Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple prissänker adaptrar efter klagomål

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter klagomål på att den ny Macbook Pro-familjen skeppas helt utan adaptrar har Apple valt att temporärt prissänka en rad olika adaptrar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-05 13:24

Så nu tycker Apple till och med att Apple är för dyra..
Snart sänks datorpriserna också...

Haha... "adaptrar till äldre teknik"

Ni menar teknik som Apples nya iPhone ?

Egentligen behöver väl - en tung majoritet av jordens befolkning - bara två adaptrar:

1. USBC-USB (och därmet har man kontakt med SD-kortläsare, iPhones/iPads (sladd har man ju redan), USB-doksar, kameror, USB-ljudkort...ja, nästan allt...det är ju fruktansvärt mycket som idag är "vanliga" USB....halva planeten rullar ju på det.

2. USBC-Thunderbolt/Mini Display Port.

Dom flesta behöver nog inte ens 2an.

Ursprungligen av Demiurgen:

Egentligen behöver väl - en tung majoritet av jordens befolkning - bara två adaptrar:

1. USBC-USB (och därmet har man kontakt med SD-kortläsare, iPhones/iPads (sladd har man ju redan), USB-doksar, kameror, USB-ljudkort...ja, nästan allt...det är ju fruktansvärt mycket som idag är "vanliga" USB....halva planeten rullar ju på det.

2. USBC-Thunderbolt/Mini Display Port.

Dom flesta behöver nog inte ens 2an.

Jobbar mest med HDMI så jag hade behövt deras multiadapter

Ursprungligen av mattiL:

Så nu tycker Apple till och med att Apple är för dyra..

Skulle ju bara skickats med de nya MBP, inget snack.

Ursprungligen av mattiL:

Snart sänks datorpriserna också...

Knappast, Apple har blivit snål-rädda

Ursprungligen av Demiurgen:

1. USBC-USB (och därmet har man kontakt med SD-kortläsare, iPhones/iPads (sladd har man ju redan), USB-doksar, kameror, USB-ljudkort...ja, nästan allt...det är ju fruktansvärt mycket som idag är "vanliga" USB....halva planeten rullar ju på det.

Mycket förvånad att den adaptern inte följer med nya MPB.
USB-A måste anses vara uppe där i konnektivitetstoppen med 3,5mm pluggen? (Iallafall i kategorin persondatorer.)

Det märkliga är ju rabatten som sådan. Adaptrarna borde inte vara dyra.

Jag har aldrig förstått varför Apple alltid är så fruktansvärt giriga när det gäller adaptrar. Det är kontraproduktivt ocxh strider helt mot Apples strävan mot ständig utveckling...Apple ger t.ex. bort OS och program för att dom vill att kunder hela tiden ska vara UPPDATERADE, men dom jävlas med folk när dom gör paradigmskiften på t.ex. hårdvaruinterface. Apple borde givetvis slumpa bort adaptrar för struntsummor (gratis går inte...det skulle missbrukas å det grövsta), och det skulle bara mikromarginellt påverka deras enorma vinster. Dom beter sig fullständigt idiotiskt i detta fall. Puckon.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple borde givetvis slumpa bort adaptrar för struntsummor (gratis går inte...det skulle missbrukas å det grövsta), och det skulle bara mikromarginellt påverka deras enorma vinster. Dom beter sig fullständigt idiotiskt i detta fall. Puckon.

Misstänker de föredrar att tredjepart kränger adaptrarna så de kan koncentra sig på andra saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-06 17:00

Om jag förstår rätt, går det fint att köpa en LG 5k och med en USB-c -> Thunderbolt 2 koppla i skärmen i min MacPro:s Thunderbolt port.

  • Medlem
  • 2016-11-06 19:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har aldrig förstått varför Apple alltid är så fruktansvärt giriga när det gäller adaptrar. Det är kontraproduktivt ocxh strider helt mot Apples strävan mot ständig utveckling...Apple ger t.ex. bort OS och program för att dom vill att kunder hela tiden ska vara UPPDATERADE, men dom jävlas med folk när dom gör paradigmskiften på t.ex. hårdvaruinterface. Apple borde givetvis slumpa bort adaptrar för struntsummor (gratis går inte...det skulle missbrukas å det grövsta), och det skulle bara mikromarginellt påverka deras enorma vinster. Dom beter sig fullständigt idiotiskt i detta fall. Puckon.

