i rumstemperatur (Japan lyckades få superledande i rumstemperatur med kompositmaterial men det var väldigt instabilt). Högsta kända stabila superledande material (vad jag känner till) är -190 grader C. Jag tror att vi en dag hittar en kompositmaterial som har stabil superledande egenskap i rumstemperatur, men att det kan dröja 10-20 år!

Lyckades med konststycket att bli av med admin-rättigheterna då jag bytte namn på kontot (givetvis var filevault påslaget också).
Blev till att radera och installera om sen skapa ett extra adminkonto den här gången (brukar såklart göra det, men hade ju just börjat leka med datorn).
?

Apple har varit i kontakt med Dave Lee som gjorde den första videon om det här. Han hade svårt att återskapa problemet. Men till slut kom de på vad som var fel och Apple har gjort en uppdatering som (som många i tråden har påpekat) fixar det.
Men fysikens lagar kan ingen ändra på Intel i9 blir varm när man pressar den för fullt. Men det finns ju tillbehör som laptop kylplattor som kan lindra värmen.

Ursprungligen av The Real Viking:

Katastrofen är inte avvärjd, men dämpad.

Riktigt, men vad jag förstår så kunde hoppandet vara skadligt för datorns livslängd också, vilket nu verkar helt fixat.

Ursprungligen av The Real Viking:

När Apple lanserade iMac Pro designade de om iMac's kylsystem och så borde de också ha gjort med MacBook Pro i9 kylsystemet (eller ännu bättre samtliga 2018 MacBook Pro) eller gjort underdelen av chassin 4 mm tjockare (för bättre luftflöde) eller allra helst en kombination av båda två.

Vissa skriker efter tjockare chassi, men i ärlighetens namn är datorn nog tjock och tung som den är. Jag hade dock gärna sett separat kylning för grafikkort och processor, då hade de inte påverkat varandra lika mycket som nu.

Vi kan nog utgå från att det kommer ytterligare optimeringar för problemet och kanske till och med en fix som kör fläktarna tidigare (vilket skulle vara störande men hjälpa en del).
Men det lär säkert dröja till Mojave nu.

Ursprungligen av Chaosstar:

Riktigt, men vad jag förstår så kunde hoppandet vara skadligt för datorns livslängd också, vilket nu verkar helt fixat.

Ja, den tidigare throttlingen var skadlig mot VRM helt klart. Det borde inte vara några problem nu som riskerar att datorn går sönder i förtid.

Ursprungligen av Chaosstar:

Riktigt, men vad jag förstår så kunde hoppandet vara skadligt för datorns livslängd också, vilket nu verkar helt fixat.

Ja, den är fixat.

Ursprungligen av Chaosstar:

Vissa skriker efter tjockare chassi, men i ärlighetens namn är datorn nog tjock och tung som den är. Jag hade dock gärna sett separat kylning för grafikkort och processor, då hade de inte påverkat varandra lika mycket som nu.

Om i7 2018 modellen kan hålla grundhastigheten även vid belastning kan chassiet vara kvar. Kylsystemet bör ändå designas om - som du föreslår: två separata kylsystem (en för GPU och en för CPU).

Men jag är mer osäker på i9. Kanske räcker det att göra fler hål i chassiet (i kombination med två kylsystem) så att kall luft lättare kan komma in och blåsas över CPU och GPU kylflänsar och snabbt avlägsnas från datorn. Lyckas Apple i framtiden få i9 MacBook Pro med omdesignad kylsystem få datorn att köra på grundhastigheten 2,9 GHz vid medium belastning kan tunna chassiet vara kvar i sin nuvarande form – men jag är tveksam om Apple klarar av detta, men jag hoppas att Apple gör det…

Vad jag förstått skulle i9 egentligen ha haft 10nm i litografin (en 10nm krets genererar i teorin mindre värme [men värmen koncentreras i all mindre yta – vilket försvårar kylningen]) - men det blev inte så utan den är kvar i 14 nm! Intel misslyckades att tillverka i9 i 10nm (troligen pga för låg avkastning (yield) vid wafer tillverkning)!!! När Apple designade i9 MacBook Pro räknade nog Apple kallt att i9 skulle ha 10nm – då hade troligen det nuvarande kylsystemet varit tillräckligt.

