Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort all data på extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha sprungit runt till samtliga iMacförsäljande butiker inne i Stockholm en hel vecka, kom den butik som vann, fram till att den bästa iMac för mitt behov med rimligt bra pris var en iMac 21,5 med Retinaskärm 4K Display Core i7 16 GB Ram med en 256 GB SSD disk Flash

Mina krav på den som sålde ny iMac till mig.
Vänligt bemötande.
Proffsig och engagerad försäljare som tog sig tid.
Ett bra pris och gratis hemkörning.

Under veckan fick jag också reda på att jag kunde göra det jag först var ute efter och att det skulle funka på min gamla iMac 10.12.6 Sierra från 2011 Att bara köpa nya iMac:ens tangentbord och mus för 2500:- för att användas på min gamla iMac som skulle löst alla mina problem med uteblivna bokstäver bland annat, men eftersom jag inte fick några garantier om att det skulle bli så, valde jag att köpa ny iMac.
För att slippa göra ny tråd får min nästa fråga slinka med här.
Min backuppdisk Western Digital en gammal trogen vän som tuffat på varje 30 minut i 6 år flyttar jag självklart över till min nya iMac, men jag skulle vilja tömma den på allt skräp, men inte det andra.
Va jag förstår måste jag göra detta i min gamla iMac och sedan koppla in den i nya datorn, eller har jag missat något.
Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-06 18:10
Ursprungligen av Waran10:

Efter att ha sprungit runt till samtliga iMacförsäljande butiker inne i Stockholm en hel vecka, kom den butik som vann, fram till att den bästa iMac för mitt behov med rimligt bra pris var en iMac 21,5 med Retinaskärm 4K Display Core i7 16 GB Ram med en 256 GB SSD disk Flash

Mina krav på den som sålde ny iMac till mig.
Vänligt bemötande.
Proffsig och engagerad försäljare som tog sig tid.
Ett bra pris och gratis hemkörning.

Under veckan fick jag också reda på att jag kunde göra det jag först var ute efter och att det skulle funka på min gamla iMac 10.12.6 Sierra från 2011 Att bara köpa nya iMac:ens tangentbord och mus för 2500:- för att användas på min gamla iMac som skulle löst alla mina problem med uteblivna bokstäver bland annat, men eftersom jag inte fick några garantier om att det skulle bli så, valde jag att köpa ny iMac.
För att slippa göra ny tråd får min nästa fråga slinka med här.
Min backuppdisk Western Digital en gammal trogen vän som tuffat på varje 30 minut i 6 år flyttar jag självklart över till min nya iMac, men jag skulle vilja tömma den på allt skräp, men inte det andra.
Va jag förstår måste jag göra detta i min gamla iMac och sedan koppla in den i nya datorn, eller har jag missat något.
Tack.

Släng "skräpet".

Mitt råd är att du lägger ett par hundralappar på en ny disk. Varför? Jo, för att din disk börjar bli till åren. Den har inte USB3, vilket är flera gånger snabbare än USB2.
1TB får du för ~600kr.

Grattis till nya datorn, ett bra val enligt mig.

Ny iMac rena stenåldern.

Ursprungligen av reboot81:

Släng "skräpet".

Mitt råd är att du lägger ett par hundralappar på en ny disk. Varför? Jo, för att din disk börjar bli till åren. Den har inte USB3, vilket är flera gånger snabbare än USB2.
1TB får du för ~600kr.

Grattis till nya datorn, ett bra val enligt mig.

Tack "reboot81" för värdefull information.

Köper jag en sprillans ny iMac för 23195:- 2017 då kräver jag att alla prylar också är sprillans nya och inte utgående skräp från stenåldern. Ganska typiskt Apple.
Visste alltså försäljarna om detta som medvetet prackade på mig gammalt skräp som skulle försämra min nya iMac.

Jag kommer därför mejla butiken och avbeställa beställningsunderlaget som kommer att mejlas mig förmodligen i morgon. för jag har inte betalt eller skrivit på någon beställning ännu.
Det är Apple som skall bita i sura äpplen, inte kunderna.

Tack reboot 81.

