Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har iOS/Siri katt-igenkänning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-09-26 10:18

Igår kväll när jag satt och lekte med min nya 7+ fick jag för mig att testa Siri och första frågan blev helt enkelt "Show me pictures of cats"

Jag måste säga att jag blev både imponerad och lite skrämd över resultatet jag fick.

262 bilder, utan fel, på mina katter.

Inga av bilderna är taggade med något eller är kopplade till något album som på något sätt skulle avslöja vad dom föreställer. Så antingen kan iOS/Siri känna igen kattbilder eller så har hon listat ut att några bilder är på katter och sen lyckats gräva fram snarlika bilder.

Imponerande hur som. Testade att fråga efter bilder på hamstrar men då fick jag en internetsökning på hamsterbilder, vilket är rimligt då jag inte har några sådana bilder själv.

Så, är det en ny funktion i iOS/Siri eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-26 10:36

Jupp, ny funktion i Bilder i iOS 10
http://www.apple.com/ios/photos/

Citat:

Photos makes it easier than ever to find a specific shot. It uses advanced face recognition technology to group photos by person, and lets you pinpoint a photo based on where you took it, thanks to a new Places album. Photos also recognizes scenes or objects in your photos, so you can search for things like dogs, beaches, mountains, or flowers.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-09-26 10:40

Det var som tusan! Då fanns den en förklaring till fenomenet iaf!
(får väl erkänna att jag inte orkat läsa om alla nya funktioner i iOS)

Som sagt, imponerande hur bra den fungera också. Visst att den kanske inte fick med alla bilder men bra jobbat ändå.
Frågan är om jag ens vill veta hur många bilder jag har på mina katter

Tycker nästan det läskigaste var att du har 262 bilder på dina katter @wurpan

Skrivet med kärlek vännen! <3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-26 11:54

Jag har bara 46 bilder på katter. Och bland mina 16 möjliga träffar på hund är två av dem på en katt. Men det är inte så konstigt, de är båda på en stor galen Maincoon som mer beter sig som en hund.

Men det är roligt att söka på kategorier. Det finns tusentals sökord. Enklast är att söka på en enda bokstav, så ser man vilka förslag som kommer upp. När jag sökte på Ö (för att hitta bilder från skärgården) så dök det upp 89 möjliga träffar på kategorin "ölhak". De stämde ganska så bra...

Här finns en engelsk lista över alla 4432 sökord man kan använda:
https://writekay.github.io/Updated-Photos-App...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-09-26 14:00
Ursprungligen av wurpan:

Igår kväll när jag satt och lekte med min nya 7+ fick jag för mig att testa Siri och första frågan blev helt enkelt "Show me pictures of cats"

Jag måste säga att jag blev både imponerad och lite skrämd över resultatet jag fick.
https://i.imgur.com/z179oPe.jpg

262 bilder, utan fel, på mina katter.

Inga av bilderna är taggade med något eller är kopplade till något album som på något sätt skulle avslöja vad dom föreställer. Så antingen kan iOS/Siri känna igen kattbilder eller så har hon listat ut att några bilder är på katter och sen lyckats gräva fram snarlika bilder.

Imponerande hur som. Testade att fråga efter bilder på hamstrar men då fick jag en internetsökning på hamsterbilder, vilket är rimligt då jag inte har några sådana bilder själv.

Så, är det en ny funktion i iOS/Siri eller har jag missat något?

Jag reagerade likadant för någon månad sen när The roll kom. Identifierar bilder på djur, från hamstrar till kossor, utan problem. Vilken tid vi lever i!

Fast sökningen missar ibland

Mazda MX-5 modell äldre och modell nyast är inte direkt några SUV:ar

Ursprungligen av SweSG:

Tycker nästan det läskigaste var att du har 262 bilder på dina katter @wurpan

Skrivet med kärlek vännen! <3

110 på den delmängd som är i iCloud. Många fler om jag tar in hela biblioteket

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-09-26 16:34
Ursprungligen av SweSG:

Tycker nästan det läskigaste var att du har 262 bilder på dina katter @wurpan

Skrivet med kärlek vännen! <3

Och då är det ändå bara en bråkdel av antalet jag faktiskt besitter

Ursprungligen av BlackSmp:

110 på den delmängd som är i iCloud. Många fler om jag tar in hela biblioteket

Samma här, skulle jag kunna göra samma sökning i lightroom skulle det bli betydligt mer

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-26 17:40

Det funkar inte med siri på svenska och systemet på engelska av någon anledning (siri svarar att man måste ha samma språk).

BTW Så kan man göra samma sökning i sökrutan i Bilder.

1
Bevaka tråden