Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-21 07:46

En rulle för lite tyngre fiske.

Daiwa Saltist 6500

Ursprungligen av andas:

En rulle för lite tyngre fiske.

Daiwa Saltist 6500

Lina och för hur tunga/stora?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-21 10:41
Ursprungligen av CekariYH:

Lina och för hur tunga/stora?

Jag har inte skaffat lina ännu, men lyckades vinna en fototävling i somras som ger mig totalt 10 000 m lina från Suffix. Jag jobbar fortfarande på att få kontakt med Normark för att inkassera vinsten, men tanken är att sätta på multilina tjocklek 0.18. Ska använda den för fiske från båt och med ganska tunga sänken, så rullen måste hålla för att pumpa dem upp, och emellanåt en fisk också. Fiskarna är sällan över 10 kg här i Trondheimsfjorden, vid den typen av fiske.

Ursprungligen av andas:

Jag har inte skaffat lina ännu, men lyckades vinna en fototävling i somras som ger mig totalt 10 000 m lina från Suffix. Jag jobbar fortfarande på att få kontakt med Normark för att inkassera vinsten, men tanken är att sätta på multilina tjocklek 0.18. Ska använda den för fiske från båt och med ganska tunga sänken, så rullen måste hålla för att pumpa dem upp, och emellanåt en fisk också. Fiskarna är sällan över 10 kg här i Trondheimsfjorden, vid den typen av fiske.

0,18 och en 10kg -firre som fightas, låter kul

Trodde först det var em havsrulle för dom riktigt stora bestarna, men 10kg är större än min största på spö.

Ursprungligen av CekariYH:

0,18 och en 10kg -firre som fightas, låter kul

Trodde först det var em havsrulle för dom riktigt stora bestarna, men 10kg är större än min största på spö.

10kg? Helt galet stort. Jag är dock en metare, och får vara glad om masken får vara kvar. Skulle jag dock få en fisk så kan jag inte döda den. Jag har stora problem med masken till och med :/

Gillar dock att fiska. Fiska, grilla och dricka öl! Mest öl dock!

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har provat lite lätt nu. Några testfiler från Jellyfish och Big Buck Bunny och öppningsscenen i en av Planet Earth (med fåglar).
Den har klarat allt utan problem så länge. 120Mbit 4k 10-bits HEVC är ingen fara alls. h.264 1080p runt 80Mbit = inga problem. HDMI-CEC fungerar bra också. De x.265 som inte är 10-bit fungerar sämre. Inte streamat ännu.
Jag är imponerad.

Enda nackdelen är att man behöver hitta ett stabilt spänningsaggregat som ger minst 5V@2A och inte svänger hej vilt. De officiella RPi nätaggen jag har är skräp (vilket ju visar sig med en RPi3a, blixt på skärmen mest jämt). Det gör att Odroiden får en brown out och startar om sig.
Visserligen bootar den ju snabbt iom eMMC, men det är ju inte så kul.
En powerpack som ger [email protected] (har sett 5.2@2A som max från Odroiden) är bäst hittills, men även Ipadladdaren funkar. Funderar på om jag inte skulle knåpa ihop en egen DC-DC omvandlare eftersom jag har ett gäng nätdelar som klarar 12V@3A.

Jag har ett par av domhär:

Lastat på 2st RPi3 på full last utan problem!

Fick bli lite nattmusik:

2000 - The Devotchkas - Annihilation

2001 - The Devotchkas - Live Fast...Die Young

Tjejpunkband som är okey om man gillar musiken!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-22 06:44

Homepod från UK (bild för stor för att infogas...)

Ursprungligen av kenjon:

Homepod från UK (bild för stor för att infogas...)

Kan du inte skala ner den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-23 15:00

Jodå men alla vet väl hur den ser ut

Ursprungligen av kenjon:

Homepod från UK (bild för stor för att infogas...)

Varifrån i UK och pris?

Powercruiser inhandlad

Ursprungligen av Black_man:

Powercruiser inhandlad

Är väl några månader kvar innan du kan ut och kryssa

Ursprungligen av CekariYH:

Är väl några månader kvar innan du kan ut och kryssa

Ja, det blir till att "torrbryta" ett par månader. Har haft alla möjliga modeller på MC men aldrig en custom/cruiser, men nu blev det dax

Lite fler kameragrejor

Lite nya grejor till min Sony a7RII kamera:

Multi-Battery Adaptor, tar fyra NP-FZ100 batterier som vart och ett har dubbla kapaciteten mot dom som fanns förut till kameran.
Laddar även batterierna där dom sitter så man behöver inte ta bort dom samt har USB utgångar om man behöver ström till annat som tex mobilen. Två batterier ingick men rymmer 4.

