Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reservtelefon - vad skall jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallåj!

Min iP SE la plötsligt totalt av häromdagen - bara slocknade och blev totalsvart!

Jag körde förstås alla varianter av upplivningskommandon, men den gick inte att återuppliva, så det blev besök hos auktoriserad säljare, som glad i hågen hävdade att han nog skulle kunna återställa den till det levande livet - "tar en kvart, kom tillbaks!" - när jag återvände var den fortfarande inte i form, snarare "is no more, ceased to exist" för att citera Python..... Både hos mig och återförsäljaren visades "koppla-in-tåten-till-itunes" symbolen, men även efter den inkopplingen fungerade ingenting.

Hur som helst - eftersom garantin just gått ut har jag införskaffat en beg 5S, som jag nu fixat klar med gamla simmet och backup från iCloud och har funderingar på att använda den som reservtelefon när jag köpt en ny "riktig" lur. Livet börjar så smått återvända.......
Jag vill inte vara med om känslan av att vara totalt frånkopplad från den verkliga världen igen - inga bankaffärer, ingen koll på var mina nära och kära befinner sig, inga telefonsamtal - kort och gott ett totalt meningslöst liv

Frågan är nu:
Är det några problem förknippade med att köra med dubbla lurar? Jag vill ju kunna "göra allt" på båda! Två olika simkort måste förstås till med två olika nummer - tänkte mig kontantkort på reservluren.
Hittade här på 99mac några trådar om detta, men de var gamla, 6-7 år. Någon påstod där att man inte kan använda kontantkort och en annan att man överhuvud taget inte kan starta igång en iP utan SIM.....
Kan jag utan problem köra samma iCloud-återställning på båda?

Hur lägger jag upp strategin för att få två iP att jobba ihop hos mig utan tjiv och bråk?

Några goda råd, någon?

Senast redigerat 2017-06-08 17:26

Det är bara att köra på, inget att fundera på.
Nu kom jag på att jag inte har någon reservtelefon längre, får fixa en.

Ursprungligen av keptang:

Det är bara att köra på, inget att fundera på.
Nu kom jag på att jag inte har någon reservtelefon längre, får fixa en.

Ja, för mig var det ett abrupt uppvaknande.......

Köra på - så enkelt?

Ursprungligen av fullkoll:

Ja, för mig var det ett abrupt uppvaknande.......

Köra på - så enkelt?

Ja, jag har alltid minst en reservtelefon men kom på nu när du postade detta att jag gett bort sista telefonerna jag hade precis.
Japp, kör på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-08 17:35

Garantin är slut, men du har tre års reklamationsrätt.
Är det inga fysiska skador på den bör det räcka som bevis på att det är ett ursprungligt fel.

Ursprungligen av Json_81:

Garantin är slut, men du har tre års reklamationsrätt.
Är det inga fysiska skador på den bör det räcka som bevis på att det är ett ursprungligt fel.

Jag tog kontakt med Apples Support efter att ha testat "allt" - skrev in lurens info (som man alltid måste göra för att hämna på rätt ställe) och fick direkt svaret att köplagen inte gäller för internationella köp.
Köpte den nämligen i London.....

??

Ursprungligen av fullkoll:

Jag tog kontakt med Apples Support efter att ha testat "allt" - skrev in lurens info (som man alltid måste göra för att hämna på rätt ställe) och fick direkt svaret att köplagen inte gäller för internationella köp.
Köpte den nämligen i London.....

??

Inom EU gäller 2 år, så det är kört om den är äldre än så.

Ursprungligen av keptang:

Inom EU gäller 2 år, så det är kört om den är äldre än så.

Nej, jag köpte SEn i London 11/4 2016........
Så här skriver Apple:

"Rätt till reparationer och service: Konsumentlagsskydd gäller inte (internationellt köp)
Konsumentlagstiftningen gäller inte för den här produkten eftersom den har köpts i ett annat land än det land där du begär service."

Ursprungligen av fullkoll:

Nej, jag köpte SEn i London 11/4 2016........
Så här skriver Apple:

"Rätt till reparationer och service: Konsumentlagsskydd gäller inte (internationellt köp)
Konsumentlagstiftningen gäller inte för den här produkten eftersom den har köpts i ett annat land än det land där du begär service."

Apple har fel.

Du har rätten på din sida, så beroende på hur mycket tid och ork du har att jobba mot Apple så..
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumer...

Bråkas det, så visa med plånboken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-08 23:36
Ursprungligen av keptang:

Apple har fel.

Du har rätten på din sida, så beroende på hur mycket tid och ork du har att jobba mot Apple så..
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumer...

