Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport är död, länge leve andra routrar

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2018-04-27 15:48
Ursprungligen av juanito:

Återställa från iCloud? Hur mycket tid har du över i ditt liv?

Jag behöver inte mera än 2 TB som backup men det är klart mycket mer än vad jag är villig att vänta på vid en eventuellt behov för att återställa hela datorn.

Tvärtom, jag kör en Time Machine backup till en vanlig extern disk någon gång per månad just ifall jag behöver återställa hela datorn.

Men för konstant backup av filer som ändras fungerar ju iCloud fint och då blir behovet av en Time Capsule relativt lågt var min poäng.

Kan inget annat än att rekommendera ASUS routrar med Padavan firmware.
Uptime: 209d 03h 41m, den startas endast om vid mjukvaruuppdatering.
Den plågas varje dag med 1 stationär, 2 laptops och 2-4 mobiler @ 500/500Mbit den har aldrig ens hickat.

Jag är ännu en av de som kan rekommendera Ubiquiti. Jag kör en UniFi USG som router/gateway, en Cloud key och sedan två UAP-AC-HD som accesspunkter. Mycket stabilt och enheterna har endast behövs startas om vid firmwareuppgraderingar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-27 16:43

Ni kanske redan sett detta dokument:
https://support.apple.com/en-us/HT208753

Ursprungligen av biffenrydberg:

... Sedan skulle jag personligen inte köpa någon produkt från Google som skall sköta nätverket hemma. ...

Varför det? Befarar du att Google spanar på vår internettrafik via sina produkter?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-27 17:59
Ursprungligen av biffenrydberg:

Att ställa in Ubiquiti är inget som rekommenderas för en slutkonsument även om de gör snygga accesspunkter.

Tog säkert 5 minuter för mig som slutkonsument (tror jag att jag är, eller vad menas egentligen?) att ställa in en USG och två AP-AC.
Det som tog tid var att spika kabel dit där jag ville sätta AP’na.

Ursprungligen av Zeugma:

Varför det? Befarar du att Google spanar på vår internettrafik via sina produkter?

Google lixom! Är la lite deras grej att spana på allt? Jag har dock inget emot Google. Har epost och Google musik! Laddat upp egen musik dock. Köper musik där ibland också. YT sitter jag ofta på. Så Google är bra skit! Deras nyfikenhet som jag inte gillar. Men är la så när det är gratis. Sälja sin själ typ!

Ursprungligen av SweSG:

Google lixom! Är la lite deras grej att spana på allt? Jag har dock inget emot Google. Har epost och Google musik! Laddat upp egen musik dock. Köper musik där ibland också. YT sitter jag ofta på. Så Google är bra skit! Deras nyfikenhet som jag inte gillar. Men är la så när det är gratis. Sälja sin själ typ!

Jag tror det skulle vara en sensation om man kunde visa att Google har planterat in spyware i sina wifiprodukter. Men det är väl bara att undersöka saken.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag tror det skulle vara en sensation om man kunde visa att Google har planterat in spyware i sina wifiprodukter. Men det är väl bara att undersöka saken.

Jag har aldrig haft en router från Google så har ingen aning. Ligger dock inte på min köplista heller. Jag sitter nöjd med Ubiquiti! Många i tråden verkar vara lika nöjda som jag med Ubiquiti. Sedan om dom är något svårare att sätta upp eller inte får stå för andra. Jag tyckte det var lätt. Nästan lättare än min Asus router till och med.

Ursprungligen av SweSG:

Jag har aldrig haft en router från Google så har ingen aning. Ligger dock inte på min köplista heller. Jag sitter nöjd med Ubiquiti! Många i tråden verkar vara lika nöjda som jag med Ubiquiti. Sedan om dom är något svårare att sätta upp eller inte får stå för andra. Jag tyckte det var lätt. Nästan lättare än min Asus router till och med.

Jag fick en gateway av Tele2 för ADSL, som också har inbyggd router, den klarar jag mig med. Ska dock få bredbandsfiber i sommar och då ingår inte det. Så då får jag skaffa något som är bra och billigt. Har inte så höga krav. Vad kostar Ubiquiti?

