Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ändra inställningar i Mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ekerö
  • 2017-01-10 09:17

Hej! Min leverantör har ändrat namn på servern för inkommande e-post. Problemet är att jag inte kan ändra i Mail! Fältet "Server, inkommande e-post" är "grått" och det går inte att ändra. Det gick bra att ändra inställningarna för utgående e-post. Kör OS X 10.11.3, Apple Mail 9.2.

Någon som har en idé?

mvh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-10 12:08

Har du valt Annat när du installerade kontot? Jag har bara sett grått när man har förvalt t ex iCloud som kontotyp.
Kör du IMAP, radera kontot och lägg in det igen.

Finns det någon speciell anledning till att du kör 10.11.3?

Om inte, så är första rekommendationen att uppdatera till 10.11.6 som är sista versionen av El Capitan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-10 21:58
Ursprungligen av mickew:

Hej! Min leverantör har ändrat namn på servern för inkommande e-post. Problemet är att jag inte kan ändra i Mail! Fältet "Server, inkommande e-post" är "grått" och det går inte att ändra. Det gick bra att ändra inställningarna för utgående e-post. Kör OS X 10.11.3, Apple Mail 9.2.

Någon som har en idé?

mvh

Ha, kollade och det är faktiskt gråtonat på alla mina olika imap-konton också i Mail > Inställningar > Konton, kör Mail 9.3 på El Capitan 10.11.6. Aldrig tänkt på det förut.

Lösningen är att istället gå till Systeminställningar > Internetkonton > Markera kontot ifråga > klicka på knappen Avancerat. Där kan du ändra "Värdnamn" (=inkommande mailsever)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-10 23:33

Mina är inte utgråade (Mail 10.2 beta).

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2017-01-11 08:03
Ursprungligen av IngoX:

Ha, kollade och det är faktiskt gråtonat på alla mina olika imap-konton också i Mail > Inställningar > Konton, kör Mail 9.3 på El Capitan 10.11.6. Aldrig tänkt på det förut.

Lösningen är att istället gå till Systeminställningar > Internetkonton > Markera kontot ifråga > klicka på knappen Avancerat. Där kan du ändra "Värdnamn" (=inkommande mailsever)

Tack! Klar, koncis och korrekt lösning! I Sierra ser det annorlunda ut, kan ana varför...

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2017-01-11 08:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns det någon speciell anledning till att du kör 10.11.3?

Om inte, så är första rekommendationen att uppdatera till 10.11.6 som är sista versionen av El Capitan.

Hann faktiskt göra det innan första svaret kom. Det hjälpte dock inte, se IngoX svar nedan. Tack ändå!

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2017-01-11 08:05
Ursprungligen av kenjon:

Mina är inte utgråade (Mail 10.2 beta).

Verkar bara gälla El Capitan...

1
Bevaka tråden