Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela film med pappa - men hur?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett antal avsnitt av en serie som går att spela upp i VLC som jag vill dela med min gamle far som ligger på nivå 2 av 10 i Mac-kunskap. Han har Apple TV (gen 3) och en skapligt ny iMac. Helst vill jag ju att han ska kunna se detta på sin TV.

Hur ska jag göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-15 16:22
Ursprungligen av Nyteknik:

Har ett antal avsnitt av en serie som går att spela upp i VLC som jag vill dela med min gamle far som ligger på nivå 2 av 10 i Mac-kunskap. Han har Apple TV (gen 3) och en skapligt ny iMac. Helst vill jag ju att han ska kunna se detta på sin TV.

Hur ska jag göra?

Plex.

Det skulle jag säga är enklast. Jag vill minnas att det finns tillgängligt på ATV3 men är inte helt hundra.

Använd programmet Handbrake, och konvertera filmerna till ett format som iTunes kan hantera - t.ex. mp4 eller m4v.

Lägg sedan in dem i hans iTunes, så kan han titta på dem via Apple TV utan någon speciell app.

Detta förutsätter att Apple TV finns i samma nätverk som iMacen, och att båda är inloggade på hemmadelning på samma Apple-id.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-15 16:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd programmet Handbrake, och konvertera filmerna till ett format som iTunes kan hantera - t.ex. mp4 eller m4v.

Lägg sedan in dem i hans iTunes, så kan han titta på dem via Apple TV utan någon speciell app.

Detta förutsätter att Apple TV finns i samma nätverk som iMacen, och att båda är inloggade på hemmadelning på samma Apple-id.

Tycker du det inte är enklare att han installerar Plex Media Server på sin Mac och låter sedan sin far ansluta till denna via Plex-klienten på hans ATV3?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-02-15 17:12
Ursprungligen av zinned:

Plex.

Det skulle jag säga är enklast. Jag vill minnas att det finns tillgängligt på ATV3 men är inte helt hundra.

Inte för någon med 2/10 i mac-kunskap. Det kräver ett hack med certifikat. Om det fortfarande funkar.

Ska det inte fyllas på på ofta är nog konverting lättast, för då funkar det på ATV'n.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd programmet Handbrake, och konvertera filmerna till ett format som iTunes kan hantera - t.ex. mp4 eller m4v.

Lägg sedan in dem i hans iTunes, så kan han titta på dem via Apple TV utan någon speciell app.

Detta förutsätter att Apple TV finns i samma nätverk som iMacen, och att båda är inloggade på hemmadelning på samma Apple-id.

Tack! Låter som det skulle vara enkelt för honom, vilket är viktigt.

Men undrar:

- Lägg in dem i hans iTunes, skriver du. Fysiskt på plats hos honom, menar du?
- Förutsätter att...båda är inloggade på hemmadelning på samma Apple-id, skriver du sedan. Eeh...? Hänger inte med.

Ursprungligen av Nyteknik:

Lägg in dem i hans iTunes, skriver du. Fysiskt på plats hos honom, menar du?

Ja, filerna måste vara på plats fysiskt. Hur det ska gå till kan jag inte hjälpa till med – det finns många olika sätt att ordna det. Men sen när de är på plats så är det bara att dra och släppa filerna på iTunes.

Ursprungligen av Nyteknik:

Förutsätter att...båda är inloggade på hemmadelning på samma Apple-id, skriver du sedan. Eeh...? Hänger inte med.

https://support.apple.com/sv-se/HT202190

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd programmet Handbrake, och konvertera filmerna till…

Håller med Jesper. Vi är ju inte grottmänniskor.

HandBrake är bra och gratis, men jag måste säga att jag föredrar iFlicks. Priset på program på den här nivån måste ju kvitta lika ändå...

Tycker det är trevligt att få allt i ett paket: artwork, metadata, subs och så vidare. Och sedan lång tid tillbaka så räcker det med att muxa filen och det behövs ingen konvertering alls. Tar ca 2 minuter att flytta en risig .mkv utan något in i iTunes med komplett allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-15 21:13
Ursprungligen av Json_81:

Inte för någon med 2/10 i mac-kunskap. Det kräver ett hack med certifikat. Om det fortfarande funkar.

Ska det inte fyllas på på ofta är nog konverting lättast, för då funkar det på ATV'n.

Jag utgick ju från att TS ordnar uppsättningen åt honom, inte att han skulle göra det själv. När det är gjort en gång är det ju busenkelt att dela med sig av allt från ljud, video och stillbild.

iFlicks hade jag nog rekommenderat annars.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

...men jag måste säga att jag föredrar iFlicks. Priset på program på den här nivån måste ju kvitta lika ändå...

Tycker det är trevligt att få allt i ett paket: artwork, metadata, subs och så vidare. Och sedan lång tid tillbaka så räcker det med att muxa filen och det behövs ingen konvertering alls. Tar ca 2 minuter att flytta en risig .mkv utan något in i iTunes med komplett allt.

Ursprungligen av zinned:

iFlicks hade jag nog rekommenderat annars.

Hur går det till alltså?
Och när det är klart sätter pappa på avsnitten i iTunes och tittar på Apple TV:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-15 23:00
Ursprungligen av Nyteknik:

Hur går det till alltså?
Och när det är klart sätter pappa på avsnitten i iTunes och tittar på Apple TV:n?

