Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD hittas inte internt i MacBook pro mid -12

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hey!:

Det är konstigt egentligen. Denna disk har bootat upp internt på min 2010 MBP 15". Varför funkar den då? Kan systeminformation ge fel info om systemet inte kan läsa och skriva te x?

Antingen så ger Systeminformation fel info, eller så har du formaterat om disken sedan den användes i den andra datorn. MacOS kan inte bootas från en disk med MBR - det måste vara GUID.

Hur ser det ut i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 16:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Antingen så ger Systeminformation fel info, eller så har du formaterat om disken sedan den användes i den andra datorn. MacOS kan inte bootas från en disk med MBR - det måste vara GUID.

Hur ser det ut i Skivverktyg?

Nu försöker jag att formatera om disken men i linje med att det inte går att skriva på skivan så tror jag det inte kommer att funka.
Så ingen skärmdump tyvärr men jag ser den men som jag skrev förut så är mer avancerade formeringar inte möjliga att klicka på i skivverktyg. Den säger att det är en MBR skiva....

Ursprungligen av Hey!:

...Så ingen skärmdump tyvärr...

En bild skulle nog underlätta för vidare guidning.

Ursprungligen av Hey!:

...mer avancerade formeringar inte möjliga att klicka på i skivverktyg...

Klickar du på rätt ställe? Du ska markera disken, inte volymen.

Som sagt - en bild skulle underlätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 17:49

Skivverktyg!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En bild skulle nog underlätta för vidare guidning.

Klickar du på rätt ställe? Du ska markera disken, inte volymen.

Som sagt - en bild skulle underlätta.

Så har ser skivverktyg ut från MacOS på usb-hårdisken.
Programmet kan inte skiva på SSD:n som är i datorn. Inga nya installationer på denna SSD efter att jag har kört den bootad både internt och från usb-kabinett.
Jag får stoppa skivverktyg för den fastnar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-23 09:25

Har du klickat på Erase?

Ursprungligen av Hey!:

Så har ser skivverktyg ut från MacOS på usb-hårdisken...

Det där ser inte rätt ut. Där är bara en rad på SSD:n. Där ska vara minst två. En för själva den fysiska disken, och en för varje partition/volym på disken.

Jag skulle föreslå en ny partitionering, men det alternativet är ju tyvärr inte tillgängligt. Du kan prova med alternativet "Erase", och se om du sedan kan göra en ny partitionering.

Jag har råkat ut för något liknande för länge sen. Då satte jag disken i en PC och gjorde en ny formatering där, och sen när jag satte tillbaka den i Macen, så gick det att "börja om" med en ny formatering även där.

  • Medlem
  • 2017-06-23 10:16
Ursprungligen av Hey!:

Så har ser skivverktyg ut från MacOS på usb-hårdisken.
Programmet kan inte skiva på SSD:n som är i datorn. Inga nya installationer på denna SSD efter att jag har kört den bootad både internt och från usb-kabinett.
Jag får stoppa skivverktyg för den fastnar

Att döma av dumpen ovan står det helt klart att disken har fel partitionstabell och att den därför måste raderas och partitioneras om med GUID och JHFS+. Glöm inte att rädda eventuell data först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-23 13:24
Ursprungligen av Alix:

Att döma av dumpen ovan står det helt klart att disken har fel partitionstabell och att den därför måste raderas och partitioneras om med GUID och JHFS+. Glöm inte att rädda eventuell data först.

Tack alla. Men glöm inte att skivan har hoppat igång som startskiva????
Jag ska ta ut den igen och kolla hur den ser ut utan för maskinen som krånglar.

Nu firar vi midsommar tycker jag. Trevlig sådan till er.

Anders

  • Medlem
  • 2017-06-23 13:32
Ursprungligen av Hey!:

Tack alla. Men glöm inte att skivan har hoppat igång som startskiva????
Jag ska ta ut den igen och kolla hur den ser ut utan för maskinen som krånglar.

Nu firar vi midsommar tycker jag. Trevlig sådan till er.

Anders

Detsamma!

(Fast det ska sägas att Mac OS X visst kan startas via MBR. Dock kan man inte installera Mac OS X på en sådan partition via Mac OS X installerare. Mac OS X måste klonas eller på annat sätt installeras på en MBR-disk. Vad som hindrar den från att boota internt är dock svårt att svara på. Det är förmodligen så att boot.efi gör skillnad på olika typer av hårddiskanslutningar. Här talar vi om saker som har att göra med efipartitionen och möjligheten att uppdatera firmware, vilka båda komplicerar saken).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-24 19:35

Ny radering och nytt OS!

Hej! Hoppas att gårdagen var till belåtenhet. Vi fick god mat i trevligt sällskap och en stund utan mappar med frågetecken.

Jag gjorde för säkerhetsskull en till rensning från scratch och uppdatering av SSD:n, detta med MacOS Sierra och disken i kabinett.

