Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kommer kemikalieskatten

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kemikalieskatten har kritiserats hårt från olika instanser, men träder nu i kraft och gör att hemelektronik kan få skattepålägg på upp till 400 kronor.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-30 14:36

Jag ser i min spåkula att internethandeln kommer öka, webshoppar utanför Sverige kommer bli än mer populära som inköpsställen.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-30 16:23

25% skatt på skatten. Sverige vet hur man drar in kulorna.

Ursprungligen av flygarn:

25% skatt på skatten. Sverige vet hur man drar in kulorna.

Endast Sverige svenska skatter har ?

Skatten är inte på något sätt kopplat till mängden flamskyddsmedel i produkten vad jag förstår. Verkar galet.

Ursprungligen av hummel:

Skatten är inte på något sätt kopplat till mängden flamskyddsmedel i produkten vad jag förstår. Verkar galet.

Nä, dessutom verkar syftet lite luddigt formulerat. "Minska användningen av...". Vem är det som ska minska användningen? Tillverkarna? Ha! De jobbar nog på det ändå o denna skatten gör varken till eller från för att snabba upp miljötänkandet. Sverige är ett pytteland marknadsmässigt.

Konsumenterna? Ja där kan det ha en inverkan, en negativ sådan iom att konsumenter väljer att hålla kvar längre vid sina energislukande freonskåp.

Själv lyckades jag undvika det hela genom att lägga beställningen på nya vitvaror till köket i tillräckligt god tid innan för att säljaren kunde avsluta affären o få hem grejorna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-30 21:52

Rätt nyfiken på vad de rökt när de hittat på reglerna.

Lite exempel:

De flesta datordelarna slipper avgift, men inte nätverkskort.
En dator har bara avgift om den säljs med skärm och tangentbord.
Ett enskilt tangentbord har avgift.
En högtalare har det inte

  • Medlem
  • 2017-07-01 04:39

Jag anser att en kemikalieskatt är nödvändig, men den skarpa och svidande kritiken från framför allt Skatteverket borde beaktas. Skatten är dåligt utformad, man borde enbart utgå från innehåll och utsläppsnivåer i stället för vikt, men skatten är trots allt ett steg i rätt riktning.

Problemet är att de flesta missar poängen totalt. Regeringens mål har aldrig (och kommer förmodligen aldrig att vara heller) att rädda miljön på egen hand. Sverige med sin klimatsmarta politik har redan nått EUs energimål med flera år till godo, och vi har visat vägen och varit ett föredöme för andra länder. Och det är så vi ska fortsätta vårt arbete. Vi ska hjälpa utvecklingsländer att skifta till ett klimatsmart samhälle, vi ska vara ett föredöme, och pressa länder som inte har någon verklighetsförankring. Klimathotet pågår nu och en förändring behövs. Nu.

Sverige får ständigt aktningsvärd berömmelse, och vi väcker frågan och skapar opinion. Flera länder har blivit miljövänligare och ändrat sin politik tack vare Sverige och vårt bistånd. Vi gör skillnad! Skatter blir en belastning för företag som tillverkar miljöfarliga produkter, den behövs helt enkelt för att få fram miljövänligare alternativ. Punktskatter behövs i en handlingskraftig klimatpolitik.

Som tidigare nämnt så är skatten dåligt utformad, självklart borde skatten inkludera importerade varor och jag kan förstå att skatten får kritik och väcker reaktioner.

  • Medlem
  • 2017-07-01 07:45

En fråga till regeringen: Hur tror ni på allvar att en kemikalieskatt i Sverige ska minska på mängden flamskyddsmedel när 99,5% av all elektronik produceras utomlands? Tror ni att kineserna bryr sig om att minska på detta medel bara för att Sverige har infört en straffskatt?
En ren eftergift för miljömupparna är vad det är. Och den kommer inte på något sätt bidra till en bättre värld.

  • Medlem
  • 2017-07-01 08:19

En annan sak är ju att man dessutom betalar moms, på skatten! Max 320kr + moms! Alltså är det inte bara bensinen som vi nu tvingas betala skatt på skatten som vi redan betalat skatt för...

Heja Sverige! Nu räddar vi världen - igen!

Senast redigerat 2017-07-01 08:35
Ursprungligen av Dalle:

En annan sak är ju att man dessutom betalar moms, på skatten! Max 320kr + moms! Alltså är det inte bara bensinen som vi nu tvingas betala skatt på skatten som vi redan betalat skatt för...

Heja Sverige! Nu räddar vi världen - igen!

