Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutet på batteriproblem med drifttider och laddningstider?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från dprewiev.com: https://www.dpreview.com/news/7656581776/new-...
Hinner väl inte bli tillgängligt för en annan men ni som är yngre.

Det tror jag inte på, precis som alla andra superlösningar för batterier som dyker upp varje år.

Ursprungligen av keptang:

Det tror jag inte på, precis som alla andra superlösningar för batterier som dyker upp varje år.

Då det inte är ett batteri utan en typ av super-kondensator så tror jag att det kommer att funka bättre än alla batterilösningar som visats hittills.

  • Medlem
  • 2016-11-26 23:16

Tror inte heller på det. Kondensatorer kan lagra ström, men bara under en kort tid.
Kolla på utvecklingen av batterier. Där har det trots allt inte hänt så mycket som man kan tro de senaste hundra åren. En elbil från tidigt 1900-tal kan köra ungefär samma sträcka som en modern elbil kan. Visst, den nya bilen kör sträckan snabbare, men man kommer ungefär lika långt.
En kondensator laddas snabbt, men den laddas också ur snabbt.

Ursprungligen av Dalle:

Tror inte heller på det. Kondensatorer kan lagra ström, men bara under en kort tid.
Kolla på utvecklingen av batterier. Där har det trots allt inte hänt så mycket som man kan tro de senaste hundra åren. En elbil från tidigt 1900-tal kan köra ungefär samma sträcka som en modern elbil kan. Visst, den nya bilen kör sträckan snabbare, men man kommer ungefär lika långt.
En kondensator laddas snabbt, men den laddas också ur snabbt.

Dagens kondensator ja, men det har hänt mycket på den fronten genom åren. Kommer tex ihåg blixtar på 70-talet som direkt urusla medans dom nu klarar betydligt mer.
Fördelen med en kondensator gentemot ett batteri är ju att det inte är en direkt kemisk process som i ett batteri (om man bortser från att allt egentligen i slutändan är en kemisk process av ena eller andra slaget)
Det går att bygga superbatterier idag men dom tenderar till att brinna upp

Ursprungligen av CekariYH:

Då det inte är ett batteri utan en typ av super-kondensator så tror jag att det kommer att funka bättre än alla batterilösningar som visats hittills.

Som sagt, dessa fantastiska lösningar dyker upp varje år.

Från 2013 t.ex. http://www.dnaindia.com/scitech/report-18-yea...

Super-kondensatorer har funnits i någon form i över 60 år.
Vill du nörda ner dig lite om super-kondensatorer och få lite jämförelse med Li-ion så beskriver denna sida det rätt bra; http://batteryuniversity.com/learn/article/wh...

Jag har super-kondensatorer i min bil.

Finns väl en anledning till att Elon Musk och Panasonic bygger Gigafactory för 2 miljarder dollar för att tillverka Li-ion-batterier.

Ursprungligen av keptang:

Som sagt, dessa fantastiska lösningar dyker upp varje år.

Från 2013 t.ex. http://www.dnaindia.com/scitech/report-18-yea...

Super-kondensatorer har funnits i någon form i över 60 år.
Vill du nörda ner dig lite om super-kondensatorer och få lite jämförelse med Li-ion så beskriver denna sida det rätt bra; http://batteryuniversity.com/learn/article/wh...

Jag har super-kondensatorer i min bil.

Finns väl en anledning till att Elon Musk och Panasonic bygger Gigafactory för 2 miljarder dollar för att tillverka Li-ion-batterier.

1. En artikel om en student som inte handlar om detta egentligen.
2. Japp, men beskriver "gammal" teknik.
3. För att det inte finns något annat just nu.

Jag säger inte att just denna kommer men jag tror hellre på detta än en kemisk process.
Sen vill och hoppas jag på något bättre än ett batterier.
Enligt er ska man sluta med att tro och hoppas, lika bra att lägga sig ner att dö då?

En liten anekdot: I början 70-talet berätta jag för mina fotovänner om systemkameror med automatisk ljusmätning och justering inbyggt i kameran och blev utskrattad, nått år senare beskrev jag autofocus och blev hånad... tja, det tog ca 10 och 15 år sen fanns det.

Man ska aldrig säga aldrig!

Ursprungligen av CekariYH:

Enligt er ska man sluta med att tro och hoppas, lika bra att lägga sig ner att dö då?

Det verkar lite överdrivet att gå och dö för hur batterier (eller alternativ till det) utvecklas.

Bara lite realistisk, det dyker upp flera gånger varje år, artiklar om ersättare till dagens batterier, det finns mycket att läsa om det, och har du läst min länk till BU-209-artikeln så får du en bra uppfattning om super-kondensatorer.

Här har du en bra summering om olika tekniker som snurrar runt just nu (från maj i år); Future batteries, coming soon: charge in seconds, last months and power over the air.

Ursprungligen av keptang:

Det verkar lite överdrivet att gå och dö för hur batterier (eller alternativ till det) utvecklas.

Bara lite realistisk, det dyker upp flera gånger varje år, artiklar om ersättare till dagens batterier, det finns mycket att läsa om det, och har du läst min länk till BU-209-artikeln så får du en bra uppfattning om super-kondensatorer.

Här har du en bra summering om olika tekniker som snurrar runt just nu (från maj i år); Future batteries, coming soon: charge in seconds, last months and power over the air.

Vinet tog slut därav mitt sura inägg Nä!

Jo men dom handlar om batterier som vanligt och som Dalle skrev det har inte hänt något revolutionerande utan snarare evolutionernande på denna sida. Visst har batterit blivit bättre men i jämförelse med annan teknik så har det nästan stått still.

Elektroniken har ju verkligen farit fram med ljusets hastighet på ca 50 år, sen den första transistorn och även då kondensatorn som nu med nanorör etc kan kanske att ta ett jättekliv framåt. Det är iaf vad jag tror. För mig är batteriet en kvarleva sen medeltiden och kommer nog inte att förändras speciellt mycket i småskaliga produkter.
Så gammaldags batterier med nydanande elektronik kommer säkert bli det nya sas. Iaf hoppas jag det.

Tror att Li-ion är här för att stanna inom överskådlig tid, prestandan (energidensitet) förbättrar sig ~5%/år och kostnaden sjunker.
Men till slut tar såklart något annat över.

Forskningen har kommit rätt långt med det så kallade "Grafen batteriet", den typen kan implementeras bland annat i mobiler och plattor.
Ett Spanskt/Kinesiskt bolag Grabat håller på med det:
http://grabat.es/en

Så nog händer det en del på området och genombrottet kanske inte är så långt borta.

  • Medlem
  • 2016-11-27 19:27

En superkondensator skulle kunna vara ett alternativ till batterier rätt så snart ändå. Den stora fördelen är att det går fort att ladda. Under en minut för att få ett fullt batteri kan göra att det istället blir så att man går och småladdar mobilerna under dagen.
Sen så kanske den inte dör när du går ut i kylan heller

1
Bevaka tråden