Kan inte mer än instämma
Undra hur kommentarer på forum hade varit om det ingick några häftiga adapters när man köpte en MacBook Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-07 03:14

Att ta stora utvecklingsstrateg kräver utöver teknisk kunskap, fingertoppskänsla eller timing. Går man för fort fram uppstår motstånd och är man för långsam förlorar man slaget om viktiga kundgrupper. Här är det enligt mig tydligt att Apple tappar sin fingertoppskänsla och missat timingen. Man har gått för snabbt fram. Tanken med en kabel(typ) motverkas kraftigt av adaptrar. Är det dessutom så att gamla adaptrar inte fungerar är det frågan om ett haveri. Även utan det senare problemet är det problematiskt. Jag har inte ens orkat kolla upp vilka adaptrar jag skulle behöva då risken är att de ständigt kommer vara i fel rum eller vid fel skrivbord. Att jag senare ändå kommer köpa en ny Appledator(igen) är en annan salk. Då kanske priserna på adaptrar gått ned och flera prylar fungerar utan adapter.

Har lite förståelse för detta. Köper man elektronikleksak för 40k så är väl några hundralappar hit eller dit för konverterare inget att hetsa upp sig över. Problemet är ju att ha med sig pryttlarna och hålla på att koppa in/om dem hela tiden, knappast stålarna.

När HDMI var relativt nytt köpte jag en dator med bara sådan port och en HDMI-VGA-konverterare, väl medveten om att de flesta konferensanläggningars projektorer inte hade stöd för HDMI då. Det var ett evigt problem att komma ihåg och inte tappa bort den. Och det för en relativt sällan använd portomkoppling. Tanken på att behöva använda konverterare för i princip allt man ansluter till sin burk är ju deprimerande.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-11-07 11:53

Problemet är väl snarast priserna på Macbook Pro i kombination med ATT det nu behövs så många fler adaptrar. Det känns ju ibland som ett nerköp.

Ursprungligen av ne100:

Om jag förstår rätt, går det fint att köpa en LG 5k och med en USB-c -> Thunderbolt 2 koppla i skärmen i min MacPro:s Thunderbolt port.

Om man tittar på teknisk specifikation för Mac Pro, så står det att den kan driva 3 st 5k-skärmar.

Men om man tittar på systemkraven för LG 5k-skärmen, så står det att det krävs en Mac med Thunderbolt 3.

Vi får kanske avvakta och se, när någon har testat.

Men spontant så skulle jag nog säga: Nej, det går inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-08 08:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...
Men spontant så skulle jag nog säga: Nej, det går inte.

Kollat runt lite på nätet, som jag tolkar supportdokumentet sista avsnittet,

Citat:

Du kan använda Thunderbolt 3 (USB-C) till Thunderbolt 2-adaptern för att ansluta en Mac med Thunderbolt- eller Thunderbolt 2-portar till dessa enheter:

  • Thunderbolt 3-enheter (USB-C) med egen strömförsörjning, som Thunderbolt 3-bildskärmar och Thunderbolt 3-hårddiskar

  • Mac-datorer som har Thunderbolt

Ser ju topp ut!

Min åsikt att Apple borde slumpa bort adaptrar när dom genomför paradigmskiften har inte med första dyra exklusiva modellerna att göra...det har med allt att göra. Ty, alla borde ju fatta att även kommande modeller av Mini och iMac också bara har USB-C. I en nära framtid har en Mac bara EN typ av kontakt: USB-C. Det är givetvis enormt vackert - det är ett slags drömläge och man hoppas ju att även PC-sidag blir "ren". Detta är ju sådant som komiker skämtat om i tiotals år...vad dom skulle göra först om dom blev president...och alla skrattade och nickade instämmande.
Adaptrar har jag jiddrat med i 30 år så för mig blir det som vanligt...inget nytt under solen på det sättet. jag hoppas bara att jag hunnit fram till adapterfritt läge med USB-C - hunnit fasa ut all äldre kringutrustning - INNAN USB-C slaktas för NÄSTA "universella" interface. Men...det tror jag inte...hursomhelst är det ett i-landsproblem...inget jag ligger sömnlös för...och utvecklade jag IT skulle jag göra exakt samma grej; ösa på fullt mot renhet, enhetlighet, minimalism, enkelhet - även om dom andra på spelplanen är sega och konservativa. Jag förstår Apple och jag tycker dom gör rätt. Att jag personligen måste köpa på mig nya adaptrar har inte med saken att göra - I see the big picture...det är vackrare så.

Att Apple dock kränger adaptrar dyrt är girigt och kontraproduktivt. Knäppt. Allt sådant ska vara löjligt billigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-12 08:29
Citat:

Will this be compatible with the Mac Pro (2013)?
...
Best Answer:
Yes, if you get the Apple Thunderbolt 3 to Thunderbolt 2 adapter and a Thunderbolt 2 cable.

Annat matnyttigt om LG 5K Ultarafine
http://www.apple.com/shop/questions/product/H...

Det blir ju till att bevaka säljstart med samma intensitet som en ny iPhone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-13 09:30

Skiljer kablarna mellan TB3 resp 2? Ska det behövas en adapter där emellan?

Ursprungligen av kenjon:

Skiljer kablarna mellan TB3 resp 2?...

Ja. TB2 (och TB1) är samma kontakt som Minidisplayport. TB3 är samma kontakt som USB-C.

1
Bevaka tråden