Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X minns inte lösenorden längre?!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har varsin iPhone X.
Båda har slutat komma ihåg lösenorden på internet. Kanske i samband med senaste uppdateringen, minns inte riktigt...?

Nån annan med samma erfarenhet?
Hur fixar man det?

Ursprungligen av Mara67:

Vi har varsin iPhone X.
Båda har slutat komma ihåg lösenorden på internet. Kanske i samband med senaste uppdateringen, minns inte riktigt...?

Nån annan med samma erfarenhet?
Hur fixar man det?

Kommer de bara inte ihåg gamla lösenord eller inte ens de som du använt efter att alla lösenorden försvann?
Min mobil (iPhone 8 Plus) glömde bort alla lösenord en gång men då var det bara för mig att börja om från början och telefonen sparade de nya lösenorden.

Ursprungligen av amandareventlid:

Kommer de bara inte ihåg gamla lösenord eller inte ens de som du använt efter att alla lösenorden försvann?
Min mobil (iPhone 8 Plus) glömde bort alla lösenord en gång men då var det bara för mig att börja om från början och telefonen sparade de nya lösenorden.

Nej tyvärr! Även om vi lägger in det som gäller, så är det borta nästa gång

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-09 10:19

Har ni aktiverat iCloud Nyckelring?
Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Nyckelring

Kolla också att Autofyll är på
Inställningar > Safari > Autofyll

Om du använder privat surfläge i Safari så används inte nyckelringen, varken för att fylla i eller spara lösenord.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-09 10:21

Gå till Inställningar - Safari - Autofyll - "Namn och lösenord" ska vara aktiverad.

Ursprungligen av IngoX:

Har ni aktiverat iCloud Nyckelring?
Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Nyckelring

Kolla också att Autofyll är på
Inställningar > Safari > Autofyll

Om du använder privat surfläge i Safari så används inte nyckelringen, varken för att fylla i eller spara lösenord.

Tack för svar, men allt detta är redan riktigt. Tänkte jag skulle prova stänga av o på iCloud nyckelring. Men det går inte att stänga sv den...?
Märkligt detta!

Ursprungligen av Innis:

Gå till Inställningar - Safari - Autofyll - "Namn och lösenord" ska vara aktiverad.

Redan rätt ifyllt...
Grrrr! (Hehe)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-09 12:04
Ursprungligen av Mara67:

Tack för svar, men allt detta är redan riktigt. Tänkte jag skulle prova stänga av o på iCloud nyckelring. Men det går inte att stänga sv den...?
Märkligt detta!

Vad händer när du försöker slå av iCloud nyckelring?

Jag får dessa två meddelanden i tur och ordning:

Ursprungligen av IngoX:

Vad händer när du försöker slå av iCloud nyckelring?

Jag får dessa två meddelanden i tur och ordning:

Allt ser ut att fungera.
När jag klickar i allt o lösenord o så.
Ser att skjutknappen vippas över till stängd.
Går tillbaks till översikten. Bläddrar ner o där står det att nyckelringen är PÅÅÅÅ!!
Wtf!
Har även testat slå av o på telefonen

Får väl ringa Apple då...

Tack för att du engagerat dig!! ??????

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-09 12:21

Angående grundproblemet (alltså inte iCloud)
Det är inte så enkelt att ni missat ändrat beteende sedan någon uppdatering (tror det var 11.3) Man måste trycka på ”Lösenord”, autofyll fyller inte på automatiskt längre, bara ”halvautomatiskt”

Ursprungligen av Mara67:

Nej tyvärr! Även om vi lägger in det som gäller, så är det borta nästa gång

Finns lösenorden sparade i
Inställningar > Konton och lösenord > App- och webbplatslösenord ?

!!!!
Du är en ängel!!!
1000-tack !!!! ÄNTLIGEN hehe
Har det gått ut Ingo om detta!? Jag har få inte sett det.

Tack än en gång!!!

???

Samma här, sjukt irriterande och hoppas dom byter tillbaka

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-09 18:50
Ursprungligen av jimel:

Samma här, sjukt irriterande och hoppas dom byter tillbaka

Nej! Skälet till att lösenord etc inte fylls i automagiskt längre är att sidor kan be om att fylla i osynliga lösenords fält. En "ond" sida kan alltså skapa hundratals lösenords fält och sedan sno dessa, utan att du gjort mer än att besöka sidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-09 19:00
Ursprungligen av Mara67:

Har det gått ut Ingo om detta!? Jag har få inte sett det.

Tack än en gång!!!

???

Jag tror hela texten "Om iOS 11.3" fanns läsbar i displayen när man uppdaterade till 11.3, men det var ju ganska mycket text denna gång så lätt att missa bland annat denna info om Safari. Eller så tryckte man bara förbi.

Citat:

Om iOS 11.3
...
...
Safari

  • Hjälper dig att skydda din integritet genom att användarnamn och lösenord inte fylls i automatiskt förrän de har markerats i ett fält i ett webbformulär.

  • Inkluderar varningar i det smarta sökfältet vid interaktion med formulär som ber om lösenord eller kreditkortsinformation på webbsidor som inte är krypterade.

  • Autofyll för användarnamn och lösenord är nu tillgängligt i webböversikter i appar

”It’s not a bug, it’s a feature!”

Senast redigerat 2018-05-09 19:15
1
Bevaka tråden