Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ladda upp bilder på ett forum

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här på 99mac har man det inbyggd att man kan ladda upp bilder och skärmdumpar i forumet men hur ska man göra/eller vilken tjänst använda ifall man vill ladda upp enstaka bilder på ett forum som inte har ett sådant verktyg. Vill ej blanda ihop mina privata Foton/albumtjänster.

Sorry, får försöka senare, då det inte funka att visa hur :-/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-13 16:48
Ursprungligen av reboot81:

Tack för förslaget. Hade faktiskt hittat den med blev osäker eftersom det står inget om datum (där nere) och vem som står som ägare. Med tanke på att man hämtar en bild i sin egen dator. Det har kanske inte har något betydelse?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-13 20:59
Ursprungligen av calinou:

Tack för förslaget. Hade faktiskt hittat den med blev osäker eftersom det står inget om datum (där nere) och vem som står som ägare. Med tanke på att man hämtar en bild i sin egen dator. Det har kanske inte har något betydelse?

Hämtar vadå? Du laddar upp bilden publikt, för hela internet att beskåda.
Men du har ju inga garantier att bilden finns kvar imorgon.

Ursprungligen av reboot81:

Hämtar vadå? Du laddar upp bilden publikt, för hela internet att beskåda.
Men du har ju inga garantier att bilden finns kvar imorgon.

Kan inte förstår hur detta egentligen går till.
Det fungerade inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-13 21:57
Ursprungligen av calinou:

Kan inte förstår hur detta egentligen går till.
Det fungerade inte.

Vad är det du inte förstår?

Bilden ovan ligger på forumbilder.se. Hur länge vet man inte.

Ursprungligen av reboot81:

Vad är det du inte förstår?

http://forumbilder.se/G7EC9/nyckelring.png
Bilden ovan ligger på forumbilder.se. Hur länge vet man inte.

Testar att skicka till mig själv via e-post men bilden öppna sig i den sida med alla länkar. Det visas i alla fall inte när man klickar på din bild. Vad gör jag för fel?? Hur ska man göra för att det ska bli enligt bildlänken ovan dvs att man ser enbart själva bilden? Min bild visas i forumbilder men man ser även alla texter och länkar.

Senast redigerat 2017-02-14 11:18
Ursprungligen av calinou:

Testar att skicka till mig själv via e-post...

Vad är det du försöker skicka?

Gå till Forumbilders hemsida och ladda upp bilden, så får du en länk som du kan lägga in i foruminlägget där du vill visa bilden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det du försöker skicka?

Gå till Forumbilders hemsida och ladda upp bilden, så får du en länk som du kan lägga in i foruminlägget där du vill visa bilden.

Det har jag gjort. Det är flera olika länkar. Har provat alla länkar och det blir inte som det ska. Jag måste ju testa först därför använder jag mig av e-post. Lägger länkarna där/klickar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-13 23:04
Ursprungligen av calinou:

Det har jag gjort. Det är flera olika länkar. Har provat alla länkar och det blir inte som det ska. Jag måste ju testa först därför använder jag mig av e-post. Lägger länkarna där/klickar.

Det är inte samma sak som att posta i ett forum.
Klicka på knappen "Avancerad" bredvid "Skicka svar" här nedan. Klistra in valfri länk - tryck nu på "Förhandsgranska".

Ursprungligen av reboot81:

Det är inte samma sak som att posta i ett forum.
Klicka på knappen "Avancerad" bredvid "Skicka svar" här nedan. Klistra in valfri länk - tryck nu på "Förhandsgranska".

Tack för tipset. Testade och kommer ändå tillbaka till forumbilder.se . Vilken av dom länkarna ska jag välja för att det ska bli korrekt?
Jag skulle vilja att man ser bara bilden när man klickar på länken.
Är det kanske så att man ska lägga in eller ta bort dessa HTML-koder runt länken om man är på en vanlig sida? alt lägga in dessa i en sida där man ser HTML koderna?

Så här ser det ut för mig

Senast redigerat 2017-02-14 09:40

Detta är en bild då jag inte vet hur man får med det med hakparenteser utan att texten kraschar!

Ursprungligen av CekariYH:

Detta är en bild då jag inte vet hur man får med det med hakparenteser utan att texten kraschar!

Vill helst inte använda mig av mitt dropbox som är privat.
Ang. forumbilder.se Ska jag ändra från png till jpg? reboot81 har lagt en png bild och det fungerar. Har provat så många gånger och lyckas inte få till det. Har gett upp.

Forum, spec. äldre sådana vill oftast att man skriver jpg för att visa att det är en bildfil.
Nackdelen med tex forumbilder.se är att de kanske tar bort din bild tidigare än väntat och då slutar bilden på forumet att visas längre.

Senast redigerat 2017-02-14 19:20
Ursprungligen av CekariYH:

Forum, spec. äldre sådana vill oftast att man skriver jpg för att visa att det är en bildfil...

Om bilden man har laddat upp är en png, och filnamnet som laddats upp är png, så kan man ju inte ändra namn i länken till jpg. Då lär inte länken fungera så bra.

