Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa min första egna Macbook, vilken ska jag välja?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla användare!

Jag har tidigare använt mig av Macbook Air 13 tum (med 121 GB Flash-lagringsutrymme) som jag fått från skolan. När jag tar studenten vill jag dock lämna tillbaka datorn och köpa en helt ny istället. Problemet är att jag inte är insatt i datorer över huvud taget... Därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig?

Datorn ska användas privat till att googla runt, läsa bloggar, söka jobb, titta på filmer osv. Eftersom det är tänkt att ha med den utomhus/resa med den skulle jag även vilja att den var lätt att bära på. En annan begäran är att den har ett stort minne (mer än jag har på skoldatorn som ni ser ovan). Jag är intresserad av att lära mig redigera videos/filmer så ett tredje krav hade varit ett uttag (?) där man kan koppla kamera för att föra över videos (ingen aning om hur det går till dock). Vet ni om iMovie finns på alla Macbook?

Sista kravet är att skärmen och kameran har hög kvalité.

Eftersom att jag inte är insatt vet jag inte vad mer som kan vara värt att tänka på vid köp av ny dator.. budgeten är så billig som möjligt men max ca 15.000kr.

Tacksam för svar!!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-30 20:12

Finns inget som passar dig från Apple för "bara 15000 kr." (obs. ironi)

Det som skulle funka är en Macbook Pro 13 med maxat minne och SSD, men den kostar mer än din budget.
Köp en Dell XPS eller Lenovo Yogi i stället.

Senast redigerat 2016-11-30 21:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-30 20:31

Användningsområde: googla runt, läsa bloggar, söka jobb, titta på filmer + redigera film
Krav: lätt att bära på
-vad är lätt? Under kilot?

minne >128GB
-alltså 256 eller mer

skärmen och kameran har hög kvalité
-skärm bör du välja Retina-typ.
-bästa kameran som finns i bärbar Mac heter "720p FaceTime HD camera"

max ca 15.000kr
-då är det begagnatmarknaden som gäller. Kika runt hos vänner/släkt om någon säljer.

Ursprungligen av reboot81:

Användningsområde: googla runt, läsa bloggar, söka jobb, titta på filmer + redigera film
Krav: lätt att bära på
-vad är lätt? Under kilot?

minne >128GB
-alltså 256 eller mer

skärmen och kameran har hög kvalité
-skärm bör du välja Retina-typ.
-bästa kameran som finns i bärbar Mac heter "720p FaceTime HD camera"

max ca 15.000kr
-då är det begagnatmarknaden som gäller. Kika runt hos vänner/släkt om någon säljer.

Jag menar att den ska vara smidig att bära runt på, dvs inte en tjock Macbook pro från typ 2012.

Var skulle du säga att priset låg för en ny Macbook som fyllde mina krav?

Ursprungligen av mattiL:

Finns inget som passar dig från Apple för "bara 15000 kr." (obs. ironi)

Det som skulle funka är en Macbook Pro 13 med maxat minne och SSD, men den kostar mer än din budget.
Köp en Dell XPS eller Lenovo Yogi i stället.

Apple är det jag gillar bäst, så det kommer det bli. Vilken Macbook föreslår du då och vad är rimligaste priset?

Ursprungligen av katpil13:

Hejsan alla användare!

Jag har tidigare använt mig av Macbook Air 13 tum (med 121 GB Flash-lagringsutrymme) som jag fått från skolan. När jag tar studenten vill jag dock lämna tillbaka datorn och köpa en helt ny istället. Problemet är att jag inte är insatt i datorer över huvud taget... Därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig?

Datorn ska användas privat till att googla runt, läsa bloggar, söka jobb, titta på filmer osv. Eftersom det är tänkt att ha med den utomhus/resa med den skulle jag även vilja att den var lätt att bära på. En annan begäran är att den har ett stort minne (mer än jag har på skoldatorn som ni ser ovan). Jag är intresserad av att lära mig redigera videos/filmer så ett tredje krav hade varit ett uttag (?) där man kan koppla kamera för att föra över videos (ingen aning om hur det går till dock). Vet ni om iMovie finns på alla Macbook?

Sista kravet är att skärmen och kameran har hög kvalité.

Eftersom att jag inte är insatt vet jag inte vad mer som kan vara värt att tänka på vid köp av ny dator.. budgeten är så billig som möjligt men max ca 15.000kr.

Tacksam för svar!!

Varför inte en av de nya MacBook Pro 13" utan Touchbar för 16995? Vet inte hur den funkar med videoredigering dock. Någon annan kanske vet?

  • Medlem
  • 2016-12-02 19:48
Ursprungligen av katpil13:

Jag menar att den ska vara smidig att bära runt på, dvs inte en tjock Macbook pro från typ 2012.

Var skulle du säga att priset låg för en ny Macbook som fyllde mina krav?

Nu vet jag inte om det här passar dig, det får du ju avgöra själv, men om du köper datorn innan du tar studenten så föreslår jag dig att använda Mecenats studentrabatt. Då får du en Macbook Pro (utan Touch Bar) för 15 295 kr. Det är tre hundralappar över din budget. Det är en bra skärm med 256 GB SSD.

  • Medlem
  • 2016-12-02 19:50
Ursprungligen av katpil13:

[...] tredje krav hade varit ett uttag (?) där man kan koppla kamera för att föra över videos (ingen aning om hur det går till dock).