Ursprungligen av Zeugma:

Jag fick en gateway av Tele2 för ADSL, som också har inbyggd router, den klarar jag mig med. Ska dock få bredbandsfiber i sommar och då ingår inte det. Så då får jag skaffa något som är bra och billigt. Har inte så höga krav. Vad kostar Ubiquiti?

Jag gav runt 1700 spänn för min router och AP. ER-X och UniFi AC Lite. Klarar av min lina på 250/250 utan problem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-27 19:15

Cirka 1600 kostade min ER-X med en UAP-AC-LR, har snurrat på hemma mer än ett år nu med diverse betaversioner (mitt kvällsnöje).

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 19:28
Ursprungligen av Gurra:

Tvärtom, jag kör en Time Machine backup till en vanlig extern disk någon gång per månad just ifall jag behöver återställa hela datorn.

Men för konstant backup av filer som ändras fungerar ju iCloud fint och då blir behovet av en Time Capsule relativt lågt var min poäng.

TM kör jag också för att slippa göra det manuellt.

Sorgens dag.. Kört dyra routrar och alla hade brister tills jag skaffade Airport extreme. Äntligen funkade härtat i hemmets system felfritt.. Men tydligen finns det en ny aktör på marknaden.. Ubiquiti som jag aldrig hört talas om tidigare. Bara det inte är som en ny Android telefon.. En som alla hyllar först men som folk efter några år erkänner att jo den var nog inte så bra på ditt o datt, men denna nya version, den är minsann toppen.. tills det går nåt år och, repeat and repeat.
Fan Apple.. varför!?

Ursprungligen av Tjosansa:

Sorgens dag.. Kört dyra routrar och alla hade brister tills jag skaffade Airport extreme. Äntligen funkade härtat i hemmets system felfritt.. Men tydligen finns det en ny aktör på marknaden.. Ubiquiti som jag aldrig hört talas om tidigare. Bara det inte är som en ny Android telefon.. En som alla hyllar först men som folk efter några år erkänner att jo den var nog inte så bra på ditt o datt, men denna nya version, den är minsann toppen.. tills det går nåt år och, repeat and repeat.
Fan Apple.. varför!?

Jag kan säga direkt att det är bra skit! Hade det varit skit så hade jag sagt det. Jag har i alla fall inte haft några problem. Sedan kan ju allt strula någon gång eller två dock!

Tyckte det var smidigt med back up funktionen

Kommer osökt att tänka på dessa tänkvärda rader i relation till Apples produktportfölj:

"In the pursuit of learning, every day something is acquired.
In the pursuit of Tao, every day something is dropped.

Less and less is done
Until non-action is achieved.
When nothing is done, nothing is left undone."

Ursprungligen av SweSG:

Jag kan säga direkt att det är bra skit! Hade det varit skit så hade jag sagt det. Jag har i alla fall inte haft några problem. Sedan kan ju allt strula någon gång eller två dock!

Är mest glad att det finns nya aktörer.. Förut var det mest Netgear och d-link man hade att välja på.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-04-27 23:56
Ursprungligen av biffenrydberg:

Ubiquiti kräver inställningar som gemene man säkert inte orkar bry sig om att lära, dessutom så krävs det två schabrak för att kunna använda det istället för ett stilrent paket.

Fortfarande inte övertygad om att andra produkter är lösningar när man kikar på vad som skall ersättas. Meshprodukterna kommer säkert ta över mer och mer, då det är de enda som inte ser ut som rymdskepp. Tyvärr brister de flesta på mjukvara eller stöd för Time machine. Sedan skulle jag personligen inte köpa någon produkt från Google som skall sköta nätverket hemma.

Anledningen till att jag låter negativ är för att jag inte hittat en bra lösning som funkar både i hemmet och i lilla kontoret som är lika smidig med stöd för Time Machine dvs det finns ingen motsvarande produkt.

Jag håller inte med. Med viss reservation för att det var länge sedan jag ställde in en Airport-AP, men du måste även där installera mjukvara, ställa in gateway och eventuellt externt IP, vilken säkerhet och vilken IP-range du vill ha på det interna nätet osv. Samma som Unifi. Sen går det såklart att köra Unifi med mer avancerade inställningar men det behöver man ju inte. Visst, man behöver en PoE-injektor och man "måste" skruva upp accesspunkten i taket eller på väggen, men controllern behöver man inte köra konstant. Om man klarar att ställa in Airport men misslyckas med Unifi så är det nog mer pga rädsla för nya saker än okunskap.