Senast redigerat 2017-02-14 11:35
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-14 11:31

Forumbilder ger dig en länk till bilden.
Använd den när du lägger in en bild (tryck på femte knappen).

Så här ska det se ut (när du skriver inlägget) för att den länkade bulden skall visas:
[IMG]http://forumbilder.se/G7EC9/nyckelring.png[/IMG]

För er som undrar, man escape:ar med NOPARSE-taggen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-02-14 12:00

Om man inte orkar skriva IMG före och efter bilden så kan man trycka på ikonen med det som ska föreställa en bild/foto. Och bara klistra in länken i popuprutan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om bilden man har laddat upp är en png, och filnamnet som laddats upp är png, så kan man ju inte ändra namn i länken till jpg. Då lär inte länken fungera så bra.

Har använt denna metod ofta på äldre forum som inte "vet" vad en png-fil är för något. Har du provat?

Ursprungligen av reboot81:

För er som undrar, man escape:ar med NOPARSE-taggen.

Tackar! Hoppas jag kommer ihåg detta till nästa gång

Ursprungligen av reboot81:

Forumbilder ger dig en länk till bilden.
Använd den när du lägger in en bild (tryck på femte knappen).

Så här ska det se ut (när du skriver inlägget) för att den länkade bulden skall visas:
[IMG]http://forumbilder.se/G7EC9/nyckelring.png[/IMG]

För er som undrar, man escape:ar med NOPARSE-taggen.

Hur går man tillväga ifall man vill lägga in bilder på det sättet dock på ett annat forum som inte har dessa knappar?

Du skriver in detta som reboot81 skrev i inlägg 19:

[IMG]http://forumbilder.se/G7EC9/nyckelring.png[/IMG]

...naturligtvis med din egen länk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-14 15:32

Ursäkta mig men denna tråden gjorde min dag

Här har jag klistrat in de fyra alternativ för forumbilder som Forumbilder.se erbjuder. Alltså bara kopierat och klistrat in direkt i snabbsvarsrutan här nedanför.

Forumbilder.se "Thumbnail för forum (alt. 1)"

Forumbilder.se "Thumbnail för forum (alt. 2)"
[img="http://forumbilder.se/G7EF7/g4-yikes-small.jpg?width=150"]

Forumbilder.se "Hotlink för forum (alt. 1)"

Forumbilder.se "Hotlink för forum (alt. 2)"
[img="http://forumbilder.se/G7EF7/g4-yikes-small.jpg"]

Härav följer att för just 99mac.se skall "alternativ 1" användas för tumnagel resp full storlek. För andra forum kan det vara tvärtom. Typ.

Och: Om jag klistrar in "Adressen till bilden (t.ex visa för kompisar)" i forumets bildknapp ser det ut så här:

Alltså inge' vidare...

Med tillägget ".jpg" efter bildnamnet i adressen (som faktiskt fanns där i original):

... så funkar det bättre. Voffer gör de på detta viset...?

Senast redigerat 2017-02-14 15:50
Ursprungligen av CekariYH:

Har använt denna metod ofta på äldre forum som inte "vet" vad en png-fil är för något. Har du provat?

Det är skillnad på att ladda upp en bild direkt till ett forum, och att visa bilden via en extern länk.

I det första fallet kan det kanske funka. Men att byta namn på en extern länk blir nog inte så bra. Hur ska Forumbilder.se kunna visa rätt bild om du länkar med fel filnamn?

Senast redigerat 2017-02-15 08:55

Tack @johan_tanying för en utförlig beskrivning. Nog stör det mig med att alla länkar hänger med bilden oavsett vilken variant man väljer ?. Jag kommer att välja översta alternativ (länk till bilden). Att det är likadan text/länk att klistra in för "vissa" kompisar som även enligt översta alternativ får förbli en gåta för mig ? .

Tack alla för hjälpen!

Ursprungligen av calinou:

...Nog stör det mig med att alla länkar hänger med bilden oavsett vilken variant man väljer...

Vad menar du med att "länkar hänger med"?

När du väljer en av länkarna, och klistrar in den i ett foruminlägg, så är det bara bilden - och inget annat - som visas i foruminlägget.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om bilden man har laddat upp är en png, och filnamnet som laddats upp är png, så kan man ju inte ändra namn i länken till jpg. Då lär inte länken fungera så bra.

Kort svar, en del länkar man kan få på olika molntjänster kan ge olika slut på länken, moderna siter ger hela länken med filändelse, andra slutar innan .XXX och på dessa brukar .jpg funka oavsett bildtyp sas.
Många molntjänster komprimerar dessutom originalbilden eller gör en kopia i jpg-format. Tex Flickr behåller originalfilen men gör också ett antal komprimerade bilder som alla blir jpg.

PNG orignalbilden:

JPG komprimerad:

Delningslänk:
https://flic.kr/p/QRHDA5

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med att "länkar hänger med"?

När du väljer en av länkarna, och klistrar in den i ett foruminlägg, så är det bara bilden - och inget annat - som visas i foruminlägget.

Så länge än man inte klickar på bilden menar jag.

1
Bevaka tråden