Det är lika skatte-hungrigt om du importerar ifrån non-EU, i de flesta fall. Då är det först tull+moms och sen är det moms på momsen. Finns säkert i ännu fler lägen vi gör det. Har ni mer exempel när det är dubbelt skatte-pålägg?
Heja Sveriges medvetna skattepolitik ?

Köpte en mobil sist via TomTop, de har ett EU lager för vissa elektronikvaror som är populära för att undvika ev, tullavgifter etc... Även GearBest har det. Min gissning är att det lär bli än mer populärt att köpa via såna sajter.
Kemikalieskatten tror jag helt ärligt är ett påhitt för att dra in mer pengar till staten för att täcka andra utgifter. Lär inte ändras mycket när bara Sverige har infört det. Hade det varit ett gemensamt EU förslag hade genomslaget blivit större.

Ursprungligen av johnh3:

Kemikalieskatten tror jag helt ärligt är ett påhitt för att dra in mer pengar till staten för att täcka andra utgifter.

Självklart, de ska väl ha lite mer fester (kemikalie intag) och ut och resa lite till (kemikalie utsläpp)

De sista åren har Apple byggt datorer som är mer miljövänliga än flera konkurrenter – hur det är just med flamskyddsmedel vet jag inte. Men jag tycker att vi som köper Apple datorer borde betala lägre skatt en andra dator som inte är lika miljövänliga. Skatten verkar drabba oss köpare lika hårt vare sig vi köper miljövänligt eller inte då det går ut på apparatens vikt?

Har jag missat något?

Edit: autokorrekt ställde till det… nu är flamskyddsmedel korrekt skrivet!

Senast redigerat 2017-07-03 09:49
Ursprungligen av The Real Viking:

De sista åren har Apple byggt datorer som är mer miljövänliga än flera konkurrenter – hur det är just med flamskyggsmedel vet jag inte. Men jag tycker att vi som köper Apple datorer borde betala lägre skatt en andra dator som inte är lika miljövänliga. Skatten verkar drabba oss köpare lika hårt vare sig vi köper miljövänligt eller inte då det går ut på apparatens vikt?

Har jag missat något?

Inte riktigt. Från artikeln:

”Skatten omfattar all form av hemelektronik och vitvaror, så som datorer, skärmar, surfplattor, telefoner, TV-apparater, kylskåp, spelkonsoler, Wifi-basstationer, högtalare och mycket annat. Tillverkare, distributörer och återförsäljare med produkter fria från farliga kemikalier kan få skatten reducerad med mellan 50 och 90 procent. Att helt slippa den är däremot inte möjligt så som regelverket ser ut.”

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-03 09:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte riktigt. Från artikeln:

”Skatten omfattar all form av hemelektronik och vitvaror, så som datorer, skärmar, surfplattor, telefoner, TV-apparater, kylskåp, spelkonsoler, Wifi-basstationer, högtalare och mycket annat. Tillverkare, distributörer och återförsäljare med produkter fria från farliga kemikalier kan få skatten reducerad med mellan 50 och 90 procent. Att helt slippa den är däremot inte möjligt så som regelverket ser ut.”

Den gäller inte alla datorer eller all hemelektronik. En dator utan tangentbord och skärm är inte beskattad enligt reglerna, t.ex. Mac Mini.

Ursprungligen av Mija:

Den gäller inte alla datorer eller all hemelektronik. En dator utan tangentbord och skärm är inte beskattad enligt reglerna, t.ex. Mac Mini.

Källa? Det som framgår i artikeln säger snarare tvärt om:

”Vikten beräknas på produkten tillsammans med tillbehör, men utan förpackning. Tyngre produkter som spelkonsoler och stationära datorer får därmed en högre skatt än till exempel mobiltelefoner. En Playstation 4 Pro på 3,3 kilo får maximalt påslag, nämligen 400 kronor inklusive moms.”

Rapportera gärna in till redaktionen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-03 09:35

edit: se inlägg #20 längre ner

Senast redigerat 2017-07-03 10:15
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-03 09:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Källa? Det som framgår i artikeln säger snarare tvärt om:

”Vikten beräknas på produkten tillsammans med tillbehör, men utan förpackning. Tyngre produkter som spelkonsoler och stationära datorer får därmed en högre skatt än till exempel mobiltelefoner. En Playstation 4 Pro på 3,3 kilo får maximalt påslag, nämligen 400 kronor inklusive moms.”

Rapportera gärna in till redaktionen.

