Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple skrotar Touch ID

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Två rapporter från vanligtvis insatta källor uppger att Iphone 8 kommer att sakna Touch ID, för att istället använda avancerad ansiktsigenkänning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-04 10:15

Att det fortfarande är under utveckling kanske inte är helt ologiskt ändå, då rapporter säger att den kommer släppas senare än 7S.

Jag trodde till en början som dig att det var helt otänkbart att Apple skulle skrota Touch ID. Men när flera oberoende uppgifter faktiskt pekar på det så börjar jag faktiskt tro på det.

Även om Samsungs face recognition inte fungerar särskilt bra så tror jag att Apples kommer vara betydligt bättre i både snabbhet och pålitlighet tack vare att dom använder en 3D-sensor. Att den dessutom kommer vara säkrare än Touch ID är också en stor fördel med tanke på att den används mer och mer för bankköp och liknande.

  • Medlem
  • 2017-07-04 10:19

Bank-ID lär inte stödja det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-04 10:33
Ursprungligen av Alix:

Bank-ID lär inte stödja det.

Kanske inte till en början, men varför inte ur ett längre perspektiv? Den påstås ju vara säkrare än Touch ID.

  • Medlem
  • 2017-07-04 10:38
Ursprungligen av ipodfan:

Kanske inte till en början, men varför inte ur ett längre perspektiv? Den påstås ju vara säkrare än Touch ID.

Längre perspektiv? Visst, då är ju allt möjligt. ?

Tja, vem vet...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-07-04 11:06

Om polisen säger till mig att låsa upp telefonen kan jag neka, men om de håller upp den framför mitt ansikte så den låses upp, kan jag neka det eller dölja ansiktet? Blir en intressant debatt i USA om inte annat. Jag tror inte polisen har rätt att fysiskt hålla någons finger mot telefonen, men att bara hålla den framför dennes ansikte?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-07-04 11:09
Ursprungligen av ipodfan:

Kanske inte till en början, men varför inte ur ett längre perspektiv? Den påstås ju vara säkrare än Touch ID.

Icke, klart sämre och mindre säkert.

Att dessutom ha en praktisk försämring i form av att tvingas hålla den framför ansiktet gör detta till något som låter helt orimligt att Apple implementerar. Skulle de göra det så har de skitit i det blå skåpet.

Ursprungligen av flygarn:

Om polisen säger till mig att låsa upp telefonen kan jag neka, men om de håller upp den framför mitt ansikte så den låses upp, kan jag neka det eller dölja ansiktet? Blir en intressant debatt i USA om inte annat. Jag tror inte polisen har rätt att fysiskt hålla någons finger mot telefonen, men att bara hålla den framför dennes ansikte?

Blunda, sträck ut tungan och "skrynkla" ansiktet. Vad ska de göra då? Räta ut det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-04 11:50
Ursprungligen av flygarn:

Om polisen säger till mig att låsa upp telefonen kan jag neka, men om de håller upp den framför mitt ansikte så den låses upp, kan jag neka det eller dölja ansiktet? Blir en intressant debatt i USA om inte annat. Jag tror inte polisen har rätt att fysiskt hålla någons finger mot telefonen, men att bara hålla den framför dennes ansikte?

Om du är brydd över att låta polisen komma in i telefonen kanske du ska ha funktionen avstängd

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-07-04 12:06

Det är sant. Personlig integritet är ändå så 1998. Typ palla bry sig om rättigheter. Smiley.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-04 12:16
Ursprungligen av zinned:

Icke, klart sämre och mindre säkert.

Att dessutom ha en praktisk försämring i form av att tvingas hålla den framför ansiktet gör detta till något som låter helt orimligt att Apple implementerar. Skulle de göra det så har de skitit i det blå skåpet.

Ja, det är givetvis nackdelen. Å andra sidan kan man använda den trots att man har blöta fingrar. Säg att det bara räcker att rikta telefonen mot ansiktet, från vilken vinkel som helst egentligen. Då tror jag att det inte behöver innebära en så stor försämring.

