Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine hävdar att jag inte har tillräckligt med utrymme på disk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-13 09:05

Time Machine hävdar att jag inte har tillräckligt med utrymme på disken jag har som backup.

Men den är fortfarande inställd på att automatiskt ta bort gamla kopior allt eftersom mer utrymme behövs.

Något förslag på lösning av problemet?

Jag brukar ta bort den gamla kopian och börja om från början när det händer mig. Inte speciellt bra, så inget jag kanske borde rekommendera, men det löser det för mig TM är allmänt skakigt tycker jag.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-13 10:21
Ursprungligen av iggy:

Time Machine hävdar att jag inte har tillräckligt med utrymme på disken jag har som backup.

Men den är fortfarande inställd på att automatiskt ta bort gamla kopior allt eftersom mer utrymme behövs.

Något förslag på lösning av problemet?

Du har inte två olika maskiner som backas upp till disken, alternativt börjat på en ny med den gamla fortfarande kvar?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-13 10:26
Ursprungligen av andas:

Du har inte två olika maskiner som backas upp till disken, alternativt börjat på en ny med den gamla fortfarande kvar?

Nej på båda frågorna.

Jag skickar med skärmdumpar över hur det ser ut på hårddisken, och jag tycker det ser lite märkligt ut, jämfört med hur det sett ut innan, där det varit mappar för varje datum den sparat. Men nu är det bara en från gårdagen... Och jag känner inte igen den där Lost+Found heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-13 11:06

Vad har du för disk? Hur är den ansluten? USB? NAS?

Det ser ut som att du endast har en backup. Då är det ju klart att man inte kan friställa så mycket genom att rensa gamla backuper.

Det som ligger i lost+found är "filer" som har hittats efter en fsck (File System ChecK). Du har på något sätt slitit ur disken utan att avmontera den korrekt, och då blir det stök med den interna filstrukturen. Som fsck försöker reda ut.

Eftersom du har filer i Lost+Found så har det varit nåt stök med filstrukturen, så som pesc redan påpekat. Jag skulle inte lita på den utan radera hela disken i skivverktyg och börja om på nytt. Är detta den enda backup du har så skulle jag börja med att starta en ny backup till en annan disk innan jag raderar ut denna.

Att bara ha en backup och som då befinner på en USB-kabels längd från datorn räknar inte jag som fullvärdig backup. Ha alltid minst en kopia på annan plats än där datorn befinner sig.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-18 08:13

Fantastiskt märkligt! Den började fungera som den skulle någon dag efter jag skrev här senast. Och sen igår kväll så uppförde den sig likadant igen.

Varför det bara är en backup blir jag inte riktigt klok på som sagt, tidigare så innehöll backuperna många datum.

Det är den enda backupen jag har och jag ska testa senare att göra en ny backup. Förhoppningsvis har jag en liggande på 2 GB.

Disken idag är en ca två år gammal iomega disc på 2 GB som är formaterad i Mac OS Extended.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-18 08:14

Här är en skärmdump.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-18 10:33

Ser ut som en partition på 1 TB (1024 GB).
Har du testat disken med Disk Utility?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-18 10:36
Ursprungligen av mattiL:

Ser ut som en partition på 1 TB (1024 GB).
Har du testat disken med Disk Utility?

Nix har inte testat den, men jag reagerade på att det precis som du säger ser ut att vara en på 1 TB samtidigt som det står att 3 TB är tillgängligt? Trots att jag vet att den är på 2 TB...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-18 10:40

Det är endast 3GB tillgängligt, så denna partition är i stort sett full!

1
Bevaka tråden