Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon med grundläggande kunskaper i Filemaker?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker upprätta en databas med människor med olika egenskaper. Behöver hjälp! Betalar gärna, så desperat är jag.

  • Medlem
  • 2017-02-16 19:32
Ursprungligen av Nyteknik:

Försöker upprätta en databas med människor med olika egenskaper. Behöver hjälp! Betalar gärna, så desperat är jag.

Utveckla lite vad du behöver hjälp med, jag kan inte förstå vad du behöver hjälp med?
Göra en databas i filemaker?

Ursprungligen av Calby:

Utveckla lite vad du behöver hjälp med, jag kan inte förstå vad du behöver hjälp med?
Göra en databas i filemaker?

Precis. Organisera data om personal och göra det möjligt att söka på dessa data.

Det skall tydligen finnas inbyggda mallar för bl a personalregister ("Personnel Records") direkt inne i Filemaker. Testat? https://www.filemaker.com/solutions/starter-s...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-02 08:29

Är det bara du som ska kunna fylla i data i databasen, eller ska den anställda själv kunna ändra?
Om det bara är du så har du extremt bra lösningar att börja med, precis som @johan_tanying skriver.

"Personalregister
Hantera personalinformation som anställningsdatum, lön, chef och granskningsdatum."
(Bild)

Har testat filemakers färdiga lösningar och det ger en väldigt bra grund och det är lättare att förstå och designa om, när man ser allt "färdigt" från början Det var iaf så jag lärde mig.

Om du vill att personer ska kunna ansluta och fylla i själva, så skulle jag rekommendera Filemaker WebDirect. Det "gör om" din databas till en webbsida och personer kan ansluta och lägga in data. Du kan givetvis styra deras tillgång och redigeringsmöjligheter. Detta kräver dock att du kör Filemaker Server på en dator som alltid står igång med tillgång till nätet. Se denna film (du kan spola fram lite) https://www.youtube.com/watch?v=phmWc9tIPpc&t...

Senast redigerat 2017-03-02 12:27

Nu är min huvudsakliga erfarenhet av Filemaker inte särskilt färsk (*host* Claris Filemaker 2.0 *host*) även om jag sporadiskt använt senare versioner också. Men redan på den tiden gick det förvånansvärt lätt att göra egna lösningar utifrån modifikationer av befintliga. Mitt intryck av FM är att programmet på något vis alltid är lättare att pula med i praktiken än vad det ytligt kan se ut från början! Betydligt lättare än exvis Excel om man frågar mig.

Jo, precis jag upptäckte för ett tag sedan att det finns väldigt användbara färdiga mallar och har börjat använda den för personalregister. Det ger en mycket bra grund. Det är ett par anpassningar som jag undrar över hur man gör.

Till exempel:

- Få påminnelser av något slag, som att något ändrar färg, vid ett speciellt datum eller när en speciell kvantitet har uppnåtts.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-02 22:54
Ursprungligen av Nyteknik:

Jo, precis jag upptäckte för ett tag sedan att det finns väldigt användbara färdiga mallar och har börjat använda den för personalregister. Det ger en mycket bra grund. Det är ett par anpassningar som jag undrar över hur man gör.

Till exempel:

- Få påminnelser av något slag, som att något ändrar färg, vid ett speciellt datum eller när en speciell kvantitet har uppnåtts.

Kika på Villkorlig formatering
http://www.filemaker.com/help/13/fmp/sv/html/...

Ursprungligen av kladda:

Kika på Villkorlig formatering
http://www.filemaker.com/help/13/fmp/sv/html/...

Toppen! Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-06 20:43

Hur har det gått för dig?

Ursprungligen av kladda:

Hur har det gått för dig?

Uppskattar att du frågar!
Sådär. Skulle behöva en hel del tid med FileMaker med trial and error för att bli varm i kläderna. Ganska mycket bambi på blank is nu. Är van vid InDesign, Illustrator etc. och det här är något helt annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-07 21:18
Ursprungligen av Nyteknik:

Uppskattar att du frågar!
Sådär. Skulle behöva en hel del tid med FileMaker med trial and error för att bli varm i kläderna. Ganska mycket bambi på blank is nu. Är van vid InDesign, Illustrator etc. och det här är något helt annat.

Var har du kört fast?

Ursprungligen av kladda:

Var har du kört fast?

Med hela grejen, så att säga. Behöver hjälp. Skickar PM!

1
Bevaka tråden