Om Apple implementerar detta i iPhone 8 kommer det fungera riktigt bra. Något annat vore högst otroligt. Alla fingeravtrycksläsare som fanns på marknaden före Touch ID var skräp innan iPhone 5s. Jag ser ingen anledning att tro att Apple inte kommer kunna revolutionera ansiktsigenkänning på samma sätt.

Ursprungligen av zinned:

Icke, klart sämre och mindre säkert.

Att dessutom ha en praktisk försämring i form av att tvingas hålla den framför ansiktet gör detta till något som låter helt orimligt att Apple implementerar. Skulle de göra det så har de skitit i det blå skåpet.

...

Det beror iofs på hur implementeringen blir och hur den fungerar i olika användningsfall. Ett uppenbart fall är i mörker och olika betraktningvinklar.

När det gäller säkerhetsaspekten så är det inte polisen som får mig att fundera utan snarare om det blir möjligt att exempelvis öppna telefonen genom att rikta den mot en sovande person? Exempelvis om en svartsjuk partner vill kontrollera innehållet i din telefon?

Det går iofs redan idag med TouchId men det finns en större chans att jag vaknar om någon börjar trycka mina fingrar mot telefonen.

Men om Apple får till funktionen så är det inte omöjligt att det blir smidigare än TouchId. Igenkänningen går igång när du lyfter telefonen och du behöver bara rikta telefonen mot dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-04 14:15

Vad framtiden har i sitt sköte är svårt att veta. På sikt kommer nog även detta bli bra om stora tillverkare satsar på det. Men att (ev.) tappa den smidiga integrationen med BankID(och liknande) skulle ju vara tillräckligt för att avstå köp.

Det finns många frågetecken inför det här tycker jag.

Vi ändrar alla utseende hela tiden.
Jag är högst tveksam till att det skulle vara säkrare än touch-ID
Frisk och sjuk.
Till festen och dagen efter.
Vid perioder av djup sorg och stor glädje.
Och många många andra incidenter och företeelser...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-04 14:44
Ursprungligen av panther:

Det finns många frågetecken inför det här tycker jag.

Vi ändrar alla utseende hela tiden.
Jag är högst tveksam till att det skulle vara säkrare än touch-ID
Frisk och sjuk.
Till festen och dagen efter.
Vid perioder av djup sorg och stor glädje.
Och många många andra incidenter och företeelser...

Allt detta förändrar inte formen av din näsa, avståndet mellan ögonen, förhållandet mellan ansiktets bredd och höjd etc. Vi vet ju inte vilka algoritmer kommer att användas. Och som flera redan skrivit varför skulle Apple implementera något som inte fungerar fullt ut? De är inte precis kända för det. Vi få väl hoppas att deras ingenjörer hittar på ett sätt att övervinna svårigheterna du nämner.

Och vi får bevittna hur Jakob förtär sin hatt.

Ursprungligen av timofej:

Allt detta förändrar inte formen av din näsa, avståndet mellan ögonen, förhållandet mellan ansiktets bredd och höjd etc. Vi vet ju inte vilka algoritmer kommer att användas. Och som flera redan skrivit varför skulle Apple implementera något som inte fungerar fullt ut? De är inte precis kända för det. Vi få väl hoppas att deras ingenjörer hittar på ett sätt att övervinna svårigheterna du nämner.

Och vi får bevittna hur Jakob förtär sin hatt.

Nja, snubben som fått sig några rejäla snytingar på väg hem ifrån festen, kanske inte kommer in i telefonen på morgonen
Tror absolut inte  implementerar något som inte fungerar fullt ut och som faktiskt är säkrare än bara touch-ID. Jag tror ögon-skanning är säkrare i så fall. Skulle gärna se touch-ID och eye-ID tillsammans hellre än ansikts-igenkänning.

