Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på att köpa ny iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-04-12 08:38

Jag funderar dock på hur jag på lättaste sätt skall få med mig så mycket som möjligt från min gamla iMac från 2011 UTAN att få med så mycket eventuell skit som finns på den och som eventuellt kan sega ner den nya fina. De programvaror jag kör mest förutom Apples egna är Adobes svit och då mest Lightroom, Photoshop och Indesign. Har även Office från 2011 på den och ganska mycket gamla typsnitt men också mängder av andra program man kanske kollat på och använt tidigare men inte använder något speciellt längre.
Men kanske är det bäst att göra sig omaket att bara installera allt på nytt. Vilka råd har ni att ge i frågan?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-12 09:15

Nu jobbar inte jag med datorn på det sättet du beskriver, men när det blir ny dator (eller ominstallation för den delen) brukar jag ta det som en nystart och bara installera vad jag kommer på att jag saknar.

  • Medlem
  • 2018-04-12 09:20
Ursprungligen av Json_81:

Nu jobbar inte jag med datorn på det sättet du beskriver, men när det blir ny dator (eller ominstallation för den delen) brukar jag ta det som en nystart och bara installera vad jag kommer på att jag saknar.

Jo det har ju naturligtvis många fördelar även om det går mycket tid på installationer och att man kanske blir av med inställningar, anpassningar, bokmärken mm man kan ha gjort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-12 09:30
Ursprungligen av Lars:

Jo det har ju naturligtvis många fördelar även om det går mycket tid på installationer och att man kanske blir av med inställningar, anpassningar, bokmärken mm man kan ha gjort.

Absolut och fördelen är att man blir av med inställningar, anpassningar och bokmärken mm man inte har behov av längre

Det är ju något man får värdera själv. Har man kvar den gamla datorn ett tag kan man alltid flytta över saker senare om man saknar dem.

Det är väldigt sällan jag bemödar mig med att installera om allt. Flyttassistenten har utvecklats under åren och fungerar otroligt bra! Installera det nya systemet på det gamla är mitt tips. Du sparar väldigt mycket tid på det.

Jag gjorde en test för några år sen när jag hade för mycket tid över, och mätte tiden på olika operationer i Photoshop – Efter en uppdatering med Flyttassistenten, och en ren ominstallation med bara Photoshop installerat. Skillnaden var inte mätbar.

Sen finns det dock en psykologisk effekt i det hela – Hur skönt det kan vara att börja om på noll. Den ska inte försummas.
Men rent tekniskt finns det sannolikt ingen anledning att inte behålla det gamla.

  • Medlem
  • 2018-04-12 10:03
Ursprungligen av carlsson:

Det är väldigt sällan jag bemödar mig med att installera om allt. Flyttassistenten har utvecklats under åren och fungerar otroligt bra! Installera det nya systemet på det gamla är mitt tips. Du sparar väldigt mycket tid på det.

Jag gjorde en test för några år sen när jag hade för mycket tid över, och mätte tiden på olika operationer i Photoshop – Efter en uppdatering med Flyttassistenten, och en ren ominstallation med bara Photoshop installerat. Skillnaden var inte mätbar.

Sen finns det dock en psykologisk effekt i det hela – Hur skönt det kan vara att börja om på noll. Den ska inte försummas.
Men rent tekniskt finns det sannolikt ingen anledning att inte behålla det gamla.

ok det var ju bra att höra om. Jo det är alltid lite lockande att börja från scratch man har ju varit med så länge att man höll på att ominstallera systemet eller på annan disk för att rensa och få ett nytt och rent system.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-12 11:34
Ursprungligen av carlsson:

Det är väldigt sällan jag bemödar mig med att installera om allt. Flyttassistenten har utvecklats under åren och fungerar otroligt bra! Installera det nya systemet på det gamla är mitt tips. Du sparar väldigt mycket tid på det.

Jag gjorde en test för några år sen när jag hade för mycket tid över, och mätte tiden på olika operationer i Photoshop – Efter en uppdatering med Flyttassistenten, och en ren ominstallation med bara Photoshop installerat. Skillnaden var inte mätbar.

Sen finns det dock en psykologisk effekt i det hela – Hur skönt det kan vara att börja om på noll. Den ska inte försummas.
Men rent tekniskt finns det sannolikt ingen anledning att inte behålla det gamla.

