Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook air 2015 win10, vill tillbaka till OSX! firmware password(?)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-12-11 22:20

Tjena!

Fick för ett litet tag sen ärva en macbook air 13" 2015 och var för en kort stund överlycklig.
Den var i pappas företag innan o eftersom han tyckte windows var bättre så är macbooken installlerad med win10. och inte med bootcamp.
Givetvis så vill ja ju inte ha en mac har windows, hälften av datorn fungerar ej. De dumma e att min far inte har den blekaste om vad de kan vara för efi/firmware lösen.

Har kollat allt på nätet, ett par gånger känns de som! Att bypassa Efi lösen verkar vara omöjligt! (tänker inte löda o byta chip)
Och om ja skulle byta ssd,, ja då så e inget förändrat för Efi/Firmware pw skulle vara kvar eller hur??
Men om ja istället byter logikkort, borde inte de funka?
Och isåfall när ja drar i min ssd med windows10, så kommer enkelt åt alla menyer för att kunna göra en ren installation med osx (?)

Många frågor men e novis på mac

tacksam för svar
mvh

  • Medlem
  • 2016-12-11 22:28

Visst kan du byta logikkort och komma runt EFI-spärren. Men det kostar ungefär lika mycket som att köpa en ny dator.
Om din far har ett kvitto kanske Apple kan hjälpa dig att komma förbi EFI-skyddet om ni tar dator och kvitto till en Genius-bar?
Och som du säger, byte av SSD gör inte att du kommer förbi EFI-spärren.

  • Medlem
  • 2016-12-11 22:41
Ursprungligen av Dalle:

Visst kan du byta logikkort och komma runt EFI-spärren. Men det kostar ungefär lika mycket som att köpa en ny dator.
Om din far har ett kvitto kanske Apple kan hjälpa dig att komma förbi EFI-skyddet om ni tar dator och kvitto till en Genius-bar?
Och som du säger, byte av SSD gör inte att du kommer förbi EFI-spärren.

Tänkte isåfall försöka hitta begagnat då de kryllar av macbook delar.
Nja kvitton har han ingen koll på heller tyvärr, o har vart o kontakt med apple dom tar en avgift på nåra 100:- fast dom kräver ett kvitto. samt att man skall skicka enheten till auktoriserad verkstad.
Jag tycker om o lösa de själv men vill veta att de fungerar innan man köper på sig skrot i onödan

Ursprungligen av 23rd:

Tänkte isåfall försöka hitta begagnat då de kryllar av macbook delar.
Nja kvitton har han ingen koll på heller tyvärr, o har vart o kontakt med apple dom tar en avgift på nåra 100:- fast dom kräver ett kvitto. samt att man skall skicka enheten till auktoriserad verkstad.
Jag tycker om o lösa de själv men vill veta att de fungerar innan man köper på sig skrot i onödan

om man köpt något till ett företag så får man allt hålla reda på alla kvitton!

7 år säger lagen att man skall hålla i bokföringen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-12-12 16:23
Ursprungligen av 23rd:

Fick för ett litet tag sen ärva en macbook air 13" 2015 och var för en kort stund överlycklig.

Ursprungligen av 23rd:

Jag tycker om o lösa de själv men vill veta att de fungerar innan man köper på sig skrot i onödan

Ska vi bestämma oss för vilken version som gäller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-12 18:02
Ursprungligen av frazze:

Ska vi bestämma oss för vilken version som gäller...

Ska vi läsa igen? Han menar såklart att han inte vill köpa begagnade delar (=skrot) att laga datorn med om han inte vet att det kommer funka...

Ursprungligen av 23rd:

Tjena!

De dumma e att min far inte har den blekaste om vad de kan vara för efi/firmware lösen.

Om dom inte har någon IT-avdelning så brukar företag ha någon "datapata AB" som hjälper dom, kolla om han tagit hjälp med IT från någon extern och hör med dom om dom kan lösenordet.

1
Bevaka tråden