Då får du kolla på Air eller gamla modeller av Pro, om du inte vill använda adapters.

Ursprungligen av WiFi:

Nu vet jag inte om det här passar dig, det får du ju avgöra själv, men om du köper datorn innan du tar studenten så föreslår jag dig att använda Mecenats studentrabatt. Då får du en Macbook Pro (utan Touch Bar) för 15 295 kr. Det är tre hundralappar över din budget. Det är en bra skärm med 256 GB SSD.

Det är ett grymt förslag! Så länge priset ligger runt budgeten så är det lugnt Är det denna du menar: http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-... ?

Jag undrar även vad "GHz" och "processor" är.. Du får gärna svara på vad som menas med detta om du vet: 2,0 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor, Turbo Boost upp till 3,1 GHz.

  • Medlem
  • 2016-12-02 22:26
Ursprungligen av katpil13:

Det är ett grymt förslag! Så länge priset ligger runt budgeten så är det lugnt Är det denna du menar: http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-... ?

Jag undrar även vad "GHz" och "processor" är.. Du får gärna svara på vad som menas med detta om du vet: 2,0 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor, Turbo Boost upp till 3,1 GHz.

Precis, det är den där jag menar! Den passar din budget och dina behov (när det gäller lagring och skärm), men du får räkna med en del adaptrar om du väljer den. Processorer och arbetsminnen är inte min starka sida, så det får någon annan användare gärna svara på. Men den klarar definitivt av videoredigering, och en bättre dator för den budgeten får du inte. Har du ett konto på Mecenat?

Ursprungligen av WiFi:

Precis, det är den där jag menar! Den passar din budget och dina behov (när det gäller lagring och skärm), men du får räkna med en del adaptrar om du väljer den. Processorer och arbetsminnen är inte min starka sida, så det får någon annan användare gärna svara på. Men den klarar definitivt av videoredigering, och en bättre dator för den budgeten får du inte. Har du ett konto på Mecenat?

Jahaa... är inte så förtjust i adaptrar :/ Det kanske blir en Macbook Air istället, för att slippa det hahah. Yes jag har konto på Mecenat!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-02 23:41
Ursprungligen av katpil13:

Jahaa... är inte så förtjust i adaptrar :/ Det kanske blir en Macbook Air istället, för att slippa det hahah. Yes jag har konto på Mecenat!

Det skiljer 2000kr mellan en MB Air 256GB och den billigaste MBP.
Bara retinaskärmen är värt den summan enligt mig.
De väger lika mycket, men MBP erbjuder:
snabbare&strömsnålare processor, snabbare lagring, snabbare minne, nyare Bluetooth, vassare grafikkort och större (bättre) styrplatta.

Adaptrar, ja, du behöver antagligen en USB-C till USB-A (den vanliga USB som alla enheter använder idag).
Samtidigt är jag rätt säker på att om du köper en MB Air, så kommer du behöva köpa en USB-C adapter under datorns livstid.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-02 23:45
Ursprungligen av katpil13:

Det är ett grymt förslag! Så länge priset ligger runt budgeten så är det lugnt Är det denna du menar: http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-... ?

Jag undrar även vad "GHz" och "processor" är.. Du får gärna svara på vad som menas med detta om du vet: 2,0 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor, Turbo Boost upp till 3,1 GHz.

Processorn är beräkningsenheten – den gör allt jobb.
GHz – Giga Hertz – anger klockfrekvensen, här 2,0. Turbo Boost är temporär ökning där den kan arbeta ännu snabbare. Det kan den tills temperaturen blir för hög, och då trillar den ner på standard igen. Det går dock inte jämföra en klockfrekvens från en datormodell/processorgeneration med en annan, precis som att det inte går att jämföra hur bra en bil är kontra en annan genom att jämföra hästkrafter – det finns så mycket mer som avgör.

Senast redigerat 2016-12-03 01:10

Dessutom bör man kolla på vilket grafikkort (GPU) den har, dom billigare har bara en standard GPU medans dom dyrare har både en standard och ett bättre för grafikintensiva jobb som tex bild-och film appar och datorn automatiskt växlar till den ena eller den andra vid behov.

Ursprungligen av reboot81:

Det skiljer 2000kr mellan en MB Air 256GB och den billigaste MBP.
Bara retinaskärmen är värt den summan enligt mig.
De väger lika mycket, men MBP erbjuder:
snabbare&strömsnålare processor, snabbare lagring, snabbare minne, nyare Bluetooth, vassare grafikkort och större (bättre) styrplatta.

Adaptrar, ja, du behöver antagligen en USB-C till USB-A (den vanliga USB som alla enheter använder idag).
Samtidigt är jag rätt säker på att om du köper en MB Air, så kommer du behöva köpa en USB-C adapter under datorns livstid.

Billigaste MBP låter lockande men det kan vara så att jag behåller den MB Air jag har med tanke på att det är smartaste valet rent prismässigt (samt att jag gillar den). Ibland blir den seg då minnet nästan är fullt. Massa "övrigt" tar upp mestadels av minnet och vet inte hur jag ska få bort det. Jag undrar dock om det kommer att lösa sig om jag rensar hela datorn så att den är "som ny" igen?

1
Bevaka tråden