@Waran10, nu menade @reboot81 din gamla backupdisk från Western Digital som frågeställningen gällde och inte din nya iMac.

Backuppdisk

Ursprungligen av Anderlind:

@Waran10, nu menade @reboot81 din gamla backupdisk från Western Digital som frågeställningen gällde och inte din nya iMac.

OK, feltänk av mig. Kanske jag blev hjärntvättad under hela veckan jag letade efter ny iMac då det bara pratades om hårddiskar, Fusion Drives, SSD diskar och Flash.
Jo min backuppdisk Western Digital borde nog bytas till någonting nyare fast den går som tåget.
Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-06 21:36
Ursprungligen av Waran10:

OK, feltänk av mig. Kanske jag blev hjärntvättad under hela veckan jag letade efter ny iMac då det bara pratades om hårddiskar, Fusion Drives, SSD diskar och Flash.
Jo min backuppdisk Western Digital borde nog bytas till någonting nyare fast den går som tåget.
Tack.

Jag skall vara än tydligare; din Western Digital disk är med största sannolikhet av den långsammare USB2-typen.
Din nya dator stödjer, utöver USB2 även USB3.
Du kan självklart använda den gamla disken framöver, men om du lägger ett par hundralappar så får du en betydligt snabbare extern lagringsdisk.
Eftersom jag inte vet ditt lagringsbehov, så får du ta mitt råd med en nypa salt. Ska du spara några enstaka dokument på disken, eller många/stora filer på den? I det senare fallet är en ny USB3 disk ett självklart val, såvida du inte har en ansträngd budget.

Den går som tåget säger du, men en vacker dag så tar det stopp. Hårddiskar går sönder. Visserligen kan även en ny disk göra det efter timmar ,dagar, månader, eller år. Ingen vet.

Oftast brukar jag rekommendera vänner till att behålla sina gamla diskar, även om de är för små eller långsamma. De duger bra som backup.

Dessutom kan den nya, tomma disken, kanske komma väl till användning när du vill flytta filer från din nuvarande till din nya dator?
Om du nyttjar Flyttassistenten för att kopiera dina filer, se då till att prova så att "E/e" fungerar på den nya datorn. Kan hända, då felet ej lokaliserats, ligger i någon fil. Och skulle det vara så, att felet "följer med", så får du kopiera över filerna manuellt. Tex med din nya disk.

Ny Backuppdisk.

Citat:
Ursprungligen av reboot81:

Jag skall vara än tydligare; din Western Digital disk är med största sannolikhet av den långsammare USB2-typen.
Din nya dator stödjer, utöver USB2 även USB3.
Du kan självklart använda den gamla disken framöver, men om du lägger ett par hundralappar så får du en betydligt snabbare extern lagringsdisk.
Eftersom jag inte vet ditt lagringsbehov, så får du ta mitt råd med en nypa salt. Ska du spara några enstaka dokument på disken, eller många/stora filer på den? I det senare fallet är en ny USB3 disk ett självklart val, såvida du inte har en ansträngd budget.

Den går som tåget säger du, men en vacker dag så tar det stopp. Hårddiskar går sönder. Visserligen kan även en ny disk göra det efter timmar ,dagar, månader, eller år. Ingen vet.

Oftast brukar jag rekommendera vänner till att behålla sina gamla diskar, även om de är för små eller långsamma. De duger bra som backup.

Dessutom kan den nya, tomma disken, kanske komma väl till användning när du vill flytta filer från din nuvarande till din nya dator?
Om du nyttjar Flyttassistenten för att kopiera dina filer, se då till att prova så att "E/e" fungerar på den nya datorn. Kan hända, då felet ej lokaliserats, ligger i någon fil. Och skulle det vara så, att felet "följer med", så får du kopiera över filerna manuellt. Tex med din nya disk.

