Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk kan ej vara startdisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-04-14 17:25

Syst. 10.4.11
Två diskar. Båda installerade med system.
Går jag in på startskiva så kommer inte den andra disken upp.
Disken syns på skrivbordet. Kan bara inte byta startdisk.

  • Medlem
  • 2017-04-14 18:14
Ursprungligen av torin:

Syst. 10.4.11
Två diskar. Båda installerade med system.
Går jag in på startskiva så kommer inte den andra disken upp.
Disken syns på skrivbordet. Kan bara inte byta startdisk.

1. Testa att starta om datorn med alt-tangenten nedtryckt. Får du då inte upp två val så är det fel på den disken du inte kan ange som startskiva.
2. Disken är monterad via USB och datorn stöder inte boot via USB (PPC-mac).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-05-05 11:12
Ursprungligen av Alix:

1. Testa att starta om datorn med alt-tangenten nedtryckt. Får du då inte upp två val så är det fel på den disken du inte kan ange som startskiva.
2. Disken är monterad via USB och datorn stöder inte boot via USB (PPC-mac).

Har nu kommit på varför denna dator krånglar. Plötsliga starter, plötslig avsättning mm.
Kille som hade den före mig körde ju något Linuxbaserat system. När jag fick den så raderade jag det och installerade Macos.
Men vanlig enkel radering var tydligen inte tillräcklig. Nu har jag raderat igen (även raderingen avbröts av datorn och jag fick starta om) sedan raderar mycket noga, tar visst 7 gånger så lång tid. DVS 12 timmar. Det går långsamt. Datorn har fått stå på hela natten ch nu är det två timmar kvar. Detta skall väl hjälpa. Detta är visserligen bara den stora disken, det finns en till.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-05 12:40
Ursprungligen av torin:

Har nu kommit på varför denna dator krånglar. Plötsliga starter, plötslig avsättning mm.
Kille som hade den före mig körde ju något Linuxbaserat system. När jag fick den så raderade jag det och installerade Macos.
Men vanlig enkel radering var tydligen inte tillräcklig. Nu har jag raderat igen (även raderingen avbröts av datorn och jag fick starta om) sedan raderar mycket noga, tar visst 7 gånger så lång tid. DVS 12 timmar. Det går långsamt. Datorn har fått stå på hela natten ch nu är det två timmar kvar. Detta skall väl hjälpa. Detta är visserligen bara den stora disken, det finns en till.

Det är nog inte det som är grunden till problemet.

Ursprungligen av torin:

...Men vanlig enkel radering var tydligen inte tillräcklig...

Jo, det var nog fullt tillräckligt. Fast det beror ju på vad du menar med "vanlig enkel radering".

Frågan är vad du valde för filsystem och partitionstabell när du raderade. För att den ska fungera som startskiva så måste den ha filsystem "Mac OS Extended" (HFS+) och partitionstabell Apple Partition Map.

Frågan är också hur du installerade macOS på disken. Kopierade du bara ett system från en annan disk, eller gjorde du faktiskt en riktig installation?

Edit:
Har ändrat lite ovan. Eftersom det handlar om 10.4 och Power Mac, så ska det ju vara Apple Partition Map. GUID gäller för Intel-Macar.

Senast redigerat 2017-05-05 17:42
  • Medlem
  • 2017-05-05 15:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det var nog fullt tillräckligt. Fast det beror ju på vad du menar med "vanlig enkel radering".

Frågan är vad du valde för filsystem och partitionstabell när du raderade. För att den ska fungera som startskiva så måste den ha filsystem "Mac OS Extended" (HFS+) och partitionstabell GUID.

Frågan är också hur du installerade macOS på disken. Kopierade du bara ett system från en annan disk, eller gjorde du faktiskt en riktig installation?

Torin har PPC-macar också och då ska hårddisken inte formateras så. Vi har inte fått veta tillräckligt.

Ursprungligen av Alix:

...PPC-macar...

Ja, just det. Tänkte inte på det. Det lär ju handla om hans Power Mac G4.

Då ska det vara Apple Partition Map, och inte GUID.

Inlägg 5 justerat.

Senast redigerat 2017-05-05 17:43
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-05-10 18:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, just det. Tänkte inte på det. Det lär ju handla om hans Power Mac G4.

Då ska det vara Apple Partition Map, och inte GUID.

Inlägg 5 justerat.

För ordningens skull så handlar det om en G5. Jag har ju raderat en av skivorna ordentligt,instl. 10.4.11 med alla uppdateringar.

Datorns startar i vilket fall själv utan att jag gör något.
Nu funderar jag på att byta ut hårddisken.Har två diskar som fungerar i en docka. De har tidigare varit i en G5 som pajade pga. kortslutning, åska trots att strömbrytare var avstängde.

  • Medlem
  • 2017-05-10 18:57
Ursprungligen av torin:

För ordningens skull så handlar det om en G5. Jag har ju raderat en av skivorna ordentligt,instl. 10.4.11 med alla uppdateringar.

Datorns startar i vilket fall själv utan att jag gör något.
Nu funderar jag på att byta ut hårddisken.Har två diskar som fungerar i en docka. De har tidigare varit i en G5 som pajade pga. kortslutning, åska trots att strömbrytare var avstängde.

Är det en Imac G5 eller en Powermac G5? Om du vill kunna starta internt med disken är det ju enkelt om den är en Powermac, den har plats för fler hårddiskar. Med en extern disk, om det nu är en Imac, så måste datorn startas via Firewire. Jag vet inte hur du ansluter din ”docka” till datorn, men om det är via USB så stöds inte boot/start på det viset i en PPC (i praktiken i alla fall).

1
Bevaka tråden