Det är mycket rykten, leaks etc nu.
VI får se när den kommer

Nu har jag ju varit väldigt dissande i en annan tråd mot ett eventuellt borttagande av Touch-ID, men tänk om de faktiskt lyckats få till en ansiktsigenkänning som är så bra att du t.ex. kan ha mobilen liggandes på bordet och den känner igen dig ändå eller att du tar den ur fickan och direkt då din blick når skärmen (mobilen nere vid bältet än) så tänds skärmen upp, ungefär som när den vaknar ur dvala av sig själv nu. Tänk om den är sjukt säker samtidigt (lika bra eller bättre än fingeravtrycket).
Ja då behövs ju inte Touch-ID längre.
Tänker mig att det är en knapp på skärmen och då du klickar på den läser kameran av dig och att kameran klarar av att läsa ditt ansikte 10 cm-140 cm ifrån och 180 grader åt alla håll i cirkel från linsen typ. Om den är så bra, ja då är det kanske okej att ta bort Touch-ID.
?

  • Medlem
  • 2017-07-04 16:00
Ursprungligen av Chaosstar:

Nu har jag ju varit väldigt dissande i en annan tråd mot ett eventuellt borttagande av Touch-ID, men tänk om de faktiskt lyckats få till en ansiktsigenkänning som är så bra att du t.ex. kan ha mobilen liggandes på bordet och den känner igen dig ändå eller att du tar den ur fickan och direkt då din blick når skärmen (mobilen nere vid bältet än) så tänds skärmen upp, ungefär som när den vaknar ur dvala av sig själv nu. Tänk om den är sjukt säker samtidigt (lika bra eller bättre än fingeravtrycket).
Ja då behövs ju inte Touch-ID längre.
Tänker mig att det är en knapp på skärmen och då du klickar på den läser kameran av dig och att kameran klarar av att läsa ditt ansikte 10 cm-140 cm ifrån och 180 grader åt alla håll i cirkel från linsen typ. Om den är så bra, ja då är det kanske okej att ta bort Touch-ID.
?

Nu börjar det här bli otroligt intressant och det blir otroligt spännande i höst. Rykten säger nu att det ska ta mindre än en sekund, och att tekniken ska fungera trots att den ligger på ett bord. Om det blir så smidigt så är det ju smidigare än Touch ID, ett stort kliv framåt om tekniken fungerar bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-04 16:18
Ursprungligen av WiFi:

Nu börjar det här bli otroligt intressant och det blir otroligt spännande i höst. Rykten säger nu att det ska ta mindre än en sekund, och att tekniken ska fungera trots att den ligger på ett bord. Om det blir så smidigt så är det ju smidigare än Touch ID, ett stort kliv framåt om tekniken fungerar bra.

Exakt. En källa med mycket bra insyn i detta arbete har sagt att den nya ansiktsigenkänningen är helt otrolig. Det ska enligt honom räcka med att ha telefonen platt på ett skrivbord för att den ska upptäcka dig och låsa upp telefonen. Det bör inte alls vara otroligt att man därmed bara behöver lyfta telefonen ur fickan och när man ska börja använda den är den redan upplåst.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nu har jag ju varit väldigt dissande i en annan tråd mot ett eventuellt borttagande av Touch-ID, men tänk om de faktiskt lyckats få till en ansiktsigenkänning som är så bra att du t.ex. kan ha mobilen liggandes på bordet och den känner igen dig ändå eller att du tar den ur fickan och direkt då din blick når skärmen (mobilen nere vid bältet än) så tänds skärmen upp, ungefär som när den vaknar ur dvala av sig själv nu. Tänk om den är sjukt säker samtidigt (lika bra eller bättre än fingeravtrycket).
Ja då behövs ju inte Touch-ID längre.
Tänker mig att det är en knapp på skärmen och då du klickar på den läser kameran av dig och att kameran klarar av att läsa ditt ansikte 10 cm-140 cm ifrån och 180 grader åt alla håll i cirkel från linsen typ. Om den är så bra, ja då är det kanske okej att ta bort Touch-ID.
?

