Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det Flash som gör att HBO inte funkar bra på Minimac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör Netflix till TV:n med bra bild via en Minimac (2011) med Sierra.
Däremot funkar HBO dåligt med denna apparat. Bilden blir aningen hackig, syns "bäst" vid panoreringar/inåkningar m.m.

Jag hade liknande problem med Netflix via iOS och fick tipset att de kan handla om 50/60 hz problem. Jag har testat att ställa om detta i Bildskärmsinställningar men det hjälper inte i fallet HBO. Jag har varit i kontakt med deras support men de ger inga bra svar.

Den tydligaste skillnaden mot Netflix är att HBO krävde att jag installerade och aktiverade möget Flash (suck), så min misstanke är ju att det är Flash som är boven i dramat. Märkligt nog verkar HBO däremot funka via iOS kopplat till TV:n, precis tvärt emot min erfarenhet av Netflix...som jag redde ut i en annan tråd:
https://www.99.se/forum/t/323549-ipad-netflix...

Verkar rätt knasigt att jag måste ha två olika plattformar för att titta på HBO och Netflix men gissningsvis är grundproblemet i min ände TV:n som är rätt gammal, Sony TV KDL40W2000.

Men vad är grundproblemet rent teoretiskt om det inte är 50/60 hz? Jag tänkte att en Minimac borde vara en utmärkt mediedator men det kanske är fel tänkt? Men varför? Hur kan en Apple TV, Blurayspelare med wifi eller en liten iPhone prestera bättre? Jag begriper det inte.

Att det hackar vid panoreringar är ju förvisso ett klassiskt 50/60Hz-problem, ja. Men ännu mer vad gäller 24/25/29,97/30fps. Kan ju vara idé att kolla upp hur alla delar i kedjan hanterar bildfrekvensen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Att det hackar vid panoreringar är ju förvisso ett klassiskt 50/60Hz-problem, ja. Men ännu mer vad gäller 24/25/29,97/30fps. Kan ju vara idé att kolla upp hur alla delar i kedjan hanterar bildfrekvensen.

Fast jag hittar inget som har med det att göra i vare sig datorn eller tvn. 50/60 hz och 1080r och 1080p är de enda sakerna jag hittat som verkar ha inverkan. Båda i datorn.

Jag hittade bruxen till din tv här, och den påminner dessutom om min egen inte fullt så gamla Sony. På min vet jag att det var väldigt bökigt att få till vettig bild om man kopplade dator till "PC"-porten, dvs VGA. Se "Datorinställningsmenyn" i manualen.

Men du går väl via HDMI hoppas jag. Då skadar det inte att ställa om till 1:1-pixlar ("alla bildpunkter") under Skärmmenyn -> Display area om det inte redan är gjort.

Hur är det sedan att titta på HBO och Netflix via olika webläsare? Jag har för mig sett kommentarer om att det hackar i den ena men inte den andra och vice versa. Skulle kunna ha att göra med hur olika webläsare hanterar högupplöst film generellt, samt hur de hanterar HTML5 och Flash. Nu har jag dock ingen som helst koll på vilken som är bra resp dålig på vad – eller varför – så hade det varit jag hade jag nog testat mig fram om inte någon annan mer kunnig person på 99 kan ge handfasta tips...

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag hittade bruxen till din tv här, och den påminner dessutom om min egen inte fullt så gamla Sony. På min vet jag att det var väldigt bökigt att få till vettig bild om man kopplade dator till "PC"-porten, dvs VGA. Se "Datorinställningsmenyn" i manualen.

Men du går väl via HDMI hoppas jag. Då skadar det inte att ställa om till 1:1-pixlar ("alla bildpunkter") under Skärmmenyn -> Display area om det inte redan är gjort.

Hur är det sedan att titta på HBO och Netflix via olika webläsare? Jag har för mig sett kommentarer om att det hackar i den ena men inte den andra och vice versa. Skulle kunna ha att göra med hur olika webläsare hanterar högupplöst film generellt, samt hur de hanterar HTML5 och Flash. Nu har jag dock ingen som helst koll på vilken som är bra resp dålig på vad – eller varför – så hade det varit jag hade jag nog testat mig fram om inte någon annan mer kunnig person på 99 kan ge handfasta tips...

Tack för tipsen. Jo jag kör HDMI. PC-porten ville f.ö. inte visa widescreen hur jag än gjorde vilket konstigt nog funkade med min gamla Minimac som saknade HDMI...

Jag kör "alla bildpunkter" men många av skärminsällningarna blir oåtkomliga när jag kör HDMI eftersom "Avancerade inställningar" blir utgråde. Å andra sidan förutsätter jag att jag inte hade kunnat göra något vettigt där i alla fall eftersom det är så.

Webbläsare gjorde ingen märkbar skillnad. Det var någon webbläsare som inte ville fungera med Flash och HBO, tror det var Firefox. Slutade med Safari för min del.

