Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om PC - prestanda

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om det är någon som kan svara på en PC fråga - även om det är mac-forum eftersom jag är ju vann att ställa frågor här.
Jag har en bekant (som förstår sig mindre än jag gör på datorer) vars barn har fått en:
Bärbar ASUS E402MA
Intel Celeron cpu N2840 2,16 ghz
ram 2,00 GB
64 bitars operativsystem x64 baserad processor
windows 10 home

Datorn köptes i julas på ett varuhus. Tyvärr tar det evighet att starta den och det går inte att göra någonting med denna dator och knappast navigera sig fram. Jag antar att det inte är tillräckligt med RAM?. Är någon som vet om man kan lägga mer RAM i en sådan platt dator? Ifall det går så undrar jag hur mycket RAM man kan lägga in och om det är värt kostnaden dvs att man i stället köper en ny PC med bättre prestanda.

Det går inte att uppgradera RAM på den.

Varför den är slö beror nog på väldigt slö CPU, väldigt slö lagring (eMMC) och för lite minne.
Kostar mer att uppgradera den (om det gick) än vad datorn är värd (kostar 2200 ny).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-08 14:47

Kan ju försöka lägga in Chrome OS på den: http://www.neverware.com/#introtext-3

  • Avstängd
  • 2016-05-08 15:24

Det är helt enkelt en skitdator och den bevisar ordspråket "man får vad man betalar för"

Ursprungligen av keptang:

Det går inte att uppgradera RAM på den.

Varför den är slö beror nog på väldigt slö CPU, väldigt slö lagring (eMMC) och för lite minne.
Kostar mer att uppgradera den (om det gick) än vad datorn är värd (kostar 2200 ny).

Tack för svaret! Tråkigt för pojken att han inte kommer att kunna ens ha bilder eller dataspel. Det ända som han kan använda skapligt är evernote appen. Då är det bättre med en surfplatta.

Ursprungligen av reboot81:

Kan ju försöka lägga in Chrome OS på den: http://www.neverware.com/#introtext-3

Jag vet inte riktigt var det tillför med Chrome OS men vad jag kan förstå så vill han ha Windows på datorn. Inte vet jag varför men det komplicerar förstås.

  • Avstängd
  • 2016-05-08 15:31
Ursprungligen av calinou:

Jag vet inte riktigt var det tillför med Chrome OS men vad jag kan förstå så vill han ha Windows på datorn. Inte vet jag varför men det komplicerar förstås.

Det är mindre resurskrävande än Windows.

Ursprungligen av Hffre:

Det är helt enkelt en skitdator och den bevisar ordspråket "man får vad man betalar för"

Precis, det är rena lurendrejeri. Förstår inte att det överhuvudtaget säljs på marknaden.

  • Avstängd
  • 2016-05-08 15:36
Ursprungligen av calinou:

Precis, det är rena lurendrejeri. Förstår inte att det överhuvudtaget säljs på marknaden.

Lurendrejeri tycker jag inte att det är utan använder man den till vad den är gjord för så kan man inte klaga.
Det är absolut ingen speldator utan en enkel surfdator.

Kolla upp vad det är som "äter" upp all kraft. Övriga inlägg har helt rätt i att detta är ingen jättesnabb dator i sig, men Windowsdatorer i sig har ofta problem med att antivirusprogrammet helt enkelt tar upp alla resurser så till den grad att datorn blir obrukbar.

Starta Task Manager (aktivitetshanteraren på svenska tror jag) genom att trycka samtidigt på ctrl + shift + escape. Där kan man se hur stor del av datorns resurser som används, och vilken process det är som använder dom. Kolla främst på CPU, minne & disk.
Jag har sett exempel på datorer som är helt oanvändbara för att antivirusprogrammet läst oavbrutet från disken så att dess I/O kapacitet var 100% utnyttjad. Efter avinstallation av det av-programmet (F.Secure) och installation av ett annat funkade datorn fint igen.

Man kan ju fråga sig vad det är för skillnad mellan ett virus som gör datorn obrukbar, och ett antivirus som gör datorn... obrukbar???

Ursprungligen av Hffre:

Lurendrejeri tycker jag inte att det är utan använder man den till vad den är gjord för så kan man inte klaga.
Det är absolut ingen speldator utan en enkel surfdator.

Det tar kanske 5 minuter att få igång datorn. Sedan är den väldigt slö att man knappast kan starta någonting av det som ingick på datorn. Det är som att ha en bil utan motor. Min gamla surfplatta fungerar åtminstone att surfa på den.

Ursprungligen av HåkanE:

Kolla upp vad det är som "äter" upp all kraft. Övriga inlägg har helt rätt i att detta är ingen jättesnabb dator i sig, men Windowsdatorer i sig har ofta problem med att antivirusprogrammet helt enkelt tar upp alla resurser så till den grad att datorn blir obrukbar.

Starta Task Manager (aktivitetshanteraren på svenska tror jag) genom att trycka samtidigt på ctrl + shift + escape. Där kan man se hur stor del av datorns resurser som används, och vilken process det är som använder dom. Kolla främst på CPU, minne & disk.
Jag har sett exempel på datorer som är helt oanvändbara för att antivirusprogrammet läst oavbrutet från disken så att dess I/O kapacitet var 100% utnyttjad. Efter avinstallation av det av-programmet (F.Secure) och installation av ett annat funkade datorn fint igen.

Man kan ju fråga sig vad det är för skillnad mellan ett virus som gör datorn obrukbar, och ett antivirus som gör datorn... obrukbar???

Då ska jag kolla och återkomma om hur det ser ut där. Nu lär det ta 1 vecka innan jag får titta igen på datorn. Då hoppas jag att man kan frigöra på resurserna.

  • Avstängd
  • 2016-05-08 15:56
Ursprungligen av calinou:

Då ska jag kolla och återkomma om hur det ser ut där. Nu lär det ta 1 vecka innan jag får titta igen på datorn. Då hoppas jag att man kan frigöra på resurserna.

Avinstallera ALLA program som inte behövs. Det är säker en massa som Asus slängt med.
Sen kan man starta ett program som heter "msconfig" och gå till fliken Autostart och bocka ur dom som man inte vill/behöver starta när Windows startar.

Ursprungligen av Hffre:

Avinstallera ALLA program som inte behövs. Det är säker en massa som Asus slängt med.
Sen kan man starta ett program som heter "msconfig" och gå till fliken Autostart och bocka ur dom som man inte vill/behöver starta när Windows startar.

Tack för tipset! Det tänkte jag inte på att titta på Autostart. Det kanske finns där massa startprogram och antivirus som ställer till.

1
Bevaka tråden