Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapport: Apple lägger ner Airport-familjen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple upphör med att tillverka trådlösa basstationer enligt en ny rapport, vilket innebär att produkter som Airport Extreme och Time Capsule går i graven.

Läs hela artikeln här

Tråkigt. AirPort var inte bara effektiv och stabil den var snygg också. Får se hur Google WiFi's lösning löper ut när den lanseras. https://madeby.google.com/wifi/

Ursprungligen av primu[s]®:

Tråkigt. AirPort var inte bara effektiv och stabil den var snygg också. Får se hur Google WiFi's lösning löper ut när den lanseras. https://madeby.google.com/wifi/

Om du gillar att de inte ser ut som vanliga routrar har ju dlink några som kanske faller dig i smaken?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1876051,...
Inte jättesnygga men i alla fall inga antenner som spretar åt alla håll.
Har dock ingen aning om hur de är att använda då jag sitter med telia ADSL och ser ingen vinning i att skaffa bättre router.
Men när jag flyttar vid årsskiftet ska jag nog köpa mig en bra router.

Katastrof.

Apple har verkligen tappat all kontakt med sin historia. Varför de blev så stora som de är. Nu bryts deras ekosystem ännu mer, användarvänligheten som försvinner med detta kan leda till snabbare fall än de anar är jag rädd.

Att vägra underhålla stationära datorer, sluta med skärmar, och nu slopa routrar - med AirPlay och timemachine, gör att kärnanvändarna tappar tron på att Apple är för dem.

När dessa slutar "tvinga" sina nära att köpa Apple-produkter för att kunna ge dem support kan det gå fort utför.

/Tidigare Apple-taliban

Vägrar de att underhålla sina stationära datorer?

Det var en nyhet för mig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vägrar de att underhålla sina stationära datorer?

Det var en nyhet för mig.

Hopp. Då kan väl du köpa en modern Mac-mini till mig? Eller en Mac-PRO förresten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-23 15:52

Det är synd att det är sånt fokus på att tjäna pengar inom alla segment nu mera. Tänket på en helhet försvinner, och risken är att om enkelheten försvinner så tappar användarna poängen i att ha apple-produkter.
Tidigare var argumentet från Apple-människor till PC-människor att "allt bara funkar", just för att apple var med och gjorde hela kretsloppet (och tjänade pengar). De pratade om en helhet och enkelhet. Nu kan du inte ens ladda din telefon på deras laptop utan en adapter. Eller koppla in ett SD-kort för att föra över film från kameran, med motivering att kortet störde designen när det stack ut...

Så mycket för enkelhet och kretslopp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-23 17:59

Nu med någon vecka kan vi nog konstatera att de upprörda känslorna kring USB-C börjar att lägga sig och kunderna funderar på hur man skall hantera den situationen. Även jag känner att fördelarna kommer att överväga över tid. Apple i framkant svider ibland.

Men, jag är själv industridesigner och har en oskön känsla kring Apples ointresse kring ansvaret av hela upplevelsen av deras Mac-datorer. Jag tänker mig att Mac som varumärke är viktigare än vad som är rent ekonomiskt försvarbart för Apple. Håller Tim med? Jag menar att upplevelsen av min MBP 2010 är fortfarande så mycket högre med min Apple display. Skärmen är helt integrerad med datorn. Nu gör man en stor grej av LG-skärmen som är i f s bra men... Visst hade det smakat mumma om vi fått se en Apple 5K skärm (iMac design) med hub-funktion och en plats för en ssd-disk inuti skärmen t e x.

Mac Pro och Mac mini är också exempel på konstiga prioriteringar för Mac-familjen och nu har vi routers som eventuellt skall bort.

Lite orolig blir man...

Jag har kikat på Amplifi ett tag, men ville avvakta om Apple släppte något nytt först. Nu får det bli ett sådant system (när det väl kommer till Sverige).