Du beskriver mina tankar rätt bra

Om den är så bra, och det krävs så lite för att låsa upp, så kan man kanske tyvärr tänka sig följande:
Ficktjuv snor telefonen, vinklar den mot dig lite snabbt så att den låses upp, och springer sedan därifrån.

Hen kan då ringa och komma åt bilder, mail, sms, Facebook, m.m.

Ja, det är lite långsökt, kanske. Men inte omöjligt.

  • Medlem
  • 2017-07-04 17:40

Om det är för bra för att vara sant så...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-05 09:07
Ursprungligen av ipodfan:

Kanske inte till en början, men varför inte ur ett längre perspektiv? Den påstås ju vara säkrare än Touch ID.

Äh vadå, man kan implementer ansikts igenkänning på precis samma sätt som touchid. Mao behöver inte tredjepart nödvändigtvis göra någon ting. Dvs stöder de touchid så kan de automatiskt stöda ansikts igenkänning.

Men vi får se hur det blir.

Detta tycker jag låter som det bästa av de bud som har presenterats. Tydligen är det inte tekniskt möjligt att ha touch id på framsidan om skärmen ska täcka hela framsidan. Hamnar Touch id på baksidan blir det tyvärr en annan telefon för mig. Jag använder ofta telefonen liggande på bordet. Hur ska jag då kunna öppna telefonen när id-et är på baksidan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-07-05 12:01
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Tydligen är det inte tekniskt möjligt att ha touch id på framsidan om skärmen ska täcka hela framsidan.

Jaså? Var har du läst att det inte alls är möjligt?

Vad jag förstår jobbas det sedan länge på just en sådan lösning, där Apple bl a har köpt upp ett bolag som jobbar med just detta.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Detta tycker jag låter som det bästa av de bud som har presenterats. Tydligen är det inte tekniskt möjligt att ha touch id på framsidan om skärmen ska täcka hela framsidan. Hamnar Touch id på baksidan blir det tyvärr en annan telefon för mig. Jag använder ofta telefonen liggande på bordet. Hur ska jag då kunna öppna telefonen när id-et är på baksidan?

Qualcomm har löst det; https://www.qualcomm.com/news/releases/2017/0...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-05 14:57

Dock så är den lösningen inte lika pålitlig eller snabb som t.ex. touch id. Det kommer säkert fungera mycket bra om något år, men förmodligen inte mogen för lansering redan till hösten i en iPhone. Skulle fingeravtrycksläsaren i iPhone 8 vara betydligt sämre än den nuvarande i iPhone 7/6s så hade nog många tyckt att man kompromissat för mycket.

Det verkar som att den nya ansiktsigenkänningen ska fungera riktigt bra och det skulle inte förvåna mig om den till och med kommer vara bättre än nuvarande touch id.

Ursprungligen av ipodfan:

Dock så är den lösningen inte lika pålitlig eller snabb som t.ex. touch id. Det kommer säkert fungera mycket bra om något år, men förmodligen inte mogen för lansering redan till hösten i en iPhone. Skulle fingeravtrycksläsaren i iPhone 8 vara betydligt sämre än den nuvarande i iPhone 7/6s så hade nog många tyckt att man kompromissat för mycket.

Det verkar som att den nya ansiktsigenkänningen ska fungera riktigt bra och det skulle inte förvåna mig om den till och med kommer vara bättre än nuvarande touch id.

Precis...

Idag kan man använda TouchID om det är mörkt. Hur går det med ansiktsavkänning - tänds lampan då?
Roligt på biografer och andra lokaler....

Ursprungligen av adress@mac:

Idag kan man använda TouchID om det är mörkt. Hur går det med ansiktsavkänning - tänds lampan då?
Roligt på biografer och andra lokaler....

På biografer ska folk ge tusan i sina telefoner. Det är nog störande att skärmen tänds, vilket den gör oavsett vilken lösning som du använder för att låsa upp den eller inte - så låt bli...

Bevaka tråden