Du öppnar iFlicks och drar in och släpper filerna i programmet. Sen trycker du på "Start" eller liknande knapp. Sen tar du filerna som iFlicks producerat, transporterar dem till din pappa och drar in dem i iTunes. Ser till att du är inloggad på samma iTuneskonto (hans förslagsvis) både i iTunes och på AppleTVn. Aktiverar hemmadelning enligt länken tidigare i tråden. Och då kan du enkelt spela upp filen på AppleTVn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-15 23:05

Enklaste måste väl vara att du:

  1. Ser till att filmen går att spela upp i iTunes (dra och släpp filen på iTunes-ikonen) Fungerar inte det -> Handbrake

  2. Kopierar filmen till ett USB-minne

  3. Skickar/överlämnar minnet till far din

Han skall starta sin TV, stoppa in minnet i datorn och

  1. Dra filen till iTunes (kanske fungerar att dubbelklicka på den för honom?)

  2. Klicka på AirPlay ikonen i iTunes för att Strömma innehåll från iTunes på datorn med hjälp av AirPlay

  3. Kolla på filmen i TV-soffan. Jag antar att han därifrån med AppleTV-fjärren kan pausa osv.

Ett annat sätt är att Airplay:a hela datorskärmen till sin TV.

Vill man inte skicka ett USB-minne så får man försöka ladda upp filmen på Youtube/Vimeo, se till att filmen inte är "publik". Detta förfarande, om nu endast en person i din närhet vet länken är helt lagligt tack vare att privatkopiering är tillåtet, faller nog på att Youtube/Vimeo inte låter dig ladda upp kommersiellt material. Men det kan vara värt ett försök.

Edit: lade till en bild.

Senast redigerat 2017-02-15 23:38

Tack hörni!!!

Köpte iFlicks. I detta nu går det på min Apple TV från iTunes på datorn. Suveränt! Men blev lite butter när iFlicks inte ville fungera förrän jag gick med på att ”prenumerera” för 10 kr / månad, när jag redan hade betalat 369 kr i App Store.

Nåja, mycket smidigt! Så nu kan jag kopiera filerna från iFlicks till Dropbox, pappa laddar ner från Dropbox hos sig, dubbelklickar på en fil, den öppnas i iTunes och (om det är inställt rätt) avsnittet spelas upp på Apple TV?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-15 23:44
Ursprungligen av Nyteknik:

Tack hörni!!!

Köpte iFlicks. I detta nu går det på min Apple TV från iTunes på datorn. Suveränt! Men blev lite butter när iFlicks inte ville fungera förrän jag gick med på att ”prenumerera” för 10 kr / månad, när jag redan hade betalat 369 kr i App Store.

Nåja, mycket smidigt! Så nu kan jag kopiera filerna från iFlicks till Dropbox, pappa laddar ner från Dropbox hos sig, dubbelklickar på en fil, den öppnas i iTunes och (om det är inställt rätt) avsnittet spelas upp på Apple TV?

Det finns vad jag förstår två varianter av iFlicks i MacAppStore: Köp 369kr eller "gratis" med prenumeration. Det räcker med en av dessa.

Åh, att jag glömde Dropbox... såklart! Nej det startar automatiskt på datorn - så han får välja AppleTV:n i knappen (som syns i bilden ovan) för att skicka videon till AppleTVn.

Är väl lite sent ute, men hade nog skaffat Beamer till farsan din. Inga konverteringar eller strul, bara dra filmen till Beamer och kolla på TV utan att blanda in iTunes.
Jag har en lös USB disk jag lägger alla "tillfälliga" filmer på så tar det inte upp en massa plats på datorns disk, sen kopierar jag de filmer jag vill kolla på till skrivbordet startar Beamer och TVn kollar på dom sen raderar jag dom från skrivbordet och ev. från USB-disken.
Beamer: https://beamer-app.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-16 09:09
Ursprungligen av Nyteknik:

Tack hörni!!!

Köpte iFlicks. I detta nu går det på min Apple TV från iTunes på datorn. Suveränt! Men blev lite butter när iFlicks inte ville fungera förrän jag gick med på att ”prenumerera” för 10 kr / månad, när jag redan hade betalat 369 kr i App Store.

Nåja, mycket smidigt! Så nu kan jag kopiera filerna från iFlicks till Dropbox, pappa laddar ner från Dropbox hos sig, dubbelklickar på en fil, den öppnas i iTunes och (om det är inställt rätt) avsnittet spelas upp på Apple TV?

Nu vet jag inte hur det ligger till med licenser och installation av iFlicks på flera datorer men du hade ju kunnat automatisera det mer och göra det ännu smidigare med FTP, iFlicks och Hazel.

1) Sätt upp en FTP-koppling mellan din och din fars dator, gjort på några minuter.

2) Installera iFlicks på din fars dator och ställ in "Bevakade mappar" i iFlicks att alltid hålla koll på mappen som du landar i när du ansluter via FTP mot din far.

3) Skaffa Hazel och installera på din fars dator. Hazel kan väldigt många saker men t ex se till att filer som läggs i en viss mapp per automatik läggs till i iTunes. Då kan då ställa in att Hazel alltid ska ha koll på mappen som iFlicks spottar ut sina färdiga filer i.

Med en setup som ovan så kan du bara kopiera över en fil via FTP till din far och sedan sköter sig allt per automatik och han behöver inte lyfta ett finger, inte mer än att greppa fjärrkontrollen och titta på sin AppleTV.

Ursprungligen av Nyteknik:

Köpte iFlicks. I detta nu går det på min Apple TV från iTunes på datorn. Suveränt! Men blev lite butter när iFlicks inte ville fungera förrän jag gick med på att ”prenumerera” för 10 kr / månad, när jag redan hade betalat 369 kr i App Store.

Detta får du dubbelkolla. Precis som nämnts ovan behövs det inte en prenumeration om du köpt programmet. Jag köpte mitt för vad som känns som en evighet sedan och har inte betalat något sedan dess. Har även fått många uppdateringar via AppStore under den här tiden.

Lycka till.

1
Bevaka tråden