Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express. Utöka trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag flyttar till lägenhet med fiber nästa vecka. Convertern sitter i hallen, alltså behöver jag placera routern från BBB där. Men för att få tv måste jag dra en nätverkssladd genom hela lägenheten till tv-boxen. Men jag har en Airport express liggandes. Kan jag koppla upp den mot nätverket och koppla in tv-boxen med nätverkssladd till expressen?

Mvh

Senast redigerat 2016-07-08 12:57
Ursprungligen av Rich86:

Hej!
Jag flyttar till lägenhet med fiber nästa vecka. Convertern sitter i hallen, alltså behöver jag placera routern från BBB där. Men för att få tv måste jag dra en nätverkssladd genom hela lägenheten till tv-boxen. Men jag har en Airport express liggandes. Kan jag koppla upp den mot nätverket och koppla in tv-boxen med nätverkssladd till expressen?

Mvh

Troligtvis så fungerar inte det. Har du en Technicolor 799 (kolla på deras hemsida)? Den ska vara kopplad till din konverter. Tror att de säljer en liten extender för trådlös TV. Ring och kolla med BBB. Då kan du ev. slippa kabeln för att få TVn att lira i ett annat rum.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...Tror att de säljer en liten extender för trådlös TV...

Den heter ZAP100, och nämns bl.a. på den här sidan: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tv...

Jag har ingen erfarenhet av just den, men min mamma har fiber-tv från Telia, och använder deras motsvarighet, och det fungerar felfritt hittills.

Fråga efter en TG234. Om du har en Technocolor 799 så har den redan en sändare och således behöver du bara en TG234 som agerar mottagare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fråga efter en TG234. Om du har en Technocolor 799 så har den redan en sändare och således behöver du bara en TG234 som agerar mottagare.

ah okey. Vet inte vilken router jag får, men när jag ringde sa de att jag skulle få marknadens bästa router enligt oberoende tester. Det vet kanske ni vilken det är? 100/10 ska jag ha. Inte bestämt vem som ska leverera tv än, ni kanske kan tipsa om det oxå? Boxer går fetbort pga Viasaträttigheterna.

Mvh

Ursprungligen av Rich86:

ah okey. Vet inte vilken router jag får, men när jag ringde sa de att jag skulle få marknadens bästa router enligt oberoende tester. Det vet kanske ni vilken det är? 100/10 ska jag ha. Inte bestämt vem som ska leverera tv än, ni kanske kan tipsa om det oxå? Boxer går fetbort pga Viasaträttigheterna.

Mvh

Antar att du då har ett så kallat öppet nät där du kan välja leverantör? Kontrollera så att deras TV-tjänst (vem du nu väljer) lirar med BBBs router, annars kan du behöva koppla från konvertern.

Är det denna router du har? http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/wifin... Det borde stå på baksidan.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...Är det denna router du har?

Det framgår i hans senaste inlägg (som du citerar) att han inte vet vilken det är, eftersom han inte har fått den ännu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det framgår i hans senaste inlägg (som du citerar) att han inte vet vilken det är, eftersom han inte har fått den ännu.

Sant. Han skrev faktiskt inte "Vilken router jag har fått"

Citat:

Vet inte vilken router jag får

  • Medlem
  • 2016-07-08 16:48
Ursprungligen av Rich86:

ah okey. Vet inte vilken router jag får, men när jag ringde sa de att jag skulle få marknadens bästa router enligt oberoende tester. Det vet kanske ni vilken det är? 100/10 ska jag ha. Inte bestämt vem som ska leverera tv än, ni kanske kan tipsa om det oxå? Boxer går fetbort pga Viasaträttigheterna.

Mvh

Huruvida det är marknadens bästa router beror på hur man definierar vad marknaden är. I detta fallet jämför man den router man levererar, Technicolor 799 Xtream, med de som ComHem respektive Telia levererar. På den marknaden kanske Bredbandsbolagets router är bäst, men det finns ju väldigt många andra routers på den riktiga marknaden. Generellt sett kan man nog säga att den utrustning som ISPn tillhandahåller är skräp jämfört med vad som finns i övrigt.

Testet: http://www.bäst-i-test.se/Router

Ursprungligen av barbapappa_86:

Antar att du då har ett så kallat öppet nät där du kan välja leverantör?

Är det denna router du har? http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/wifin... Det borde stå på baksidan.

Ursprungligen av Ljung:

Huruvida det är marknadens bästa router beror på hur man definierar vad marknaden är. I detta fallet jämför man den router man levererar, Technicolor 799 Xtream, med de som ComHem respektive Telia levererar. På den marknaden kanske Bredbandsbolagets router är bäst, men det finns ju väldigt många andra routers på den riktiga marknaden. Generellt sett kan man nog säga att den utrustning som ISPn tillhandahåller är skräp jämfört med vad som finns i övrigt.

Testet: http://www.bäst-i-test.se/Router

Öppet statsnät.
Att det inte skulle lira med annat företag sa han inget om. Frågade specifikt om det blir problem med annan leverantör och det var det absolut inte. Han påstod sig komma från de som levererar nätet; Open Universe, alltså inte från BBB.

ja, klart de ska hitta på egna testregler. ?

Ursprungligen av Rich86:

Öppet statsnät.
Att det inte skulle lira med annat företag sa han inget om. Frågade specifikt om det blir problem med annan leverantör och det var det absolut inte. Han påstod sig komma från de som levererar nätet; Open Universe, alltså inte från BBB.

Som sagt, så länge du kopplar till konvertern ska det vara okej

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-08 18:35

Routern behöver inte alls sitta vid mediakonverteraren. De förbinds bara med en Ethernetkabel.
Däremot kopplas ofta TVn till konverteraren och inte till routern.

Ursprungligen av kenjon:

Routern behöver inte alls sitta vid mediakonverteraren. De förbinds bara med en Ethernetkabel.
Däremot kopplas ofta TVn till konverteraren och inte till routern.

Nej såklart inte, men jag måste ändå dra kabel från konverteraren till routern...

Edit:
Fick nyss reda på att jag har två uttag i konverteraren. Innebär det att ett är till tv och ett till internet? Då behöver jag dra sladd till tv-boxen om jag fattat det rätt. Routern från BBB kan ju stå kvar i hallen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-08 20:00

Det brukar vara separata uttag för TV resp datorer. De jag har sett har haft fyra utgångar, nr 1 till TV och nr 3 till datorer/router. Men det varierar beroende på tillverkare/modell.

Ursprungligen av kenjon:

Det brukar vara separata uttag för TV resp datorer. De jag har sett har haft fyra utgångar, nr 1 till TV och nr 3 till datorer/router. Men det varierar beroende på tillverkare/modell.

Precis pratat med BBB teknisk support, kände att jag fick lite panik. De sa att ett av uttagen från väggen ska kopplas till en tjänstefördelare (troligtvis det du beskriver) och från fördelaren kopplas routern in. Tv-boxen kopplas sedan i routern. De hade ingen trådlös lösning i öppna när ännu men jobbar på det.

1
Bevaka tråden