Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beräknad livslängd på Macbooks?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter fortfarande inne med en Macbook Pro från 2009 som jag uppgraderat lite och kan tycka att den börjar sjunga på sista versen när tom Excel börjat sega ned sig så fort man får in lite data i flikarna. Uppgraderade till en SSD, nytt batteri samt 8 gig RAM för ett par år sedan så känns som jag fått ut det som går av den.

Minns att jag hade en förhoppning (avskrivningnstid) om 6 år och det har jag med råge passerat. Men med tanke på att dagens Macbooks (Pro eller inte) inte längre är uppgraderingsbara i efterhand är det därför mer viktigt än någonsin att välja rätt från början. Och börjar man titta specs med lite mer minne och snabbare processor för att orka med framtidens OS så springer slantarna snabbt iväg. Svårt att hitta sweetspoten på pris/värde.

Vad räknar ni med för livslängd på era bärbara maskiner? Kan tilllägga att jag varken redigerar videos eller spelar några krävande spel så vi pratar främst en arbetsdator som även kan agera mediaspelare då och då.

Ursprungligen av SethCohen:

...när tom Excel börjat sega ned sig så fort man får in lite data i flikarna...

Borde inte vara något problem att köra Excel på en dator från 2009. Och om den har SSD och 8 GB minne så borde det flyta på riktigt bra.

Vilken version av Office kör du?
Vilken version av macOS?

Kanske en ny fräsch installation av system och applikationer skulle göra susen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Borde inte vara något problem att köra Excel på en dator från 2009. Och om den har SSD och 8 GB minne så borde det flyta på riktigt bra.

Vilken version av Office kör du?
Vilken version av macOS?

Kanske en ny fräsch installation av system och applikationer skulle göra susen.

Satt faktiskt och funderade på det, om man skulle ge sig på det. Kör Excel 15.40, vilket jag förmodar är uppdaterat. Kör 10.11.6 då jag inte kan ("får") uppdatera macOS längre. Att säga det flyter på bra är nog en underdrift. Det funkar men inte smidigt.

  • Medlem
  • 2017-12-26 15:05

Jag är i samma position som du, min MBP från 2009 rullar fortfarande och vad ska man uppgradera till?.
Blev ett impulsköp av en MacBook 12-tum i5 med 512gb för 15k nu på rean, förhoppningsvis blir livslängden lång men kanske inte så lång som min gamla.

Ursprungligen av Swift:

Jag är i samma position som du, min MBP från 2009 rullar fortfarande och vad ska man uppgradera till?.
Blev ett impulsköp av en MacBook 12-tum i5 med 512gb för 15k nu på rean, förhoppningsvis blir livslängden lång men kanske inte så lång som min gamla.

Hur tycker du det var att gå från en 13" Pro till en 12" Macbook? Kanske för tidigt att säga.

  • Medlem
  • 2017-12-26 17:51
Ursprungligen av SethCohen:

Hur tycker du det var att gå från en 13" Pro till en 12" Macbook? Kanske för tidigt att säga.

Jag väntar på leveransen, återkommer så fort jag har hunnit testa :). Ska bli väldigt spännande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-26 20:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Borde inte vara något problem att köra Excel på en dator från 2009.

Excel kan sänka vilken dator som helst, beror helt på vad du gör med det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-26 20:48
Ursprungligen av Json_81:

Excel kan sänka vilken dator som helst, beror helt på vad du gör med det.

Sannerligen... ?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-12-26 21:35
Ursprungligen av SethCohen:

Sitter fortfarande inne med en Macbook Pro från 2009 som jag uppgraderat lite och kan tycka att den börjar sjunga på sista versen när tom Excel börjat sega ned sig så fort man får in lite data i flikarna. Uppgraderade till en SSD, nytt batteri samt 8 gig RAM för ett par år sedan så känns som jag fått ut det som går av den.

Minns att jag hade en förhoppning (avskrivningnstid) om 6 år och det har jag med råge passerat. Men med tanke på att dagens Macbooks (Pro eller inte) inte längre är uppgraderingsbara i efterhand är det därför mer viktigt än någonsin att välja rätt från början. Och börjar man titta specs med lite mer minne och snabbare processor för att orka med framtidens OS så springer slantarna snabbt iväg. Svårt att hitta sweetspoten på pris/värde.

Vad räknar ni med för livslängd på era bärbara maskiner? Kan tilllägga att jag varken redigerar videos eller spelar några krävande spel så vi pratar främst en arbetsdator som även kan agera mediaspelare då och då.

Har också en MacBook Pro 2009 som jag uppgraderat till 8GB RAM och SSD. Tycker inte att den känns seg alls. Kör Logic Pro X och tycker jag får ut tillräckligt med spår. Det den faller på är att de senaste operativsystemen inte stöds (officiellt i alla fall) och det är bara en tidsfråga innan man inte kan uppdatera webbläsare och andra program. Hade räknat med att kunna ha den i åtminstone fem år och det slog jag.
Valde att pensionera den för några månader sedan och ersatte den med en ny MBP med TouchBar. Eftersom de inte går att uppgradera i efterhand valde jag att maxa den. Det är mycket pengar, men det är också mycket dator och borde räcka ett tag. Räknar med att behålla den i åtminstone fem år.

  • Medlem
  • 2017-12-29 18:26

Endast haft datorn i några timmar nu, men mina första intryck är väldigt bra. Kanske skulle haft 16gb ram istället för 8 för att vara på den säkra sidan.
Storleksförändringen är knappt märkbar gällande skärmytan.
Snabb och lätt.
Skärmen är grymt mycket bättre, skiljer ju ett antal generationer :).
Ångrar inte en sekund av köpet, än så länge :).

1
Bevaka tråden