Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det en adapter mellan ADC-port och DVI-i port?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-12 19:34

Har fått en PM G5 och tänkte använda min 17" Studio Display, men tji fick jag. Datorn har endast 2 DVI-I portar och skärmen har ju ADC-port. Finns det någonstans en adapter?

Typisk otur, har en annan G5a som dessvärre inte startar och den har en ADC- och en DVI-I port. Kan man möjligen flytta över kortet från den till den nykomna i en tom kortplats, och är det svårt att utföra? Finns ev. manual ed nånstans?

Tacksam för tips.

Sorry, hamnade tydligen i fel avdelning. Hur gör man för att hitta till rätt?

Ursprungligen av Fierro:

...Kan man möjligen flytta över kortet från den till den nykomna i en tom kortplats...

Det beror på vilka PM G5-modeller det handlar om. Om de har samma typ av kortplats för grafikkort, så ska det nog funka att flytta.

Ursprungligen av Fierro:

...Sorry, hamnade tydligen i fel avdelning. Hur gör man för att hitta till rätt?

Tryck på ”Anmäl” och be moderatorn flytta tråden.

Ursprungligen av Fierro:

Kan man möjligen flytta över kortet från den till den nykomna i en tom kortplats, och är det svårt att utföra? Finns ev. manual ed nånstans?

Om båda maskinerna har AGP-grafikslot kan du pröva att flytta över kortet. Det är lätt att byta, kolla här till exempel:
https://youtu.be/s03Kg3TGcLM?t=2m45s

Den sista modellen av G5 gick över till PCIe och då funkar det inte.

Det finns annars adapters men de kan vara rätt dyra. Sök på "Apple ADC to DVI adapter" på ebay, blocket etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-13 13:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om båda maskinerna har AGP-grafikslot kan du pröva att flytta över kortet. Det är lätt att byta, kolla här till exempel:
https://youtu.be/s03Kg3TGcLM?t=2m45s

Den sista modellen av G5 gick över till PCIe och då funkar det inte.

Det finns annars adapters men de kan vara rätt dyra. Sök på "Apple ADC to DVI adapter" på ebay, blocket etc.

Tack, jag ska titta igenom filmen mm. Jag återkommer nästa vecka med bilder på modellbeteckningar od. Det ser i alla fall ut som om det finns visst hopp.

Det fanns i vart fall adaptrar förr från bla Belkin och Gefen. Leta på ebay är mitt tips. Eller beställ delar från Elfa och löda ihop en själv: https://lookanotherblog.com/diy-adc-adapter/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-30 18:21
Ursprungligen av Fierro:

Tack, jag ska titta igenom filmen mm. Jag återkommer nästa vecka med bilder på modellbeteckningar od. Det ser i alla fall ut som om det finns visst hopp.

Efter studium av anvisad film vågade jag mig på att byta grafikkortet till ett annat som har en lämplig kontakt. Det var lite pilligt att få loss respektive korten, och en skruv som höll kortet på plats behagade ramla ner i fläkthuset. Men efter lite fiske med en svag magnetisk skruvmejsel fick jag upp den, allt sitter på plats och... allt fungerade perfekt !! Det är möjligt att det "nya" kortet är bättre, men jag håller inte på med avancerad grafik. Var kan man få reda på om det var ett "nedbyte"? Jag har fotat de båda korten före monteringen men kan inte klura ut om det är någon större skillnad.

Nu följer försöken att få igång den gamla G5an, kan man använda den fungerande för att köra igång den krånglande datorn? Tidigare försök slutade alltid med att uppstarterna la av efter ca 3 minuters snurrande av badbollen. Någon som är bra på såna symptom?

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-30 18:23
Ursprungligen av Fierro:

Efter studium av anvisad film vågade jag mig på att byta grafikkortet till ett annat som har en lämplig kontakt. Det var lite pilligt att få loss respektive korten, och en skruv som höll kortet på plats behagade ramla ner i fläkthuset. Men efter lite fiske med en svag magnetisk skruvmejsel fick jag upp den, allt sitter på plats och... allt fungerade perfekt !! Det är möjligt att det "nya" kortet är bättre, men jag håller inte på med avancerad grafik. Var kan man få reda på om det var ett "nedbyte"? Jag har fotat de båda korten före monteringen men kan inte klura ut om det är någon större skillnad.