  • Medlem
  • International user
  • 2016-11-27 20:54
Ursprungligen av appelappe:

Katastrof.

Apple har verkligen tappat all kontakt med sin historia. Varför de blev så stora som de är. Nu bryts deras ekosystem ännu mer, användarvänligheten som försvinner med detta kan leda till snabbare fall än de anar är jag rädd.

Att vägra underhålla stationära datorer, sluta med skärmar, och nu slopa routrar - med AirPlay och timemachine, gör att kärnanvändarna tappar tron på att Apple är för dem.

När dessa slutar "tvinga" sina nära att köpa Apple-produkter för att kunna ge dem support kan det gå fort utför.

/Tidigare Apple-taliban

Du kanske ska sluta bli uppretad p.g.a lösa rykten?

Ursprungligen av zappee:

Du kanske ska sluta bli uppretad p.g.a lösa rykten?

Det är inte ett löst rykte (att Apple slutar med WiFi-produkter). Har man hängt med ett tag i Apple-svängen så kan man se skillnaden.

En inte särskilt långsökt teori är att Apple arbetar med sådana här kontrollerade läckor för att kunna meddela viktiga saker, men ändå slippa svara på obekväma frågor. Till exempel gjorde samma sak med skärmarna nyss. På samma sätt tog man ner förväntningarna på WWDC tidigare i år.

Tråkigt att Apple lämnar WiFi området.
Ubiquiti verkar ha trevliga basstationer med mycket bra täckning, stabilitet och prestanda, samt att de har äkta roaming (där man kan byta basstation utan hack i FaceTime samtal). Mjukvaran verkar vara lättanvänd (kanske inte så enkelt som Apples – man man har avancerade inställningar för den kunnige).

Två saker jag inte vet är om AirDrop och AirPlay fungerar med Ubiquitis produkter (basstation och router).

Kan tänka mig byta till Ubiquitis produkter när min Apple Airport Extreme och AirPort TimeCapsule blir för gamla eller sluter fungera…

Kanske Apple skulle köpa upp Ubiquiti och driva företaget som ett självständigt företag som FileMaker inc.?

Senast redigerat 2016-11-28 19:19
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-28 18:46

Vad är i så fall oäkta roaming? Frågan är lite intressant sett ur synvinkeln att det är klienterna som utför roaming...

Jag kan däremot bekräfta att Ubiquiti klarar av AirDrop och Airplay. Jag kör en mix med EdgeMax router och Zyxel NWA-1123AC (alltså ingen apple-produkt inom synhåll) och båda tjänsterna/funktionerna fungerar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-28 18:59

Japp, jag har en Ubiquiti Edgerouter X och en UAP-AC-LR accesspunkt, inga problem med AirPlay eller AirDrop (det lilla vi använder det).

Ursprungligen av frazze:

Vad är i så fall oäkta roaming? Frågan är lite intressant sett ur synvinkeln att det är klienterna som utför roaming...

Jag kan däremot bekräfta att Ubiquiti klarar av AirDrop och Airplay. Jag kör en mix med EdgeMax router och Zyxel NWA-1123AC (alltså ingen apple-produkt inom synhåll) och båda tjänsterna/funktionerna fungerar.

Apples AirPort produkter har också äkta roaming, men har inte all roaming teknik inbyggt. När jag går byter basstation blir det ett hack och ipad byter inte basstation så gärna som en basstation som har stöd för all roaming teknik, t.ex. 802.11k, 802.11r samt 802.11v. Jag tror att Ubiquiti stöder 802.11k och testkörning 802.11r i beta versioner – hur det är med 802.11v vet jag inte.
I en en oäkta roaming bryts FaceTime samtalen helt och hållet – man får helt enkelt ringa upp samtalspartnern igen.

Roligt att höra att AirDrop och AirPlay fungerar fint med Ubiquiti och Zyxel produkter.

Senast redigerat 2016-11-29 09:24
1
Bevaka tråden