Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meddela kontakter nytt nr

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2017-05-05 14:49

Jag ska byta till ett företagsnummer inom ett par veckor. Jag har inte bytt nummer sedan 2006 så jag är lite ringrostig, plus att det inte riktigt är som när jag bytte 2006 på min Nokia 3310 att man bara rymde 29 kontakter i telefonboken..

Hur gör man detta på bästa sett? Välja att skicka sms till alla eller utvalda kontakter i boken, hur gör man det?
Är detta något som Apple har införlivat i iOS? http://feber.se/iphone/art/241973/apple_tar_p...

Jag ser inte FB som ett alternativ.

Tips mottages tacksamt..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-05 15:10

Meddela bytet på mobilsvar.

Ursprungligen av kajonas:

...Är detta något som Apple har införlivat i iOS? http://feber.se/iphone/art/241973/apple_tar_p...

Nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-05 20:55
Ursprungligen av reboot81:

Meddela bytet på mobilsvar.

Att meddela på gamla mobilsvaret är ju bra, men då får man väl tänka på att hålla liv i abonnemanget ett tag. Och då kan man väl lika gärna vidarekoppla gamla till nya? Man brukar väl se på nummerpresentationen om det är ett vidarekopplat samtal, och då kan man informera uppringaren om nya numret live.

Det jag undrar är, om man vidarekopplar mobilnummer, vidarebefordras även sms?

Annars är väl mass-sms och mail i en trevlig hälsning till de utvalda man önskar fortsätta ha kontakt med bra, så kan man döda det gamla numret direkt. Gamla ovänner och tråkmånsar hittar lätt numret ändå om man inte väljer hemligt nr.

@IngoX, nej, SMS vidarebefordras inte.

  • Medlem
  • 2017-05-05 23:59

Kan eller vill du inte portera in numret istället?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2017-05-07 13:20
Ursprungligen av erak:

Kan eller vill du inte portera in numret istället?

Vill inte, så jag har inte ens kollat upp om det går. Jag hade egentligen velat använda två telefoner men har svängt i frågan. Men jag vill ha möjligheten till att använda mitt privata nr igen ifall jag skulle ångra mig i sak.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2017-05-07 13:26
Ursprungligen av reboot81:

Meddela bytet på mobilsvar.

Ursprungligen av IngoX:

Att meddela på gamla mobilsvaret är ju bra, men då får man väl tänka på att hålla liv i abonnemanget ett tag. Och då kan man väl lika gärna vidarekoppla gamla till nya? Man brukar väl se på nummerpresentationen om det är ett vidarekopplat samtal, och då kan man informera uppringaren om nya numret live.

Det jag undrar är, om man vidarekopplar mobilnummer, vidarebefordras även sms?

Annars är väl mass-sms och mail i en trevlig hälsning till de utvalda man önskar fortsätta ha kontakt med bra, så kan man döda det gamla numret direkt. Gamla ovänner och tråkmånsar hittar lätt numret ändå om man inte väljer hemligt nr.

Jag vill ju inte ha två telefoner igång samtidigt, annars hade vidarekoppling och mobilsvar varit optimalt. För om jag går över till kontaktkort på mitt gamla abonnemang men stänger av telefonen, då kommer man väl inte garanterat till mobilsvar, utan man kan väl lika gärna hamna i "Välkommen till halebop mobilsvar..."?

Ursprungligen av keptang:

@IngoX, nej, SMS vidarebefordras inte.

Helt utan att ha googlat, finns det som tjänst att köpa? Det är ju väldigt mycket kommunikation som går via sms/iMessage förutom telefonsamtal, så vidarekoppling av sms hade ju varit perfekt, bara svara och lägga till att jag bytt nr.

Hur som helst tror jag att det rimligaste just nu är att gå igenom mina kontakter (550 st) och skicka ut sms till samtliga elternativt utvalda. Har ändå gratis sms..

/ J

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-07 13:28

Du kan ju portera numret till ett kontantkort, för en hundring per år kan du hålla numret i din ägo.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2017-05-07 13:30
Ursprungligen av reboot81:

Du kan ju portera numret till ett kontantkort, för en hundring per år kan du hålla numret i din ägo.

Absolut, det har jag tänkt göra för att kunna utvärdera efteråt. Men då måste jag väl ha igång det telefonen för att mobilsvar och vidarebefordring ska fungera?

  • Medlem
  • 2017-05-07 14:55
Ursprungligen av kajonas:

Jag ska byta till ett företagsnummer inom ett par veckor. Jag har inte bytt nummer sedan 2006 så jag är lite ringrostig, plus att det inte riktigt är som när jag bytte 2006 på min Nokia 3310 att man bara rymde 29 kontakter i telefonboken..

Hur gör man detta på bästa sett? Välja att skicka sms till alla eller utvalda kontakter i boken, hur gör man det?
Är detta något som Apple har införlivat i iOS? http://feber.se/iphone/art/241973/apple_tar_p...

Jag ser inte FB som ett alternativ.

Tips mottages tacksamt..

Nu vet jag inte vilken operatör du har men det borde funka på samma sätt. Här medflyttning i Telenor appen till Vimla som är ju en del av Telenor. Borde ju funka. Kontantkortet måste väl vara aktivt men inte igång kanske

https://forumet.vimla.se/topic/90/vidarekoppl...

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2017-05-11 11:46

Så här blev det:

1. Jag började med att starta den nya telefonen och hämta säkerhetskopia från iCloud.

2. Jag valde att faktiskt gå igenom mina kontakter och minska från 550 till 282, skönt. Sedan skickade jag sms/iMessage från datorn med mitt nya nr till de 99 kontakter som jag frekvent har kontakt med och behövde mitt nya nummer. Där stötte jag på patrull när jag skulle skicka till de som ej har iPhone. Fick felmeddelande om att de inte kunde skickas, men jag fick ändå svar från några av dem som tackade för meddelandet. Konstigt.. Jag stängde iaf av imessage och sms-koppling och startade om alla berörda enheter och startade upp imessage och sms-koppling igen men fick samma felmeddelande trots att jag provat skickat och sett att det faktiskt kommit fram.

3. Jag satte min gamla sim-kort i en SonyEricsson knapptelefon som jag hade liggande och som fortfarande fungerade. Jag bytte mobilsvar och provade så att det hördes även när telefonen var avstängd. Jag gjorde sedan en vidarekoppling av röstsamtal från det gamla numret till det nya och provade även så att detta fungerade både med telefonen avstängd och igång, det fungerade!

Tack för tips!

1
Bevaka tråden