Nu följer försöken att få igång den gamla G5an, kan man använda den fungerande för att köra igång den krånglande datorn? Tidigare försök slutade alltid med att uppstarterna la av efter ca 3 minuters snurrande av badbollen. Någon som är bra på såna symptom?

Tack för tipsen!

Hur skickar man med flera bilder?

Första ser ut som ett ATI Radeon 9600 Pro för AGP-slot (bild-googlade).

Andra verkar vara ett Nvidia Geforce FX 5200, och passar AGP Pro-slot.

Jag vet inte vilket som är bäst, tror inte det spelar nån roll på en dator som är 15 år gammal egentligen. Funkar det så funkar det. Det viktigaste måste vara att du har nånstans att koppla in din skärm.

Bra jobbat med skruvandet!

PS: mig veterligen hade dessa kort både ADC och DVI. Det kanske är ett eftermarknadskort som nån har monterat in på senare dar? Jag bytte själv ett geforce mot just ett ATI R. 9600 Pro (2x DVI), och blev av med ADC på det sättet. Hade dock aldrig nån ADC-skärm så det gjorde mig inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-12 19:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Första ser ut som ett ATI Radeon 9600 Pro för AGP-slot (bild-googlade).

Andra verkar vara ett Nvidia Geforce FX 5200, och passar AGP Pro-slot.

Jag vet inte vilket som är bäst, tror inte det spelar nån roll på en dator som är 15 år gammal egentligen. Funkar det så funkar det. Det viktigaste måste vara att du har nånstans att koppla in din skärm.

Bra jobbat med skruvandet!

PS: mig veterligen hade dessa kort både ADC och DVI. Det kanske är ett eftermarknadskort som nån har monterat in på senare dar? Jag bytte själv ett geforce mot just ett ATI R. 9600 Pro (2x DVI), och blev av med ADC på det sättet. Hade dock aldrig nån ADC-skärm så det gjorde mig inget.

________
Jag har kopplat in nya G5an till routern via en Ethernetkabel på samma sätt som med den gamla G5an, så jag har tillgång till internet på den datorn också. Men hur ska jag bära mig åt att komma in på mitt LAN, hur jag än försöker hittar jag inte var jag ska ställa in. För jag antar att det är i samband med Systeminställningar, eller...? Jag har tidigare haft kontakt mellan datorerna trådlöst, men nu är jag rådvill. Det verkar lite gammaldags att behöva använda ett USB-minne för att föra över filer mm.

Och sen följer försöken att få igång den gamla G5an, kan man använda den fungerande för att köra igång den krånglande datorn? Tidigare försök slutade alltid med att uppstarterna la av efter ca 3 minuters snurrande av badbollen/kugghjulet. Någon som är bra på såna symptom?

Med hopp om förklarande svar. Tack för alla råd hittills.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-12 20:24

"komma in på ditt LAN"...? Vad menar du, vad vill du göra?
Kolla så att du har fått IPadresser inom samma logiska nätverk (typ 192.168.0.x). Om båda har det är du på samma LAN. Sedan är det upp till programmen du behöver beroende på vad du vill göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-13 04:05
Ursprungligen av kenjon:

"komma in på ditt LAN"...? Vad menar du, vad vill du göra?
Kolla så att du har fått IPadresser inom samma logiska nätverk (typ 192.168.0.x). Om båda har det är du på samma LAN. Sedan är det upp till programmen du behöver beroende på vad du vill göra.

Jag vill kunna föra över filer från ena datorn till den andra.
Jag upptäckte att det i iMacens Nätverksfönster finns G5ans ikon visad, men när jag dubbelklickar på den så står det att anslutningen misslyckades. Jag försöker här bifoga skärmdumpar av nätverksfönstret i resp. dator för att visa vad jag får fram, men jag är rudis på TCP/IP, PPPoE mm. Som synes har routern en IPadress 192.168.1.1, men hur ska jag få fram hur jag ordnar kontakten med G5ans IPadress? G5an kanske uppfattas som en server i nätverket ...

Som framgår är jag inte datorkunnig, men har använt Macar sedan början av -90talet...
Tacksam för hjälp.