Apple kanske borde ha skapat ett mesh-system. Det hade kunnat bli bra.

Så okej. Unifi är lite krångligare att installera, men jag vidhåller att det är mer pga att man måste hantera en skruvmejsel och dra en kabel snyggt än att göra krångliga tekniska inställningar. Och okej, det är lite bökigare att ställa in Time Machine på en Nas. Lite. Men för mig som är "tung" användare överväger fördelarna. Vi har idag minst 24 trådlösa och 14 trådade klienter på hemmanätverket (7 telefoner, 2 ipads, 4 datorer, tv-spel, tv-apparater, skrivare, IoT, osv) som är mer eller mindre konstant uppkopplade. Jag lagrar stora mängder data, och både jag och min sambo jobbar hemifrån och skickar ganska mycket data över nätverket. En Airport Extreme skulle kanske ha funkat som daglig backup för mig men skulle snabbt bli full. En NAS kan jag fylla med vilka diskar jag vill. Blir de fulla så kan jag byta ut dem. Förvisso inte billigt, men mycket bättre. För normalanvändare kanske det inte blir mycket bättre, men åtminstone lika bra.

...förutom det där med ljudutgång då, men jag hoppas stort på Airplay 2. Och kanske på Homepod.

Ursprungligen av Gurra:

Men mer generellt sätt är jag nyfiken på vad ni backar upp som kräver så mycket space

1,3 TB bilder i råformat (2005-2018) backar jag upp till molnet. Inte iCloud utan jag har använt Amazon Prime hittills men nu har de ju lagt ner unlimited-planen där man kunde lagra obegränsat med data för $60 per år. Sen tar jag backuper av mitt dagliga arbete också, men det uppgår inte till någon jättestor mängd data.

Senast redigerat 2018-04-28 00:13
Ursprungligen av Knightmare:

Vad rekomenderar Apple för lösning för automatisk backup av Mac nu?

MOLNET.... troligtvis. Finns rätt många molnlösningar för back-up numera som är både stora och stabila.

Ni som kör ubiquiti får gärna skriva hur ni sköter backup av Mac. Då jag själv kör med edgerouter x sfp, edgerouter x och ap ac lite så är jag intresserad av fungerande automatiska lösningar. Orkar inte koppla in USB disk och köra backup så det blir för sällan känner jag.

Ursprungligen av martinator:

MOLNET.... troligtvis. Finns rätt många molnlösningar för back-up numera som är både stora och stabila.

Rekommendera gärna några som fungerar bra och inte är allt för dyra. Behöver nästan 1TB till backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-28 10:15

Lite blandade känslor inför det här. Att Time Capsule försvinner skapar lite panikkänslor hos mig. Hur ska man nu fixa en enkel, automatiserad och stabil backuplösning? Utöver TC kör jag numera en USB-lösning också. Men det orkar jag inte göra tillräckligt ofta. Och molnet har jag inte fått ordning på sedan CrashPlan gjordes om.

Vad gäller wifi så tycker jag Asus har levererat bra. Även om jag inte fått till det exakt som jag vill så fixar min Asus RT-AC68U stabil och snabb wifi i villa med tre våningar. Problemet är att jag inte får den att dessutom räcka till terasserna just utanför hustet. Våra ytterväggar skärmar av signalen otroligt effektivt.

Ursprungligen av jonasn:

Jag håller inte med. Med viss reservation för att det var länge sedan jag ställde in en Airport-AP, men du måste även där installera mjukvara, ställa in gateway och eventuellt externt IP, vilken säkerhet och vilken IP-range du vill ha på det interna nätet osv. Samma som Unifi. Sen går det såklart att köra Unifi med mer avancerade inställningar men det behöver man ju inte. Visst, man behöver en PoE-injektor och man "måste" skruva upp accesspunkten i taket eller på väggen, men controllern behöver man inte köra konstant. Om man klarar att ställa in Airport men misslyckas med Unifi så är det nog mer pga rädsla för nya saker än okunskap.

Apple kanske borde ha skapat ett mesh-system. Det hade kunnat bli bra.