1.
Jag har lärt mig väldigt mycket denna vecka förutom att jag gått flera mil mellan alla butiker i stan som gjort att jag är helt slut, men det är bra för kroppen.
När vi bestämde att jag måste ha en ren SSD disk så valde vi en med 256 GB, det är ändå dubbelt så mycket som jag behöver, men man måste ha 20 GB ledigt utrymme så inte datorn fryser så 256 GB blir nog bra.
2.
Jag har sedan sist vi pratades vid, kört på mitt Alu-Tangentbord med kabel ( Det som vill bada lite då och då ) och trådlösa musen som kom med datorn och det paketet funkar perfekt som skriver ner alla bokstäver. Men arbetar jag i Blender så lyder inte vissa kortkommandon som jag misstänker beror på att tangentbordet inte är trådlöst som Blender föredrar.

3.
Jag köper en ny (tom) backuppdisk på 250 GB. När nya iMac kommer från fabriken på Irland är Sierra inlagd på den. Men innan jag gör någonting med den vill jag radera Sierra och laddar ner High Sierra. Då har jag en sprillans ny iMac med det senaste OSX och en sprillans ny BD som är tom.

4.
Jag kan radera hela gamla backuppdisken, utom mappen med 3-400 blendfiler som jag brukar gå in i TM och dra ut till skrivbordet som jag sedan hämtar in i Blender och adressboken och Cartonmappen. Resten kan jag hämta på andra ställen.

5.
Om du har haft cancer i 20 år och varit frisk i tio år så försöker du inte att få tillbaks cancern igen. Så känner jag med sinnessjuka problemet med E/e därför finns bara en metod att förhindra att detta dyngproblem tar sig in min nya iMac genom att blåsa hårddisken (På Allt), installera High Sierra och köpa ny tom backuppdisk med nytt tangentbord och mus.
Då först (Tror jag) att jag slipper problemet.

Jag återkommer.
God natt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-07 00:15
Ursprungligen av Waran10:

1.
Jag har lärt mig väldigt mycket denna vecka förutom att jag gått flera mil mellan alla butiker i stan som gjort att jag är helt slut, men det är bra för kroppen.
När vi bestämde att jag måste ha en ren SSD disk så valde vi en med 256 GB, det är ändå dubbelt så mycket som jag behöver, men man måste ha 20 GB ledigt utrymme så inte datorn fryser så 256 GB blir nog bra.
2.
Jag har sedan sist vi pratades vid, kört på mitt Alu-Tangentbord med kabel ( Det som vill bada lite då och då ) och trådlösa musen som kom med datorn och det paketet funkar perfekt som skriver ner alla bokstäver. Men arbetar jag i Blender så lyder inte vissa kortkommandon som jag misstänker beror på att tangentbordet inte är trådlöst som Blender föredrar.

3.
Jag köper en ny (tom) backuppdisk på 250 GB. När nya iMac kommer från fabriken på Irland är Sierra inlagd på den. Men innan jag gör någonting med den vill jag radera Sierra och laddar ner High Sierra. Då har jag en sprillans ny iMac med det senaste OSX och en sprillans ny BD som är tom.

4.
Jag kan radera hela gamla backuppdisken, utom mappen med 3-400 blendfiler som jag brukar gå in i TM och dra ut till skrivbordet som jag sedan hämtar in i Blender och adressboken och Cartonmappen. Resten kan jag hämta på andra ställen.

5.
Om du har haft cancer i 20 år och varit frisk i tio år så försöker du inte att få tillbaks cancern igen. Så känner jag med sinnessjuka problemet med E/e därför finns bara en metod att förhindra att detta dyngproblem tar sig in min nya iMac genom att blåsa hårddisken (På Allt), installera High Sierra och köpa ny tom backuppdisk med nytt tangentbord och mus.
Då först (Tror jag) att jag slipper problemet.

Jag återkommer.
God natt.

Jag tycker du ska köpa en större hårddisk som backup, eftersom TM sparar flera versioner (om du tänker köra TM) baserat på klockslag/datum.
Att vissa kortkommandon inte funkar i Blender tror jag inte beror på tangentbordet, utan att just de tangentkombinationerna används till något annat i t ex Finder, eller andra program.

Problemlösningsförslag.

Citat:
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker du ska köpa en större hårddisk som backup, eftersom TM sparar flera versioner (om du tänker köra TM) baserat på klockslag/datum.
Att vissa kortkommandon inte funkar i Blender tror jag inte beror på tangentbordet, utan att just de tangentkombinationerna används till något annat i t ex Finder, eller andra program.

God morgon kenjon.

E/e problemet.

Alla tips är välkomna, men alla som försökt lösa problemet med E/e är inga dåliga problemlösare . Tio från Apple Supportern där de flesta fjärrmanövrerade mig till de ställen de misstänkte problemet kunde sitta. De flesta styrde in mig till Systeminställningar-Hjälp och där bockade vi ur det mesta som gick att bocka ur. De första som bockades ur var Tröga tangenter och Flertangentlås. Den trevligaste är "Reboot 81" med sitt sista proffsiga tips. Att det kanske ligger en förstörd fil på HD och i BD som blockerar tangenterna E/e. Varför inte, men var och vem av alla hundra är det.

Eftersom det mesta jag gör på datorn är Blenderprojekt med flera hundra blendfiler i Blendfilsmappen med kopior i TM, är det väl där man kan misstänka att den felande filen kan ligga. Ett tips jag trodde på var att byta språk- Starta om med Shift nere- sedan byta tillbaks till svenska, men det blev ingen skillnad. Jag tror därför att allt av värde är testat, för att inte tala om alla tangentbordsbyten, även grannens, där Alu med kabel är det enda som skriver in alla bokstäver, även E/e.

Det jag var inne på var att bara köpa nya iMac:ens tangentbord och mus för 2500:- som butikerna sa skulle funka, men jag fegade ur efter allt strul och beställde nytt. Oj vad less jag är på detta j----a problem.

Storlek på Backuppdisk.

Under de 6 år jag använt min iMac med en hårddisk på 500 GB har jag bara använt 52 GB. Det talar sitt tydliga språk att den är alldeles för stor, därför rekommenderade butiksfolket att en SSD Flash disk på 256 GB vore perfekt. Om jag kan klura ut hur jag kan ha min nuvarande BD ståendes bredvid nya iMac BD där jag kan hämta saker när jag behöver. För övrigt blir den urkopplad och obrukbar för inkommande saker. Jag misstänker at det ligger väldigt mycket skräp i BD, därför är målet. Sprillans ny iMac och sprillans ny BD med nytt innehåll utan skräp. Visst kan jag köpa större BD, men frågan är om det behövs.

Tack i alla fall.

Tillägg.
Har du kanske ett tips på var jag borde bocka ur saker så jag kan kolla om det funkar.

Senast redigerat 2017-09-07 09:13
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-07 11:28

Kolla under Systeminställningar - Tangentbord - Kortkommandon.

Kortkommandon

Jovisst kan felet ligga här. Men under alla år jag använt min iMac har jag aldrig varit inne där och petat eller bockat i/ur någonting. Varje gång jag råkat besöka denna sida har jag klickat på Återställ förval.
Så att min iMacs tangentbord skulle styras av förinställda tangentkombinationer först efter 5 1/2 år det tror jag inte på.
Vem av dess alternativ skulle du testa.
Tack.

Senaste Nytt.

Ursprungligen av Waran10:

Efter att ha sprungit runt till samtliga iMacförsäljande butiker inne i Stockholm en hel vecka, kom den butik som vann, fram till att den bästa iMac för mitt behov med rimligt bra pris var en iMac 21,5 med Retinaskärm 4K Display Core i7 16 GB Ram med en 256 GB SSD disk Flash

Mina krav på den som sålde ny iMac till mig.
Vänligt bemötande.
Proffsig och engagerad försäljare som tog sig tid.
Ett bra pris och gratis hemkörning.

Under veckan fick jag också reda på att jag kunde göra det jag först var ute efter och att det skulle funka på min gamla iMac 10.12.6 Sierra från 2011 Att bara köpa nya iMac:ens tangentbord och mus för 2500:- för att användas på min gamla iMac som skulle löst alla mina problem med uteblivna bokstäver bland annat, men eftersom jag inte fick några garantier om att det skulle bli så, valde jag att köpa ny iMac.
För att slippa göra ny tråd får min nästa fråga slinka med här.
Min backuppdisk Western Digital en gammal trogen vän som tuffat på varje 30 minut i 6 år flyttar jag självklart över till min nya iMac, men jag skulle vilja tömma den på allt skräp, men inte det andra.
Va jag förstår måste jag göra detta i min gamla iMac och sedan koppla in den i nya datorn, eller har jag missat något.
Tack.

För tio minuter sedan fick jag ett nytt paketerbjudande från en helt ny Macprylsbutik med samma iMac men med en snofsigare backuppdisk. "LaCie Porsche Design Mobile Drive 1TB USB-C Pris 1199:-
Prutat och klart blev slutpriset exakt 24000:- 805:- dyrare än den andra, men då ingår backuppdisken. De andra för 23 195:- var utan Backuppdisk.
Ge mig kommentarer om nya backuppdisken. I morgon skall jag till butiken och betala för kalaset.

Det är inte varje dag man kan skryta med nyköpt Porsche.

Samma disk är 300kr billigare på t.ex. netonnet, https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagr...

Den lär fungera utmärkt.

Billigare disk.

Ursprungligen av keptang:

Samma disk är 300kr billigare på t.ex. netonnet, https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagr...

Den lär fungera utmärkt.

Jovisst, men det visste ju inte jag. Jag fick ändå ner totalpriset med 1000:- Jag är nöjd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-07 14:05
Ursprungligen av Waran10:

Jovisst kan felet ligga här. Men under alla år jag använt min iMac har jag aldrig varit inne där och petat eller bockat i/ur någonting. Varje gång jag råkat besöka denna sida har jag klickat på Återställ förval.
Så att min iMacs tangentbord skulle styras av förinställda tangentkombinationer först efter 5 1/2 år det tror jag inte på.
Vem av dess alternativ skulle du testa.
Tack.

Dessa uppdateras varje gång du installerar vissa nya program. Så det är bara att gå igenom dem ett och ett och se om du hittar något som Blender använder också.

Uppgraderingar.

Ursprungligen av kenjon:

Dessa uppdateras varje gång du installerar vissa nya program. Så det är bara att gå igenom dem ett och ett och se om du hittar något som Blender använder också.

Ditt svar är nog närmast lösningen för jag misstänkte ganska snart efter att problemet med uteblivna bokstäver började efter uppgraderingen till Sierra. Detta har jag skrivit om i tidigare trådar. Självklart borde Apple förstått att detta problem skulle/kunde ske och därför installera någon form av defaultknapp, Då hade jag och många med mig sluppit sitta ett halvår och gissa till sig orsaker/lösningar.

Det sjuka är att jag använt Blender varje dag i flera timmar år ut och år in i 6 år utan ett enda problem, så nej jag tänker inte bry mig om vad eventuellt Sierran har ställt till med. Jag väntar in nya iMac med High Sierra och där få svar på eventuella problem. Enligt Blender funkar Apples trådlösa prylar galant ihop med Blender. Kom ihåg mina problem har med Alu-Tangentbordet med kabel att göra i Blender. Varför kör jag inte med Apples egna trådlösa tangentbord. För att dom är trasiga, även det nyköpta som båda utelämnar E/e.

Jag vill inte prata om detta sinnessjuka problem längre. Fy fan, är det enda jag kan säga. Från och med ny blir det bara prat och frågor om nya iMac:en. Något rolligt måste man ju få, innan man hoppar från Katarinahissen.

Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-08 16:45
Ursprungligen av Waran10:


2.
Jag har sedan sist vi pratades vid, kört på mitt Alu-Tangentbord med kabel ( Det som vill bada lite då och då ) och trådlösa musen som kom med datorn och det paketet funkar perfekt som skriver ner alla bokstäver. Men arbetar jag i Blender så lyder inte vissa kortkommandon som jag misstänker beror på att tangentbordet inte är trådlöst som Blender föredrar.

Blender bryr sig inte hur tangentbordet är kopplat. Blender föredrar ingenting, det agerar på det som macOS säger åt den att agera på.
Blender vet inte ens att du har ett tangentbord inkopplat. Blender kräver inte ens ett tangentbord.