Bråkas det, så visa med plånboken.

Intressant, men tror de kan komma undan med att Apple i Sverige inte behöver reparera den.

Tror inte att jag orkar bråka med dem.....

En reservtelefon med nytt nummer är nu igång och det gick alldeles utmärkt!

Enda skönhetsmissen är att en del av mina iMessagevänner inte ser min fagra nuna längre, utan bara mitt nya telefonnummer.
Någon svarade "vem är du?"
De som har det nya numret inlagt på mig i sina Kontakter verkar fungera OK...... är det orsaken?

Ursprungligen av fullkoll:

Tror inte att jag orkar bråka med dem.....

En reservtelefon med nytt nummer är nu igång och det gick alldeles utmärkt!

Enda skönhetsmissen är att en del av mina iMessagevänner inte ser min fagra nuna längre, utan bara mitt nya telefonnummer.
Någon svarade "vem är du?"
De som har det nya numret inlagt på mig i sina Kontakter verkar fungera OK...... är det orsaken?

Ja. Beror lite på hur de har sparat kontakten.

@barbapappa_86:

"Ja. Beror lite på hur de har sparat kontakten."

Utveckla lite, tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-10 10:51

De kanske har sparat annat än sitt mobilnummer. Kanske en mail adress som är kopplad till din iMessage.

Hm......

@ keptang: Det var nog inte helt enkelt det här med att sända in en reserv på banan

Jag har ju tidigare delat med mig av min mailadress och mitt "riktiga" nummer (från den pajade SEn), som mina vänner lagt in i Kontakter. Nu verkar det som min nya reservtelefons nummer (som inte än är känt av alla mina vänner) tagit över och blåst bort all gammal info - fast den ligger kvar i deras Kontakter.......

Lite märkligt också att medd skickade från mina Mackar inte visar bild utan bara reservtelefonens nummer

Jag meddelar förstås eftersom alla om mitt reservnummer och att det gamla snart kommer åter i en ny huvudphone...

???

@fullkoll, nä, trodde ju inte du skulle ha ett aktivt sim i din reservtelefon.

Du kunde ha konfiggat upp den som du gjorde med ditt riktiga sim, tagit ut simmet, använt det i din vanliga telefon och kört sim-löst i reservtelefonen.. Så gjorde jag då jag hade en reservtelefon.

Ursprungligen av keptang:

@fullkoll, nä, trodde ju inte du skulle ha ett aktivt sim i din reservtelefon.

Du kunde ha konfiggat upp den som du gjorde med ditt riktiga sim, tagit ut simmet, använt det i din vanliga telefon och kört sim-löst i reservtelefonen.. Så gjorde jag då jag hade en reservtelefon.

Jaha.... Jag ville komma ut på banan så snabbt som möjligt och fick tag på en fin 5S dagen efter haveriet - installerade som du säger, men gjorde tydligen missen att i stället för att köra så tills den nya SEn kom, så plockade jag in ett nytt simkort och började köra. Allt för att vara förberedd tills den nya kommer i slutet av nästa vecka.

I de glesa bygder jag bor i är en telefon utan sim ingen höjdare, så båda mina telefoner behöver simkort - utifallatt.......
Ska bli intressant att se vad som händer när den nya SE kommer på banan med originalsimmet på plats........ Reservtelefonen kommer då att göra skäl för namnet!

Din primära mobil är en iPhone förstår jag. Men för en extra mobil med en Sim kort kan man ju kolla efter nåt billigt, eller nån kampanj. Typ denna Sony för 995 kr:
https://www.telia.se/privat/telefoni/telefone...

Eller nåt annat liknande alternativ. Fast nu verkar ju saken ha löst sig ändå.

Ursprungligen av keptang:

@fullkoll, nä, trodde ju inte du skulle ha ett aktivt sim i din reservtelefon.

Du kunde ha konfiggat upp den som du gjorde med ditt riktiga sim, tagit ut simmet, använt det i din vanliga telefon och kört sim-löst i reservtelefonen.. Så gjorde jag då jag hade en reservtelefon.

Nu när jag är helt återställd efter chocken att ha varit utan en fungerande iPhone i två hela dagar och kan tänka någorlunda klart, inser jag det fina i din lösning på reservtelefonsproblematiken (puh..)......
Jag kunde ju ha behållit originalsimmet i ersättaren, tills jag fått min nya SE och sedan kört reservaren simlöst eller bara lägga undan den.

Det är ju enkelt att flytta över simmet den dan huvudtelefonen lägger av!
Det enda som talar för att ha sim i en reserv är förstås om huvudtelefonen blir stulen......

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden