Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om nyckelring

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är inte så kunnig vad gäller nyckelring och vet inte riktigt vad jag ska göra ang. dialogrutorna som dyker upp hela tiden. Fönstret till nyckelringen var öppen samt det har varit aktivitet där innan jag ens hade öppnat min dator. Är det normalt undrar jag? Vet ej inte heller om det ska vara låst eller inte där men jag låste eftersom det var öppet. Efter det kommer det massa dialogrutor där man ska ange lösenord. Ska man egentligen inte ha låst där?

Du får nog berätta lite mer i detalj vad som som står i dialogrutorna, och i vilka sammanhang de dyker upp, annars blir det nog svårt att ge några svar.

Men rent generellt så kan man nog säga att om det dyker upp många rutor som handlar om detta, så är det något som är fel någonstans (typ felaktiga läs- och skrivrättigheter på disken, eller trasig inställningsfil). Jag får aldrig upp några extra/oväntade/upprepade rutor om nyckelringen.

Senast redigerat 2018-01-31 17:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-31 16:55

Nyckelringen låses upp när du loggar in i datorn. Det finns en inställning för att öppna alla fönster igen när man stänger ner datorn, kanske den som gör att du ser det hela tiden.
Lås upp nyckelringen och Avsluta Nyckelhanteraren (om det nu inte är något fel som Jesper säger).

Ursprungligen av kenjon:

Nyckelringen låses upp när du loggar in i datorn. Det finns en inställning för att öppna alla fönster igen när man stänger ner datorn, kanske den som gör att du ser det hela tiden.
Lås upp nyckelringen och Avsluta Nyckelhanteraren (om det nu inte är något fel som Jesper säger).

Det var väl konstigt att den öppnades av sig själv under natten. Vet knappast var den finns. Jag brukar bara öppna locket dvs inte logga in.
Ska det var låst eller inte låst där enligt bilden?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får nog berätta lite mer i detalj vad som som står i dialogrutorna, och i vilka sammanhang de dyker upp, annars blir det nog svårt att ge några svar.

Men rent generellt så kan man nog säga att om det dyker upp många rutor som handlar om detta, så är det något som är fel någonstans (typ felaktiga läs- och skrivrättigheter på disken, eller trasig inställningsfil). Jag får aldrig upp några extra/oväntade/upprepade rutor om nyckelringen.

Så här såg det ut på morgonen/Fönstret nyckel-hanteraren var öppet och div. aktiviteter hade varit igång innan ens jag rörde min dator.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 19:09
Ursprungligen av calinou:

Så här såg det ut på morgonen/Fönstret nyckel-hanteraren var öppet och div. aktiviteter hade varit igång innan ens jag rörde min dator.

Varför har du keychain access.app öppen för?

Ursprungligen av Innis:

Varför har du keychain access.app öppen för?

Den öppnade av sig själv. Vet inte ens var den ligger i datorn. Inser att man skulle behöva gå på en kurs för att lära sig om nyckelhanteraren.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-04 09:34
Ursprungligen av calinou:

Den öppnade av sig själv. Vet inte ens var den ligger i datorn. Inser att man skulle behöva gå på en kurs för att lära sig om nyckelhanteraren.

Det tror jag inte på. Nyckelhanteraren öppnar sig inte själv på det sättet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-04 17:52

Lås den inte! Men avsluta programmet Nyckelhanteraren. Det ska sköta sej själv sedan.
Har man öppnat den en gång (av okänd anledning) så kan den öppnas varje gång man startar om datorn, beroende på inställningar (se inlägg #3).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-04 18:34

Kolla och testa Apples tips:
https://support.apple.com/sv-se/HT201609

Edit:
Tar det på svenska.

Ursprungligen av kenjon:

Lås den inte! Men avsluta programmet Nyckelhanteraren. Det ska sköta sej själv sedan.
Har man öppnat den en gång (av okänd anledning) så kan den öppnas varje gång man startar om datorn, beroende på inställningar (se inlägg #3).

Tack för svar. Har ändrat så att det inte är låst.

Ursprungligen av mattiL:

Kolla och testa Apples tips:
https://support.apple.com/sv-se/HT201609

Edit:
Tar det på svenska.

Tack för svenska länken!

1
Bevaka tråden