Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4K på Mac Mini

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Som jag förstår det har ingen Mac hdmi 2.0 utan 1.4 vilket gör att jag inte kommer att kunna spela upp 4K i 60hz oavsett vad jag väljer. Både processor och framförallt grafikkretsen räcker knappast till heller.

Min fråga lyder: Kommer jag att måsta överge Mac och OS X och bygga en kraftfull htpc eller finns det något alternativ från Apple i vettiga pengar?

Senast redigerat 2017-10-14 12:21
  • Medlem
  • 2017-10-14 09:13
Ursprungligen av littlemac:

Som jag förstår det har ingen Mac hdmi 2.0 utan 1.4 vilket gör att jag inte kommer att kunna spela upp 4K i 60hz oavsett vad jag väljer. Både processor och framförallt grafikkretsen räcker knappast till heller.

Min fråga lyder således: Kommer jag att måsta överge Mac och OS X och bygga en kraftfull htpc eller finns det något alternativ från Apple i vettiga pengar?

För 10 månader sen hade jag exakt samma problem. Dessutom saknade jag stöd för avancerade ljudformat på minin. Jag köpte en Nvidia Shield TV och den klarar allt som minin inte kunde gällande mediauppspelning (t o m Airplay i 4K). Den har funkat bra med frekventa uppgraderingar och många bra appar.

(Nu har jag också köpt en Apple TV 4K men den är idag inte tillräckligt bra om man vill ha en seriös mediaspelare, den saknar t ex Youtube 4K HDR, automatisk frekvensjustering och en optimerad Plex-klient... Hårdvaran borde räcka till så det kan tänkas komma diverse uppgraderingar som förbättrar funktionerna.)

Senast redigerat 2017-10-14 12:21
  • Medlem
  • 2017-10-14 10:57

Senaste Mac mini Late 2014 ska klara 4K och Ultra HDTV. Länk.

Ursprungligen av Alix:

Senaste Mac mini Late 2014 ska klara 4K och Ultra HDTV. Länk.

Ok, så den klarar 4K i 30Hz.

Senast redigerat 2017-10-14 12:24

Inlägg redigerade och tråd rensad, på 99 diskuterar vi inte piratkopiering, Regel §7 (piratkopiering).

  • Medlem
  • 2017-10-14 12:22
Ursprungligen av littlemac:

Ok, så den klarar 4K-upplösning?

Ja.

Ursprungligen av Alix:

Ja.

Fast bara i 30Hz tyvärr.

Ursprungligen av wolf:

För 10 månader sen hade jag exakt samma problem. Dessutom saknade jag stöd för avancerade ljudformat på minin. Jag köpte en Nvidia Shield TV och den klarar allt som minin inte kunde gällande mediauppspelning (t o m Airplay i 4K). Den har funkat bra med frekventa uppgraderingar och många bra appar.

(Nu har jag också köpt en Apple TV 4K men den är idag inte tillräckligt bra om man vill ha en seriös mediaspelare, den saknar t ex Youtube 4K HDR, automatisk frekvensjustering och en optimerad Plex-klient... Hårdvaran borde räcka till så det kan tänkas komma diverse uppgraderingar som förbättrar funktionerna.)

Ok, ersatte du minin helt med Nvidia Shield? Minin är ju toppen till tv:n annars, typ streamingtjänster, nyheter osv. För att inte tala om trackpaden och det trådlösa tangentbordet.

Ursprungligen av littlemac:

Ok, ersatte du minin helt med Nvidia Shield? Minin är ju toppen till tv:n annars, typ streamingtjänster, nyheter osv. För att inte tala om trackpaden och det trådlösa tangentbordet.

Har också ersatt min mini med en Android-box. Alla streamingappar finns ju, bara att klicka och köra smidigt med fjärrkontroll.
Klarar allt med 4K, HDR osv.

En bra box kostar dessutom under 1000kr. Oslagbart.

  • Medlem
  • 2017-10-14 12:39
Ursprungligen av littlemac:

Ok, ersatte du minin helt med Nvidia Shield? Minin är ju toppen till tv:n annars, typ streamingtjänster, nyheter osv. För att inte tala om trackpaden och det trådlösa tangentbordet.

Jag körde mest mediauppspelning typ Plex så jag plockade bort minin helt och hållet. När det gäller Netflix, Youtube och andra streamingappar tycker jag att Shield är enklare än via Mac OS. Nyheter etc kör jag via iPhone eller MBP.

Men som sagt huvudskälet för Shield var som sagt att få absolut bästa bild (4K, HDR) och ljudkvalitet (DTS MA, Atmos, 7.1, DTS X m fl).

Ursprungligen av Anderlind:

Har också ersatt min mini med en Android-box. Alla streamingappar finns ju, bara att klicka och köra smidigt med fjärrkontroll.
Klarar allt med 4K, HDR osv.

En bra box kostar dessutom under 1000kr. Oslagbart.

Jag vill dock ha möjligheten att köra ett operativsystem, helst OSX såklart men antar att om jag vill ha mer grafikkraft så är det en HTPC som gäller =(

Ursprungligen av littlemac:

Jag vill dock ha möjligheten att köra ett operativsystem, helst OSX såklart men antar att om jag vill ha mer grafikkraft så är det en HTPC som gäller =(

Då är en Intel NUC eller liknande bästa valet.

Ursprungligen av Anderlind:

Då är en Intel NUC eller liknande bästa valet.

NUC har Intel HD Graphics 5500 medan den senaste minin har 5100. Skiljer det verkligen så mycket prestandamässigt?

Ursprungligen av littlemac:

NUC har Intel HD Graphics 5500 medan den senaste minin har 5100. Skiljer det verkligen så mycket prestandamässigt?

Du tittar på någon gammal NUC.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4095134
Denna har Kaby Lake med HD Graphics 620 t.ex.
https://en.wikichip.org/wiki/intel/hd_graphic...

5100 är uråldrig från 2013, saknar H.265-stöd bl.a.

  • Medlem
  • 2017-10-14 13:01
Ursprungligen av Anderlind:

Du tittar på någon gammal NUC.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4095134
Denna har Kaby Lake med HD Graphics 620 t.ex.
https://en.wikichip.org/wiki/intel/hd_graphic...

5100 är uråldrig från 2013, saknar H.265-stöd bl.a.

Man kan konstatera att flera stationära macar behöver en rejäl översyn. Detta innebär att Apple säljer en Mac mini som inte kan dra nytta av HEVC-stödet i High Sierra.

Ursprungligen av Anderlind:

Du tittar på någon gammal NUC.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4095134
Denna har Kaby Lake med HD Graphics 620 t.ex.
https://en.wikichip.org/wiki/intel/hd_graphic...

5100 är uråldrig från 2013, saknar H.265-stöd bl.a.

Ja, klantigt av mig. Den ser ju inte dum ut alls Tack för tipset.

Ursprungligen av Alix:

Man kan konstatera att flera stationära macar behöver en rejäl översyn. Detta innebär att Apple säljer en Mac mini som inte kan dra nytta av HEVC-stödet i High Sierra.

Jo det är verkligen på tiden att det kommer en uppfräschad version. 1094 dagar sedan den senaste släpptes.

1
Bevaka tråden