Så okej. Unifi är lite krångligare att installera, men jag vidhåller att det är mer pga att man måste hantera en skruvmejsel och dra en kabel snyggt än att göra krångliga tekniska inställningar. Och okej, det är lite bökigare att ställa in Time Machine på en Nas. Lite. Men för mig som är "tung" användare överväger fördelarna. Vi har idag minst 24 trådlösa och 14 trådade klienter på hemmanätverket (7 telefoner, 2 ipads, 4 datorer, tv-spel, tv-apparater, skrivare, IoT, osv) som är mer eller mindre konstant uppkopplade. Jag lagrar stora mängder data, och både jag och min sambo jobbar hemifrån och skickar ganska mycket data över nätverket. En Airport Extreme skulle kanske ha funkat som daglig backup för mig men skulle snabbt bli full. En NAS kan jag fylla med vilka diskar jag vill. Blir de fulla så kan jag byta ut dem. Förvisso inte billigt, men mycket bättre. För normalanvändare kanske det inte blir mycket bättre, men åtminstone lika bra.

...förutom det där med ljudutgång då, men jag hoppas stort på Airplay 2. Och kanske på Homepod.

Ni springer förbi poängen lite. Ja det finns bättre tekniska lösningar men ingen är en simpel ersättare.
Och inte sätter man IP range i hemmet om man inte är en väldans tekniskt intresserad person?

Airport
Apple hårdvara, "bara funkar" (i de flesta fall)
Snyggt och enkelt paket (en vit sladd t.ex.)
Enkelt att ställa in
Time Machine stöd
Back to my mac
Sömnlös delning av skrivare och hårddisk

Ubiquiti
Bra hårdvara, bara funkar
Snyggt och fult samtidigt, kräver alltså minst två enheter (tre med en key), massa sladdar, tak och eller väggmontering.
Svårare att ställa in
Inget Time Machine stöd
Ingen back to my mac
Ingen sömnlös delning av hårddisk och skrivare

Som sagt det är två olika typer av produktlösningar i mina ögon. En NAS däremot tar hand om punkterna Ubiquiti faller kort.
Direkt hamnar vi då att man måste köpa Ubiquiti för flera tusen, en NAS för flera tusen och en heldag med att ställa in.

De som rekommenderat Synology NAS har kanske inte provat att dela upp inloggningar till Time Machine för att sedan inse att det inte alls fungerar med begränsning av utrymmesanvändning med fulla hårddiskar som följd som inte kan radera äldre säkerhetskopior automatiskt...

Jag har letat en duglig nätverkslösning sedan 2013 men inte hittat något som funkar enkelt där mjukvaran är dess styrka (har då kört det mesta som finns på marknaden).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-28 12:04
Ursprungligen av Knightmare:

Ni som kör ubiquiti får gärna skriva hur ni sköter backup av Mac. Då jag själv kör med edgerouter x sfp, edgerouter x och ap ac lite så är jag intresserad av fungerande automatiska lösningar. Orkar inte koppla in USB disk och köra backup så det blir för sällan känner jag.

Rekommendera gärna några som fungerar bra och inte är allt för dyra. Behöver nästan 1TB till backup.

Jag har en Synology DS213 +, 2-disks NAS.
Time Machine fungerar problemfritt med min MBPr på High Sierra och min iMac som fortfarande kör på Sierra.

Ni som kör Ubiquiti, vad behöver jag köpa för att täcka ett hus på ca 200m2? Med ca 25 uppkopplade enheter i huset.

Tänk ett startpaket med allt som behövs för bra täckning och prestanda.

Tacksam för svar..

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ni som kör Ubiquiti, vad behöver jag köpa för att täcka ett hus på ca 200m2? Med ca 25 uppkopplade enheter i huset.

Tänk ett startpaket med allt som behövs för bra täckning och prestanda.

Tacksam för svar..

ER-X + 2 AP’s bör räcka! Om du vill komma undan billigt! Du kan ju byta ut ER-X mot en USG om du vill också. Eller en vassare ER. ER-4 eller 6.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/

https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Inte ett måste:

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/

Kan vara bra att ha dock! Fungerar i dator också. Eller Rpi m.m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-28 17:47

Trist att de dödar sitt eget ekosystem. Men Apple vill oftast vara ensamma eller ledande på sin marknad.

