Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

virus funnet?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett sådan meddelande på min webbläsare. Det är väl ett skämt? Har i alla fall inte klickat på ok

Nej, inget virus.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, inget virus.

....och, vad hade hänt om jag hade klickat på ok? ?
Kanske att man ska anmäla denna sida?

Då hade troligtvis en program laddats hem till din dator. Inget händer innan du aktivt öppnar programmet!
Men som sagt öppna/starta inga program du inte vet vad dom är till för.

Även om man går på dessa grejer (phishing etc) så klarar man sig oftast om man kör Mac, ty scriptet/programmet/koden som laddas ner utan att man vet om det kan inte kicka igång på en Mac - det är nästan uteslutande kod som bara rullar på Windows. Jag försetäller mig miljoner Macar runt klotet som har massor av malware liggandes på hårddiskarna...men som är stendöda och bara ligger där...ty dom funkar bara på Windows.

Detta har jag nyss kollat
Nu bli jag i alla fall lite fundersam pga får efter detta som hänt varningar från min webbläsare Firefox att "anslutningen är inte saker" på sådana sidor jag brukar besöka utan att det har varit sådana problem. (T ex på 99 mac ?) Försökte via Google Chrome och det fritt fram där. Förstår ingeting om vad som har hänt.

Ursprungligen av calinou:

Detta har jag nyss kollat
Nu bli jag i alla fall lite fundersam pga får efter detta som hänt varningar från min webbläsare Firefox att "anslutningen är inte saker" på sådana sidor jag brukar besöka utan att det har varit sådana problem. (T ex på 99 mac ?) Försökte via Google Chrome och det fritt fram där. Förstår ingeting om vad som har hänt.

Troligtvis så varnas du att anslutningen till siten inte är säker. Har sidan stöd för "https" så anses den vara skyddad.
Vill du inte ha den varningen så kontrollerar du dina inställningar i webbläsaren.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Troligtvis så varnas du att anslutningen till siten inte är säker. Har sidan stöd för "https" så anses den vara skyddad.
Vill du inte ha den varningen så kontrollerar du dina inställningar i webbläsaren.

Plötsligt visas ett lås med röd streck på vissa sidor, vilket inte har förekommit förut. Har gått igenom alla inställningar och hittar tyvärr inte. Har även startat som privat fönster men det hjälper inte.

Ursprungligen av calinou:

Plötsligt visas ett lås med röd streck på vissa sidor, vilket inte har förekommit förut. Har gått igenom alla inställningar och hittar tyvärr inte. Har även startat som privat fönster men det hjälper inte.

Då har inte den adressen stöd för https. Inget konstigt med det. Har läst något om att Google har planerat att flagga osäkra sidor tydligare till användare, så jag misstänker att detta har uppstått efter en uppdatering av din webbläsare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då har inte den adressen stöd för https. Inget konstigt med det. Har läst något om att Google har planerat att flagga osäkra sidor tydligare till användare, så jag misstänker att detta har uppstått efter en uppdatering av din webbläsare.

På Google Chrome (har senaste version/utan tillägg) är det inga problem / dessutom står det "säkert" innan man loggar in sig på 99mac och det finns inte heller ett lås med röd streck tvärs. Men den inte är min ordinarie webbläsare. Däremot på Firefox finns det varningar ifall man ska logga in sig. (inte säker anslutning, inloggningar kan äventyras) ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-20 21:12
Ursprungligen av calinou:

....och, vad hade hänt om jag hade klickat på ok? ?
Kanske att man ska anmäla denna sida?

Sidan du besökte bör du betrakta som en bedragare. Undvik all kontakt med denne i fortsättningen.
Vad skall du anmäla? Att de påstår att din dator drabbats av virus, vilken brottsrubricering hade du tänkt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-20 21:17
Ursprungligen av calinou:

På Google Chrome (har senaste version/utan tillägg) är det inga problem / dessutom står det "säkert" innan man loggar in sig på 99mac och det finns inte heller ett lås med röd streck tvärs. Men den inte är min ordinarie webbläsare. Däremot på Firefox finns det varningar ifall man ska logga in sig. (inte säker anslutning, inloggningar kan äventyras) ?

Det gör det inte.

Chrome Version 57.0.2987.110 (64-bit)

Ursprungligen av reboot81:

Det gör det inte.
Chrome Version 57.0.2987.110 (64-bit)

Jag missade pga visas på annat sätt ?.Oavsett så är kan man undra varför det har blivit så. Även på en del andra sidor som jag loggat mig in tidigare utan problem förekommer numera sådana uppmaningar.

Ursprungligen av reboot81:

Sidan du besökte bör du betrakta som en bedragare. Undvik all kontakt med denne i fortsättningen.
Vad skall du anmäla? Att de påstår att din dator drabbats av virus, vilken brottsrubricering hade du tänkt?

Jag skulle ange som rubrik att sidan ger en falsk varning att min mac är smittad med virus. Att den kunde dessutom veta att jag har en mac dator är för mig en gåta.
Googlade inte alls på något skumt utan sökte på "gps klockor för barn" och råkade hamna där.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-21 19:12
Ursprungligen av calinou:

Jag skulle ange som rubrik att sidan ger en falsk varning att min mac är smittad med virus. Att den kunde dessutom veta att jag har en mac dator är för mig en gåta.
Googlade inte alls på något skumt utan sökte på "gps klockor för barn" och råkade hamna där.

Sidan du besöker ser vilken webbläsare, skärmsupplösning, version på webbläsaren, huvudspråk, ip-adress osv. Helt normalt.

Nej du googlade inte på något skumt, men du hamnade på en skum sida. Sidans ägare tjänar pengar på den luriga popupen, så de lär inte plocka bort den.

Notera att dessa fejk-varnings-skylltar inte är macOS-grejer; det är en liten pop-up i html - alltså en liten hemsida - det är alltså inte Macen/datorn/PC'n som snackar med en och varnar om ditt och datt och vill att man ska göra ditt och datt. Man ser genast detta om man har blicken, men många i allmänheten och gamla mormor ser ju inte detta så klart. Jag ser då alltid bums att det är en html när dom dyker upp - utan tvekan.

1
Bevaka tråden