Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD- och DVD-skivor upptäcks inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-18 15:25

Jag vet inte om detta är rätt forum. Hoppas det.
Jag har en iMac 27" sent 2009. Den har en intern SuperDrive som har fungerat utmärkt tidigare men jag har inte använt den på ett tag. Jag har uppgraderat till El Capitan nyligen och när jag skulle se en DVD så fungerade det inte. Skivan kom aldrig upp på skrivbordet utan snurrade ett par minuter och matades därefter ut. CD gick däremot alldeles utmärkt. Jag har gjort allt det som Apple rekommenderar, rengjort med rengöringsskiva, nollställt systemhanteraren och därefter, efter kontakt med Apples support, en ominstallation av osx. Det har inte fungerat och konstigt nog, efter ominstallationen av osx slutade CD:n också att fungera. Frågan är om det är El Capitan eller om det är så enkelt att SuperDrive:n helt enkelt har lagt av? Är det någon som har haft något liknande problem?

Tacksam för svar!

Antar att du har testat fler skivor? Då du har installerat om hels OSX så skulle jag tippa på att din superdrive har gett upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-18 16:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Antar att du har testat fler skivor? Då du har installerat om hels OSX så skulle jag tippa på att din superdrive har gett upp.

Tack för svar!
Ja, jag har testat fler så jag antar att den gett upp. Vet du eller någon annan här om man kan sätta in en ny eller ev. köpa en extern. Jag vet att den SuperDrive som Apple säljer nu bara fungerar med iMac från 2012.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-18 16:43

Köp valfri USB ansluten DVD-enhet, ca 300kr.

Du kan testa att återställa smc och vram, eller vad det nu heter. Sök på Apples supportsidor.

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Senast redigerat 2016-06-18 18:42
1
Bevaka tråden