Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Startar denna tråd då liknande forum brukar ha en. Inte kan la vi vara sämre?

Mitt senaste köp var en Dell PowerEdge T20. Intel Xeon E3-1225V3 3.2GHz, 16GB ECC RAM, 1x1TB + 3x3TB. Ska in med en SSD till OS vid senare tillfälle. Servern kommer stå som filserver. Eventuellt VM också.

Halvkass bild dock.

Senast redigerat 2019-06-17 07:12
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-10-26 08:34

Närproducerat rödpunktsikte.

Senast redigerat 2016-10-26 10:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-26 10:09

Willys Hemma. 1000 g. 2 % fett.

Två nya USB3-diskar för backup av musik. Har ca 1.4TB musik idag som ska vara samma på båda diskarna. Köpte två olika modeller för att minimera hårdvarufel på modelltyp. Naturligtvis har jag backup på NAS/server och annan plats också.

Lite sprit till jul och nyår:

Får inte missa whiskyn:

  • Medlem
  • 2016-12-23 17:58
Ursprungligen av SweSG:

Lite sprit till jul och nyår:

http://i.imgur.com/74QPjuq.jpg

Får inte missa whiskyn:

http://i.imgur.com/ZPgjiuO.jpg

Var där mycket folk på Bordershop?
?

Ursprungligen av PaO:

Var där mycket folk på Bordershop?
?

Vetifan. Vet dock inte om man vågar posta nu. Så här ser det ut:

Ligger dock på mera nu. Tog en bild men den blev sådär kass så man inte ser ett skit!

Ursprungligen av SweSG:

Lite sprit till jul och nyår:

http://i.imgur.com/74QPjuq.jpg

Får inte missa whiskyn:

http://i.imgur.com/ZPgjiuO.jpg

Shit asso, adress så man kan komma och våldgästa?

Inte mitt senaste köp, utan det senaste som kommit hem.
Till min Sony a7RII och Zero-D betyder att den är raktecknande, dvs ingen distortion.
Har inte hunnit fota den eller med den än så bilden är "lånad"

Ursprungligen av CekariYH:

Inte mitt senaste köp, utan det senaste som kommit hem.
Till min Sony a7RII och Zero-D betyder att den är raktecknande, dvs ingen distortion.
Har inte hunnit fota den eller med den än så bilden är "lånad"

Inte visste jag att 老瓦, dvs Jan-Ove Waldner, börjat kränga optik efter pingiskarriären...

Ser fram emot recension!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-24 01:45

Segways lilla

En ny RPi3:

Blivit bra sugen på Asus Tinker Board. Blir nog ett köp på den lite senare.

http://www.99mac.se/artikel/9840-tinker-board...

Sedan en USB Type-C till USB3. Kommer ta några år för mig att komma ifrån vanliga USB då jag säkert har 50 prylar med den. Allt från möss till hårddiskar m.m.

Småprylar + 2 skivor:

Edit

En skiva till:

2017 - Lisa Ekdahl - När alla vägar leder hem

Senast redigerat 2017-02-18 10:05
  • Medlem
  • 2017-02-18 09:27

Stativ till kameran. Sirui T-1204XL, kolfiber.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-02-18 10:05
Ursprungligen av SweSG:

Lite sprit till jul och nyår:

http://i.imgur.com/74QPjuq.jpg

Får inte missa whiskyn:

http://i.imgur.com/ZPgjiuO.jpg

Lauders är nog den äckligaste Whiskyn jag känner till :X (vid närmare eftertanke är nog Bushmills värre, men ändå). Grants är det dock inget fel på, om man vill ha billig blended

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-18 10:57

Speedo Aquapuls Max. 299kr.
Bra mycket bättre/skönare än de jag köpte på badhuset för 60kr.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Lauders är nog den äckligaste Whiskyn jag känner till :X (vid närmare eftertanke är nog Bushmills värre, men ändå). Grants är det dock inget fel på, om man vill ha billig blended

Håller med dig 100%. Smakar skit!

Ett ganska high-end kassettdäck från Technics (RS-M45) från tidigt 80-tal. Ersätter ett nästan lika gammalt RS-M215 som inte längre håller hastigheten. Visserligen kan jag inte påstå att det kommer att användas särskilt ofta, men för en hundring gick det inte att motstå. Verkar ha stått mer eller mindre oanvänt hos nån gammal gubbe(?) då reklamklistermärket på luckan fortfarande satt kvar. Och kapstansrullen var inte ens blank!

  • Medlem
  • 2017-02-18 16:52
Ursprungligen av JohannesKBA:

Lauders är nog den äckligaste Whiskyn jag känner till :X (vid närmare eftertanke är nog Bushmills värre, men ändå). Grants är det dock inget fel på, om man vill ha billig blended

?

