Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att köpa bra SSD för Mac Book Pro från 2009

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min Mac Book Pro från 2009 har börjat krångla nåt enormt, framför allt är den kanonlångsam. En Mackunnig kompis har kikat på datorn och till slut konstaterat att den interna hårddisken måste bytas. Ram-minnet ska också uppdateras. Han föreslår en SSD-hårddisk (vilket var ett nytt begrepp för mig som inte så är kunnig på datorer). Jag har googlat och hittat några förslag och tror att de kan vara kompatibla med den datormodell jag har. Men vet inte säkert så tänkte ta hjälp av er. Jag har inte så bra ekonomi just nu även om det är värt att investera lite för att få en snabbare dator. Men gärna under tusenlappen. Förslagen på SSD jag har hittat är följande:
Samsung 750 Evo, Samsung 850 Evo, Adata SP 550 och Intel 320. Kanske finns där andra varianter också? Jag har också läst att man bör undvika SSD med några specifika styrkretsar som de från SandForce. Vet inte ens vad en styrkrets är men ja, har hört detta iaf. Och att det är viktigt att köpa en och se till att den har rätt filsystem. Vet inte heller vad filsystem är. Så mycket att tänka på här.
Jag har försökt att kika på gamla inlägg här för att se om nån har skrivit om just detta, men det står så mycket skrivet här att jag inte orkar läsa igenom alla inlägg. Tack på förhand!

Senast redigerat 2017-03-09 17:35
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-09 12:54

På iFixits hemsida hittar du mycket bra information. Jag köpte själv en Samsung Evo 850 till en MBP 2011 nyligen, det är en bra HD.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

http://www.99mac.se/forum/p/2304701

Tack snälla, då ska jag kika där!

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-09 15:10

En MBP från 2009 ansluter hårddiskar via SATA II (3 Gb/s) men det är inga problem att ansluta nyare SSD-HD med SATA III (6Gb/s), de är bakåtkompatibla. Jag menar bara att du vinner inget på att jaga den allra bästa, dyraste och snabbaste SSDn, skillnaden med vilken SSD som helst kommer vara väldigt märkbar ändå jämfört med din nuvarande snurr-HD.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-09 21:50

Kolla på prisjakt efter SSD. Du ska ha en 2,5" SATA.
Sen väljer du efter storlek och pris.

Att de som säljs på marknaden idag presterar olika är för dig egalt - din dator är flaskhalsen.

Räkna med att disken under sin livstid när som helst kan paja helt och hållet. Därför tycker jag du ska ta garantitiden i beaktande vid ditt val, samt skaffa en automatisk lösning för säkerhetskopiering om du inte redan har det.

Svar till IngoX

Ok, du har en poäng där! Får tänka på det när jag ska köpa hårddisk!

Svar och fråga till Reboot81

Superbra tips, tack Reboot81! Jag har nog inte den bästa lösningen för säkertskopiering, får kika på det. Vet inte vad det bästa alternativet är där?
Jag ska även köpa nytt batteri till min mac book pro. Vet du nåt bra ställe på nätet att köpa ifrån? Nyttbatteri.se och applebatterier.se är iaf inte bra ställen har jag hört. Piratkopior har jag hört är av samma skrot och korn som originalen, bara att där finns fler defekter för att alla inte kollar. Läs här så förstår du vad jag menar:
http://www.99mac.se/forum/t/285745-ok-att-kop...

En fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd. Har SSD diskar lättare att gå sönder än en snurr disk?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-13 19:50
Ursprungligen av RolexJocke:

En fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd. Har SSD diskar lättare att gå sönder än en snurr disk?

En minnelcell på en SSD tål bara X antal skrivningar innan den pajjar. En snurrdisk funkar tills mekaniken pajjar. En hårddisk rasar oftast långsamt. En SSD slutar bara fungera en vacker dag.*

SSD har inte lättare att gå sönder än en hårddisk, tvärtom då hårddisken har rörliga delar. Dock anser jag att en snurrdisk har längre livslängd än SSD.

Vad gäller backup så har ämnet behandlats nyss här samt tidigare här.
*Denna "fakta" är till största del baserat på egen erfarenhet.

Ursprungligen av reboot81:

En minnelcell på en SSD tål bara X antal skrivningar innan den pajjar. En snurrdisk funkar tills mekaniken pajjar. En hårddisk rasar oftast långsamt. En SSD slutar bara fungera en vacker dag.*

SSD har inte lättare att gå sönder än en hårddisk, tvärtom då hårddisken har rörliga delar. Dock anser jag att en snurrdisk har längre livslängd än SSD.

Vad gäller backup så har ämnet behandlats nyss här samt tidigare här.
*Denna "fakta" är till största del baserat på egen erfarenhet.

Min erfarenhet som systemtekniker är att MLC-baserade SSDer (~500 stycken och kanske returnerat en över 5 års tid) håller klart bättre än snurrdiskar men att TLC-diskar (Samsung 840 Evo, OCZ Trion 150) varit klart sämre än snurrdiskar.

Det kan vara så att TLC fungerar bättre nu då tekniken fått mogna - i och med att mina erfarenheter är från första generationen TLCer.

Svar till Hansfilipelo

Oj ok, det var ju bra att veta! Då får jag kika på en MLC-baserad SSD! Tack för tipset!

Ursprungligen av Bfågel:

Oj ok, det var ju bra att veta! Då får jag kika på en MLC-baserad SSD! Tack för tipset!

Jag tycker inte det ska hindra dig att köpa en TLC-disk. Som sagt mina erfarenheter från dessa har varit första generationens enheter och Samsung 850 Evo (3D TLC NAND) verkar vara klart stabilare än 840 Evo

1
Bevaka tråden