Två "extra" batterier till multimojen ovan.

En Sony FE 12-24mm f/4 G glugg.

En Sony FE 24-105mm f/4 G OSS glugg. Tyvärr restad så får den senare.

Lätta och relativt små gluggar (konstant f4 på bägge) när man inte orkar släpa på allt.
Så, dessa två täcker 12-105mm och med mitt 70-400mm (som tyvärr inte är det lättaste att släpa på ) har man täckning för det mesta, förutom macro/micro eller STF.

Senast redigerat 2018-02-23 19:33
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-24 19:05
Ursprungligen av CekariYH:

Varifrån i UK och pris?

Proshop, 5000 kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-02-26 12:11
Ursprungligen av CekariYH:

har man täckning för det mesta, förutom macro/micro eller STF.

Du kör ingen astro-plåtning?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 12:15
Ursprungligen av kenjon:

Proshop, 5000 kr.

Hur tycker du den låter?

Ursprungligen av zinned:

Du kör ingen astro-plåtning?

Nej, har funderat på det men inte blivit av än, kanske prova lite på ett ställe jag hittat med lite vatten etc som bakgrund, men det blåser alltid där så även på sommarkvällarna börja man snart frysa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-26 15:53

Jacka till sambon. Då min garderob är fullkittad får man bidra till hennes istället :).

Ursprungligen av zinned:

Du kör ingen astro-plåtning?

Har du provat astro själv?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-02-26 18:02
Ursprungligen av CekariYH:

Nej, har funderat på det men inte blivit av än, kanske prova lite på ett ställe jag hittat med lite vatten etc som bakgrund, men det blåser alltid där så även på sommarkvällarna börja man snart frysa.

Desto kallare vintrar desto vackrare astro-foton.

Ursprungligen av joakimo:

Desto kallare vintrar desto vackrare astro-foton.

Jag vet men nu på ålderns höst hatar jag att frysa a... av mig.
kanske får ställa kameran på plats med en timer och timelaps och sen knata iväg till bilen för att hålla värmen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-26 18:39
Ursprungligen av Innis:

Hur tycker du den låter?

Helt OK. Är inte så impad som de på Youtube, men jag är nog färgad av min "riktiga" anläggning

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 20:23
Ursprungligen av kenjon:

Helt OK. Är inte så impad som de på Youtube, men jag är nog färgad av min "riktiga" anläggning

Nej den kan inte konkurrera med större högtalare utan jämförelsen jag sett dom gör är med likvärdiga i storlek.
Men jag kommer helt klart byta ut mina Sonos som jag har i köket mot en HomePod.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-03-13 14:49
Ursprungligen av CekariYH:

Har du provat astro själv?

Nej, tyvärr. Har många gånger varit på väg att försöka ta tag i det men kommer oftast fram till att det kräver för mycket tid, som i bilkörning till mindre ljusförorenad plats, så att det har aldrig blivit av. Kanske i framtiden

Ursprungligen av zinned:

Nej, tyvärr. Har många gånger varit på väg att försöka ta tag i det men kommer oftast fram till att det kräver för mycket tid, som i bilkörning till mindre ljusförorenad plats, så att det har aldrig blivit av. Kanske i framtiden

Som mig då... kommer aldrig till skott :-/

Så, idag kom då det senaste som jag glömde visa i något inlägg ovan:

Sony 70-200mm FE F4.0 G OSS

Nu, väntar jag bara på de två batterierna... hur lång tid ska det ta att få fram några sådana, en månad sen idag???

PS Jag säljer av mina Minolta/Sony (A-mount mm grejor) i Köpes eller säljes om någon behöver nått? DS

Den nya RPi:

Tack till @suddgummi för nyheten på den.

Bilder kommer!

Ursprungligen av SweSG:

Den nya RPi:

https://i.imgur.com/j5slSCl.png

Tack till @suddgummi för nyheten på den.

Bilder kommer!

Ursäkta en dum fråga, Vad har du allt detta till? Svara gärna på "svenska" för en oinvigd

Bevaka tråden