Jag tror att byte av TV är den enda långsiktiga lösningen. Bara så konstigt att vissa leverantörer klarar detta men inte alla.

Hjälper det att köra på 720p istf 1080p? Om det nu går att ställa in på HBO/Netflix vill säga. När tvn inte är så förskräckligt stor så ser man ju ändå ingen skillnad vad gäller skärpa. Det skall ju iofs inte inverka men skulle ju kunna vara värt det om det lik förbannat löser hackandet!

Ursprungligen av johan_tanying:

Hjälper det att köra på 720p istf 1080p? Om det nu går att ställa in på HBO/Netflix vill säga. När tvn inte är så förskräckligt stor så ser man ju ändå ingen skillnad vad gäller skärpa. Det skall ju iofs inte inverka men skulle ju kunna vara värt det om det lik förbannat löser hackandet!

Nej, det påverkade inte hacket.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 19:37

En Apple tv 4 med senaste macOS beta fixar hackig bild vid panorering

Ursprungligen av Innis:

En Apple tv 4 med senaste macOS beta fixar hackig bild vid panorering

Men är detta oberoende av TV?
För varför skulle i så fall inte en Minimac med Sierra kunna klara samma sak?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-06 21:29
Ursprungligen av torsig1967:

Men är detta oberoende av TV?
För varför skulle i så fall inte en Minimac med Sierra kunna klara samma sak?

Ja
Därför att macOS inte kan ändra framerate beroende på källmaterialet framrate.
Senaste betan av tvOS kan

Ursprungligen av Innis:

Ja
Därför att macOS inte kan ändra framerate beroende på källmaterialet framrate.
Senaste betan av tvOS kan

OK, så det är alltså ett problem som endast nyligen börjat adresseras?
Eftersom jag haft både en ganska gammal tv och en ganska gammal Mac så har det varit rätt oklart vart problemen sitter.

Ibland har ju även mjukvaruupdateringar av olika slag förbättrat sitationen. T.ex. med min gamla Minimac blev det klart bättre när SVT Play inte behövde Flash. Men det hackandet hade väl då antagligen andra orsaker än framerate.

Finns det ingen mjukvara som kan "sampla om" frameraten mellan en applikation och den fysiska utgången?

Det är helt obegripligt att Apple inte adresserat denna issue tidigare. Det är först med TvOS sedan slutet av förra året som det faktiskt går att spela 24hz video utan hack/judder. Video på Appleenheter har för mig alltid varit helt oanvändbart då du manuellt måste säkerställa hz på materialet och sedan förhoppningsvis kunna ställa om till motsvarande på enheten som ska visa det. Jag har haft de flesta varianter av Apple TV, iMacs, Mac Pros och bärbara varianter sedan början av 2000-talet och detta har varit ett konstant och väldokumenterat problem.

Jag kan varmt rekommendera Infuse som i mitt tycke hanterar video på Apple TV bäst idag. Jag kör Synology NAS -> Apple TV 4K/Infuse -> gammal Panasonic Plasma

Ursprungligen av papa_keno:

Det är helt obegripligt att Apple inte adresserat denna issue tidigare. Det är först med TvOS sedan slutet av förra året som det faktiskt går att spela 24hz video utan hack/judder. Video på Appleenheter har för mig alltid varit helt oanvändbart då du manuellt måste säkerställa hz på materialet och sedan förhoppningsvis kunna ställa om till motsvarande på enheten som ska visa det. Jag har haft de flesta varianter av Apple TV, iMacs, Mac Pros och bärbara varianter sedan början av 2000-talet och detta har varit ett konstant och väldokumenterat problem.

Jag kan varmt rekommendera Infuse som i mitt tycke hanterar video på Apple TV bäst idag. Jag kör Synology NAS -> Apple TV 4K/Infuse -> gammal Panasonic Plasma

Tack för tipset. Då blir det mer begripligt varför aldrig detta fungerat särskilt bra.
På Mac har jag oftast kört VLC när det gäller filer och det har funkat bäst. Skulle du säga att Infuse är i samma stil? Hanterar många format, textning m.m. utan en massa "not supported" och sån´t?

Ursprungligen av torsig1967:

Tack för tipset. Då blir det mer begripligt varför aldrig detta fungerat särskilt bra.
På Mac har jag oftast kört VLC när det gäller filer och det har funkat bäst. Skulle du säga att Infuse är i samma stil? Hanterar många format, textning m.m. utan en massa "not supported" och sån´t?

Infuse hanterar alla format jag testat, den drar ner subtitles från OpenSubtitles.org i valfritt språk. Har du en modernare TV än jag så ska även HDR fungera bra. Fördelen med Infuse är att den spelar upp det som skickas och tar inga omvägar. Plex utmaning är att de gör för mycket till för många olika plattformar och det slutar ofta med att servern får koda om materialet i realtid vilket är resurskrävande och helt onödigt i många fall. Infuse är exklusivt för iOS och tvOS.

1
Bevaka tråden