Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp appar iTunes kan man dra av moms?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en app. att användas i firman. På fakturan står "moms pålagd med 25%". Kan man dra av denna moms, med tanke på att på fakturan så står det Apple moms-nr Irland. men då Irländsk moms är 23% så undrar jag vad som gäller?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-04 14:42

Du kan dra av 25% momsen.

Ursprungligen av Mija:

Du kan dra av 25% momsen.

Har precis talat med Apple support och det svar jag fick var att man inte kan dra av momsen. Dock med reservation för språkförbistring, Apple kanske med "man" menar att man inte kan sälja appar och mjukvara utan moms till företag. När min fråga var om det är svensk moms 25% de har på sina fakturor?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-04 16:03
Ursprungligen av Snoopy:

Har precis talat med Apple support och det svar jag fick var att man inte kan dra av momsen. Dock med reservation för språkförbistring, Apple kanske med "man" menar att man inte kan sälja appar och mjukvara utan moms till företag. När min fråga var om det är svensk moms 25% de har på sina fakturor?

Det är skatteverket du ska prata med, inte Apple.
Sannolikt kan du dra av det.

Ursprungligen av Json_81:

Det är skatteverket du ska prata med, inte Apple.
Sannolikt kan du dra av det.

Jo, förvisso men Apple borde ju veta om deras fakturor avser svensk moms eller inte. Tänker jag. Skatteverket har väl kanske inte koll på Apple Irland där fakturan kommer ifrån.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-04 16:11

Du som köpare köpare kontrollerar VAT-nummer på fakturan/kvitto mot databasen här http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vat... för att se att säljare är momsregistrerad, är den det så kan du dra av momsen som står angiven på fakturan. Då har du gjort ditt.

På mailet som kommer från Apple, med ärenderad "Din faktura från Apple", står det klart och tydligt vilken momssats och momsbelopp som gäller, så det ska inte vara några problem. Se bilaga.

Värre var det för några år sen när det inte specades någon moms alls. Inte helt uppskattat av landets revisorer och bokföringsbolag...

Tack för svar, jag håller med er. Grejen är bara att det är ny handläggare på redovisningsbyrån och hen skrev så här:

"På underlag från Apple kan du inte heller dra någon moms. Deras moms nr är irländskt ( se längst ned på fakturan), alltså ingen svensk moms. Det här är också inköp EU."

Grejen är väl egentligen den att om Apple Store Irland säljer mjukvara eller tjänster till företag i övriga EU och Sverige så skall det säljas utan moms. Apple har inget system för detta när det gäller mjukvara utan bara när det gäller hårdvara. Man får då öppna ett företagskonto hos Apple och ange VAT.

Har protesterat hos redovisningsbyrån, återkommer med svar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-04 18:58

Börja med att byta ut redovisningsbyrån.

Ursprungligen av Mija:

Börja med att byta ut redovisningsbyrån.

hahaha om jag så kunde, det är som att välja mellan pest och kolera

Ursprungligen av Snoopy:

Har köpt en app. att användas i firman. På fakturan står "moms pålagd med 25%". Kan man dra av denna moms, med tanke på att på fakturan så står det Apple moms-nr Irland. men då Irländsk moms är 23% så undrar jag vad som gäller?

Nu har jag roddat lite mer. Talat med Apple och om man beställer mjukvara/ program eller tjänster på App.store Sverige från Apple så är det alltid inklusive 25% svensk moms, Apple gör ingen skillnad på företag och privatperson.
Däremot om man beställer hårdvara från Apple och har ett företagskonto och då läggs ingen moms på det man handlar. Så egentligen gör Apple "fel" som inte gör skillnad på försäljning till förtag och privatperson på app.store när fakturan kommer från annat EU-land.

Har också ringt Skatteverket och talat med ”Susanne" och hon sa att man får lov att dra av momsen om det är så att Apples faktura anger 25% moms (svensk moms) och köpet har gjorts på Apple Store Sverige.

Meddelade detta till redovisningsbyrån och fick detta svar av redovisningsbyrån "Ok. Vad märkligt jag har själv talat med Skatteverket och fick ett helt annat svar."

Ursprungligen av Snoopy:

Har också ringt Skatteverket och talat med ”Susanne" och hon sa att man får lov att dra av momsen om det är så att Apples faktura anger 25% moms (svensk moms) och köpet har gjorts på Apple Store Sverige.

Meddelade detta till redovisningsbyrån och fick detta svar av redovisningsbyrån "Ok. Vad märkligt jag har själv talat med Skatteverket och fick ett helt annat svar."

HAHA älskar hur Skatteverket alltid svarar runt ämnet. Men om du som företag köper en tjänst (vilket en app borde klassifieras som) som ska Apple ej lägga på moms på fakturan. Du ska därför inte göra avdrag på momsen, vilket du hade gjort ifall du hade köpt samma tjänst från ett företag i Sverige.

Ursprungligen av Appleman:

HAHA älskar hur Skatteverket alltid svarar runt ämnet. Men om du som företag köper en tjänst (vilket en app borde klassifieras som) som ska Apple ej lägga på moms på fakturan. Du ska därför inte göra avdrag på momsen, vilket du hade gjort ifall du hade köpt samma tjänst från ett företag i Sverige.

I de bästa av världar men Apple lägger på moms även för företag då man som jag skriver inte gör skillnad på privatpersoner och företag. Frågade Apple uttryckligen om ex. FinalCut och inte ens här kunde de fakturera utan moms så tillvida man inte köpte en dator för då kunde Apple ändra priset till ex. moms. Lite märkligt att världens största bolag säljer tjänster inom EU och inte kan fixa detta.

Ursprungligen av Snoopy:

I de bästa av världar men Apple lägger på moms även för företag då man som jag skriver inte gör skillnad på privatpersoner och företag. Frågade Apple uttryckligen om ex. FinalCut och inte ens här kunde de fakturera utan moms så tillvida man inte köpte en dator för då kunde Apple ändra priset till ex. moms. Lite märkligt att världens största bolag säljer tjänster inom EU och inte kan fixa detta.

Du har helt rätt i vad du beskriver. Bedrövligt att globala företag inte kan anpassas sig till rådande lagstiftning medan mindre företag måste.

  • Medlem
  • 2020-07-10 13:55

Råkade på den här gamla tråden - ber om ursäkt för att återuppliva den, men det blev lite missvisande svar här, och den kommer högt upp på google.

Redovisningsbyrån hade helt rätt att momsen på App Store faktura (IE momsnr, 25% moms) inte är avdragsgill. Man får inte dra av den här momsen som ingående moms i företaget.

Momsen debiteras genom EU MOSS-tjänsten, som är avsedd endast för försäljning till privatpersoner. När det gäller försäljning till beskattningsbara personer (företag) heter det att momsen är feldebiterad. Enl både SKV och EU-riktlinjer får du ingen avdragsrätt utan ska höra av dig till Apple och förklara att du gör dina inköp som företagare. Och lycka till med det.

Obs att förste svaret ovan från SKV gällde om "köpet har gjorts på Apple Store Sverige". Men det har det ju inte.

Det vore bra om fler insåg att inköp från App Store till företaget är i praktiken dubbelbeskattade, och hörde av sig till Apple och skattemyndigheterna.

1
Bevaka tråden