Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ssd i imac 21.5 2011

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skärplinge
  • 2017-06-02 13:38

Min gamla trotjänare är trött och slö och det verkar spm disken sjunger på sista versen....
Finnes ju många alternativ man kan göra för behålla den, då den duger gott till mina behov....
Har hittat ett antal videos på tuben där man byter kort o gott HD mot Ssd men det talas sällan om adaptrar/kablage mellan disk moderkort.......
Passar alla Ssd direkt på gamla anslutningen???
Och pratet om vad man gör med denna tempsenskabel till fläktar???

Alt2 att kort o gott koppla en Ssd till FW lr TB porten har slagit mej men det verkar stört omöjligt hitta en adapter SATA till FW lr TB.....
Utan det blir en extern låda, och dom är ju inte billiga

Tacksam för lite råd från macexperter externt lr Ssd inne i datorn

Ursprungligen av nissemac:

...Passar alla Ssd direkt på gamla anslutningen???...

Det beror på vad du menar med "alla".

Alla SSD med SATA-anslutning passar. Men sen finns det ju SSD med t.ex. M2- eller PCIe-anslutning, och de passar inte.

  • Medlem
  • Skärplinge
  • 2017-06-02 14:13

Ok men som okunnig måste man fråga, men alla Ssd är väl 2.5 och disken i imac är väl 3.5???
Måste man inte då ha konverterar ??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-02 14:34
Ursprungligen av nissemac:

Ok men som okunnig måste man fråga, men alla Ssd är väl 2.5 och disken i imac är väl 3.5???
Måste man inte då ha konverterar ??

En alla är 2,5".
Standard sata, behövs ingen adapter.

Sök lite i forumet så kommer du finna flera trådar på ämnet.
Flera handlar om att byta ut dvd-läsaren mot SSD, och då behövs adapter a 100kr.

Ursprungligen av nissemac:

Måste man inte då ha konverterar ??

Jag svarade bara gällande anslutningen, inte det fysiska utrymmet. Det var ju anslutningen du frågade efter.

Men det är mycket möjligt att du behöver någon monteringsram eller liknande för att sätta den i en 3,5-tums-plats, men jag kan tyvärr inte uttala mig om hur det funkar just i den iMac-modellen. Kolla OWC/MacSales eller iFixit. Där brukar finnas bra guider.

  • Medlem
  • Skärplinge
  • 2017-06-02 15:34

Ok så om man köper en Ssd sata skall den passa med anslutning utan problem??
Det stor sata sata2 sata3 och nu hitta jag en som hette sata6 passar samtliga alltså??

Jag vill behålla dvd-läsaren så det rör sej om utbyte disk....

Ursprungligen av nissemac:

...Det stor sata sata2 sata3 och nu hitta jag en som hette sata6 passar samtliga alltså?....

Ja, det är samma kontakt.

Siffran visar olika standarder för överföringshastighet, men de är bakåtkompatibla.

  • Medlem
  • Skärplinge
  • 2017-06-02 19:34

Aha fattar? Hitta billig disk på Wish där stod det beteckning sata6

1
Bevaka tråden