Ursprungligen av Waran10:

3.
Jag köper en ny (tom) backuppdisk på 250 GB. När nya iMac kommer från fabriken på Irland är Sierra inlagd på den. Men innan jag gör någonting med den vill jag radera Sierra och laddar ner High Sierra. Då har jag en sprillans ny iMac med det senaste OSX och en sprillans ny BD som är tom.

Du vill nog inte radera Sierra, utan gå in i Mac App Store och installera High Sierra.

Ursprungligen av Waran10:

4.
Jag kan radera hela gamla backuppdisken, utom mappen med 3-400 blendfiler som jag brukar gå in i TM och dra ut till skrivbordet som jag sedan hämtar in i Blender och adressboken och Cartonmappen. Resten kan jag hämta på andra ställen.

"Brukar"? De flesta ser sin backup som en försäkring, om en fil försvinner, ja då kan man hämta den. TM är inte något du bör arbeta mot. Det är inget arkiv/bibliotek/förvaringsplats för filer. Det är din andra chans utifall filen skulle försvinna från datorn.
Speciellt TM är lite (rejält) lurig, då den helt plötsligt kan få för sig att börja om från början. På svenska: din backup kan försvinna.

Ursprungligen av Waran10:

5.
Om du har haft cancer i 20 år och varit frisk i tio år så försöker du inte att få tillbaks cancern igen. Så känner jag med sinnessjuka problemet med E/e därför finns bara en metod att förhindra att detta dyngproblem tar sig in min nya iMac genom att blåsa hårddisken (På Allt), installera High Sierra och köpa ny tom backuppdisk med nytt tangentbord och mus.
Då först (Tror jag) att jag slipper problemet.

Jämförelsen haltar. Kroppen har bara en chans. En dator oändliga. Skulle en kopiering av filer med Flyttassistenten ta med E/e-problematiken, ja då är det bara att installera om allt och kopiera manuellt. Du riskerar inte nånting på att prova Flyttassistenten, i värsta fall får du kopiera manuellt.

Rundgång i tråden

Ursprungligen av reboot81:

Blender bryr sig inte hur tangentbordet är kopplat. Blender föredrar ingenting, det agerar på det som macOS säger åt den att agera på.
Blender vet inte ens att du har ett tangentbord inkopplat. Blender kräver inte ens ett tangentbord.

Du vill nog inte radera Sierra, utan gå in i Mac App Store och installera High Sierra.

"Brukar"? De flesta ser sin backup som en försäkring, om en fil försvinner, ja då kan man hämta den. TM är inte något du bör arbeta mot. Det är inget arkiv/bibliotek/förvaringsplats för filer. Det är din andra chans utifall filen skulle försvinna från datorn.
Speciellt TM är lite (rejält) lurig, då den helt plötsligt kan få för sig att börja om från början. På svenska: din backup kan försvinna.

Jämförelsen haltar. Kroppen har bara en chans. En dator oändliga. Skulle en kopiering av filer med Flyttassistenten ta med E/e-problematiken, ja då är det bara att installera om allt och kopiera manuellt. Du riskerar inte nånting på att prova Flyttassistenten, i värsta fall får du kopiera manuellt.

Utan tangentbord lär det inte bli mycket gjort i Blender.

Vi lägger ner diskussionen, för nu börjar det bli rundgång i tråden.
Tack i alla fall.

God morgon.
En del privata "Tutorialmakers" lägger in allt i sina YouTube videos för att locka blivande animerare. En del är riktigt duktiga dessutom.
LMHPoly tutorials visar att tangentbord bara är ett måste i allt man gör i Blender. Kolla denna tutorial, så ser ni att han hela tiden instruerar vilka tangentkombinationer som krävs för varje steg man gör.

Ett som jag använder till samtliga Blenderprojekt är Shift-Ctrl-Alt-C som dessutom är viktigt för att få objekten att ligga på plats när man klickar på Play som inte är Mellanslag eller Enter utan Alt-A.
Kolla filmen.
Tangentkombinationer i Blender

1
Bevaka tråden