Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar spel på iMac 2017?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Helt ny på detta forumet och kanske postar något som alla redan frågat, men jag har sökt och inte hittat.
Vilket snyggt forum till att börja med.

Jag ska köpa en ny dator till familjen och valet står mellan nya 27" iMac med Radeon grafikkort och Dells motsvarande allt-i-ett dator.
Jag använder mig av en macbook pro till vardags så jag vill helst ha en iMac men barnen spelar en del så datorn behöver klara av det också.
När jag googlar så verkar det som att den nya iMacen ibland fungerar jättebra med spel men vissa skriver att det inte går speciellt bra alls. Det ska vara den höga upplösningen som gör att datorn inte orkar med.

Min fråga är kort och gott om det går att spela t.ex. onlinespel som Counterstrike och Lord of the rings online med nämnd modell?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-30 12:26

Counterstrike är inga problem iaf.
Och man måste inte köra 5k upplösning, kommer gå fint att ställa ner det till 1920x1080 eller liknande.

Men det förutsätter ju bootcamp och att du har windows installerat.
Vad är det för grafikkort och processor i dell-datorn?

Tack för info!

Jag ska erkänna att jag aldrig installerat windows på en mac, går det inte att köra direkt via mac OS?
Den nya iMacen har ju relativt bra med kraft och spelen är inte jättekrävande som jag förstår.

Det är Dells xps dator: http://www.dell.com/se/p/xps-27-7760-aio/pd?r...
Men helst vill jag inte köpa pc.

Och 5k är absolut inget krav.
Dell är "bara" 4k.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-07-30 12:58

Jag kör Windows i Parallels på min Macbook Air (i7) (Windows i macOS) och det har inte varit några problem på de spelen jag testat. Har dock inte testat de allra senaste spelen, så det bästa är givetvis att testa själv.

Boot Camp är det bästa valet då du verkligen ger all datorkraft till Windows, eftersom du då inte bootar macOS alls.

Tack för svar.

Det kanske inte går att undkomma Windows med andra ord...
Vilken Windows version rekommenderar du Johannes?
Blir det samma eviga uppdaterande av bakgrundsprogram när man installerar på mac?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-30 13:09

Imacen verkar ju ha bättre grafikkort och båda spelen du nämnde finns till MacOS såg jag nu.

Men rent generellt för spel så kommer du behöva windows, dels är det ofta porteringar som får sämre prestanda i MacOS och framför allt görs de flesta spel bara för windows.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-07-30 13:18
Ursprungligen av mkllarsson:

Tack för svar.

Det kanske inte går att undkomma Windows med andra ord...
Vilken Windows version rekommenderar du Johannes?
Blir det samma eviga uppdaterande av bakgrundsprogram när man installerar på mac?

Många online-spel finns för både Windows och macOS, men huruvida man får ut bäst prestanda handlar nog om vilket system spelen är gjorda för från början. Nuförtiden är det väl DirectX 12 (Microsoft) eller Metal 2 (Apple) som är de senaste hårdvaruaccelerations-API:erna. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men om man haft den ena eller den andra som grund tror jag avgör hur bra spelet presterar på de olika systemen.

De senaste versionerna av Windows och macOS brukar alltid rekommenderas för de senaste spelen. DirectX 12 finns bara tillgängligt i WIndows 10 exempelvis.

Ja jag får helt enkelt prova med mac-klienten först och ha Windows installation som nödutväg.
Jag har en macbook pro från 2015 och provade ett onlinespel som kördes från mac OS och det fungerade någorlunda.
Den nya iMacen har både bättre prestanda och ett grafikkort så det borde ju fungera.

Ett alternativ har varit att köpa ett fristående grafikkort till macbooken men den har bara thunderbolt 2 portar och det verkar vara lite för nytt för min del som inte är expert.

Tack för era svar!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-30 14:29
Ursprungligen av mkllarsson:

Ett alternativ har varit att köpa ett fristående grafikkort till macbooken men den har bara thunderbolt 2 portar och det verkar vara lite för nytt för min del som inte är expert.

Det här är ju en väldigt intressant lösning som det pratas om i många år men setts till väldigt lite i verkligheten.
Förhoppningsvis blir det bättre nu när Apple officiellt satsar på det.

Verkligen intressant.
Ibland önskade men att Apple var lite mer meddelsamma

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-07-30 20:14

Jag kör lite cs-go på min 21,5 iMac late 2013. Använder Steam Mac version. Funkar hyffsat faktiskt.

1
Bevaka tråden