Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages och dess funktioner - Word-filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-05 10:10

Det här programmet anser många är bra, men det är bökigt att använda. Man kan t.ex inte välja storlek på tecknen, bara genom att välja större. Finns säkert fler funktioner som borde vara bättre. Det kan helt enkelt inte jämföras med Word.

Uppmärksamma läsare vet att en av mina datorer slogs ut av åska. Men att jag köpt ett kabinett från Proshop där jag kan ha de två hårddiskarna och föra över filer till min PB med Ysomite.
Det låter ju bra men massor av filer är i Word. Dessa kan inte Pages öppna.
Därmed går det ju inte att rädda filerna. Vad gör man?

Senast redigerat 2016-07-05 10:31
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-05 10:42

God morgon, Torin!
Vilken underbar dag vi har - solen skiner och badet ser lockande ut.

Vet du vad? Jag har använt Pages sedan det kom ut någon gång omkring 2005 och skrivit många olika dokument som flyern, annonser, bruksanvisningar, ePUB etc. I och med detta har jag importerat och exporterat till/från bla Word (doc & docx). Det har fungerat bra under de förutsättningar som finns med bla två konkurrerande företag på vardera kortsidan. Märk väl att jag inte skriver problemfritt utan bra...

För att klara av detta har jag varit tvungen att läsa på för att förstå hur Pages fungerar och vilka funktioner som det har. Jag har också fått hjälpa andra som inte har kommit lika långt. Då har jag skickat länkar till hjälpsidor och filmer. Just filmer verkar för stunden inte finnas hos Apple vilket jag tycker är lite synd, men det finns ändå bra och väl strukturerade dokument som beskriver de olika funktionerna. Jag har fått läsa dom när jag inte har kunnat Pages och samma sak gäller förstås dig med.

Jag skickar med dig den länk till Pages som Apple har (där tyvärr filmerna lyser med sin frånvaro):

http://www.apple.com/se/support/mac-apps/page...

Du kommer att upptäcka att Pages kan samma grunder som MS Word och sedan skiljer sig dessa två program åt lite grann. Själv skulle jag säga att Pages är en kombination av ordbehandlare (Word) och layout (Pagemaker) till ett väldigt förmånligt pris. Självklart har det alltså funktioner som att ändra storlek på tecknen (jag tror att funktionen är väldigt lik Word...). Jag vet också att Pages kan öppna Word-filer sedan 2005...

Så vad försöker jag att säga denna strålande tisdagsförmiddag? Jo - ta det lugnt och andas lite. Tänk efter vad du redan kan i ämnet ordbehandling. Googla lite. Testa lite. Du har ju skrivit många böcker förstår jag, så du borde sitta på en hel del erfarenhet. Använd den klokt så ska du se att Pages kommer att bli din nya vän och verktyg! Men du vet ju redan att Pages och Word ser och använder layout lite olika, så du kommer att behöva lägga lite tid på det men du har ju ändå all text bevarad.

Lycka till!

Observera ang riktigt gamla word-filer (typ Word 5 men också något nyare versioner, är det inte längre bara att dubbelklicka och öppna i vare sig Texthanteraren, Pages eller en modern version av Microsoft Word. Man brukar lyckas bäst genom att välja "öppna" inne i programmets Arkiv-meny.

Word av nyare datum (men kanske inte Pages) brukar själv veta om när ett uråldrigt dokument påträffas:

Först kan du dock vara tvungen att manuellt ge filen ändelsen ".doc". Gammal pre OSX-info kan vara borttappad under årens lopp. Filexemplet ovan hade jag inte ändrat sen 1994, och fick ge ändelsen ".doc" för att få den illustrerade dialogrutan. "Grannfilen" som hunnit bli ändrad så sent som 2001 (antagligen av Office 98) gick bra att dubbelklicka och öppna i Word 2011. Om man gör som rutan säger och öppnar "inifrån" Word funkar allt - inkl ändelselösa wordfiler från 1994 (skrivna i Word 5).

Vad gäller formatering av textstorlek mm går det självklart att göra inne i Pages. Du skriver inte vilken version du har, men i min Pages '09 går du upp i menyn Innehåll och väljer Visa formatfältet. Det bör nog fungera ungefär likadant i de flesta versioner? Efter du klickat i "visa" för de funktioner du vill ha framme, så kommer Pages att se mer ut som ditt gamla hederliga Word från anno dazumal än någonsin ett modernt Officepaket (2011/2016/365) någonsin kommer att göra.

Senast redigerat 2016-07-05 11:51

Vilken härlig negativ inställning till allt som är nytt och ovant...

I stället för att säga...
"Pages är inte bra. Pages kan inte göra si. Pages kan inte göra så."

...så kanske du kunde gå in med inställningen att:
"Pages borde väl kunna göra si och så, men jag lyckas inte hitta det. Kan någon hjälpa mig att hitta de funktionerna?"

Jag tror att det blir mer lockande att försöka hjälpa till då.

Och din dator är inte en PowerBook (PB). Det har inte tillverkats några PB sedan 2006. Det är en MacBook Pro retina (MBPr).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-05 15:20
Ursprungligen av johan_tanying:

Observera ang riktigt gamla word-filer (typ Word 5 men också något nyare versioner, är det inte längre bara att dubbelklicka och öppna i vare sig Texthanteraren, Pages eller en modern version av Microsoft Word. Man brukar lyckas bäst genom att välja "öppna" inne i programmets Arkiv-meny.

Word av nyare datum (men kanske inte Pages) brukar själv veta om när ett uråldrigt dokument påträffas:

Först kan du dock vara tvungen att manuellt ge filen ändelsen ".doc". Gammal pre OSX-info kan vara borttappad under årens lopp. Filexemplet ovan hade jag inte ändrat sen 1994, och fick ge ändelsen ".doc" för att få den illustrerade dialogrutan. "Grannfilen" som hunnit bli ändrad så sent som 2001 (antagligen av Office 98) gick bra att dubbelklicka och öppna i Word 2011. Om man gör som rutan säger och öppnar "inifrån" Word funkar allt - inkl ändelselösa wordfiler från 1994 (skrivna i Word 5).

Vad gäller formatering av textstorlek mm går det självklart att göra inne i Pages. Du skriver inte vilken version du har, men i min Pages '09 går du upp i menyn Innehåll och väljer Visa formatfältet. Det bör nog fungera ungefär likadant i de flesta versioner? Efter du klickat i "visa" för de funktioner du vill ha framme, så kommer Pages att se mer ut som ditt gamla hederliga Word från anno dazumal än någonsin ett modernt Officepaket (2011/2016/365) någonsin kommer att göra.

Tack för fina sakupplysningar!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-05 15:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken härlig negativ inställning till allt som är nytt och ovant...

I stället för att säga...
"Pages är inte bra. Pages kan inte göra si. Pages kan inte göra så."

...så kanske du kunde gå in med inställningen att:
"Pages borde väl kunna göra si och så, men jag lyckas inte hitta det. Kan någon hjälpa mig att hitta de funktionerna?"

Jag tror att det blir mer lockande att försöka hjälpa till då.

Och din dator är inte en PowerBook (PB). Det har inte tillverkats några PB sedan 2006. Det är en MacBook Pro retina (MBPr).

OK, då vet jag att den kallas MBPR

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-05 22:10

Just ändra teckenstorlek är en funktion som troligen inte har ändrat sig sedan 2005 och också (tack vare ett genomtänkt design guide-dokument från Apple?) i andra program: cmd+ respektive cmd-.

1
Bevaka tråden