Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utökat WiFi-nät tar inte lösenordet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-01 15:58

WiFi-extendern indikerar god kontakt med basnätet. Ska ju vara samma lösen till mynet_ext som mynet.
Vad är fel och hur löser jag det?
Förutsättningar: Telias technicolor router, en förlängare från Netgear och en komplett nätrudis vid tgb't.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-01 17:22

Till att börja med, använd bara tecken som ingår i 7bitars ASCII, dvs inte åäö eller andra för amerikaner utrikiska tecken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-01 20:38

Har du läst i FAQ hos Netgear?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-01 20:44
Ursprungligen av kenjon:

Till att börja med, använd bara tecken som ingår i 7bitars ASCII, dvs inte åäö eller andra för amerikaner utrikiska tecken.

Det vore väl inte smart om medföljande lösen till routern innehöll tecken som inte accepteras i en vidare bemärkelse.
Min Wireless Key är av typen A12345678B
Så felet ligger inte där.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-01 20:44
Ursprungligen av frazze:

Har du läst i FAQ hos Netgear?

Ja. FAQtiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 07:57
Ursprungligen av Le:

Det vore väl inte smart om medföljande lösen till routern innehöll tecken som inte accepteras i en vidare bemärkelse.
Min Wireless Key är av typen A12345678B
Så felet ligger inte där.

Det framgick inte att det var det fabriksinställda lösenordet det gällde...
Ingen förväxling av 8 och B, 1 och I, 1 och l, O och 0?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-03 12:30
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-03 12:54

Bra frazze!
Nu gäller det bara att försöka omsätta det som där står i praktiken. Inte lätt för en som sedan långt bak i historien är van vid Mac som plug and play och inte vet ett dyft om nätverk.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-04 15:32

Netgears supportcommunity läser jag:
Please cross check the password which you are trying during setup. Also, make sure access control/MAC filtering is turned OFF on your main router. If both are done, try changing the channel on router which should resolve the issue.
Den inställningen hittar jag inte på Technicolor routerns inställningssida.
Däremot måste jag fylla i Radius Authentication Server's IP resp. Radius Accounting Server's secret. Vad det nu är?
Hur svårt får det vara att som icke nätverkstekniker kunna förlänga sitt wifi?!

Senast redigerat 2018-03-04 15:51
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-04 17:39

Lite tjatig kanske men där finns väl alltid någon som kan dra lärdom av mitt stök under flera dagar.

Lösningen?!:
Stäng av all säkerhet i 'basnätverket' så fungerar det utökade också. WPA sänker routerns wifi totalt. WEP bara det utökade wifi't.

Ska det vara på detta viset?

Ursprungligen av Le:

Ska det vara på detta viset?

Nej, borde gå med WPA.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-05 10:06

Lösningen:
Reset av extendern.
Ny parning av extendern med routern och med all säkerhet avslagen då enheterna tydligen inte hittar varandra mha trådlösa WPS't utan att först ha bockat av kryptering.
Sedan tester av vilken/vilka WEP/WPA o dyl som får utökade nätet att fungera.
Och voilà - med WPA2 PSK fungerar det äntligen.
Cred åt Netgears snabba helgsupport som satte mig på spåret, men bara nästan.

Ursprungligen av Le:

Lösningen:
Reset av extendern.

Precis den lösning som tipsades om i Telia-forumtråden som länkades tidigare.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-05 12:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Precis den lösning som tipsades om i Telia-forumtråden som länkades tidigare.

Men knappast fipplandet med olika säkerhetsinställningar, det som var helt avgörande.

Tror inte att det "fipplandet" behövdes. Ingenting sådant framgår i den forumtråden.

"...Reset på extendern och sedan inloggning med mywifiext.net, efter att ha valt detta anslutningsnamn, NETGEAR_NET, i Nätverksanslutningar på datorn. Sedan in med namn och lösen enligt instruktionerna som kom upp och, voila, nu fungerar det..."

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-03-05 15:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tror inte att det "fipplandet" behövdes. Ingenting sådant framgår i den forumtråden.

"...Reset på extendern och sedan inloggning med mywifiext.net, efter att ha valt detta anslutningsnamn, NETGEAR_NET, i Nätverksanslutningar på datorn. Sedan in med namn och lösen enligt instruktionerna som kom upp och, voila, nu fungerar det..."

Men i mitt fall behövdes det tydligen. Det är bara att acceptera.

1
Bevaka tråden