Det nämns lite här och var i diskussionen på sweclockers, men nu när jag kikar igen ser jag faktiskt ingen riktigt bra källa.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-03 09:42

Det står typ "Maskiner för automatisk databehandling med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan, de sistnämnda får även vara kombinerade, inom samma hölje". En Mac Mini levereras inte med varken inorgan eller utorgan.

Spelkonsoler har annat KN-nummer utan undantaget för in och utorgan.

Gå in här och sök på KN-nummerna. http://www.cnwebb.scb.se

Senast redigerat 2017-07-03 10:16
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-03 11:42

Varför just dessa produkter? Vill man åt flamskyddsmedel på kretskort och plast är det väl det som utgör kriteriet: kretskort och plast innehållande flamskyddsmedel.
Sen om det är en CD, DVD, BlueRay, VHS eller skrivare skall väl inte spela roll?
För 17 - de har ju inte ens med mönsterkort i tabellen!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-03 12:16

Det är ett hastverk gjort av politiker som inte begriper bättre.

Det är som sagts ovan ett sätt att dra in pengar till staten utan att för fem öre värna vår miljö.
Att införa energiskatt på solpanelsanläggningar är lika smart...

  • Medlem
  • 2017-07-06 03:05

Apples produkter på apple.se har fått en liten prishöjning, förmodligen på grund av kemikalieskatten. Jag har kanske missat en tidigare prishöjning, men det tror jag inte. Prisökningen gäller konstigt nog inte på ett flertal produkter om man utnyttjar Mecenats studentrabatt.

#nyhetstips

Senast redigerat 2017-07-06 03:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-07-06 10:55
Ursprungligen av Dalle:

En fråga till regeringen: Hur tror ni på allvar att en kemikalieskatt i Sverige ska minska på mängden flamskyddsmedel när 99,5% av all elektronik produceras utomlands? Tror ni att kineserna bryr sig om att minska på detta medel bara för att Sverige har infört en straffskatt?
En ren eftergift för miljömupparna är vad det är. Och den kommer inte på något sätt bidra till en bättre värld.

Enig.

Då kan man ju för diskussionens skull vända på det ställa frågan om regeringen tror att svenska befolkningens konsumtion av varor tillverkade i kina kommer minska så pass mycket att 1) Det smärtar för tillverkarna, 2) Bidrar till att de vill förbättra tillverkningsprocessen miljömässigt?

Ingen av de två punkterna kommer tillverkarna bry sig ett dugg om då vår konsumtion är försumbar.

Vi har världens högsta skatter men har så oerhört låg nivå på olika områden inom samhället. Uruselt. Bevisar bara att det är klåpare som sitter och styr skutan.

Verkar inte hitta något om vilket parti som har jobbat för att få igenom det. Är det sossarna tillsammans med miljöpartiet?

Ursprungligen av The Real Viking:

De sista åren har Apple byggt datorer som är mer miljövänliga än flera konkurrenter – hur det är just med flamskyddsmedel vet jag inte. Men jag tycker att vi som köper Apple datorer borde betala lägre skatt en andra dator som inte är lika miljövänliga. Skatten verkar drabba oss köpare lika hårt vare sig vi köper miljövänligt eller inte då det går ut på apparatens vikt?

Har jag missat något?

Edit: autokorrekt ställde till det… nu är flamskyddsmedel korrekt skrivet!

Vissa tillverkare får 50% rabatt, där jag jobbar så har vi 50% rabatt på denna skatt t.ex.

  • Medlem
  • 2017-07-06 13:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Verkar inte hitta något om vilket parti som har jobbat för att få igenom det. Är det sossarna tillsammans med miljöpartiet?

Regeringen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-12 10:19

Och i augusti kommer höjningen.

Övriga elektronikvaror höjs från 120kr/kg till 160kr/kg.
Maximal skatt per produkt höjs från 320kr till 440kr.

Alltså ökar incitamenten för klenare plåt i våra vitvaror rejält. En lätt vara är inte nödvändigtvis en med mindre miljöbelastning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-07-12 10:53
Ursprungligen av reboot81:

Och i augusti kommer höjningen.

Övriga elektronikvaror höjs från 120kr/kg till 160kr/kg.
Maximal skatt per produkt höjs från 320kr till 440kr.

Alltså ökar incitamenten för klenare plåt i våra vitvaror rejält. En lätt vara är inte nödvändigtvis en med mindre miljöbelastning.

Eftersom det bara är Sverige som har skatten så kommer ingen tillverkare att bry sig.
Och med taket hade det ändå inte varit någon ide att försöka minska vikten.

Men det är en skadlig skatt utan egentligen nytta annat än att ge våra politiker mer pengar att slösa bort...

Bevaka tråden