Jag använder en sen 2011 17" MacBook Pro - så även om chassiet till en framtida MacBook Pro i9 skulle blir 4 mm tjockare, så skulle den fortfarande bli tunnare än min 2011 MacBook Pro!!!

Ursprungligen av Chaosstar:

Vi kan nog utgå från att det kommer ytterligare optimeringar för problemet och kanske till och med en fix som kör fläktarna tidigare (vilket skulle vara störande men hjälpa en del).
Men det lär säkert dröja till Mojave nu.

Ja, det kommer säkert fler fix framöver, som du nämner en som kör fläktarna tidigare (här skulle det kunna vara en inställningsgrej för användaren [t.ex. glidknapp längs en linje: effektivare kylning ------|-------- tystare läge]).

Ursprungligen av johnh3:

Apple har varit i kontakt med Dave Lee som gjorde den första videon om det här. Han hade svårt att återskapa problemet. Men till slut kom de på vad som var fel och Apple har gjort en uppdatering som (som många i tråden har påpekat) fixar det.
Men fysikens lagar kan ingen ändra på Intel i9 blir varm när man pressar den för fullt. Men det finns ju tillbehör som laptop kylplattor som kan lindra värmen.

Skulle tro att en sådan kylplatta inte gör mer än marginell skillnad på en MBP som är slät på undersidan och inte har några luftintag på undersidan mot denna kylplatta. Dessutom är det ju jäkligt trevligt att släpa runt på en sådan kluns när man valt en dator för den ska vara tunn lätt och smidig....

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Skulle tro att en sådan kylplatta inte gör mer än marginell skillnad på en MBP som är slät på undersidan och inte har några luftintag på undersidan mot denna kylplatta. Dessutom är det ju jäkligt trevligt att släpa runt på en sådan kluns när man valt en dator för den ska vara tunn lätt och smidig....

Så är det ju. Men många kanske använder 15 tums Pro modellen som en stationär enhet i första hand.
MacWorld har släppt en uppdaterad video med nya patchen:
https://www.youtube.com/watch?v=TpSziBThlVQ

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-25 12:55
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Skulle tro att en sådan kylplatta inte gör mer än marginell skillnad på en MBP som är slät på undersidan och inte har några luftintag på undersidan mot denna kylplatta. Dessutom är det ju jäkligt trevligt att släpa runt på en sådan kluns när man valt en dator för den ska vara tunn lätt och smidig....

Jag skulle tro tvärtom; luft är en dålig värmeledare. Så att datorn är slät på undersidan borde betyda att den ligger mot kylplattan med sitt aluminiumchassie och får över kylan bra. Men det sitter väl gummifötter som förstör det hela....

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle tro tvärtom; luft är en dålig värmeledare. Så att datorn är slät på undersidan borde betyda att den ligger mot kylplattan med sitt aluminiumchassie och får över kylan bra. Men det sitter väl gummifötter som förstör det hela....

Själv har jag en KÖNIG Notebook Coolpad. Den är av aluminium som är värmeledande. Men bortsett från det tycker jag Apple ändå har adresserat problemet.
Visst de hade kanske kunnat fortsätta med de gamla datorerna utan att uppgradera dem alls. Men då hade det blivit ett stort liv om det också.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle tro tvärtom; luft är en dålig värmeledare. Så att datorn är slät på undersidan borde betyda att den ligger mot kylplattan med sitt aluminiumchassie och får över kylan bra. Men det sitter väl gummifötter som förstör det hela....

Utan att veta helt säkert (måste studera teardownbilder...) så tror jag inte bottenplattan har direkt fysisk kontakt i någon större utsträckning med heatpipes etc, och om så är fallet så torde det spela marginell roll hur mycket isvindar man än blåser på bottenplattan.

Minns jag rätt så tar MBP in kylluft i slitsarna på sidorna och blåser sen ut den uppvärmda luften bakåt under skärmen. Om detta stämmer, och om bottenplattan har ringa eller ingen fysisk kontakt med de delar som behöver bli av med värme, så skulle det förvåna mig om en kylplatta skulle ge betydande skillnad.