Senast redigerat 2018-07-13 12:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-13 09:23

Ta en Screendump på dina nätverksinställningar och bifoga bilden direkt i inlägget.
(Shift-kringla-4 och dra musen till en rektangel, välj Avancerad när du skriver inlägget och Välj filer för att bifoga)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-13 12:35
Ursprungligen av Fierro:

Jag vill kunna föra över filer från ena datorn till den andra.
Jag upptäckte att det i iMacens Nätverksfönster finns G5ans ikon visad, men när jag dubbelklickar på den så står det att anslutningen misslyckades. Jag försöker här bifoga skärmdumpar av nätverksfönstret i resp. dator för att visa vad jag får fram, men jag är rudis på TCP/IP, PPPoE mm. Som synes har routern en IPadress 192.168.1.1, men hur ska jag få fram hur jag ordnar kontakten med G5ans IPadress? G5an kanske uppfattas som en server i nätverket ...

Som framgår är jag inte datorkunnig, men har använt Macar sedan början av -90talet...
Tacksam för hjälp.

Var det så du menade?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-13 12:50

Precis
Och de ligger på samma LAN. Så då kan de "se" varandra.
Lättast att flytta filer tycker jag det är om du delar ut hårddiskarna. Äpplet - Systeminställningar - Delning - Fildelning. Under Alternativ kan du välja SMB eller AFP (beror på version av OSX).

Edit: Vad händer om du dubbelklickar på Lazzes Mac G5 i den första bilden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-16 01:39
Ursprungligen av kenjon:

Precis
Och de ligger på samma LAN. Så då kan de "se" varandra.
Lättast att flytta filer tycker jag det är om du delar ut hårddiskarna. Äpplet - Systeminställningar - Delning - Fildelning. Under Alternativ kan du välja SMB eller AFP (beror på version av OSX).

Edit: Vad händer om du dubbelklickar på Lazzes Mac G5 i den första bilden?

Som jag skrev, den svarar "Anslutningen misslyckades". Det är så jag brukade göra förut med den gamla G5an. Är det något som måste ställas in i G5ans "Systeminställningar" eller vad kan det vara för fel...? (Vad står SMB och AFP för? Och version av OSX för vilken dator?)

iMacen kan se Lazzes dator G5an, men G5an kan inte se iMacen eller nätverket (LAN), den har tydligen bara kontakt med internet genom Ethernetkabeln. Är det fel, månne? Kan jag ställa in IP-adressen till nätverket/routern på något sätt i G5an?

Förvirrande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-17 18:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är fildelning påslagen?

https://support.apple.com/sv-se/ht204445

Ja, vad jag förstår är Fildelning påslagen i båda datorerna.
Hur ska jag kunna skriva in nätets eller WiFi-ns IP-adress i Lazzes dator, när valen är Ethernet eller Firewire?
Och trots att jag skrivit in skrivarens modellbeteckning så kan jag inte skriva ut något. Var finns den magiska knappen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-17 18:28
Ursprungligen av Fierro:

Ja, vad jag förstår är Fildelning påslagen i båda datorerna.
Hur ska jag kunna skriva in nätets eller WiFi-ns IP-adress i Lazzes dator, när valen är Ethernet eller Firewire?
Och trots att jag skrivit in skrivarens modellbeteckning så kan jag inte skriva ut något. Var finns den magiska knappen?

Svårt tydligen att få med alla bilderna, försöker igen.
Lazzes dator kör MacOSX 10.4.11.

Ursprungligen av Fierro:

Ja, vad jag förstår är Fildelning påslagen i båda datorerna.
Hur ska jag kunna skriva in nätets eller WiFi-ns IP-adress i Lazzes dator, när valen är Ethernet eller Firewire?
Och trots att jag skrivit in skrivarens modellbeteckning så kan jag inte skriva ut något. Var finns den magiska knappen?

Du ska inte skriva in nån IP-adress. Om du kopplade in G5an med ethernet-sladd (antar att den inte har wi-fi) och väljer "Med DHCP" under Ethernet i nätverksinställningarna så ska det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-18 19:10
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du ska inte skriva in nån IP-adress. Om du kopplade in G5an med ethernet-sladd (antar att den inte har wi-fi) och väljer "Med DHCP" under Ethernet i nätverksinställningarna så ska det funka.

Det här verkar frustrerande.
Jag har kopplat G5an till Routern (Linksys AC6700) med Ethernetsladden i en av de 4 portarna, så det är väl därför jag har Internet där. Men trådlösa nätverket syns inte där. Det är väl därför jag inte får tag i iMacen från G5an. Ska jag använda Routerns Linksys Smart Wi-Fi för att ställa in eller vad? iMacen lever trådlöst till Routern och skrivaren.

