Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppgradera Mac Mini 2011?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag har en Mac Mini 2011 som vi bara använder till TV:n för att streama film. Den går fortfarande alldeles utmärkt, men problemet är att allt fler program och tillbehör (t ex trackpad) fungerar dåligt eftersom systemet (10.7.5) inte går att uppgradera mer på den här modellen. Nu undrar jag om det kan åtgärdas på något sätt som inte involverar skruvmejsel och kirurgi? Eller måste man byta fysiska beståndsdelar för att få den kompatibel med modernare system?
Tusen tack för svar på detta om jag antar är grundkunskap...

Ursprungligen av ErikaJones:

...eftersom systemet (10.7.5) inte går att uppgradera mer på den här modellen...

Ja, det stämmer att 10.7 Lion inte kan uppdateras längre än till 10.7.5.

Men det är ju bara att ladda ner en nyare generation av systemet från App Store. Kostar inget. Aktuell generation just nu är 10.12 Sierra, som för närvarande är uppe i version 10.12.5.

Hur mycket minne har din dator? Om det är 4 GB eller mindre, så skulle jag rekommendera att uppgradera till minst 8 GB. Men om du säger att den funkar bra, så är det ju inget som är absolut nödvändigt. (En sådan uppgradering kräver varken skruvmejsel eller kirurgi. Bara att öppna plastluckan i botten av datorn.)

  • Medlem
  • 2017-06-18 23:17
Ursprungligen av ErikaJones:

Hej,
jag har en Mac Mini 2011 som vi bara använder till TV:n för att streama film. Den går fortfarande alldeles utmärkt, men problemet är att allt fler program och tillbehör (t ex trackpad) fungerar dåligt eftersom systemet (10.7.5) inte går att uppgradera mer på den här modellen. Nu undrar jag om det kan åtgärdas på något sätt som inte involverar skruvmejsel och kirurgi? Eller måste man byta fysiska beståndsdelar för att få den kompatibel med modernare system?
Tusen tack för svar på detta om jag antar är grundkunskap...

Om minin har en hårddisk som följde med vid köpet så är den rätt gammal nu och kan lägga av när man minst av allt är redo för det. Därför föreslår jag en uppgradering till en SSD och att du stoppar i mer RAM. Guide för SSD här och för RAM här. RAM är enkelt, SSD inte lika enkelt, men inte heller särskilt svårt. Poängen är att senaste Mac OS Sierra och kommande High Sierra är så pass hårdvarukrävande att du behöver uppgradera hårdvaran för att få en rimlig användarupplevelse jämfört med hur Mac OS X Lion fungerar för dig nu.

Ursprungligen av Alix:

Guide för SSD här

Räcker att göra till steg 13 så går det att få ut hårddisken och sätta i en SSD, iallafall på en mini mid 2011 med AMD-grafik, så rätt smidigt.

1
Bevaka tråden