Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idag slutar jag använda Dropbox!

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Demiurgen:

Gäller detta bara om man kryssar i "Aktivera Finder-integrering" i DB's inställningar? Isåfall är detta inget problem för mig, då jag aldrig accepterat detta.
Om det är så - att detta altså är den där inställningen i DB att man accepterar Finder-integrering - så förklarar det också varför jag aldrig fått denna "falska" ruta där man ger DB root.

Var hittar man detta med finder integrering? Har letat överallt......

DB i toppmenyraden Där Bluetooth, WiFi, tid/datum, Spotlight, etc är) - kugghjulet längst ner i högra hörnet - Preferenser...

Ursprungligen av calinou:

Var hittar man detta med finder integrering? Har letat överallt......

Ursprungligen av Demiurgen:

DB i toppmenyraden Där Bluetooth, WiFi, tid/datum, Spotlight, etc är) - kugghjulet längst ner i högra hörnet - Preferenser...

Tack för svaret! då är min integrering säkert borta pga tog bort kopplingen mellan mina enheter från själva dropbox.com.

Ursprungligen av primu[s]®:

I de senaste versionerna så kan du synka till iCloud även med "hemsideköpta" versionen.

Nyfiken fråga. Jag minns inte vart jag köpte min ifrån Men oavsett borde jag väl kunna välja sync-alternativ?
Under Alternativ > Synkronisering, så ser jag bara Dropbox.

(Jag har köpt den fristående versionen, ej månadsbetalning)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-11 22:23
Ursprungligen av panther:

Man kan väl fortfarande använda sig av Dropbox på iOS om man tar bort appen på datorn, eller?
Då kan väl inget intrång göras på datorn?
I fall Dropbox skärper till sig så är det ju synd att man tar bort alla filer som man vill ha tillgång till via iOS även om det mesta täcks upp bättre av iCloud nuförtiden så finns det en och annan lucka, tyvärr.

Ja du kan ta bort appen på datorn. Alla filer ligger kvar, på datorn och hos Dropbox(moln). Ingen har påvisat något intrång. Debaclet handlar inte om att vemsomhelst kan komma in i din dator eller dina filer. Det är Dropbox som gett sig själv huvudnycklarna till din dator. Teoretiskt så kan Dropbox läsa vad de vill från din dator, men de kommer inte att snoka i andra mappar än i den mapp (Dropboxmappen) du sagt åt det att hålla koll på för att synka.
Men eftersom Dropbox-appen gett sig root-access så vore det katastrofalt om program X nyttjar Dropbox tillgång till huvudnyckeln.

Enda anledning, i det första stadiet, att ta bort Dropbox på datorn är för att markera. Men de har miljontals användare och bryr sig inte om ett par tusen som protesterar genom att sluta använda deras tjänst. De som betalt ligger investerade i flera månaders användade - Dropbox vinner i korta loppet oavsett vad ett fåtal användare gör.
Sekundärt kan det vara vettigt med försiktighetsprincipen att ta bort Dropbox. Vem vet vad som kan komma spridas den närmaste tiden, appar som nyttjar Dropbox tillgång din din dators huvudnycklar?

Glöm inte att man kan alltid komma åt Dropboxfiler via www.dropbox.com, så man är inte strandsatt om man vill vara supersäker och ändå komma åt Dropbox på datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-11 22:26
Ursprungligen av Demiurgen:

Gäller detta bara om man kryssar i "Aktivera Finder-integrering" i DB's inställningar? Isåfall är detta inget problem för mig, då jag aldrig accepterat detta.
Om det är så - att detta altså är den där inställningen i DB att man accepterar Finder-integrering - så förklarar det också varför jag aldrig fått denna "falska" ruta där man ger DB root.

Jag tolkar det som att om man kör Dropbox-appen på datorn så är man påverkad, på så sätt att om någon listar ut hur man kan missbruka Dropbox rootaccess på datorn.

Dropboxappen ger sig själv root. Oavsett vad.