Med utgångspunkt från "Nätverk_Lazzes_dator" (se bild) försökte jag fixa som du sa, men då går det inte att trycka på "Utför-knappen". Så jag försökte med Inställningsassistenten men fick svaret att "Nätverksinställningarna har ändrats av ett annat program". Jag har ingen aning om när och av vem det utfördes (se bild). Är det kört nu?? Ska jag trycka på "Förnya DHCP-tilldelning" eller...?

Jag trodde det bara var Windows som är krångligt...

Du säger ju att du har internetåtkomst på G5an och den syns ju i delat på dina bilder, så jag tycker inte du ska pilla på nätverksinställningarna.
"Anslutningen misslyckades" som du får från din Imac, brukar bero på felaktigt användarnamn/lösenord. Jag gissar på att användarnamnet eller lösenordet på den Mac som du ansluter från skiljer sig från det som du använder på din G5a, speciellt om du har en nyare version av Mac OS.
Vilken version av Mac OS kör den nya Imacen?
Du borde få en liten knapp att trycka på i Finder som det står nåt liknande "anslut som". Tryck på den och fyll i det användarnamn och lösenord som du har på din G5a och försök ansluta igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-19 01:11
Ursprungligen av suddgummi:

Du säger ju att du har internetåtkomst på G5an och den syns ju i delat på dina bilder, så jag tycker inte du ska pilla på nätverksinställningarna.
"Anslutningen misslyckades" som du får från din Imac, brukar bero på felaktigt användarnamn/lösenord. Jag gissar på att användarnamnet eller lösenordet på den Mac som du ansluter från skiljer sig från det som du använder på din G5a, speciellt om du har en nyare version av Mac OS.
Vilken version av Mac OS kör den nya Imacen?
Du borde få en liten knapp att trycka på i Finder som det står nåt liknande "anslut som". Tryck på den och fyll i det användarnamn och lösenord som du har på din G5a och försök ansluta igen.

Det var det jag kunde tänka mig, jag fick inget lösenord från Lazze som jag fick datorn av. Han menade att han inte hade hågot, men frågan är om det är det som fattas. Jag ska maila/SMSa honom få se om han kommer ihåg något lösenord eventuellt.

När jag trycker på Anslut som... får jag en uppmaning att fylla i diverse namn och lösenord (se bild). Det är det som nog är stötestenen.
När anger man dessa lösenord? Jag bara kopplade in datorn och nu vill jag få med den i nätverket. Puhhh!

Ursprungligen av Fierro:

När jag trycker på Anslut som... får jag en uppmaning att fylla i diverse namn och lösenord (se bild). Det är det som nog är stötestenen.
När anger man dessa lösenord? Jag bara kopplade in datorn och nu vill jag få med den i nätverket. Puhhh!

Du anger användaruppgifterna för en användare på den dator du vill ansluta till.

Ursprungligen av Fierro:

Det var det jag kunde tänka mig, jag fick inget lösenord från Lazze som jag fick datorn av. Han menade att han inte hade hågot, men frågan är om det är det som fattas. Jag ska maila/SMSa honom få se om han kommer ihåg något lösenord eventuellt.

När jag trycker på Anslut som... får jag en uppmaning att fylla i diverse namn och lösenord (se bild). Det är det som nog är stötestenen.
När anger man dessa lösenord? Jag bara kopplade in datorn och nu vill jag få med den i nätverket. Puhhh!

Om du har installationsskivorna hade jag raderat och installerat om systemet. Om inte kan du kolla här hur man gör. Kortnamnet för användaren måste du veta då också och det ser du på "huset" i Finder eller genom att skriva ls /Users i ett terminalfönster

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-19 14:21
Ursprungligen av suddgummi:

Om du har installationsskivorna hade jag raderat och installerat om systemet. Om inte kan du kolla här hur man gör. Kortnamnet för användaren måste du veta då också och det ser du på "huset" i Finder eller genom att skriva ls /Users i ett terminalfönster

Wow, finns det så mycket att få fram! Jag får väl putsa upp min engelska som är lite rostig. Slutade plugga språket 1952 !!
Dock, ska läsa igenom och ta till mig metoderna. Det är väl ingen risk med alla program som finns i datorn? I så fall får det vara med anslutningen...