Så radering till GUID och nyinstallation av Sierra. När disken är i kabinettet är den mycket riktigt en bootbar och synlig disk med volymerna på rättan stället.

När den hamnar internt i min 13" 2012 så är den inte skrivbar och inte GUID. Disken är hel och fungerar i en 2010 MBP med Sierra och bootar i USB-kabinett för maskinen i fråga. Internt säger skivverktyg att den inte är bootbar och ej skrivbar. Volymen med OS:et syns ej. Den säger att den är Master Boot Record.

Jag tror at det är något i 2012:ans konfiguration och diskens firmware som inte kommunicerar. Eller något annat... känns lite långsökt med kabeln. Det tar ju någon vecka att få hit en sådan. Jag är rådvill.

Senast redigerat 2017-06-24 19:49
Ursprungligen av Hey!:

/Users/Anders/Library/Containers/com.apple.mail/Data/Library/Mail Downloads/56E0F3B4-73AD-417C-A628-4C00F2EA28E5/IMG_1135.PNG

Bilden funkar inte. Försök igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-24 20:12

PS. Testade terminal trixet. DS

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bilden funkar inte. Försök igen.

Jag slog även av Rootless System Integrity Protection men det gjorde inte någon skillnad. Men provade gjorde jag.

A

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-06-25 15:29
Ursprungligen av Hey!:

Hej! Hoppas att gårdagen var till belåtenhet. Vi fick god mat i trevligt sällskap och en stund utan mappar med frågetecken.

Jag gjorde för säkerhetsskull en till rensning från scratch och uppdatering av SSD:n, detta med MacOS Sierra och disken i kabinett.

Så radering till GUID och nyinstallation av Sierra. När disken är i kabinettet är den mycket riktigt en bootbar och synlig disk med volymerna på rättan stället.

När den hamnar internt i min 13" 2012 så är den inte skrivbar och inte GUID. Disken är hel och fungerar i en 2010 MBP med Sierra och bootar i USB-kabinett för maskinen i fråga. Internt säger skivverktyg att den inte är bootbar och ej skrivbar. Volymen med OS:et syns ej. Den säger att den är Master Boot Record.

Jag tror at det är något i 2012:ans konfiguration och diskens firmware som inte kommunicerar. Eller något annat... känns lite långsökt med kabeln. Det tar ju någon vecka att få hit en sådan. Jag är rådvill.

Knalla iväg till närmaste verkstad med datorn, så borde dom byta kabeln utan kostnad för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-26 18:25

Kabel, kabel och kabel!

Ursprungligen av smurf:

Knalla iväg till närmaste verkstad med datorn, så borde dom byta kabeln utan kostnad för dig.

Jag får kanske testa att byta kabel. Men varför skulle någon verkstad vilja byta den gratis? Oavsett om jag knallar eller inte Som jag ser det är det väl inte något garantiprogram för detta?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-26 18:44

Andra med sama problem, de refererar till ett 'Silent Repair Program'.
https://forums.macrumors.com/threads/13-mid-2...

Correct. It's a Quality Program - or a Repair Extension Program - that Apple hasn't made public knowledge.
Applies to MacBook Pro (13-inch Mid 2012) models.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-27 11:41

Vi testar att kolla med verkstad.

Ursprungligen av mattiL:

Andra med sama problem, de refererar till ett 'Silent Repair Program'.
https://forums.macrumors.com/threads/13-mid-2...

Correct. It's a Quality Program - or a Repair Extension Program - that Apple hasn't made public knowledge.
Applies to MacBook Pro (13-inch Mid 2012) models.

Jag återkommer huruvida detta löser problemet. Ha det gott i sommarforumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-11 16:25

Avslutat ärende

Hej i sommarvärmen!

Så här gick det för min sons MBP 13" mid 2012. Jag gick på djupet kring mjukvaran på SSD:n. Ringde AppleCare här i Täby och fick superbra hjälp och support på telefon. Lärde mig några nya tangentkombinationer också Efter tre olika samtal hade vi tillsammans konstaterat att det inte var problem med "Bootbarheten" och inte heller i Sierra. Tack igen #applecare.

Enligt Apple är det inte heller något program för kapelproblem. #mattiL

(Andra med sama problem, de refererar till ett 'Silent Repair Program'.
https://forums.macrumors.com/threads/13-mid-2...

Med det gjort så var det kanske dags att beställa en kabel till HD:n. (var var det jag sa! säger #smurf med andra) Men det var tvetydigt med olika svar från skivverktyg och att datorn funkade med gamla disken. Säger jag...

eBay och 120 svenska ink frakt.

http://www.ebay.com/itm/Apple-MacBook-13-Pro-...

20 minuters fix och uppstart som en dans. Så nu har datorn ett nytt liv och jag får tacka forumet för hjälpen. Jag får stämma in i "byt kabel kören" helt enkelt. Krypa till korset, pudla e t c.

Sköt om er, Anders

Bevaka tråden