Ursprungligen av Emanuel L:

Nyfiken fråga. Jag minns inte vart jag köpte min ifrån Men oavsett borde jag väl kunna välja sync-alternativ?
Under Alternativ > Synkronisering, så ser jag bara Dropbox.

(Jag har köpt den fristående versionen, ej månadsbetalning)

Jag har också köpt den fristående men jag kan även välja iCloud. Jag kör förvisso "family pack multi platform". Version 6.3.2.

6.0 (build #600008) – released 2016-01-12 – download
The Force has awakened, rambunctious kittens have caused explosions of pine needles in living rooms, nog has been drunk. A new year has begun. Thank you for making 2015 so amazing! We look forward to celebrating another fantastic year with you.

Our first Mac release of 2016 is a doozy. We’re thrilled to introduce you to 1Password version 6.0! It’s chock full of features that you’ve requested, such as Teams, wordlist passwords, and a universal view of your vaults.

All Vaults
Multiple vaults are amazing for organizing and compartmentalizing your 1Password items, but it’s easy to lose track of what’s where. The new All Vaults feature is a customizable global view of all your vaults. Easily choose which vaults are included in the view. See all the information you want. See only the information you want.

Powered-Up Strong Password Generator
1Password can now generate passwords using real words that are easy to remember and type. Their randomness and length make them strong and secure.

iCloud Sync
Thanks to some pretty significant changes Apple made recently, we are now able to offer iCloud sync to customers who bought 1Password for Mac directly from the AgileBits Store. As you probably know, this was previously only available to Mac App Store customers, and we’re super excited to be able to offer it to everyone.

Senast redigerat 2016-09-12 07:57

@primu[s]®: Jag kör ifs Android i mobilen. Kanske en skillnad där..Tolkar det som det här:
https://support.1password.com/sync-options/
https://support.1password.com/sync-with-iclou...

I min OS X kan jag ställa in icloud, men inte mobilen.

Update:
https://discussions.agilebits.com/discussion/...

Senast redigerat 2016-09-12 10:27
  • Medlem
  • Täby
  • 2016-09-12 17:41

Tog bort Dropbox med omedelbar verkan idag!!

Ursprungligen av reboot81:

Sekundärt kan det vara vettigt med försiktighetsprincipen att ta bort Dropbox. Vem vet vad som kan komma spridas den närmaste tiden, appar som nyttjar Dropbox tillgång din din dators huvudnycklar?

Nu vet ju allslöns fula typer att dropbox kan vara en grej att utnyttja för att ta sig in - en angreppsvektor.
Förmodar att det i rätt många källare sitter folk som försöker förstå sig på det hela på en otroligt teknisk nivå...i syfte att kunna utnyttja det som en bakdörr.

Varför vara så misstänksam? Nu har jag lagt tillbaka dropbox. Man kan bocka av att den ska styra datorn via denna
Systeminställningar -> Säkerhet och integritet -> Integritetsskydd (enl. info från annan sajt)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-13 11:13
Ursprungligen av calinou:

Varför vara så misstänksam? Nu har jag lagt tillbaka dropbox. Man kan boka av att den ska styra datorn via denna
Systeminställningar -> Säkerhet och integritet -> Integritetsskydd (enl. info från annan sajt)

"annan sajt" har fel.

Som TS och jag flera gånger poängterat: Dropbox ger sig själv root-access. Du kan bocka ur den där, men när du startar om så är den ibockad.
Root-access ger Dropbox möjlighet att göra vad 17 de vill på datorn, och i det här fallet utan att fråga/informera användaren.

Ursprungligen av calinou:

Varför vara så misstänksam? Nu har jag lagt tillbaka dropbox. Man kan bocka av att den ska styra datorn via denna
Systeminställningar -> Säkerhet och integritet -> Integritetsskydd (enl. info från annan sajt)

Visst kan grejer blåsas upp när folk blir rädda.
Men det är nog bättre att vara misstänksam i överkant i sådana här lägen.