Kortnamn för användaren? "huset" i Finder? Vad är ett terminalfönster, är det datorns skärm?

Installationsskivor för Lazzes OS har jag inte...

Beundrar er som hjälper mig!

Ursprungligen av Fierro:

Wow, finns det så mycket att få fram! Jag får väl putsa upp min engelska som är lite rostig. Slutade plugga språket 1952 !!
Dock, ska läsa igenom och ta till mig metoderna. Det är väl ingen risk med alla program som finns i datorn? I så fall får det vara med anslutningen...

Kortnamn för användaren? "huset" i Finder? Vad är ett terminalfönster, är det datorns skärm?

Installationsskivor för Lazzes OS har jag inte...

Beundrar er som hjälper mig!

Terminalen finner du i verktygsprogram där resten av dina program finns. Att ändra lösenordet innebär inte att dina filer/program försvinner. Men finns det inget lösenord alls kanske det räcker med att du hittar vilket kortnamn som Lazze hade på sin dator (lazze är ju en rimlig gissning) och ansluter med det (och lämnar lösenordsfältet tomt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-19 19:00
Ursprungligen av suddgummi:

Terminalen finner du i verktygsprogram där resten av dina program finns. Att ändra lösenordet innebär inte att dina filer/program försvinner. Men finns det inget lösenord alls kanske det räcker med att du hittar vilket kortnamn som Lazze hade på sin dator (lazze är ju en rimlig gissning) och ansluter med det (och lämnar lösenordsfältet tomt).

Konstigt, jag får inte fram den lilla stugan bland favoriterna. Är det ett särskilt program?

Än har jag inte fått anslutning. För att kunna visa tog jag skärmdumpar på Terminal i resp. dator (se bilagor). Vilken skulle ev vara kortnamnet el. lösenordet i dessa? Det där Darwin som syns på Lazzes dator, vad är det? Bilderna ser inte ut som din, vad skulle vara kortnamnet resp. lösenordet av dessa?

Ursprungligen av Fierro:

Konstigt, jag får inte fram den lilla stugan bland favoriterna. Är det ett särskilt program?

Än har jag inte fått anslutning. För att kunna visa tog jag skärmdumpar på Terminal i resp. dator (se bilagor). Vilken skulle ev vara kortnamnet el. lösenordet i dessa? Det där Darwin som syns på Lazzes dator, vad är det? Bilderna ser inte ut som din, vad skulle vara kortnamnet resp. lösenordet av dessa?

Darwin är själva underliggande operativsystemet kan man säga. Inget att haka upp sig på.

Min terminal har ett annat tema bland annat och det är därför det ser lite annorlunda ut. Det ser ut som att användaren bara heter user i G5:an, men om du skriver "ls /Users" (utan citationstecken) och slår enter ska du få upp en listning på filer i den katalogen och då är det lättare att lista ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-20 00:24
Ursprungligen av suddgummi:

Darwin är själva underliggande operativsystemet kan man säga. Inget att haka upp sig på.

Min terminal har ett annat tema bland annat och det är därför det ser lite annorlunda ut. Det ser ut som att användaren bara heter user i G5:an, men om du skriver "ls /Users" (utan citationstecken) och slår enter ska du få upp en listning på filer i den katalogen och då är det lättare att lista ut.

Jag försökte och fick fram mycket lite (se bild)
Är det rad 4 som skulle innehålla lösenord o användare menar du? "Mac G5 Shared user" var ska jag peta in dessa i så fall?

Jag försökte med ett dollartecken i ett alternativ, men det gav inget. Och det tog lång tid innan jag upptäckte att det inte skulle vara stort "I" (i) utan litet "L" jag skulle skriva in!

Ger detta något?

Ursprungligen av Fierro:

Jag försökte och fick fram mycket lite (se bild)
Är det rad 4 som skulle innehålla lösenord o användare menar du? "Mac G5 Shared user" var ska jag peta in dessa i så fall?

Jag försökte med ett dollartecken i ett alternativ, men det gav inget. Och det tog lång tid innan jag upptäckte att det inte skulle vara stort "I" (i) utan litet "L" jag skulle skriva in!

Ger detta något?

Som @suddgummi skrev tidigare och kom fram till så heter användaren user.

Bevaka tråden