Om bottenplattan har avsiktlig fysiskt kontakt med heatpipe etc så bidrar ju den med ökad värmeavledande yta.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Utan att veta helt säkert (måste studera teardownbilder...) så tror jag inte bottenplattan har direkt fysisk kontakt i någon större utsträckning med heatpipes etc, och om så är fallet så torde det spela marginell roll hur mycket isvindar man än blåser på bottenplattan.

Minns jag rätt så tar MBP in kylluft i slitsarna på sidorna och blåser sen ut den uppvärmda luften bakåt under skärmen. Om detta stämmer, och om bottenplattan har ringa eller ingen fysisk kontakt med de delar som behöver bli av med värme, så skulle det förvåna mig om en kylplatta skulle ge betydande skillnad.

Om bottenplattan har avsiktlig fysiskt kontakt med heatpipe etc så bidrar ju den med ökad värmeavledande yta.

Så kan det säkert vara. För min del så har jag även kylplattan som en "dongel" så att säga. 4 USB portar på vänster sida och 1 på höger sida att koppla in tillbehör på om man vill. En strömbrytare som man kan slå på fläktarna med eller ha dem avslagna.
Sen blir vinkeln på tangentbordet lite bättre. Kort sagt ett bra tillbehör om man för det mesta har laptopen ungefär som en stationär dator på en plats.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-25 15:25
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Utan att veta helt säkert (måste studera teardownbilder...) så tror jag inte bottenplattan har direkt fysisk kontakt i någon större utsträckning med heatpipes etc, och om så är fallet så torde det spela marginell roll hur mycket isvindar man än blåser på bottenplattan.

Minns jag rätt så tar MBP in kylluft i slitsarna på sidorna och blåser sen ut den uppvärmda luften bakåt under skärmen. Om detta stämmer, och om bottenplattan har ringa eller ingen fysisk kontakt med de delar som behöver bli av med värme, så skulle det förvåna mig om en kylplatta skulle ge betydande skillnad.

Om bottenplattan har avsiktlig fysiskt kontakt med heatpipe etc så bidrar ju den med ökad värmeavledande yta.

Självklart blir det effektivare med heatpipes. Men om aluminiumet kyls ner så blir ju även slitsarna kalla, där luften passerar. Så det är klart bättre än inget, hur mycket får väl testas av de som har en.

Här kommer lite bilder jag fotade nyss..
A. Macbook Pro 15" 2018.
B. Macbook Pro 15" 2018 & Macbook Pro 15" 2014.
C. Macbook Pro 15" 2018 & Macbook Pro 13" 2017.

Ursprungligen av Chaosstar:

Här kommer lite bilder jag fotade nyss..
A. Macbook Pro 15" 2018.
B. Macbook Pro 15" 2018 & Macbook Pro 15" 2014.
C. Macbook Pro 15" 2018 & Macbook Pro 13" 2017.

Att det kan variera så mycket med olika 15" modeller! Har aldrig tänkt på att det är måtten på skärmarna som avgör........

Ursprungligen av calinou:

Att det kan variera så mycket med olika 15" modeller! Har aldrig tänkt på att det är måtten på skärmarna som avgör........

Det är felskrivet: B och C skall byta plats… Då stämmer det!!!!

Ursprungligen av The Real Viking:

Det är felskrivet: B och C skall byta plats… Då stämmer det!!!!

Både jag och nej, filerna heter som jag skrev, så om du sparar bilderna så blir det rätt.
Men ja, de blev i fel ordning tyvärr.

Oavsett, tycker det känns att 15" 2018 är mindre än 2014, va nästan så jag ville mäta skärmen för säkerhets skull. ?

Spontant efter lite användning, varför är det ingen haptic-feedback på touch baren? Så mycket bättre den skulle kännas då.

Ursprungligen av calinou:

Att det kan variera så mycket med olika 15" modeller! Har aldrig tänkt på att det är måtten på skärmarna som avgör........

Fast det är väl samma mått på skärmarna i sig, men på den nyare har man minskat ramen runt skärmen vilket gjort att man kunnat minska måtten på datorn totalt sett.

Ursprungligen av Chaosstar:

Spontant efter lite användning, varför är det ingen haptic-feedback på touch baren? Så mycket bättre den skulle kännas då.

Ja precis så har jag tänkt med, för med haptik hade man fått en fysisk bekräftelse på att nått aktiverats etc.