Det behöver komma väldigt tydliga och officiella uttalanden och förändringar ifrån Dropbox själva innan jag ens funderar på att använda det igen. iCloud fyller 95% av mina behov för sync har jag upptäckt.
Resten löser sig nog…

Jag förstår misstänksamheten och varför en del gör som dom gör. Men gör ni samma sak när det gäller tex google och facebook?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-13 15:17
Ursprungligen av Emanuel L:

Jag förstår misstänksamheten och varför en del gör som dom gör. Men gör ni samma sak när det gäller tex google och facebook?

Utnyttjar de samma/liknande tillvägagångssätt?

Hade i min enfald ingen aning att det var så illa ställt med DB's access, tack för info och tips, ska bara använda webbversionen i fortsättningen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-09-13 18:15

Detta gav mig en anledning att flytta allt till min OneDrive på 130GB, från min Dropbox på 3,25GB.

One(Drive) sync to rule them all!

Ursprungligen av Emanuel L:

Jag förstår misstänksamheten och varför en del gör som dom gör. Men gör ni samma sak när det gäller tex google och facebook?

Använder inte Facebook då det inte går ihop med mina principer.
Google-konto har jag men separat som används till ytterst få saker.

Men ingen av dessa två har tjänster som jag använder vilket invaderar min Mac.

Både google och facebook sparar sökningar du gör och vilka sidor du besöker för att skräddarsy reklam mm.
Även aktiviteter sparas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:07

Ja men det har inte rootaccess till min dator!

Nej, jag vet. Men vissa är måna om sin integritet. Alla är olika. Ville bara veta hur ni tänker

Jag trodde inte att program fick ta root i OSX. Det är ju ganska jiddrigt att ens få det själv för sitt användarkonto - man är tvungen att göra ett par handgrepp i Inställningar för att det ska ske. Vad är det egentigen som har hänt här? Har DB flippat ut totalt...och har Apple slöat till? Borde inte OSX åtminstone göra det lika jiddrigt - ett par handgrepp och ev. en varningsskylt - när tredjepartsprogram vill ha root?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:55

Du får en "varningsskylt" när du installerar programmet. Där måste du svara på att du accepterar det.

Ursprungligen av kenjon:

Du får en "varningsskylt" när du installerar programmet. Där måste du svara på att du accepterar det.

Den 99,99% klickar ok/yes på menar du

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 23:52

Ja självklart, annars funkar ju inte appen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-14 11:02
Ursprungligen av Emanuel L:

Nej, jag vet. Men vissa är måna om sin integritet. Alla är olika. Ville bara veta hur ni tänker

Alla som använder google, Facebook, Instagram, iCloud etc. har valt att släppa på integriteten till viss del i hopp om att tjänsten man utnyttjar inte utnyttjar en själv bortom vad man godkänt. I DBs fall så accepterar jag att mina filer som ligger hos DB skulle kunna hamna i orätta händer om en duktig hacker tog sig igenom deras säkerhetssystem. Vad jag inte hade räknat med var att en duktigt hacker teoretiskt sett skulle kunna ta över hela min dator. För mig handlar inte det här fallet om min personliga integritet utan mer om tillitsproblem mellan kund och leverantör av en tjänst eftersom dom utsätter mig för risk jag inte visste fanns.

Apple stoppar Dropbox i macOS Sierra

http://applehelpwriter.com/2016/09/20/dropbox...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-09-20 14:59
Ursprungligen av Borttaget:

Apple stoppar Dropbox i macOS Sierra

http://applehelpwriter.com/2016/09/20/dropbox...

Innebär det att Dropbox inte längre går att köra efter uppgradering till Sierra?

Senast redigerat 2018-07-23 15:15
Ursprungligen av onnyt:

Innebär det att Dropbox inte längre går att köra efter uppgradering till Sierra?

Förhoppningsvis innebär det att DB får tummen ur och rättar till problemet.

Det är jag övertygad om.

Ursprungligen av johan_tanying:

Förhoppningsvis innebär det att DB får tummen ur och rättar till problemet.

Bevaka tråden