Jag köpte min Airport Extreme i september 2007. Kör den fortfarande som WiFi router efter bryggat ISP-modem. Den har varken kraschat eller krävt omstart pga. strul en endaste gång på över 10 år! Visst AC hastighet hade varit fint, men N duger långt för normal användning. Och Apple ska ha beröm för att de fortfarande släpper firmware-uppdateringar till sina äldre nätverksprylar.

Det ska bli intressant att följa hur Apple kommer att hantera AirPlay version 2.0. Släpper de uppdateringar till befintliga Airport Express eller inte? Och hur fritt kommer de släppa AirPlay? Vi får kanske ha ett öga på: https://github.com/apple

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-04-28 19:21
Ursprungligen av biffenrydberg:

Och inte sätter man IP range i hemmet om man inte är en väldans tekniskt intresserad person?

Det kanske är valfritt på båda? Jag minns ärligt talat inte om man får någon slags default.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ni som kör Ubiquiti, vad behöver jag köpa för att täcka ett hus på ca 200m2? Med ca 25 uppkopplade enheter i huset.

Tänk ett startpaket med allt som behövs för bra täckning och prestanda.

Jag bor i en tvåplans trävilla på drygt 200 kvm samt gårdshus. Jag har en AP AC Pro på bottenplan som täcker in bottenplan + källare (där jag har mitt kontor), en AP AC LR på övervåningen - valde LR för att få täckning i trädgården och i gårdshuset. Sen har vi även en äldre UAP som sitter vid barnens rum men den behövs egentligen inte. Jag har även en USG, men det behöver man ju inte heller ha om man inte vill. Jag skulle vilja expandera med en AP i garaget för att få full täckning även i trädgården, men det är mer bekvämlighet än behov.

På detta finns lite olika nät, tex ett gästnät, ett för kidsen och ett för oss vuxna. Täcker in alla tre våningarna, trädgården och gårdshuset där vi har en hyresgäst. Man kan ha en grupp per AP och varje grupp kan innehålla upp till fyra trådlösa nätverk.

Vad du behöver beror på antal våningsplan tror jag, men två st AP AC Lite räcker nog fint. Vill du så kan du köpa AP AC Pro istället men Lite duger fint gissar jag.

https://demo.ubnt.com/ kan man leka med controllern.

Ursprungligen av SweSG:

ER-X + 2 AP’s bör räcka! Om du vill komma undan billigt! Du kan ju byta ut ER-X mot en USG om du vill också. Eller en vassare ER. ER-4 eller 6.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/

https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Inte ett måste:

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/

Kan vara bra att ha dock! Fungerar i dator också. Eller Rpi m.m.

Tack! Blev inte så blodigt som jag trodde. Är det värt 200:- st extra för AC Pro?

Ursprungligen av jonasn:

Det kanske är valfritt på båda? Jag minns ärligt talat inte om man får någon slags default.

Jag bor i en tvåplans trävilla på drygt 200 kvm samt gårdshus. Jag har en AP AC Pro på bottenplan som täcker in bottenplan + källare (där jag har mitt kontor), en AP AC LR på övervåningen - valde LR för att få täckning i trädgården och i gårdshuset. Sen har vi även en äldre UAP som sitter vid barnens rum men den behövs egentligen inte. Jag har även en USG, men det behöver man ju inte heller ha om man inte vill. Jag skulle vilja expandera med en AP i garaget för att få full täckning även i trädgården, men det är mer bekvämlighet än behov.

På detta finns lite olika nät, tex ett gästnät, ett för kidsen och ett för oss vuxna. Täcker in alla tre våningarna, trädgården och gårdshuset där vi har en hyresgäst. Man kan ha en grupp per AP och varje grupp kan innehålla upp till fyra trådlösa nätverk.

Vad du behöver beror på antal våningsplan tror jag, men två st AP AC Lite räcker nog fint. Vill du så kan du köpa AP AC Pro istället men Lite duger fint gissar jag.

https://demo.ubnt.com/ kan man leka med controllern.

Tack! Låter perfekt, blir till att slå till när kvarskatten är betald.. ?

Bevaka tråden