Ursprungligen av Chaosstar:

Spontant efter lite användning, varför är det ingen haptic-feedback på touch baren? Så mycket bättre den skulle kännas då.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja precis så har jag tänkt med, för med haptik hade man fått en fysisk bekräftelse på att nått aktiverats etc.

Ja, det finns väl en haptic motor i MacBook pro som nu används för stora trackpad - hade varit trevligt (och bättre användarupplevelse) om den också kunde användas när knapptryckningar på touch baren görs!

Ursprungligen av Chaosstar:

Spontant efter lite användning, varför är det ingen haptic-feedback på touch baren? Så mycket bättre den skulle kännas då.

*host* esc-knappen *host*...

Ursprungligen av johan_tanying:

*host* esc-knappen *host*...

Nu har jag ingen Mac med Touchbar, men kan du inte använda Karabiner och mappa om "°/§" knappen till Esc. På mitt tangentbord är den i särklass den minst använda tangenten.

Ursprungligen av johan_tanying:

*host* esc-knappen *host*...

Ok....? Menar du att esc-knappen inte finns eller inte funkar?

Ärligt talat så förstår jag inte allt gnäll på denna TB.... Visst kan den ha sina nackdelar, men ger även en massa fördelar som inte en statisk radda fysiska knappar kan ge.

Om det är för att det plötsligt är bara en stum touch-yta som agerar knapp, som man ska lyckas trycka på, så undrar man ju verkligen hur folk (säkert även sådana som skäller på TB) klarar att skriva utan större besvär på en iPhone/iPad....

Man snuddar ju den icke-fysiska knappjäveln av misstag stup i kvarten när man tror att man bara vilar fingrarna och/eller gör annat där uppe (i mitt CAD-program har jag tvingat fram de gamla fn-knapparna då de används konstant). Och fingrarna ligger ju dessutom naturligt allra längst ut på sidorna av tangentbordet nu då trackpadden är så ohemult stor. (Som i sin tur orsakar märkliga fel då handflatan och/eller diverse andra kroppsdelar rör touchpadden i olika kombinationer. Men där har man ju iaf en fysisk kant som definierar ytan).

Och efter 1,5 månad med ny maskin verkar det som om man inte vänjer sig av med det oplanerade esc-duttandet...

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok....? [snip] ...klarar att skriva utan större besvär på en iPhone/iPad....

Men nu är det ju så att det faktiskt inte går att skriva i närheten av lika fort på ett touch-tangentbord. Därför kan man klaga på Touch Baren och ändå gå rakryggad.

Själv gillar jag tanken med Touch Bar, men så länge de inte löser den taktila känslan så är den inte alls lika användbar. Haptic Feedback är inte alls en dum idé!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-07-27 10:02

Varför kunde de inte sätta touch bar högst upp på ett normalt tangentbord istället?

Ursprungligen av johan_tanying:

Man snuddar ju den icke-fysiska knappjäveln av misstag stup i kvarten när man tror att man bara vilar fingrarna och/eller gör annat där uppe (i mitt CAD-program har jag tvingat fram de gamla fn-knapparna då de används konstant). Och fingrarna ligger ju dessutom naturligt allra längst ut på sidorna av tangentbordet nu då trackpadden är så ohemult stor. (Som i sin tur orsakar märkliga fel då handflatan och/eller diverse andra kroppsdelar rör touchpadden i olika kombinationer. Men där har man ju iaf en fysisk kant som definierar ytan).

Och efter 1,5 månad med ny maskin verkar det som om man inte vänjer sig av med det oplanerade esc-duttandet...

Om Apple kunde lägga in en option (i inställningar) på känslighetsgrad på touchbar, så skulle användaren kunna justera ner känsligheten - dvs att det krävs ett hårdare tryck innan systemet registrar det som en knapptryckning. Det kanske skulle kunna lösa ditt problem?

Trist att se att så många macmedier viftar undan Throttlegate som en mjukvarubugg, och att alla problem nu i och med uppdateringen är lösta. Sanningen är ju den att i9 i praktiken är permanent nedklockad. Ändå lär väl Apple fortsätta marknadsföra dess frekvens som om detta inte hade hänt.

Bevaka tråden