För mig var flyttassistenten en ren katastrof som gjorde att min "nya" mac mini 2011 inte fungerade som den skulle överhuvudtaget. Det enda flytt assistenten gjorde rätt var mailen. Det var från en gammal mac pro från 2006 med 10.7.

Messages fungerade inte efteråt inte heller trackpadden och en hel del annat.

Så jag valde att starta om som nytt istället, men jag har ännu inte orkat flytta över alla de gamla mailen.

Ursprungligen av juanito:

För mig var flyttassistenten en ren katastrof som gjorde att min "nya" mac mini 2011 inte fungerade som den skulle överhuvudtaget. Det enda flytt assistenten gjorde rätt var mailen. Det var från en gammal mac pro från 2006 med 10.7.

Messages fungerade inte efteråt inte heller trackpadden och en hel del annat.

Så jag valde att starta om som nytt istället, men jag har ännu inte orkat flytta över alla de gamla mailen.

Ingen regel utan undantag förstås. ?

Vad som är viktigt att göra innan man installerar, är att gå igenom datorn med Apples Skivverktyg, och gärna ett tredjepartsverktyg. Till exempel DiskWarrior eller TechTool. Med dessa program rättar man till ev trasiga filer, defekta katalogfiler etc.

Ursprungligen av juanito:

För mig var flyttassistenten en ren katastrof som gjorde att min "nya" mac mini 2011 inte fungerade som den skulle överhuvudtaget. Det enda flytt assistenten gjorde rätt var mailen. Det var från en gammal mac pro från 2006 med 10.7.

Messages fungerade inte efteråt inte heller trackpadden och en hel del annat.

Så jag valde att starta om som nytt istället, men jag har ännu inte orkat flytta över alla de gamla mailen.

Exaktemente. Flyttassistenten skall _inte_ användas när det är flera generationers skillnad mellan OSX. Samma eller någon enstaka generation nyare är dock ok.

  • Medlem
  • 2018-04-12 19:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Exaktemente. Flyttassistenten skall _inte_ användas när det är flera generationers skillnad mellan OSX. Samma eller någon enstaka generation nyare är dock ok.

Ja men den biten är inga problem för min del för jag har uppdaterat min gamla iMac hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-12 20:49
Ursprungligen av johan_tanying:

Exaktemente. Flyttassistenten skall _inte_ användas när det är flera generationers skillnad mellan OSX. Samma eller någon enstaka generation nyare är dock ok.

Nåja jag försökte med att installera 10.8 i minin så det enbart hade varit en generation emellan men samma strul ändå.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-13 12:07

Jag körde Flyttassistenen imac 2010->2017. Inga problem. Och då skall betänkas att jag provat hundratals program, hack och varit inne i systemet och rotat.
Inga problem. Gick från Sierra->Sierra.

"Gammal skit" räknar jag som hjälpprogram/tjänster som ligger som launch deamons/agenter. Går lätt att inaktivera/ta bort.

Att disken innehåller massa filer från program påverkar inte systemet, möjligtvis lagringsprestanda. Men med supersnabb SSD så påverkar detta nästan inget.

  • Medlem
  • 2018-04-13 12:48
Ursprungligen av reboot81:

Jag körde Flyttassistenen imac 2010->2017. Inga problem. Och då skall betänkas att jag provat hundratals program, hack och varit inne i systemet och rotat.
Inga problem. Gick från Sierra->Sierra.

"Gammal skit" räknar jag som hjälpprogram/tjänster som ligger som launch deamons/agenter. Går lätt att inaktivera/ta bort.

Att disken innehåller massa filer från program påverkar inte systemet, möjligtvis lagringsprestanda. Men med supersnabb SSD så påverkar detta nästan inget.

Jag funderade på den störst normalkonfigurerade med 2 TB fusiondrive. Men du verkar förorda en SSD istället. Hur stor har du på din?
såg att dom hade till bra pris här :https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/all-in-one-dator/apple-imac-27-5k-mned2ksa/245647.8942/
men hos dom kan man ju inte välja hur den skall vara bestyckad utan får ta det som erbjuds.

//Lars

1
Bevaka tråden