För mig är det Statesman

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-02-18 22:48
Ursprungligen av Dalle:

Stativ till kameran. Sirui T-1204XL, kolfiber.

Ser till utseendet ut att vara mycket likt mitt Triopo GT 3230. Vet dock inte hur lika de egentligen är. Gillar funktionen med att ett ben kan användas som ett monopod!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-02-19 03:56

Ny generator på plats Denyo 25KWA. Inga roliga pengar men med alla strömavbrott är det helt nödvändigt.

  • Medlem
  • 2017-02-19 09:07
Ursprungligen av joakimo:

Ser till utseendet ut att vara mycket likt mitt Triopo GT 3230. Vet dock inte hur lika de egentligen är. Gillar funktionen med att ett ben kan användas som ett monopod!

Sirui-stativet kan tyvärr inte skruvas isär till ett monopod. Men för mig var vikten och priset det avgörande, 1300g och knappt 2000:-. Jag har tidigare haft ett stativ i aluminium som har vägt in på 2300g, det tar man inte gärna med sig ut i skogen för lite spontan naturfotografering har jag fått erfara.

Det ska nog sägas att jag inte har fått hem stativet ännu. Men med lite tur så kommer det på måndag eller senast tisdag.

Ursprungligen av onnyt:

Ny generator på plats Denyo 25KWA. Inga roliga pengar men med alla strömavbrott är det helt nödvändigt.

Är detta för privatbruk? Nyfiken!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-02-20 06:09
Ursprungligen av _empty:

Är detta för privatbruk? Nyfiken!

Det är för kombinerat privat boende och litet hotell. För eget bruk hade 3KWA räckt. För AC samt varmvatten för sju rum krävs lite mer.

  • Medlem
  • 2017-02-20 09:23
Ursprungligen av onnyt:

För eget bruk hade 3KWA räckt.

kVA. Kilo-voltampere

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-02-20 09:48
Ursprungligen av Dalle:

kVA. Kilo-voltampere

Ha ha givetvis

Blev en ASUS Tinker Board också:

Lägger in lite bilder på den när den kommer.

Ingen aning vad jag ska ha den till dock :/ Så söt ju!

Som jag lovat kommer några bilder på ASUS Tinker Board:

Ursprungligen av SweSG:

Som jag lovat kommer några bilder på ASUS Tinker Board:

Vad ska du använda den till?
Jag är lite sugen på en, men det känns inte som om Asus är sådär intresserade av att den ska få ett bra välkomnande. I mitt fall behöver jag t.ex. ett par SPI:er, och I2C stöd. Något som det inte officiellt finns stöd för, även om de dragit tåtar till GPIO-headern (och det finns tutorials online för hur man sätter igång det). Ett annat aber är att de inte verkar ha ett bra forum att ställa frågor i. Det är ju Raspberry Pi organisationens största fördel.

Ett annat tänkbart alternativ för en sån här för min del är som reserouter med VPN. I dagsläget har jag en Rpi3 som gör det jobbet, men det suger helt klart att ha Ethernet kopplat via USB. Chipet i ditt Tinker board har en egen dedikerad lina för det om jag förstår databladet korrekt.

Jag har beställt en Raspberry Pi Zero W nu istället men är också sugen på en Odroid-C1+ (som har en liknande Ethernetsetup och har inbyggd RTC mm).

Inte testat så mycket ännu så vet inte riktigt vad den klarar av. I dagsläget skulle jag inte rekommendera den. För många lösa saker som måste fixas med OS m.m. Den känns bra byggd, och har helt okey hårdvara. Nu är det bara mjukvara som måste fixas till.

Ursprungligen av suddgummi:

Vad ska du använda den till?
Jag är lite sugen på en, men det känns inte som om Asus är sådär intresserade av att den ska få ett bra välkomnande. I mitt fall behöver jag t.ex. ett par SPI:er, och I2C stöd. Något som det inte officiellt finns stöd för, även om de dragit tåtar till GPIO-headern (och det finns tutorials online för hur man sätter igång det). Ett annat aber är att de inte verkar ha ett bra forum att ställa frågor i. Det är ju Raspberry Pi organisationens största fördel.

Ett annat tänkbart alternativ för en sån här för min del är som reserouter med VPN. I dagsläget har jag en Rpi3 som gör det jobbet, men det suger helt klart att ha Ethernet kopplat via USB. Chipet i ditt Tinker board har en egen dedikerad lina för det om jag förstår databladet korrekt.

Jag har beställt en Raspberry Pi Zero W nu istället men är också sugen på en Odroid-C1+ (som har en liknande Ethernetsetup och har inbyggd RTC mm).

Bevaka tråden